Jump to content
IGNORERAD

Expressen i Thailand


dtbkk

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det menar jag inte alls, men att man i Thailand historiskt sett har gjort 75% av alla statliga satsningar just i Bangkok tycker jag är alldeles åt helvete, hur skulle Sverige och andra länder ha sett ut om man hade gjort på det sättet?

 

Jag tyckte ex.vis att det var rätt att alla oavsett var dom bor och vad dom tjänar fick rätt att söka läkarhjälp gratis via den allmänna sjukvårdsreformen, att en såpass skälig levnadsstandard uppnåddes att FN kunde avsluta sina hjälpprojekt för undernäring i landet, att skolbarnen fick rätt till varm näringsrik mat och mjölk i skolan gratis, att många svåra sjukdomar nu nästan är utrotade ser jag också som något naturligt och bra, även att bylånen tillkom och gav fattiga bybor möjlighet att starta ex.vis en grodfarm, köpa några kor, köpa lite mer mark, även införande av sophämtning, nya och belagda vägar, tillgång till rent vatten och el tycker jag nog också att man kan se som något i princip alla borde ha och det oavsett om någon familj i den Svenska fjällvärlden saknar detta ännu.

 

Instämmer i din beskrivning av verkligheten 1985 som även var mitt första år i Thailand, jag tvingades dagligen passera dom militära checkpoints som fortfarande fanns kvar efter bekämpningen av den kommunistiska gerillan, men jag håller inte alls med när det gäller utvecklingen 1990-1995, det var naturligtvis mer utvecklat och annorlunda ex.vis nära Phitsanulok och andra stora städer, men bara 5-10 mil därifrån hade kanske nästan ingenting hänt, själv var jag gift i en liten by på 400-500 personer på den här tiden, inte så väldigt långt ifrån Phitsanulok på den tiden, min dåvarande fru hade ex.vis ärvt mark mellan Pichit och Phitsanulok.

 

Men byn låg i Petchabun provins, i en ren jordbruksbygd nära dom höga bergen, här fanns det ingen utveckling alls, allt var dammigt, eftersatt och outvecklat, folk laddade bilbatterier för att få ljus i sina hus eller använde fotogenlampor och stearinljus, det fanns bara el längs huvudvägen, många var analfabeter, spetälska var fortfarande ett högst levande problem, många barn var undernärda, vatten var ännu inte framdraget, blev någon sjuk så gällde det ha pengar eller dö, vi besökte folk som var tvungna att avbryta sin vård och lämna sjukhus för att pengarna var slut, ingen vågade ingripa och ta hand om skadade och se till att dessa kom till lasarett p.g.a rädsla att behöva betala, så jag såg trafikskadade ligga på marken blödande tills någon släkting kom, folk som var knivhuggna och skottskadade som man drog hem på en kärra eftersom det var för dyrt att söka läkarhjälp o.s.v.

 

Så det handlar enligt mig inte om att alla ska ha rätt till tunnelbana o.s.v, mer till ett drägligt liv, lite mer rättvisa, mat på bordet, en bra skola, tillgång på sjukvård och det allra nödvändigaste.

Mvh isan lover

 

 

 

 

Det du beskriver i Petchabun var väl lika i hela landet om man lämnade huvudvägarna. 

Fortfarande är det så, i vissa delar av landet har man inte asfalterat alla byavägar. Självfallet att om man gör en sjukvårdsreform så kan man inte undanta vissa delar av landet från den. Förmodligen kan du om du åker ut en 10 mil från Bangkok fortfarande hitta oasfalterade byavägar. Så är i varje fall fallet när det gäller avlägsna byar i Pitsanulok. De kanske röstade på fel parti när TRT hade makten?

 

Tur att din by fick ta del av allt när TRT hade makten. Taskigt för de byar som röstade fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • möljis

    5

  • spooncreek

    5

  • Wangthong

    4

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev Wangthong:

10 mil från Bangkok fortfarande hitta oasfalterade byavägar.

 

Det hittar du ett par mil utanför Stockholm, förstår inte varför du hänger upp dig på belagda vägar?

Och varför du tror din lilla by representerar Thailand, den ska väl mest tas som avskräckande exempel med tanke på dina beskrivningar av den!

 

Om du läser i tråden så är det ju många som inte alls upplever vad du beskriver i byarna som du.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Det hittar du ett par mil utanför Stockholm, förstår inte varför du hänger upp dig på belagda vägar?

Och varför du tror din lilla by representerar Thailand, den ska väl mest tas som avskräckande exempel med tanke på dina beskrivningar av den!

 

Om du läser i tråden så är det ju många som inte alls upplever vad du beskriver i byarna som du.

IL kör hela tiden med sina vägar som om hans utopia är det enda stället med dåliga vägar. Men precis som både du och jag säger så finns dåliga vägar över hela landet. 

 

Självklart representerar alla byar Thailand, men alla byar och regioner utvecklas inte samtidigt och likformigt. Det jag har sagt och det står jag fast vid är att den största utvecklingen skedde i början av 90-talet i den regionen där jag håller till. Under 2000-talet har det inte alls varit samma utveckling i den regionen som jag beskriver. Att säga avskräckande exempel är väl nära sanningen. 

 

Förmodligen är förklaringen till detta att regionen ligger i traditionella risodlingsområden. När du åker från Bangkok och upp mot Pitsanuloke passerar du risfält på risfält. Du passerar massor av rismagasin, hela området är ett slättland som lämpar sig för risodling. Du ser inte mycket industrier efter vägen, ingen vill nog påstå att Pitsanuloke är en industristad, eller att området runt ikring har utvecklats industriellt.

 

Även om du tittar på kommunikationerna har inte flygplatsen utvecklats heller. På 90-talet upplevde jag att det fanns flera avgångar med flyget från Pitsanuloke än vad det finns idag. 

 

Jag kan bara beskriva vad jag upplever. Ska jag som IL relatera allt till TRT så är det väl TRT's fel att regionen inte utvecklats. Självklart är det så att området inte haft fördel av de industrisatsningar som andra delar av landet lyckats få till stånd. Ägarna av rismagasinen har säker haft strålande tider under 2000-talet, men att det utvecklat regionen runt Pitsanuloke anser jag inte. Industrisatsningar hade behövts för att få till någon utveckling. Nu har de som vill föda sig själva flyttat till omräden med mera utvecklad industri. Inte speciellt konstigt. Röstade kanske innevånarna i regionen på fel parti?

 

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Hur mycket högre var den i grannländerna under samma tid, t.ex. Kambodia. Vad tror du om att sätta in Hun sen istället för Thaksin för att därmed maximera utvecklingen? 

Om Hun sen inte heller är kinesättling så har vi gjort två flugor på smällen :-)

 

/ SatanG

Hej

Det är ju mer eller mindre ointressant i detta sammanhanget vad som hände i andra länder, dom Thailändare som röstade rött och fick det dom utlovades blev naturligtvis nöjda och fortsatte att rösta rött, för första gången i Thailändsk historia vände sig ett parti till landets fattiga och frågade vad dom saknade och behövde mest, detta startade en utveckling i norr och nordost som inte har avstannat ännu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev möljis:

Det var ju du som drog den slutsatsen, att det såg likadant ut överallt, eftersom du skrev den thailändska landsbygden.

Vad anser du vara nära en större stad då? Det var utveckling i "vår" by, dom intill liggande,

och även på flera andra håll där jag var i Isaan. Och vår by ligger 65 kilometer från Buri Ram, inte speciellt nära,

tycker jag.

Hej

Det är bara att gratulera er i området runt Buri Ram att den utveckling som andra delar av landet fick ta del av fördt senare startade tifådigsre hos er, jag vill också passa på att påpeka att det är väldigt långt ifrån Buri Ram till Nong Khai provins där frugan växte upp och har sin familj, du pratar ju om Södra Isaan och jag om Norra Isaan, så det är väl inte så konstigt att dom inte har utvecklats exakt lika.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det är bara att gratulera er i området runt Buri Ram att den utveckling som andra delar av landet fick ta del av fördt senare startade tifådigsre hos er, jag vill också passa på att påpeka att det är väldigt långt ifrån Buri Ram till Nong Khai provins där frugan växte upp och har sin familj, du pratar ju om Södra Isaan och jag om Norra Isaan, så det är väl inte så konstigt att dom inte har utvecklats exakt lika.

Mvh isan lover

Du behöver inte påpeka att det är långt mellan Nong Khai och Buri ram, det vet jag ändå.

Och nu pudlar du som vanligt, förut var det thailändska landsbygden, nu när du inser att

du har fel, så delar du upp även Isaan, det är inte jag som gör det.

Du är helt rabiat i ditt försvar av TRT och Taksin, hur skulle det vara om du nån gång öppnade

dina ögon? Det pågick säkert en utveckling runt Nong Khai även på 90-talet, men det vill du inte erkänna.

Jag tror att du är en bra karl, du gör mycket för din by, det skall du ha en eloge för, men du har nog

lite svårt med verkligheten ibland

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev möljis:

Du behöver inte påpeka att det är långt mellan Nong Khai och Buri ram, det vet jag ändå.

Och nu pudlar du som vanligt, förut var det thailändska landsbygden, nu när du inser att

du har fel, så delar du upp även Isaan, det är inte jag som gör det.

Du är helt rabiat i ditt försvar av TRT och Taksin, hur skulle det vara om du nån gång öppnade

dina ögon? Det pågick säkert en utveckling runt Nong Khai även på 90-talet, men det vill du inte erkänna.

Jag tror att du är en bra karl, du gör mycket för din by, det skall du ha en eloge för, men du har nog

lite svårt med verkligheten ibland

Hej

Det handlar inte alls om någon pudel ifrån min sida, pratade med frugan om detta och det var hon som skrattande påpekade att vi talade om två helt olika delar av Isaan när jag berättade för henne vad du påstod, självklart var stora delar av Thailands landsbygd eftersatt och relativt outvecklad jämfört med Centrala Thailand, men självklart finns det alltid undantag och då oftast nära större städer..

 

Min erfarenhet var då och är ännu att det blir mer outvecklat och eftersatt ju längre bort man kommer ifrån Bangkok, även här tror jag att etnicitet och geografi spelar in, det verkar som om dom områden som beboddes av vad som förr hette Siameser alltid har fått mer satsningar än områdena långt ifrån Bangkok t.ex i gränslandet mot Malaysia, Burma, Laos, Kambodja och dom olika bergsfolken i norr, även om skillnaderna nu har minskat något, så enligt mig var det absolut stor skillnad och ingen slump att vissa områden länge inte fick ta del av den utveckling dom så väl förtjänade och behövde.

 

Det handlar inte om försvar av TRT när jag lovordar dessa för beslut om allmän sjukvård, betydelsen av varm och god mat samt mjölk i skolan, sina satsningar utanför Bangkok, betydelsen av bylån, beläggning av vägar i byarna, gratis el för fattiga med låg förbrukning, sophämtning, möjlighet att låna i bank vilket gav familjer möjlighet att förbättra sina hus, köpa bil eller t.o.m bygga ett nytt hus o.s.v, det är ju faktiskt exempel tagna direkt ur verkligheten som hade stor betydelse för så många miljoner människor.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎05‎-‎15 at 10:42, skrev Isan Lover:

Hej

Det jag har upplevt är att i princip ingenting hände på den Thailändska landsbygden ifrån 1985 tilll dess att TRT bildades och kom till makten 15 år senare, jag började ju resa till Thailand först 1985, men efter vad jag hört så hände inte mycket där på 60-70 talet heller, utvecklingen stod i princip helt still.

 

Man bodde i sina hus på pålar, lagade maten över öppen eld, hade vattnet i lerkrukor, saknade oftast el, inga telefoner, dammiga grusvägar, ingen tillgång till  sjukvård, undernäring (FN bedrev projekt mot unddrnäring in på 90-talet), spetälska var ganska vanlig, nästan inga bilar, bufflar istället för traktorer, mycket fler cyklar än moppar, många analfabeter o.s.v.

 

Kommer ihåg när jag skulle följa med min blivande fru hem första gången, då skämdes hon, hon trodde inte ens att jag skulle kunna sova över där, allt var dammigt eftersom vägarna bestod av rött grus, skräpigt och smutsigt, dåliga hus som man kunde trampa igenom golvet på om man inte klev på rätt ställe, inget rent vatten utan man drack regnvatten, alla sov på golvet, vi tvättade oss i dammar och floder, närmaste telefon var någon mil bort, dom få "affärer" som fanns i byn hade mindre varor än dom flesta familjer har nu, det fanns inga nudelrestauranger heller, bara några bilar i hela byn o.s.v.

 

Varken jag eller frugan trodde heller på någon förändring när det nya partiet bildades, alla partier var ju fram till dess lika, man brydde sig inte om dom fattiga på landsbygden alls, frugan trodde att det skulle bli samma sak med TRT trots deras intresse för väljarna i norr och nordost, men tänk så fel vi hade, efter valet gick allt fort, det tog bara 5-6 år innan allt var förändrat, folk fick gå till läkare, vägar asfalterades alternativt belades med betong, el drogs fram nästan överallt, mobilnätet kom och byggdes ut fort, antalet bilar, traktorer och mc ökade, bylån och risstöd gjorde att ekonomin förbättrades radikalt.

 

Önskar att många fler medlemmar hade fått ta del av denna utveckling och ha fått se hur det såg ut innan, man märker i diskussionerna att många tror att det har sett ungefär likadant ut hela tiden men så är det inte alls.

Mvh isan lover

Hej

Läs då igenom ditt inlägg här en gång till.

Och du har din åsikt och jag har min.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

På tal om vägar så slösar stollarna i byn bort pengar på vägbyggen till risfälten.

 

IMG_1007.JPG.cda54eeed999f00499498336132100aa.JPG.84109ba6963d28ed964cc18b7e0d7387.JPG

 

 

Pengarna räckte förövrigt bara cirka 200 meter.

IMG_1096.JPG.171a59db45ea782bf967deaefeb0cd97.JPGIMG_1097.JPG.6afc5091c1b9f43a6d8db759021650e8.JPG

 

 

Jag tycker ju att de kunde färdigställa vägararna i byn först innan de börjar på nya.

IMG_1013.JPG.025452d2034c3df168928d0d272d0e62.JPGIMG_1008.JPG.2a139f7776b7ffab05087ac0c3b633a0.JPG

 

De kunde även fixa andra bristfälligheter vid vägarna.

IMG_1025.JPG.cc270f79c28f7963fb4905398e14a15b.JPG

IMG_1015.JPG.611082f080e9392fb3515bb3f69b62c2.JPG

 

De kunde väl även lyxa till det med en ny elstolpe, jag bara väntar på den dagen någon behöver den där brädan.

IMG_1010.thumb.JPG.1a9d6c9eccb9f834390ae944e7e06085.JPG.100cdfa8c413e24f77c52e56738555f5.JPG

 

Tycker det vore jättekul att sitta med på ett bymöte när stollarna diskuterar agendan i byn, om jag nu begrep språket till räckligt bra.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev stefan5300:

På tal om vägar så slösar stollarna i byn bort pengar på vägbyggen till risfälten.

 

IMG_1007.JPG.cda54eeed999f00499498336132100aa.JPG.84109ba6963d28ed964cc18b7e0d7387.JPG

 

 

Pengarna räckte förövrigt bara cirka 200 meter.

IMG_1096.JPG.171a59db45ea782bf967deaefeb0cd97.JPGIMG_1097.JPG.6afc5091c1b9f43a6d8db759021650e8.JPG

 

 

Jag tycker ju att de kunde färdigställa vägararna i byn först innan de börjar på nya.

IMG_1013.JPG.025452d2034c3df168928d0d272d0e62.JPGIMG_1008.JPG.2a139f7776b7ffab05087ac0c3b633a0.JPG

 

De kunde även fixa andra bristfälligheter vid vägarna.

IMG_1025.JPG.cc270f79c28f7963fb4905398e14a15b.JPG

IMG_1015.JPG.611082f080e9392fb3515bb3f69b62c2.JPG

 

De kunde väl även lyxa till det med en ny elstolpe, jag bara väntar på den dagen någon behöver den där brädan.

IMG_1010.thumb.JPG.1a9d6c9eccb9f834390ae944e7e06085.JPG.100cdfa8c413e24f77c52e56738555f5.JPG

 

Tycker det vore jättekul att sitta med på ett bymöte när stollarna diskuterar agendan i byn, om jag nu begrep språket till räckligt bra.

 

Hej

Förstår att du reagerar på detta, det gjorde jag också när det handlade om vår by, förklaringen var att det var olika kassor det handlade om, vägar i byn har en budget och en kassa här bestämmer byborna tillsammans med bychefen vilka vägar (gator) som ska beläggas och repareras, vägar mellan byar har inte byn ansvar för och det är en annan kassa som finns anslagen för detta, här bygger man normalt en liten bit om året, så långt som anslagen för året räcker, så pågår det tills hela vägen är klar.

 

Detta kan få till effekt att en del vägar i byn fortfarande kan sakna beläggning och bestå av grus samtidigt som fina vägar anläggs mellan byar bland risfälten där inte en människa bor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Förstår att du reagerar på detta, det gjorde jag också när det handlade om vår by, förklaringen var att det var olika kassor det handlade om, vägar i byn har en budget och en kassa här bestämmer byborna tillsammans med bychefen vilka vägar (gator) som ska beläggas och repareras, vägar mellan byar har inte byn ansvar för och det är en annan kassa som finns anslagen för detta, här bygger man normalt en liten bit om året, så långt som anslagen för året räcker, så pågår det tills hela vägen är klar.

 

Detta kan få till effekt att en del vägar i byn fortfarande kan sakna beläggning och bestå av grus samtidigt som fina vägar anläggs mellan byar bland risfälten där inte en människa bor.

Mvh isan lover

 

Jo jag vet att det är olika kassor och bidrag men det spelar ingen roll det i alla fall en jävla idi*ti, lek och slöseri med pengar av vuxet folk som inte verka kunna att tänka,

 

De som delar ut bidragen måste väl diskutera med byrådet och på plats se hur det ser ut innan det delas ut pengar eller sitter de på ett kontor pekar och tittar på kartor om vad som skall göras, skulle ju inte förvåna mig i och för sig.

 

Det diskuterades för några år sedan om de skulle sätta upp cementstolpar och dra ut el längs vägen, så blev det inte men hade varit mycket vettigare.

 

Vägen som är 6-7 kilometer lång går till en annan by så det kommer att ta tid med vägbygget om de gör 200 meter varje år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Jo jag vet att det är olika kassor och bidrag men det spelar ingen roll det i alla fall en jävla idi*ti, lek och slöseri med pengar av vuxet folk som inte verka kunna att tänka,

 

De som delar ut bidragen måste väl diskutera med byrådet och på plats se hur det ser ut innan det delas ut pengar eller sitter de på ett kontor pekar och tittar på kartor om vad som skall göras, skulle ju inte förvåna mig i och för sig.

 

Det diskuterades för några år sedan om de skulle sätta upp cementstolpar och dra ut el längs vägen, så blev det inte men hade varit mycket vettigare.

 

Vägen som är 6-7 kilometer lång går till en annan by så det kommer att ta tid med vägbygget om de gör 200 meter varje år.

Hej

Håller med helt, men systemet är inte uppbyggt på det sättet, bychef och bybor har inget att säga till om när det handlar om vägar utanför byn, här är det centrala myndigheter och pengar det handlar om och dom kan absolut inte användas till något annat än dom vägar dom är avsatta till, detta hur felaktigt det än verkar vara, det är väl en av nackdelarna med centralstyrning, mer lokal förankring hade säkerligen gjort att pengarna hade kunnat användas vettigare.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Jo jag vet att det är olika kassor och bidrag men det spelar ingen roll det i alla fall en jävla idi*ti, lek och slöseri med pengar av vuxet folk som inte verka kunna att tänka,

 

De som delar ut bidragen måste väl diskutera med byrådet och på plats se hur det ser ut innan det delas ut pengar eller sitter de på ett kontor pekar och tittar på kartor om vad som skall göras, skulle ju inte förvåna mig i och för sig.

 

Det diskuterades för några år sedan om de skulle sätta upp cementstolpar och dra ut el längs vägen, så blev det inte men hade varit mycket vettigare.

 

Vägen som är 6-7 kilometer lång går till en annan by så det kommer att ta tid med vägbygget om de gör 200 meter varje år.

Hur svårt är det för en med utbildning och ambition (korruption) att förleda en analfabet?

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
On 2017-05-18 at 10:22, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med helt, men systemet är inte uppbyggt på det sättet, bychef och bybor har inget att säga till om när det handlar om vägar utanför byn, här är det centrala myndigheter och pengar det handlar om och dom kan absolut inte användas till något annat än dom vägar dom är avsatta till, detta hur felaktigt det än verkar vara, det är väl en av nackdelarna med centralstyrning, mer lokal förankring hade säkerligen gjort att pengarna hade kunnat användas vettigare.

Mvh isan lover

 

Här är ju ett bra exempel på vad bra det vore om olika myndigheter samarbetade och lade pengar på viktiga saker.

 

Här i grannbyn behöver ju el/telestoplarna rätas upp, sedan gräva ur vid foten av stolpen, forma och gjuta ett cementfundament innan de faller omkull på grund av att marken blivit underminerad av allt regnande.

Men jag kan nog lova dig att inget kommer att hända innan någon stolpe faller och då kommer det att bli betydligt dyrare att ordna till.

IMG_1112.JPG.fd3ad14a2f6f985830835b284a5bc3e3.JPGIMG_1113.JPG.6030918fcc4e1337d5d4bcddd5b266f4.JPGIMG_1114.JPG.e3eb6ba76c949e7c94af7f24cef9b928.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Här är ju ett bra exempel på vad bra det vore om olika myndigheter samarbetade och lade pengar på viktiga saker.

 

Här i grannbyn behöver ju el/telestoplarna rätas upp, sedan gräva ur vid foten av stolpen, forma och gjuta ett cementfundament innan de faller omkull på grund av att marken blivit underminerad av allt regnande.

Men jag kan nog lova dig att inget kommer att hända innan någon stolpe faller och då kommer det att bli betydligt dyrare att ordna till.

IMG_1112.JPG.fd3ad14a2f6f985830835b284a5bc3e3.JPGIMG_1113.JPG.6030918fcc4e1337d5d4bcddd5b266f4.JPGIMG_1114.JPG.e3eb6ba76c949e7c94af7f24cef9b928.JPG

Hej

Så här ser det nog tyvärr ut på många platser i landet, planering och underhåll verkar inte direkt vara Thailändarnas starka sida.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...