Jump to content
Guest Isan Lover

Thailands junta sätter press på sociala medier,

Recommended Posts

NiceBeaver
3 timmar sedan, skrev Boa52:

Kul att du vet vad dom flesta tänker, den gåvan skulle jag också vilja ha

Min gåva är att jag är läskunnig. Jag förstår att du är avundsjuk.

• Fint 3

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Guest Isan Lover
19 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Tjeena.

Jättebra inlägg. Då utgår jag att du från och med nu slutar kalla alla för diverse saker som inte delar din uppfattning. Din världsbild skiljer sig från dom flesta då du tycker en "folkvald" är närmast en gud som alltid ska hyllas och försvaras. Vi lite mer sansade anser att en sådan person inte bara har rättigheter, utan även har skyldigheter och ska ställas till svars om han/hon ger sig själv förmåner som ingen annan har.

Tjeena.

Hej

Det som skiljer mig ifrån en del andra skulle jag vilja säga är att jag inte ser någon som helst plats för militären i politiken, jag anser att det är dom instanser, myndigheter och kontrollorgan som är till för att övervaka och kontrollera en regering som ska avgöra om någon ska ställas till svars eller ej, inte militären.

Samt att jag har förtroende för väljarna och anser att dom är fullt kapabla att avgöra vem dom ska rösta på, om dom är nöjda med den politik som har förts eller ej, om dom har gynnats av den förda politiken eller ej, om en regering håller tillräckligt många vallöften för att bli återvalda o.s.v, detta förtroende är vissa Svenskar uppenbarligen inte beredda att ge Thailändarna.

Sen får man nog även fortsättningsvis räkna med att bli sedd som diktaturförespråkare, militärt fans och juntavänlig om man konsekvent undviker att kritisera juntan när dom begår brott, avslöjas med korruption, använder sig av "attitydjustering", torterar folk, bryter mot mänskliga rättigheter o.s.v och istället väljer att försvara dom övergrepp, brott och inskränkningar i mänskliga fri och rättigheter som juntan ligger bakom.

Mvh isan lover

spooncreek

6300 websajter har blockerats sedan 2015, baserat på domstolsutslag. Nu begär Thailands internetleverantörer att Facebook ska blockera ytterligare 600 som de inte kan blockera själva på grund av att de är krypterade. 

Detta är en konsekvens av det som denna tråd ursprungligen handlade om, nämligen att juntans Orwellska Digitala Ministerie sätter ytterligare press på sociala medier och Internetleverantörer att censurera mera.

Men det är bra med ordning och reda........

http://www.bangkokpost.com/news/general/1243566/thai-isps-ask-zuckerberg-to-block-600-pages

• Fint 5

spooncreek

Dagsrekord i LM-åtal idag tydligen, 6 stycken personer. Deras brott är att de delat Facebookposter från en av de tre man numera inte får citera. En av de åtalade, som redan suttit 12 dagar i finkan, riskerar 150 år i fängelse.

Men det är bra med ordning och reda....

http://www.khaosodenglish.com/news/crimecourtscalamity/crime-crime/2017/05/04/six-charged-largest-known-single-day-lese-majeste-crackdown/

• Fint 7

Surin P3

Inte mer än rätt. 

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Surin P3:

Inte mer än rätt. 

Hej

Misstänker att en del medlemmar tyvärr tycker det, men tror inte för ett ögonblick att du tillhör den gruppen.

Mvh isan lover

Guest Isan Lover

Hej

Mer om människorätts advokaten som hotas av ett 150 årigt fängelsestraff.

Thai lawyer faces 150 years in jail for royal insult

IMG_1651.JPG.b277a766ecb646e900e9fab6147c06eb.JPG

Prominent human rights lawyer is charged with 10 courts of royal defamation for Facebook posts.

Human rights groups urged the military to observe due process [File: Apichart Weerawong/AP]

A prominent Thai human rights lawyer faces a prison term of up to 150 years if convicted of royal defamation under Thailand's royal insult law, according to a legal watchdog.

Anon Nampa, of Thai Lawyers for Human Rights, said on Thursday that Prawet Prapanukul was charged on Wednesday by the Bangkok Criminal Court with 10 counts of lese majeste (the insulting of a monarch or other ruler) for Facebook posts, each punishable by up to 15 years imprisonment, and three counts under the Computer Crime Act, each with a seven-year maximum sentence.

http://www.aljazeera.com/news/2017/05/thai-lawyer-faces-150-years-jail-royal-insult-170504140003041.html

Mvh isan lover

Boa52
On 2017-04-30 at 15:12, skrev NiceBeaver:

Min gåva är att jag är läskunnig. Jag förstår att du är avundsjuk.

Skit svar, Om en person är folkvald är han folkvald tills han blir avsatt, inte svårt. Inte nån Gud som du vill påstå att IL påstår.

Är man folkvald är man det i så många år som landets lagar säger, sköter dom sej inte är det inte militären som bestämmer det

Vi har vårat fokvalda regim i Sverige vi kan tycka vad vi vill men skulle miltären gå in då blev det nog Uppror

Guest Isan Lover

Hej

Att juntan använder LM-lagarna för att tysta kritiker, demokratiförespråkare och akademiker o.s.v är ju känt sedan länge, nu säger Bangkok Posts Alan Dawson att antalet LM-fall har kommit upp till 100 fall sedan kuppen 2014, detta är en nivå av LM-fall som man aldrig tidigare har upplevt i Thailand.

112 turns 100

7 May 2017 at 04:30

WRITER: ALAN DAWSON

Lese majeste enforcement turned a robust, aggressive 100 last week, shackling and "interrogating" a lawyer who fittingly enough was best known for fighting lese majeste lawsuits. 
Then it took on five more alleged scofflaws who thought they could just share Facebook messages even though they had been specifically, carefully and very publicly warned not to. 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1245074/112-turns-100

Mvh isan lover

Guardian
On 1 maj 2017 at 11:34, skrev Isan Lover:

Hej

Det som skiljer mig ifrån en del andra skulle jag vilja säga är att jag inte ser någon som helst plats för militären i politiken, jag anser att det är dom instanser, myndigheter och kontrollorgan som är till för att övervaka och kontrollera en regering som ska avgöra om någon ska ställas till svars eller ej, inte militären.

Samt att jag har förtroende för väljarna och anser att dom är fullt kapabla att avgöra vem dom ska rösta på, om dom är nöjda med den politik som har förts eller ej, om dom har gynnats av den förda politiken eller ej, om en regering håller tillräckligt många vallöften för att bli återvalda o.s.v, detta förtroende är vissa Svenskar uppenbarligen inte beredda att ge Thailändarna.

Sen får man nog även fortsättningsvis räkna med att bli sedd som diktaturförespråkare, militärt fans och juntavänlig om man konsekvent undviker att kritisera juntan när dom begår brott, avslöjas med korruption, använder sig av "attitydjustering", torterar folk, bryter mot mänskliga rättigheter o.s.v och istället väljer att försvara dom övergrepp, brott och inskränkningar i mänskliga fri och rättigheter som juntan ligger bakom.

Mvh isan lover

54 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att juntan använder LM-lagarna för att tysta kritiker, demokratiförespråkare och akademiker o.s.v är ju känt sedan länge, nu säger Bangkok Posts Alan Dawson att antalet LM-fall har kommit upp till 100 fall sedan kuppen 2014, detta är en nivå av LM-fall som man aldrig tidigare har upplevt i Thailand.

112 turns 100

7 May 2017 at 04:30

WRITER: ALAN DAWSON

Lese majeste enforcement turned a robust, aggressive 100 last week, shackling and "interrogating" a lawyer who fittingly enough was best known for fighting lese majeste lawsuits. 
Then it took on five more alleged scofflaws who thought they could just share Facebook messages even though they had been specifically, carefully and very publicly warned not to. 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1245074/112-turns-100

Mvh isan lover

Tillbaks Isaan en månad efter att ha varit Sverige  18 månader. Tycker häruppe blivit mer slutet och absolut inga tecken på att folk här klarar av fria val och folkstyre.Demokrati

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Guardian:

Tillbaks Isaan en månad efter att ha varit Sverige  18 månader. Tycker häruppe blivit mer slutet och absolut inga tecken på att folk här klarar av fria val och folkstyre.Demokrati

Hej

Upplevde själv en ökad slutenhet, rädsla för att prata om vissa saker och tecken på att förtrycket når ut långt ifrån Bangkok, men jag förstår inte riktigt vad du menar med "absolut inga tecken på att folk här klarar av fria val och folkstyre.Demokrati" ?

Mvh isan lover

Guardian

Man lver Issan för dagen belånar allt som går. När kommer bankerna kräva in ? Stora parader oväsen som Thai älskar och Tv-kanalerna som är många bara Thaiprogram. Menyerna restaurangerna sknar nu Engelska under Thai m.m

Kan nån beskriva hur Thaigör när dom vill sälja egendomhus

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Upplevde själv en ökad slutenhet, rädsla för att prata om vissa saker och tecken på att förtrycket når ut långt ifrån Bangkok, men jag förstår inte riktigt vad du menar med "absolut inga tecken på att folk här klarar av fria val och folkstyre.Demokrati" ?

Mvh isan lover

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Mvh isan lover

Folk är inte intresserade att av prata politik och  kommer ihåg ett val då dom väntade på mutor för att rösta Spelade ingen roll vilket parti. Nej dom håller modet uppe av sina traditioner livsstil som enligt mej inte ger utrymme för val/demokrati

• Fint 1

Guardian

Blev paff när min Thaifru som är djupt engagerad i stan med jobb vänner sa att man ska akta sej för köpa gammalt hus då kanske någon dött där och går inte få ut dom onda andarna

• Fint 1

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Guardian:

Man lver Issan för dagen belånar allt som går. När kommer bankerna kräva in ? Stora parader oväsen som Thai älskar och Tv-kanalerna som är många bara Thaiprogram. Menyerna restaurangerna sknar nu Engelska under Thai m.m

Kan nån beskriva hur Thaigör när dom vill sälja egendomhus

Folk är inte intresserade att av prata politik och  kommer ihåg ett val då dom väntade på mutor för att rösta Spelade ingen roll vilket parti. Nej dom håller modet uppe av sina traditioner livsstil som enligt mej inte ger utrymme för val/demokrati

Hej

Att hushållens belåning är hög utgör helt klart ett problem, samtidigt har juntan tömt valutareserven och köpt vapen för stora pengar som ska betalas dom närmaste 20 åren o.s.v, så faror finns inom ekonomin, det ärv öl bara turistsektorn som går bra just nu, skulle bankerna få problem så skulle korthuset rasa samman.

Sälja egendom kan man göra på olika sätt beroende på om det är Sorporkor eller Chanot, Sorporkor säljer man på en blankett som bevittnas av bychef och betrodda i byn, Chanot säljer via mäklare, privat eller via bank och överföringen av ägandet sker sedan på Land Office.

Mvh isan lover

Seaserpent
Blev paff när min Thaifru som är djupt engagerad i stan med jobb vänner sa att man ska akta sej för köpa gammalt hus då kanske någon dött där och går inte få ut dom onda andarna

Inget ovanligt, thaiarna är mycket vidskepliga oavsett status i samhället.