Jump to content
Guest Isan Lover

Thailands junta sätter press på sociala medier,

Recommended Posts

Guest wUThai

Grabbar! Kritisk tänkande är er ledstjäran!! Allt dåligt som ni läser om Juntan är fake news! ;)

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

MaiChai
1 timme sedan, skrev spooncreek:

Inte alls upprörd, vad får du allt ifrån? , Jag undrar bara, återigen, vad dessa avskyvärda händelser då har med juntans censur av sociala medier nu att göra? Och med THLR att göra med för den delen.

Din åsikt om THLR kan jag inte säga mycket om, den förvånar inte det minsta.  Jag kan, utan att vara röd i mina egna sympatier, se att de gör en del gott på basis av de fall de åtar sig. Uppdaterade mig nu m h a Mr Google och kan konstatera att den åsikten verkar delas av av FN, samt diverse människorättsorganisationer, Amnesty och HRW inkluderade. För övrigt bildades de efter kuppen med följande syfte (vilket väl tydligt förklarar varför de inte ägnar sig åt fall innan kuppen):

1. To provide legal aid to those arrested, detained and prosecuted as consequences of Martial Law, NCPO's Orders and Announcements, as well as civilians prosecuted in military courts

2. To monitor and document human rights violations after coup.

Senaste utmärkelsen här:

lawyerfor.thumb.jpg.094df17d472d598394bb77520feedec7.jpg

Den där uppgiften som jag själv kom dragande med, om att de påstås vara finansierade av Thaksin hittar jag dock inte. Du kanske kan vara behjälplig?

Det där "utan att vara röd i mina egna sympatier" kan du ju försöka övertyga någon annan om..

TLHR är en "människorättsorganisation" som likt den Kambodjanska som rapporterade om massflykten, utvisningarna och dödandet av kambodjanska gästarbetare från thailands militärjunta sommaren 2014 som visade sig vara helt uppdiktade men spred panik i alla Kambodjanska gästarbetare så att de flydde hals över huvud. Den kambodjanska organisationen visade ju sig vara styrd av Hun Sen och hans parti och har inte hittat ett enda övergrepp att rapportera om som Huns Sen och hans anhang begått i Kambodja. Märkligt eller hur?

Den senaste innegrejen bland världens diktatorer och landsflyktiga sådana är att skaffa sig en "egen" människorättsorganisation som gärna pumpar ut lite fake news och ser till att belysa motståndarens övergrepp och sopa de egna under mattan.

TLHR är och förblir styrda av Thaksin klanen, oavsett hur många egenhändigt utdelade priser deras advokater får.

Det är inte seriöst av media som SR som i Thailand har som uppgift att vara neutral och objektiv att ta med rapporter och citat från en organisation som är så pass nära länkad med den ena sidan i konflikten. Det hade räckt med uttalanden från Amnesty eller HRW eller varför inte från Reuters där Andrew Marshall McF`Gregor jobbade innan han fick sparken.

• Fint 4

måne
44 minuter sedan, skrev MaiChai:

Det där "utan att vara röd i mina egna sympatier" kan du ju försöka övertyga någon annan om..

TLHR är en "människorättsorganisation" som likt den Kambodjanska som rapporterade om massflykten, utvisningarna och dödandet av kambodjanska gästarbetare från thailands militärjunta sommaren 2014 som visade sig vara helt uppdiktade men spred panik i alla Kambodjanska gästarbetare så att de flydde hals över huvud. Den kambodjanska organisationen visade ju sig vara styrd av Hun Sen och hans parti och har inte hittat ett enda övergrepp att rapportera om som Huns Sen och hans anhang begått i Kambodja. Märkligt eller hur?

Den senaste innegrejen bland världens diktatorer och landsflyktiga sådana är att skaffa sig en "egen" människorättsorganisation som gärna pumpar ut lite fake news och ser till att belysa motståndarens övergrepp och sopa de egna under mattan.

TLHR är och förblir styrda av Thaksin klanen, oavsett hur många egenhändigt utdelade priser deras advokater får.

Det är inte seriöst av media som SR som i Thailand har som uppgift att vara neutral och objektiv att ta med rapporter och citat från en organisation som är så pass nära länkad med den ena sidan i konflikten. Det hade räckt med uttalanden från Amnesty eller HRW eller varför inte från Reuters där Andrew Marshall McF`Gregor jobbade innan han fick sparken.

Så IL är TLHR:s förlängda arm?Anade det.

• Fint 2

frason

Nåt positivt med det hela är väl att maipenrai bör hamna högst upp i sökresultaten hos Google för junta/juntan/prayuth/dödsbestraffningar/tortyr/TLHR/HRW/UN/EU osv, bör ge stora reklamintäkter till P3. :D:D:D 

Edited by frason
  • Fint 4

spooncreek
1 timme sedan, skrev wUThai:

Grabbar! Kritisk tänkande är er ledstjäran!! Allt dåligt som ni läser om Juntan är fake news! ;)

Som av ett ödets ironi (eller ska vi säga som förväntat) är första inlägget efter ditt ett som hävdar "fake news" Underbart! :-) 

Edited by spooncreek

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

frason
13 minuter sedan, skrev spooncreek:

Som av ett ödets ironi (eller ska vi säga som förväntat) är första inlägget efter ditt ett som hävdar "fake news" Underbart! :-) 

Så det är sant det som rapporterades om kambodjanerna?

• Fint 2

spooncreek
3 minuter sedan, skrev frason:

Så det är sant det som rapporterades om kambodjanerna?

Nääää..det var ett felaktigt rykte....fake news om du så vill...men poängen med att ta upp det som ett exempel på fake news  i just denna tråd är ju en annan. Vilket du säkert förstår om du läst alla inläggen

• Fint 1

spooncreek
2 timmar sedan, skrev MaiChai:

Man anar att det snart är dags att komma med anklagelser om att jag smygrunkar till Thaksin, eller hur det nu var du skrev sist? Det där med att hävda att jag är röd:  Fortsätt för all del. Den ende du gjort bort genom den argumentationen  förr liksom nu igen är dig själv.

Apropå ämnet: Har TLHR:s advokater  fått "egenhändigt utdelade priser"?  Kan du vänligen förklara? Vore synd med tanke på det du försöker beskriva i ditt inlägg om det var ett exempel på¨"fake news"...

Andrew Macgregor Marshall: Nu får vi inte citera honom längre tyvärr, men han är klart på gränsen mot att vara konspirationsteoretiker, vilket väl också kan ha varit en anledning till att han fick sparken från Reuters. Helt utan poäng i det han skriver är han dock inte. Och, nog  borde väl de thailändare som så¨önskar både få läsa och citera honom..kan jag tycka...

Edited by spooncreek
  • Fint 5

frason
19 minuter sedan, skrev spooncreek:

Nääää..det var ett felaktigt rykte....fake news om du så vill...men poängen med att ta upp det som ett exempel på fake news  i just denna tråd är ju en annan. Vilket du säkert förstår om du läst alla inläggen

Det var bara en enkel fråga, det var alltså falskt. :)

• Fint 1

MaiChai
6 minuter sedan, skrev spooncreek:

Man anar att det snart är dags att komma med anklagelser om att jag smygrunkar till Thaksin, eller hur det nu var du skrev sist? Det där med att hävda att jag är röd:  Fortsätt för all del. Den ende du gjort bort genom den argumentationen  förr liksom nu igen är dig själv.

Apropå ämnet: Har TLHR:s advokater  fått "egenhändigt utdelade priser"?  Kan du vänligen förklara? Vore synd med tanke på det du försöker beskriva i ditt inlägg om det var ett exempel på¨"fake news"...

Andrew Macgregor Marshall: Nu får vi inte citera honom längre tyvärr, men han är klart på gränsen mot att vara konspirationsteoretiker, vilket väl också kan ha varit en anledning till att han fick sparken från Reuters. Helt utan poäng i det han skriver är han dock inte. Och, nog  borde väl de thailändare som så¨önskar både få läsa och citera honom..kan jag tycka...

Jag brukar väl anklagas för att vara gul, militärkramare, juntavän och liknande av vissa här och du brukar väl inte vara sen att stämma in i den kören oavsett vad jag själv säger, så om inte jag får ange min hemvist i det thailändska politiska landskapet så varför ska du få göra det?

Jag brukar få pressmeddelanden från TLHR med bilder på när de mottar olika utmärkelser, påminner starkt om de bilderna man hittar hos indiska skräddare när de motar stayetten  för "Multi awarded millenium tailor of the century" när de vill försöka få pressaktivitet runt sin organisation. 

Poängen är att man som seriös media - vilket SR väl ska räknas till här - ska undvika att liera sig med en organisation med så pass tveksam bakgrund.

När det gäller Andrew Marshall McGregor så ligger han numera i Tony Cartaluccis klass när det gäller konspirationsteorier och att han sparkades från Reuters är hans eget fel helt och hållet, han fick betalt för att utföra ett uppdrag åt dem i Thailand inte att bedriva sin egen personliga agenda. Han "flydde" Thailand 2011 och hans bok kom ut 2014 så det var knappast därför som han "tvingades" att fly.

Man kan tycka vad man vill om att få lov att citera honom men det finns ganska många saker runt i världen man kan tycka att man borde få göra men som man inte får eller bör göra. Sprida propaganda om republik i Thailand är ju en sådan sak man ska undvika.

• Fint 1

Guest Isan Lover

Hej

Blev tipsad om denna artikel där en av dom landsflyktiga som juntan har förbjudit Thailändska medborgare att ha kontakt med eller följa på Facebook uttalar sig. 

https://www.washingtonpost.com/news/democracy-post/wp/2017/04/19/why-thailands-military-is-trying-to-erase-me-from-the-internet/?hpid=hp_no-name_opinion-card-d%3Ahomepage%2Fstory&utm_term=.a79d251e7ee8

Why Thailand’s military is trying to erase me from the Internet

By Pavin Chachavalpongpun April 19 at 12:28 PM

IMG_1619.JPG.19f78347ee605792e92ad4048e275319.JPG
Thailand’s King Vajiralongkorn at the monument of King Rama I after signing a new constitution in Bangkok on April 6. (Athit Perawongmetha/Reuters)

Pavin Chachavalpongpun is an associate professor at Kyoto University’s Center for Southeast Asian Studies.

The military government in Thailand has a well-established gift for Orwellian absurdity. Not long after seizing power in a 2014 coup, junta leader Gen. Prayuth Chan-ocha published a song titled “Return Happiness to Thailand.” Last year officials spotted a seditious conspiracy behind a plan to distribute red bowls as gifts (presumably because the color red is associated with the opposition). Thais have been arrested for allegedly making disrespectful remarks about the king’s dog, and for eating a suspicious sandwich.

But now the government has managed to outdo itself. On April 12, the eve of the Thai new year, the Thai Ministry of Digital Economy and Society announced that it was forbidding my compatriots from contacting me via Facebook. They have been warned that sharing my content on the Internet, either directly or indirectly, could violate a law aimed at controlling critical information against the monarchy.

DemocracyPost

Opinions illuminating the challenges facing democracy around the world

Sign up

The statement told Thais to refrain from engaging “in any activity that results in spreading content from the individuals mentioned in this announcement on social media.” The persons named included me, historian-in-exile Somsak Jeamteerasakul and former Reuters journalist Andrew MacGregor Marshall.

The military junta has repeatedly accused me of being critical of the monarchy, which in Thailand is considered a serious crime. Lèse-majesté, or the crime of injury to royalty, is defined by Article 112 of the Thai Criminal Code, which states that defamatory, insulting or threatening comments about the king, queen or regent are punishable by three to 15 years in prison.

In the three years since they overthrew the elected government of Prime Minister Yingluck Shinawatra, sister of the controversial former premier Thaksin Shinawatra, generals have put immense effort into silencing critics of the monarchy. In the aftermath of the coup, I was summoned to have my attitude “adjusted.” When I rejected the summons, the military issued a warrant for my arrest and revoked my passport, forcing me to apply for refugee status in Japan.

The 2014 coup was significant precisely because the political elites were anxious about the upcoming royal succession. The then-king, Bhumibol Adulyadej, who had been on the throne since 1946, was clearly nearing his end. Bhumibol was a figure of great authority who transformed a declining monarchy into the most powerful institution in Thai political life. His subjects regarded him with reverence and as a desperately needed source of stability.

The realization that he was about to be succeeded on the throne by his son, Crown Prince Maha Vajiralongkorn, merely added to the anxiety. Vajiralongkorn has never achieved the same love and respect from the people. Vajiralongkorn is the opposite of his father. While Bhumibol won the hearts and minds of Thais, Vajiralongkorn rules his subjects by fear.

Bhumibol died in October of last year, and his son was officially crowned two months later. Even before his accession to the throne, Vajiralongkorn had begun to instill fear to consolidate his power. He eliminated his enemies in the palace (mainly those who had worked for his father). In some cases, he sent his foes to be “reeducated” in military camps. They were humiliated in public, such as having their heads shaved. Some were sent to jail on dubious charges; at least three have died mysteriously while in detention. Vajiralongkorn’s former consort, Princess Srirasmi, whom he divorced in December 2014, is now under house arrest. Her relatives were accused of exploiting the name of Vajiralongkorn for personal benefit and are now imprisoned.

I angered the military by writing about these issues — hence the current effort to silence me.

Traditionally, the monarchy has depended on the military for support. As crown prince, Vajiralongkorn recognized that he would one day need the army to reinforce his own power. He has never criticized the coup or the military’s harsh crackdown on Thais. This month he even endorsedthe military-drafted constitution, parts of which were amended to boost the prerogatives of the king. This explains why the junta feels it can move without restraint against its critics, even to the point of arresting those who mock military leaders on social media.

As an academic, I treat the monarchy as a subject of study and am therefore obliged to give an honest assessment of how the institution has had an impact on politics and inevitably on the people’s everyday life. Yet this has made me a target of the Thai state. Not content with declaring me an unperson in my own country, the government is now trying to do the same in cyberspace.

Undoubtedly, the latest move by the Thai state shows its desperate need to suppress undesirable information about the life of the Thai king. The Ministry of Digital Economy and Society’s announcement was apparently prompted by the release of a video clip that showed Vajiralongkorn, his undersized crop top revealing yakuza-style tattoo stickers on his torso, roaming a Munich shopping mall with a female companion. Eventually, Marshall got hold of the clip and broadcast it on his Facebook page to retaliate against the ban.

The monarchy was once a pillar of Thai society. With a scandalous king now on the throne, the Thai state has chosen to curb freedom of expression. But it is losing the battle in cyberspace. Thais are seeking to break free from the constraints placed on coverage of the royal family. The more the monarchy deals with its critics through illegal and illegitimate means, the more it is likely to hurt itself.

Mvh isan lover

Nemo
On 4/17/2017 at 20:16, skrev Wanchai:

Vad jag vet har han aldrig jobbat en enda dag som svetsare på golvet. Han gick en ams-kurs till svetsare men råkade gå in på fackexpedition och kom aldrig ut som svetsare

svets.jpeg.bc98da5fb2ba01409f8e289eb0cdbb95.jpeg

:(

• Fint 1

SanMakha
On ‎2017‎-‎04‎-‎16 at 17:20, skrev måne:

Det vinklas så förbannat även om just denna stämmer sådär.Jag är allergisk mot dessa vänsterfolk.

Får man ställa en enkel fråga utan att bli kallad VÄNSTER. Vem ÄR DU?

Vad är det i DIN bakgrund som gör DIG så speciell?

Det verkar som att detta MPR kan läggas ner, för DU vill inte ha någon annan åsikt än den DU står för.

Okay grabbar! Vi kastar in handduken, i ett DIKTATOR styrt MPR är det ingen mening att medverka.

Ett forum där ingen utom VISSA, kan öppna käften utan att få ett slag på den samma.

Fy fasen för utvecklingen i Sverige.

Natti natti!

Från en vanlig gammal arbetare som försörjer även KONSTIGT folk, utan att gny.

Hoppar av MPR i morgon, FY FAN FÖR ETT SÅNT SKIT!

• Fint 2

måne
2 minuter sedan, skrev SanMakha:

Jag är inte speciell men jag har en åsikt och den är väl fri i Sverige.Nu gnydde du lite igen.

• Fint 3

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev SanMakha:

Får man ställa en enkel fråga utan att bli kallad VÄNSTER. Vem ÄR DU?

Det verkar som att detta MPR kan läggas ner, för DU vill inte ha någon annan åsikt än den DU står för.

Okay grabbar! Vi kastar in handduken, i ett DIKTATOR styrt MPR är det ingen mening att medverka.

Ett forum där ingen utom VISSA, kan öppna käften utan att få ett slag på den samma.

Fy fasen för utvecklingen i Sverige.

Natti natti!

Från en vanlig gammal arbetare som försörjer även KONSTIGT folk, utan att gny.

Hoppar av MPR i morgon, FY FAN FÖR ETT SÅNT SKIT!

Hej

Snälla gör inte det, forumet behöver alla röster som öppet tar ställning mot militärkupper, diktatur och juntastyre, men jag håller med om att dom som kritiserar allt det diktauren står för och medför får ta mycket skit, men det vore ett stort svek mot Thailändarna och ett nederlag för både demokrati och mänskliga rättigheter att lämna fältet fritt för forumets antidemokratiska krafter.

Mvh isan lover