Jump to content
IGNORERAD

Fiber o nätverk


UglyFarang

Recommended Posts

Vi ska snart få in fiber till gården och tänkte åka lite snålskjuts på grävningen som ska gå längs infartsvägen och dra en elkabel som ska vara till en grind med motor och övervakning av vår infart.

Är det möjligt att ha el och fiber i samma grav utan att riskera störningar?

 

När vi får in fiber på gården så har vi lagt rör/slang mellan alla byggnader så att vi kan ha ett eget internt nätverk mellan de olika husen.

Finns det begränsning på längden av nätverkskabel så man måste ha någon typ av signal förstärkning på vägen?

 

Kan vi ha elkabel i samma rör/slang som nätverkskabeln?

 

Är Cat6 ftp den kabel som är bästa alternativet för vårt eget nätverk?

 

Detta är saker jag inte har någon koll alls på, jag har fått viss info av polare som brukar ha koll men tänkte höra efter här då det är en del som verkar jobba med dessa saker.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Man säger väl att 100m är max längd. 

Jag drog 60m på jobbet på en kabelstege tillsammans med elkablar och använde en skärmad TP cat6 kabel.

Det funkade kanon.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Broskan:

Man säger väl att 100m är max längd. 

Jag drog 60m på jobbet på en kabelstege tillsammans med elkablar och använde en skärmad TP cat6 kabel.

Det funkade kanon.

 

//Broskan

 

Tack för det svaret!

100m då kan vi lägga inkommande var vi vill.

Skärmad=FTP om jag fattat rätt?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Tack för det svaret!

Skärmad=FTP om jag fattat rätt?

 

 

Lite fel av mig.

FTP (Foiled Twisted Pair) kallas det som du skrev

 

FTP kabel. Kolla länken. 

https://www.inet.se/produkt/8906532/tp-kabel-cat6-skarmad-vit-25m#specs

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Broskan:

 

FTP är nåt annat FileTransferProtocol

 

TP kabel. Kolla länken. 

https://www.inet.se/produkt/8906532/tp-kabel-cat6-skarmad-vit-25m#specs

 

Ok, har annars fått info att FTP betydde FoiledTwistedPair och UTP betydde UnshieldedTwistedPair.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Ok, har annars fått info att FTP betydde FoiledTwistedPair och UTP betydde UnshieldedTwistedPair.

 

Ja du har rätt där det var jag som yrade lite ;)

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiber är ljus, så den går att dra i samma rör, men man gör inte så normalt...

sen när det kommer till Cat6, så ska man helst inte lägga den ihop med spänningskabel, men använder du skärmad spänningskabel, så lär den inte störa Cat6 kabeln, som inte ska vara längre än 100 meter........

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Sangwal:

Fiber är ljus, så den går att dra i samma rör, men man gör inte så normalt...

sen när det kommer till Cat6, så ska man helst inte lägga den ihop med spänningskabel, men använder du skärmad spänningskabel, så lär den inte störa Cat6 kabeln, som inte ska vara längre än 100 meter........

 

Rock on!

 

Fibern kommer nog IP-only att lägga i ett speciellt rör, elkabeln ska bara smygas ner i samma grav/dike/grop så vi kan få el till en grind på infarten till gården.

 

Då blir det att fixa skärmad spänningskabel att dra i när vi drar i nätverkskabeln.

Tack!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Fibern kommer nog IP-only att lägga i ett speciellt rör, elkabeln ska bara smygas ner i samma grav/dike/grop så vi kan få el till en grind på infarten till gården.

 

Då blir det att fixa skärmad spänningskabel att dra i när vi drar i nätverkskabeln.

Tack!

Jag får också snart fiber. Var lite undrande om jag skulle gräva själv eller om jag skulle låta fiberbolaget gräva. Ett par tusen skulle jag spara på attgräva själv. Jag tyckte att det var bättre att de fick göra det så blev det riktigt gjort + att jag var lite lat. 

Nu har de lämnat ut dokumentation hur de gräver. Det har blivit bra mycket bättre om jag grävt själv. De lägger bara ner slangen en kanske två dm under jord. Så det uppfyller inte kraven man normalt har när man lägger ner starkström. Men helt ok för fiber. Så länge ingen tokkörned en spade genom allt ihop.

 

El och fiber kan du lägga tillsamman helt utan risk att det blir störningar. 

El och kat5 eller kat5e har jag lagt på stegar och i närheten av el. Då har vi använt UTP, och det har inte varit några problem.

STP är bäst för att skydda mot störningar. Men utför du inte skärmningen korrekt så har du bekymmer.

 

Dom flesta datakablarna är avsedda för att förläggas inomhus, lägger du ner den i mark så får du räkna med att byta den efter ett antal år. Därför lägger en del billigaste utp och byter när den strejkar. 

Skärmad nätkabel brukar kosta en del. Jag skulle lagd dom i separata rör. UTP och vanlig jordkabel för elen i separata rör. På sikt blir det enklast när du ska hålla på och dra ny kabel i ett rör med flera kablar brukar de lägga sig om varandra och det blir inte så lätt att få i en ny. Lägg röret med elkabeln underst då är den mest skyddad. Varningsband är bra och kostar nästan gratis. Är man riktigt försiktig lägger man en planka under varningsbandet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Wangthong:

Jag får också snart fiber. Var lite undrande om jag skulle gräva själv eller om jag skulle låta fiberbolaget gräva. Ett par tusen skulle jag spara på attgräva själv. Jag tyckte att det var bättre att de fick göra det så blev det riktigt gjort + att jag var lite lat. 

Nu har de lämnat ut dokumentation hur de gräver. Det har blivit bra mycket bättre om jag grävt själv. De lägger bara ner slangen en kanske två dm under jord. Så det uppfyller inte kraven man normalt har när man lägger ner starkström. Men helt ok för fiber. Så länge ingen tokkörned en spade genom allt ihop.

 

El och fiber kan du lägga tillsamman helt utan risk att det blir störningar. 

El och kat5 eller kat5e har jag lagt på stegar och i närheten av el. Då har vi använt UTP, och det har inte varit några problem.

STP är bäst för att skydda mot störningar. Men utför du inte skärmningen korrekt så har du bekymmer.

 

Dom flesta datakablarna är avsedda för att förläggas inomhus, lägger du ner den i mark så får du räkna med att byta den efter ett antal år. Därför lägger en del billigaste utp och byter när den strejkar. 

Skärmad nätkabel brukar kosta en del. Jag skulle lagd dom i separata rör. UTP och vanlig jordkabel för elen i separata rör. På sikt blir det enklast när du ska hålla på och dra ny kabel i ett rör med flera kablar brukar de lägga sig om varandra och det blir inte så lätt att få i en ny. Lägg röret med elkabeln underst då är den mest skyddad. Varningsband är bra och kostar nästan gratis. Är man riktigt försiktig lägger man en planka under varningsbandet.

 

 

Om detta stämmer så får de inte lägga sin kabel längs min väg.

 

Nu har jag flera rör/slang mellan byggnaderna, men tänkte använda en denna gången och spara övriga till framtida behov.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alltid de gräver hela vägen. Hos mig sköt de halvvägs och grävde resten , Enligt avtal så skulle fibern ligga på 1,20  : men uppskattningsvis ligger den på 80cm. Men ok för mig gräver jag av den så kan jag hänvisa avtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Om detta stämmer så får de inte lägga sin kabel längs min väg.

 

Nu har jag flera rör/slang mellan byggnaderna, men tänkte använda en denna gången och spara övriga till framtida behov.

Det här är inne på tomten, på gräsmattan. Vi har två bolag som lägger ner fibern där jag har huset  Jag valde inte IP-only för att jag har det andra bolaget i mitt andra boende och det var lite oklart vad IP-only hade för prissättning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...