Jump to content
IGNORERAD

Songkran 2017


spooncreek

Recommended Posts

38 minuter sedan, skrev frason:

Håller med i din situation, vilket helvete det måste vara att vara låst till en plats i Thailand! :big_smile:

 

Eftersom du medvetet väljer att missförstå allt jag skriver så är vidare diskussion i ämnet avslutat för min del. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • bob

    13

  • Kenneth4618

    11

  • spooncreek

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Raggmunken:

 

Eftersom du medvetet väljer att missförstå allt jag skriver så är vidare diskussion i ämnet avslutat för min del. 

Sant. :)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-17 at 15:44, skrev Isan Lover:

Hej

I Sverige ja, men vad händer i Thailand?

Kan tänka mig att detta kan sluta hur som helst och det blir kanske inte så lätt att få pengar av en som inga har, dessutom är det ju förmodligen så att polisen som har tagit och transporterat bort bilen mot bilägarens vilja, ska då denne ta kostnader som han själv inte har orsakat eller medverkat till, det tror jag att en och annan kommer att protestera emot.

Kan tänka mig att ett mindre kaos bryter ut när alla inblandade ska ha sin a fordon tillbaka och en hel del saknar pengar, vägrar betala o.s.v, som vanligt kommer polisen förmodligen stt tolka detta olika runt om i landet och massor av varianter är nog att vänta sig.

Mvh isan lover

 

Du menar på fullt allvar att köra på fyllan innebär att fordonsägaren är oskyldig till att ha orsakat att polisen beslagtar fordonet??

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
22 timmar sedan, skrev måne:

Du tycker inte det är dags att bryta en sån tradition?En fyllstyrning håller du högre än människoliv,tragiskt

Hej

Det har ingen som helst betydelse vad jag och du tycker i denna fråga och många andra, I Thailand delar man inte alltid vårt västerländska synsätt på saker som denna, jag konstater bara detta helt krasst, när och om Thailändarna vill tänka om och börja ta efter Sverige i trafiken har jag ingen aning om, men ingen förändring lär komma till stånd innan dom själva vill det.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Du menar på fullt allvar att köra på fyllan innebär att fordonsägaren är oskyldig till att ha orsakat att polisen beslagtar fordonet??

Hej

Inte alls men alla som har lite erfarenhet av Thailand vet att vår västerländska logik inte alltid stämmer med Thailändsk logik, själv är jag helt övertygad om att många kan komma att tycka att det är både ologiskt och felaktigt att inte lämna tillbaka bilen till ägaren så att denne kan börja arbeta och försörja sin familj igen, hur många Somchai i byn har pengar kvar efter Songkran?

Enligt min erfarenhet knappast någon, allt har säkerligen delats ut till släkt, ätits och festats upp o.s.v, många brukar ju t.o.m ha svårt att få ihop pengar till resan åter till jobbet i Bangkok och Korat i vanliga fall utan att behöva lösa ut sin bil hos polisen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

...själv är jag helt övertygad om att många kan komma att tycka att det är både ologiskt och felaktigt att inte lämna tillbaka bilen till ägaren så att denne kan börja arbeta och försörja sin familj igen, hur många Somchai i byn har pengar kvar efter Songkran?

Enligt min erfarenhet knappast någon, allt har säkerligen delats ut till släkt, ätits och festats upp o.s.v, många brukar ju t.o.m ha svårt att få ihop pengar till resan åter till jobbet i Bangkok och Korat i vanliga fall utan att behöva lösa ut sin bil hos polisen.

 

dafuq-did-i-just-read-meme.jpg

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Senaste statistiken, antalet döda minskade, men antalet olyckor och skadade ökade.

 

IMG_1614.thumb.JPG.7f294fe6338224968eb822fd5351a5e7.JPG

 

IMG_1613.thumb.JPG.1538cf6bf01a6c9abaeaaf46c8414d5f.JPG

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Eftersom jag kan välja när jag vill åka på semester så väljer jag att göra det när jag kan undvika att gå omkring ofrivilligt dyngsur hela dagarna. Har ingenting emot vatten när jag tex badar, regnar det så söker jag om möjligt skydd om inte annat så är det naturens lagar man får rätta sig efter. Men att bevista detta helvetiska songkranfirande i pattis frivilligt, mai köi!

Håller med dig till 100%. Jag är relativt lugn i  normala fall, men hade någon slängt en hink vatten över mig så är risken stor för en nit, och det vill jag undvika i Thailand.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Du menar på fullt allvar att köra på fyllan innebär att fordonsägaren är oskyldig till att ha orsakat att polisen beslagtar fordonet??

 

Detta gäller antagligen bara dom från Isaan som inte är van att följa lagar, tror jag han menade!

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

Detta gäller antagligen bara dom från Isaan som inte är van att följa lagar, tror jag han menade!

Ja det är ju ett grovt övergrepp av polisen att beslagta ett fordon från en rattfyllerist som då kan förlora sin försörjning som skolskjuts dagen efteråt.

 

Den fria företagsamheten måste alltid gå först i alla lägen med tanke på dagens dyra alkoholpriser.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan tog en promenad tur och retur från 3:e gatan ner till Beach Road och Beergarden fram och åter utan att bli blöta. OK, nästan i alla fall [emoji4] Sällskapet gst med fru klarade sig åxå hyggligt...vad jag minns. [emoji4]
 
Fritz..

Men efter att vi lämnade er, och hoppade på song theawen, kan jag lova att vi blev dyngsura :( Åka song theaw är nog det farligast man kan göra just nu. Jättekul att kasta in fulla hinkar med vatten i sådana tydligen

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Senaste statistiken, antalet döda minskade, men antalet olyckor och skadade ökade.
 
IMG_1614.thumb.JPG.7f294fe6338224968eb822fd5351a5e7.JPG
 
IMG_1613.thumb.JPG.1538cf6bf01a6c9abaeaaf46c8414d5f.JPG
 
Mvh isan lover


Vilket översatt till vanligt språk betyder att bältes lagen har fungerat. Många av dessa skadade hade annars funnits i döds statistiken istället.

Thaksin på sin tid införde en hel del bra trafikåtgärder. Detta sparade en hel del liv precis som vi nu ser att det verkar gå åt rätt håll.
Kan man sen övertyga folk att ställa bilen när man dricker så tror jag att även olyckor och skadade skulle minska kraftigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Vilket översatt till vanligt språk betyder att bältes lagen har fungerat. Många av dessa skadade hade annars funnits i döds statistiken istället.

Thaksin på sin tid införde en hel del bra trafikåtgärder. Detta sparade en hel del liv precis som vi nu ser att det verkar gå åt rätt håll.
Kan man sen övertyga folk att ställa bilen när man dricker så tror jag att även olyckor och skadade skulle minska kraftigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Eftersom 82% av olyckorna är med MC bör man nog hårdsatsa på att höja säkerheten där också

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Inte alls men alla som har lite erfarenhet av Thailand vet att vår västerländska logik inte alltid stämmer med Thailändsk logik, själv är jag helt övertygad om att många kan komma att tycka att det är både ologiskt och felaktigt att inte lämna tillbaka bilen till ägaren så att denne kan börja arbeta och försörja sin familj igen, hur många Somchai i byn har pengar kvar efter Songkran?

Enligt min erfarenhet knappast någon, allt har säkerligen delats ut till släkt, ätits och festats upp o.s.v, många brukar ju t.o.m ha svårt att få ihop pengar till resan åter till jobbet i Bangkok och Korat i vanliga fall utan att behöva lösa ut sin bil hos polisen.

Mvh isan lover

 

Nu är det ju ett system som har funnits under en längre tid, alla vet om det sedan barnsben antagligen, så det är ju uppenbart en kalkylerad risk man gör med fyllekörning.

Svider det lite så kanske man tänker en extra gång nästa gång eller ska man tillåta fyllekörning om hen har en lägre inkomst?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Eftersom 82% av olyckorna är med MC bör man nog hårdsatsa på att höja säkerheten där också


Ja hårdare böter på hjälm lösa bör vara något. Men även nån typ av krav vilka hjälmar som får användas. Bygghjälmar hjälper ju föga när man ramlar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Vilket översatt till vanligt språk betyder att bältes lagen har fungerat. Många av dessa skadade hade annars funnits i döds statistiken istället.

Thaksin på sin tid införde en hel del bra trafikåtgärder. Detta sparade en hel del liv precis som vi nu ser att det verkar gå åt rätt håll.
Kan man sen övertyga folk att ställa bilen när man dricker så tror jag att även olyckor och skadade skulle minska kraftigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

En påverkan om än relativt liten blev det ju i antalet döda och det är ju positivt, sen vill man nog se att detta trendbrott håller över tid innan man kan dra några säkra slutsatser, men rent logiskt borde ju ett sådant beslut påverka positivt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
27 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nu är det ju ett system som har funnits under en längre tid, alla vet om det sedan barnsben antagligen, så det är ju uppenbart en kalkylerad risk man gör med fyllekörning.

Svider det lite så kanske man tänker en extra gång nästa gång eller ska man tillåta fyllekörning om hen har en lägre inkomst?

 

/ SatanG

Hej

Delar inte alls din uppfattning att det i hela landet har beslagtagits bilar vid fyllekörningar, i stora delar av landet ringer man väl normalt efter en far, bror eller någon annan som kommer och kör hem bilen?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Delar inte alls din uppfattning att det i hela landet har beslagtagits bilar vid fyllekörningar, i stora delar av landet ringer man väl normalt efter en far, bror eller någon annan som kommer och kör hem bilen?

Mvh isan lover

 

Ja vi kan ju börja med att sätta in lite rätt proportioner runt fyllekörning. Är det ca 90% av fyllekörningarna som görs av mc-förare? De klarar nog låna ihop summan som behövs för att lösa ut denna om den är så viktig för försörjningen. Annars får de väl låna någon annan eller lära sig cykla eller nåt.

De vars bil blir omhändertagen får väl gå till banken och pröva "car for cash" eller annat om alla andra möjligheter är uttömda. Synnerligen få kommer nog gå under för att de åker fast för fyllekörning. Annars får väl någon av alla de vars liv som sparas ta hans jobb så länge.

Återigen, anser du det ska tillåtas fyllekörning om man inte har god ekonomi?

Vissa kan troligen anta att ekonomin sannolikt skulle vara i bättre skick om han gav fan i att supa om han inte har råd med det. Familjen är ju faktiskt på hans ansvar, inte polisens, grannens eller de som säljer kröken eller? Har han heller inte råd att lösa ut bilen, hur fan ska han ha råd att ersätta de vars liv går i spillror av han eller andra som fyllekör?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja vi kan ju börja med att sätta in lite rätt proportioner runt fyllekörning. Är det ca 90% av fyllekörningarna som görs av mc-förare? De klarar nog låna ihop summan som behövs för att lösa ut denna om den är så viktig för försörjningen. Annars får de väl låna någon annan eller lära sig cykla eller nåt.

De vars bil blir omhändertagen får väl gå till banken och pröva "car for cash" eller annat om alla andra möjligheter är uttömda. Synnerligen få kommer nog gå under för att de åker fast för fyllekörning. Annars får väl någon av alla de vars liv som sparas ta hans jobb så länge.

Återigen, anser du det ska tillåtas fyllekörning om man inte har god ekonomi?

Vissa kan troligen anta att ekonomin sannolikt skulle vara i bättre skick om han gav fan i att supa om han inte har råd med det. Familjen är ju faktiskt på hans ansvar, inte polisens, grannens eller de som säljer kröken eller? Har han heller inte råd att lösa ut bilen, hur fan ska han ha råd att ersätta de vars liv går i spillror av han eller andra som fyllekör?

 

/ SatanG

Hej

Jag vänder mig inte mot någonting av det som tråden handlar om, jag påpekar bara att allt inte fungerar likadant överallt, samt att vissa beslut kanske kan få oönskade konsekvenser, du tillämpar Svensk logik i Thailand, pratat om familjeförsörjares ansvar mot familjen o.s.v i ett land där 85% av männen uppges vara otrogna och 100 000 tals familjer och fruar överges årligen av sina män.

Som jag ser det drabbas kanske inte i första hand den fyllekörare som man vill straffa utan dennes familj som blir utan inkomst och dom grannar som kanske skulle ha åkt med honom till Bangkok, Korat eller Chonburi efter Songkran.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag vänder mig inte mot någonting av det som tråden handlar om, jag påpekar bara att allt inte fungerar likadant överallt, samt att vissa beslut kanske kan få oönskade konsekvenser, du tillämpar Svensk logik i Thailand, pratat om familjeförsörjares ansvar mot familjen o.s.v i ett land där 85% av männen uppges vara otrogna och 100 000 tals familjer och fruar överges årligen av sina män.

Som jag ser det drabbas kanske inte i första hand den fyllekörare som man vill straffa utan dennes familj som blir utan inkomst och dom grannar som kanske skulle ha åkt med honom till Bangkok, Korat eller Chonburi efter Songkran.

Mvh isan lover

 

Det är väl du som gör det. Ingen ska ha ett eget ansvar, staten ska ta ansvar för fyllekörares familjer och inte de själva.

Staten ska ordna nya jobb till street-foodförsäljare och alla andra som blir av med olagliga jobb eller då förändringar sker.

Alla bönder ska för evigt ha bidrag, ingen ska behöva flytta på sig för att bli försörjd etc etc.

Det går inte alltid lägga sitt handlande/familjens liv som statens ansvar, i slutändan studsar det tillbaka och det ligger på en själv vare sig man vill eller inte.

Enligt min logik låter det mer rimligt att ålägga staten att stoppa fyllon och drogpåverkade att köra ihjäl oskyldiga människor än att göra det möjligt att fortsätta göra detta. Särskilt med tanke på att man vet om att landet konstant tillhör topp 3 på världens värsta länder. Är Sverige det enda landet som ser det på det viset så är det väl svensk logik, själv gissar jag detta tänk är ganska universellt. 

 

/ SatanG

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Prayut är inte nöjd med resultatet av helgens olyckor

 

Fyllekörningar och för hög hastighet är den främsta orsaken till olyckorna

 

Despite drop in road death toll, Prayut remains unhappy

 

Prime Minister Prayut Chan-o-cha has expressed his displeasure at the number of road deaths over the Songkran festival despite an 11.8% drop in fatalities from last year.

Prayut: Calls for sense of morality

"I am not satisfied with that. People are still dead," Gen Prayut said, adding the reasons behind many of the road accidents were still the same -- drink driving and speeding.

 

The premier said there were also other problems during the festival, such as gun crime, fighting and the wearing of revealing outfits.

It is necessary to create a sense of morality among people to tackle these issues in the long run, he said.

 

http://www.bangkokpost.com/news/transport/1234258/despite-drop-in-road-death-toll-prayut-remains-unhappy

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

många glada o galna ute idagDSC00081.thumb.JPG.d58b9c353c7a88e8e3383c0b24867c1d.JPGDSC00082.thumb.JPG.57b2c7c4564380e4bd9c02eddcaf06d3.JPGDSC00083.thumb.JPG.54cf93d98599bf8bdc631cefa8a24bf2.JPGDSC00085.thumb.JPG.6faa5f8ac632c4d21cf0dce90a6dbf69.JPGDSC00089.thumb.JPG.7c81659dd7b361e70b73974122bd90a1.JPGDSC00090.thumb.JPG.04b8340608d3c243f6275faa54b483b3.JPGDSC00091.thumb.JPG.7bdd030ba1e778887f2a73c2f68d22e8.JPGDSC00092.thumb.JPG.6559c179b1cd852b981acc1d6af376a1.JPG

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Det är väl du som gör det. Ingen ska ha ett eget ansvar, staten ska ta ansvar för fyllekörares familjer och inte de själva.

Staten ska ordna nya jobb till street-foodförsäljare och alla andra som blir av med olagliga jobb eller då förändringar sker.

Alla bönder ska för evigt ha bidrag, ingen ska behöva flytta på sig för att bli försörjd etc etc.

Det går inte alltid lägga sitt handlande/familjens liv som statens ansvar, i slutändan studsar det tillbaka och det ligger på en själv vare sig man vill eller inte.

Enligt min logik låter det mer rimligt att ålägga staten att stoppa fyllon och drogpåverkade att köra ihjäl oskyldiga människor än att göra det möjligt att fortsätta göra detta. Särskilt med tanke på att man vet om att landet konstant tillhör topp 3 på världens värsta länder. Är Sverige det enda landet som ser det på det viset så är det väl svensk logik, själv gissar jag detta tänk är ganska universellt. 

 

/ SatanG

 

 

Hej

Enligt mig är det väl närmast självklart att staten ska ta ett visst ansvar om dom ändrar spelreglerna och gör massor av folk arbetslösa och ser till att familjer blir utan inkomst, alternativt river deras hus, river restauranger, sågar ned gummiträd, förbjuder försäljning, river marknader, förbjuder solstolar, parasoll och försäljning på stranden o.s.v, i så gott som samtliga fall har ju verksamheten pågått i generationer utan att någon myndighet har reagerat eller klagat, att då helt plötsligt förbjuda detta över en natt är naturligtvis fel, man borde i samtliga fall ha haft en dialog med dom som drabbas, försökt hitta andra lösningar för dom, erbjudit alternativ och kompenserat dom brabbade tycker jag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
5 timmar sedan, skrev lellexp:

många glada o galna ute idagDSC00081.thumb.JPG.d58b9c353c7a88e8e3383c0b24867c1d.JPGDSC00082.thumb.JPG.57b2c7c4564380e4bd9c02eddcaf06d3.JPGDSC00083.thumb.JPG.54cf93d98599bf8bdc631cefa8a24bf2.JPGDSC00085.thumb.JPG.6faa5f8ac632c4d21cf0dce90a6dbf69.JPGDSC00089.thumb.JPG.7c81659dd7b361e70b73974122bd90a1.JPGDSC00090.thumb.JPG.04b8340608d3c243f6275faa54b483b3.JPGDSC00091.thumb.JPG.7bdd030ba1e778887f2a73c2f68d22e8.JPGDSC00092.thumb.JPG.6559c179b1cd852b981acc1d6af376a1.JPG

Stopp och belägg du får för fasen inte lägga in songkranbilder i IL, TV med fleras politiktråd :doubt:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...