Jump to content
IGNORERAD

Songkran 2017


spooncreek

Recommended Posts

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • bob

    13

  • Kenneth4618

    11

  • spooncreek

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 minutes ago, bob said:

Hoppas det är ok att jag lägger in en bild från Songklan i Pattaya...?

 

 

En bild från Songkran skulle kanske kunna vara OK men ditt inlägg bör även innehålla orden Juntan, Thaksin, Demokrati och Diktatur.

 

Du ska inte förleda dig att tro att bara för att det är Songkran och att tråden heter "Songkran 2017" så kan du bara slänga in ett inlägg om Songkran så där utan vidare. Nej, jag ska prata med P3 om ditt inlägg och eventuellt blir det nu förhandsgranskning på alla dina inlägg tills du bättrat dig.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Eftersom du uppenbarligen inte fortfarande förstår vad jag menar och anser behövs för att nå dessa mål känner jag mig nästan tvingad stt ge upp, men jag ska göra ett sista försök.

 

Enligt mig kan man inte tillåta omoral, korruption och laglöshet i toppen av pyramiden och samtidigt förvänta sig att dom i pyramidens botten ska ha högre moral och följa alla lagar och regler, det fungerar helt enkelt inte.

 

Känner inte till några s.k korrumperade Bananrepubliker som har ett fungerande rättssystem och en laglydig befolkning.

 

Vill man åtgärda detta och få till en förändring så måste man alltså börja med att sätta in åtgärder i toppen, nu väljer juntan precis som tidigare folkvalda regeringar att själva fortsätta bryta lagar och regler, berika sig via korruption o.s.v samtidigt som dom kräver ökad efterlevnad av befintliga lagar och stiftar nya lagar för dom övriga medborgarna, det kommer naturligtvis inte att fungera.

Mvh isan lover

 

Så din lösning är att sitta längst ner i pyramiden och peka finger på dom som sitter högst upp och som är dom mest korrumperade av alla (för att ta sig till toppen på pyramiden) och begära "att dom" skall lösa problemet åt er längst ner

 

Du har aldrig hört talas om att man inte skall ställa krav på andra som man inte själv är beredd att följa ?

 

Om folket längst ner sätter igång och följer lagar och regler, vägrar korruption, polisanmäler alla former av korruption och maktmissbruk kommer pyramiden så småningom rasa

 

Det är så det fungerat i andra länder

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Eftersom du uppenbarligen inte fortfarande förstår vad jag menar och anser behövs för att nå dessa mål känner jag mig nästan tvingad stt ge upp, men jag ska göra ett sista försök.

 

Enligt mig kan man inte tillåta omoral, korruption och laglöshet i toppen av pyramiden och samtidigt förvänta sig att dom i pyramidens botten ska ha högre moral och följa alla lagar och regler, det fungerar helt enkelt inte.

 

Känner inte till några s.k korrumperade Bananrepubliker som har ett fungerande rättssystem och en laglydig befolkning.

 

Vill man åtgärda detta och få till en förändring så måste man alltså börja med att sätta in åtgärder i toppen, nu väljer juntan precis som tidigare folkvalda regeringar att själva fortsätta bryta lagar och regler, berika sig via korruption o.s.v samtidigt som  domkräver ökad efterlevnad av befintliga lagar och stiftar nya lagar, det kommer naturligtvis inte att fungera.

Mvh isan lover

Din hemmagjorda teori håller inte alls.

 

Länder som Vietnam, Filippinerna och Indonesien till exempel är mer korrumperade än Thailand men befolkningen är laglydigare och följer lagar mycket bättre.

 

Ser det nu mest som ett inlägg om trafiklagar då det är songkran och döda i trafiken. 

 

Thailand är sämst i klassen men också det överlägset rikaste landet av dessa. Kanske thai rycker på axlarna om de låga böterna och tar såna böter med jämna mellanrum för att behålla sin frihet att bryta mot allt som missgynnar en själv.

 

För en vietnames, filipino eller indones med bara hälften eller mindre i inkomst svider det mycket mer med trafikböter.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Så din lösning är att sitta längst ner i pyramiden och peka finger på dom som sitter högst upp och som är dom mest korrumperade av alla (för att ta sig till toppen på pyramiden) och begära "att dom" skall lösa problemet åt er längst ner

 

Du har aldrig hört talas om att man inte skall ställa krav på andra som man inte själv är beredd att följa ?

 

Om folket längst ner sätter igång och följer lagar och regler, vägrar korruption, polisanmäler alla former av korruption och maktmissbruk kommer pyramiden så småningom rasa

 

Det är så det fungerat i andra länder

Hej

Inte alls min lösning är att man ska och måste börja i toppen av pyramiden om man vill få till en verklig förändring, det är ungefär som att vara förälder om man byter ut barnen mot medborgarna, det räcker inte att tala om hur andra ska göra man måste själv också vara beredda att göra detta, enligt mig har dom styrande (föräldrarna), rättsväsendet och myndigheterna ett stort ansvar här till den rådande situationen i landet, dom har inte direkt föregått med gott exempel.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev leifen:

Din hemmagjorda teori håller inte alls.

 

Länder som Vietnam, Filippinerna och Indonesien till exempel är mer korrumperade än Thailand men befolkningen är laglydigare och följer lagar mycket bättre.

 

Ser det nu mest som ett inlägg om trafiklagar då det är songkran och döda i trafiken. 

 

Thailand är sämst i klassen men också det överlägset rikaste landet av dessa. Kanske thai rycker på axlarna om de låga böterna och tar såna böter med jämna mellanrum för att behålla sin frihet att bryta mot allt som missgynnar en själv.

 

För en vietnames, filipino eller indones med bara hälften eller mindre i inkomst svider det mycket mer med trafikböter.

Hej

Man betalar nästan inga böter i dessa länder heller, det blir istället en mindre peng i polismannens ficka, har aldrig hört talas om eller varit med om att en polisman har gett en skriftlig bot med kvitto i Indonesien, dom vill bara ha kaffepengar direkt i fickan.

 

Vad har du för hemmagjorda teorier om varför en stor majoritet skiter i trafikreglerna och nästan alla andra lagar också i Thailand?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Inte alls min lösning är att man ska och måste börja i toppen av pyramiden om man vill få till en verklig förändring, det är ungefär som att vara förälder om man byter ut barnen mot medborgarna, det räcker inte att tala om hur andra ska göra man måste själv också vara beredda att göra detta, enligt mig har dom styrande (föräldrarna), rättsväsendet och myndigheterna ett stort ansvar här till den rådande situationen i landet, dom har inte direkt föregått med gott exempel.

Mvh isan lover

 

Kan det bero på att alla dessa bemannas av personal som växt upp i det thailändska samhällssystemet och fått lära sig genom livet att det är OK att skita i lagar och regler ?

 

Om thailändska föräldrar börjar lära sina barn att det inte är OK med korruption, man skall följa lagar och regler så kommer dessa barn så småningom växa upp och ha den livssynen med sig upp längs pyramidens nivåer och så småningom genomsyra hela systemet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Kan det bero på att alla dessa bemannas av personal som växt upp i det thailändska samhällssystemet och fått lära sig genom livet att det är OK att skita i lagar och regler ?

 

Om thailändska föräldrar börjar lära sina barn att det inte är OK med korruption, man skall följa lagar och regler så kommer dessa barn så småningom växa upp och ha den livssynen med sig upp längs pyramidens nivåer och så småningom genomsyra hela systemet

Hej

Glöm det vare sig lagen eller klassystemet tillåter att Somchai barn ute i byn går hela vägen till toppen, för att hamna i Parlamentet ska du helst vara Kines, komma ifrån en rik familj och dessutom ha en utbildning som närmare 90% av befolkningen saknar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Kan det bero på att alla dessa bemannas av personal som växt upp i det thailändska samhällssystemet och fått lära sig genom livet att det är OK att skita i lagar och regler ?

 

Om thailändska föräldrar börjar lära sina barn att det inte är OK med korruption, man skall följa lagar och regler så kommer dessa barn så småningom växa upp och ha den livssynen med sig upp längs pyramidens nivåer och så småningom genomsyra hela systemet

 

25 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Glöm det vare sig lagen eller klassystemet tillåter att Somchai barn ute i byn går hela vägen till toppen, för att hamna i Parlamentet ska du helst vara Kines, komma ifrån en rik familj och dessutom ha en utbildning som närmare 90% av befolkningen saknar.

Mvh isan lover

Kan ni båda vänligen hålla ert jävla tjat till en annan tråd eller PM-a varandra!!!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Man betalar nästan inga böter i dessa länder heller, det blir istället en mindre peng i polismannens ficka, har aldrig hört talas om eller varit med om att en polisman har gett en skriftlig bot med kvitto i Indonesien, dom vill bara ha kaffepengar direkt i fickan.

 

Vad har du för hemmagjorda teorier om varför en stor majoritet skiter i trafikreglerna och nästan alla andra lagar också i Thailand?

Mvh isan lover

Kan tala om för dig att det har förändrats något enormt i Indonesien med att stoppa böter i egen ficka de senaste åren.

Den nye presidenten som tillträdde 2014 hade det på sin agenda och det finns nu ett system att anonymt rapportera korrupta trafikpoliser.

 

På Filippinerna är böterna för att köra utan hjälm 3000p (2100thb) och medellönen är bara hälften mot det rikare Thailand.

Samma där att nästan ingen polis vågar stoppa en trafikbot i fickan med risk för omplacering eller avsked.

Vanligt är att det numera vid en trafikförseelse så tar polisen hand om körkortet och man får igen det när man betalat sina böter på polisstationen. Sällan böter på plats mot kvitton.

Även där uppmanas allmänheten rapportera korrupta trafikpoliser till ett telefonnummer som finns på anslag snart överallt.

 

Hur det är i Vietnam vet jag inte men respekten att följa lagar är stor där i alla fall.

 

För Thailands del som har Asiens mest egoistiska befolkning så är det först och främst höjda böter och ökande kontroller som ska till enligt min uppfattning.

 

Viss draghjälp från försäkringsbolag att inte ersätta berusade förare vid olyckor kan få några att tänka om.

 

 

 

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Kan tala om för dig att det har förändrats något enormt i Indonesien med att stoppa böter i egen ficka de senaste åren.

Den nye presidenten som tillträdde 2014 hade det på sin agenda och det finns nu ett system att anonymt rapportera korrupta trafikpoliser.

 

På Filippinerna är böterna för att köra utan hjälm 3000p (2100thb) och medellönen är bara hälften mot det rikare Thailand.

Samma där att nästan ingen polis vågar stoppa en trafikbot i fickan med risk för omplacering eller avsked.

Vanligt är att det numera vid en trafikförseelse så tar polisen hand om körkortet och man får igen det när man betalat sina böter på polisstationen. Sällan böter på plats mot kvitton.

Även där uppmanas allmänheten rapportera korrupta trafikpoliser till ett telefonnummer som finns på anslag snart överallt.

 

Hur det är i Vietnam vet jag inte men respekten att följa lagar är stor där i alla fall.

 

För Thailands del som har Asiens mest egoistiska befolkning så är det först och främst höjda böter och ökande kontroller som ska till enligt min uppfattning.

 

Viss draghjälp från försäkringsbolag att inte ersätta berusade förare vid olyckor kan få några att tänka om.

 

 

 

 

Ledsen...glömde dig.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev thomas001:

Ledsen...glömde dig.

In med några bilder på hundar, så kanske tråden ändrar inriktning ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
9 minuter sedan, skrev leifen:

In med några bilder på hundar, så kanske tråden ändrar inriktning ;) 

Ja, bilder på hundar som kastar vatten! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Glöm det vare sig lagen eller klassystemet tillåter att Somchai barn ute i byn går hela vägen till toppen, för att hamna i Parlamentet ska du helst vara Kines, komma ifrån en rik familj och dessutom ha en utbildning som närmare 90% av befolkningen saknar.

Mvh isan lover

 

Har inte alla barn oavsett var i landet dom föds föräldrar som kan visa sig ansvarsfulla och uppfostra sina barn till att sköta sig ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Juntan har nu bestämt att Thaksin skall köra upp en stor dildo i röven på Tallen och blir det inte demokrati pga det inom en kort tid så kommer diktaturen att ta över alla IL´s marker i Isaan...

 

Annars fullt ös i Pattis... dock lugnare än på många år tror jag många kan intyga...

pat2.png.8d801e2e57de067952afd72dcb6d7f4c.png

 

pat3.png.89c7b6619ca6b67e536677311a667f63.png

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

In med några bilder på hundar, så kanske tråden ändrar inriktning ;) 

Enbart för din skull. Här har du en hund som älskar vatten i alla former men som skiter fullständigt i både SongKran och MPR!

vatten.jpg.ba16b360efb9527c3fc100e93c8ebd29.jpg

vatten1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Drivern:

Då ber jag om ursäkt om det inte är hon,jag menade också hon i röd/vita kläder,även min fru som är kompis med henne och grannar till oss i Rayong sa att det var hon,hon heter även Home,kanske tvilling till din "syster".;)

 

Hej Drivern

 

Det är knappast något att be om ursäkt för, dessutom har du rätt. Jag hade kunnat sätta en månadslön på att jag hade rätt, tur jag inte gjorde det. Från den vinkeln, hållning ja allting måste det vara en tvilling, jag borde veta då jag känt kvinnan jag menade i 20 år varav vi bott tillsammans både som sambos och nära vänner just på Hisingen halva den tiden. Numera hörs vi mest via FB, Line och email och träffas bara sporadiskt då hon bor i Sverige och jag i Bangkoks förort. 

Det skulle vara kul att se din frus kompis framifrån för att se om det bara var den vinkeln som lurade mig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Hej Drivern

 

Det är knappast något att be om ursäkt för, dessutom har du rätt. Jag hade kunnat sätta en månadslön på att jag hade rätt, tur jag inte gjorde det. Från den vinkeln, hållning ja allting måste det vara en tvilling, jag borde veta då jag känt kvinnan jag menade i 20 år varav vi bott tillsammans både som sambos och nära vänner just på Hisingen halva den tiden. Numera hörs vi mest via FB, Line och email och träffas bara sporadiskt då hon bor i Sverige och jag i Bangkoks förort. 

Det skulle vara kul att se din frus kompis framifrån för att se om det bara var den vinkeln som lurade mig.

 

/ SatanG

Har säkert någon nytagen postad bild på FB som jag kan skaka fram,den här damen bor med sin gubbe nära Frölundatorg och gubben sitter i templets bolagsstyrelse och var med redan när gårdatemplet övergavs.Han är här i Rayong nov-mars och frun någon månad.

 

Ha det gott,snart dags för Zlatan.   

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Galten:

Har för mig att det är tillåtet att åka mot färdriktningen så länge man inte stör övrig trafik men då på väggrenen.

Det blir nästan alltid så när vi skall till vårat hus.

Inte en refug men en flerfilig livlig trafikerad väg.

Ibland när jag promenerar på den vägen så undrar jag om det är tillåtet med all trafik i jävla fart.

Det är möjligen vanligt och till viss del accepterat men knappast tillåtet att köra mot körriktningen. Jag har själv åkt på böter när jag smög 50 meter för att slippa en längre omväg i Pattaya. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Kan det bero på att alla dessa bemannas av personal som växt upp i det thailändska samhällssystemet och fått lära sig genom livet att det är OK att skita i lagar och regler ?

 

Om thailändska föräldrar börjar lära sina barn att det inte är OK med korruption, man skall följa lagar och regler så kommer dessa barn så småningom växa upp och ha den livssynen med sig upp längs pyramidens nivåer och så småningom genomsyra hela systemet

Hej

Jag tror inte att en nödvändig reformering av rättssystemet och en förändrad attityd till korruption och svågerpolitik bland makthavarna är något som gräsrötterna kan åstadkomma, det är något personerna i toppen av pyramiden måste ta tag i.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror inte att en nödvändig reformering av rättssystemet och en förändrad attityd till korruption och svågerpolitik bland makthavarna är något som gräsrötterna kan åstadkomma, det är något personerna i toppen av pyramiden måste ta tag i.

Mvh isan lover

 

Och vad skulle driva dom till att göra denna förändring med den uppväxten i bagaget ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Och vad skulle driva dom till att göra denna förändring med den uppväxten i bagaget ?

Hej

Tror att det är här det brister, dom som sitter i toppen är ju dom som tjänar mest på korruptionen och det ofria icke fungerande rättssystemet, men det är ändå här något måste ske, Somchai i byn kan inte göra något åt detta.

 

Men jag vidhåller att vill man se en förändring så måste den initieras och ledas ifrån toppen, först när dessa börjar följa lagar och regler så kan man börja ställa krav på att Somchai i byn också ska göra detta

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tror att det är här det brister, dom som sitter i toppen är ju dom som tjänar mest på korruptionen och det ofria icke fungerande rättssystemet, men det är ändå här något måste ske, Somchai i byn kan inte göra något åt detta.

 

Men jag vidhåller att vill man se en förändring så måste den initieras och ledas ifrån toppen, först när dessa börjar följa lagar och regler så kan man börja ställa krav på att Somchai i byn också ska göra detta

Mvh isan lover

 

Så du tror på en lösning som du just själv förklarade varför den inte kommer fungera !? :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Kan det bero på att alla dessa bemannas av personal som växt upp i det thailändska samhällssystemet och fått lära sig genom livet att det är OK att skita i lagar och regler ?

 

Om thailändska föräldrar börjar lära sina barn att det inte är OK med korruption, man skall följa lagar och regler så kommer dessa barn så småningom växa upp och ha den livssynen med sig upp längs pyramidens nivåer och så småningom genomsyra hela systemet

Syftar Du på Svergie där Invandrar  Föräldrarna inte har nån koll på sina ungar?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...