Jump to content
IGNORERAD

Songkran 2017


spooncreek

Recommended Posts

Sukhumvit 1 Singha sedan...

 

suk2.png.5361f9a37a6bd29f8827b5e6c59d3649.png

suk4.png.07f3872eae7c9dd68863206b9c72dd5e.png

suk1.png.2935dfdaf669afdf4dc44f0396a5dc87.png

suk3.png.72e0702a93daa04570e4393bae30fb1a.png

 

suk5.png.15cac596102d87c4834e9e5541c0311f.png

 

suk6.png.2f5f8a868547656658efcacbbe8e9386.png

suk8.png.957fc966a93f4801b38df9fc1fe1893b.png

 

Ser att det var ett antal grönsaksdrickar och Hooegaarden sedan...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • bob

    13

  • Kenneth4618

    11

  • spooncreek

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

När det kommer till BKK och det som jag har sett so far så får jag säga att det jag har sett så respekterar man de som INTE vill ha vatten på sig, men går du runt med en vattenpistol och är dyngsur och säger att du inte vill ha vatten på dig då är det få som respekterar det...

 

Sedan kan jag ju tycka om du går runt med kostym eller viktiga papper som en sköld för vatten under Sonklan så är du lovligt dum och därför riskerar att få lite vatten på dig, vill jag INTE ha vatten på mig så tar jag en taxi jag går inte, jag tar inte MC taxi etc... Men jag antar att den sista idi*ten inte är född... 

 

 

"You talking to me?"

suk9.png.e115144d7542bfe24c0d1d2d5edaac8f.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och en är ju salig i sin tro! Tror man att SongKran går ut på att hälla så mycket vatten som möjligt över folk och vänner?

Jag har varit dyngrak och firat Thai-nyår med massor av vatten och puder tidigare men nu är SongKran något helt annat för mig.

Så här har jag firat SongKran dom senaste åren.................

 

Tidigt idag på morgonen så hedrar hela famailjen min svärfär. Här ligger hans aska.

far1.jpg.e1d247990d420f3dae573c6f1cee07a3.jpg

Munkarna på plats.

far2.jpg.f68b3798cc06a6f4347c28d931f84f09.jpg

Jag har en stor Thai-familj. Några på plats för att hedra svärfar.

far3.jpg.ccc56f16e8d70654578075b212e4d551.jpg

Här kommer anledningen till SongKran.....man hedrar familjen med vatten och blommor.

Munkarna först.

far4.jpg.06b289ade3b5f5a24048a73f2cf1d049.jpg

Därefter familjen.

far5.jpg.82b2330e103cfaa3daa0015b917b7950.jpg

 

Sen hem till familjen för att hedra svärmor. 86 bast och tar hand om det mesta.

Jag bara älskar denna kvinna!

far6.jpg.b1166099139553263038c71da2ae836d.jpg

En del av hennes familj är på plats.

far7.jpg.80e543eff67e4eda46a7ca16135f331d.jpg

 

Man tvättar hennes händer,axlar,fötter med s.k välsignat vatten.

far8.jpg.d0117f66c4920a8a7d968e533c7f9601.jpg

far9.jpg.d5650b7df2c355de4b58650fad235e75.jpg

 

Även den fete Falangen gjorde detsamma! 

Jag respekterar och älskar min Svärmor alla dagar i veckan!!!

far10.jpg.f28f2c5915a5f485acf7f6a0f36b302f.jpg

 

Sawadee Pi Mai!

 

 

far11.jpg

far12.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev edvardpop:

 

Är det inte bara i Pattaya och Chiang Mai som vattenkrigen håller på längre än tre dagar? På Samui varade det bara i en dag

och så var det även på Phuket när jag var där senast har jag för mig.

 

Satans respektlöst fö angående kostymnissen men inget ovanligt. Fattar inte vad det är för kul att kasta vatten på nån som inte är med på det

och visar klart och tydligt att den inte vill få vatten på sig. Kasta på dem som är med på det istället. Gillar själv vattenkrig annars,

dock inte lika kul nu för tiden som det var de första gångerna. 

 

Hej

På landet handlar det också om dessa tre dagar och då måste man väl i princip hålla sig inne för att klara sig, men ser man hur glada alla barn, ungdomar och vuxna är så kan man ju inte bli arg, det är bara att hoppa med och ha kul.

 

Själv har jag nästan fått uppfattningen att många tycker att det är roligare att kasta vatten på dom som protesterar och inte vill vara med än dom som redan är blöta, ibland kastar dom även hinkar med vatten rakt in i bilar och bussar om dörrar eller fönster är öppna, då kan man ju förstå att en del blir förbannade.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Firade lite Songkran på Hisingen idag i Säve (ingen L64 i sikte).

Vi var och lämnade lite gåvor och mat på templet, Wat Pra Göteborg , idag och det som blev över efter att munkarna tagit det de behövde blev en intressant och (mestadels) välsmakande buffé till oss andra!

 

son1.jpg.7a8b6cb81a59b10cbe641f0fa1a0f0e6.jpg

son2.jpg.5e9d2e7a5bc49760b3c844f8bd40ddd4.jpg

son3.jpg.68680d9f362951667dc856b58bde6e4f.jpg

son4.jpg.c504caa2049bfefab39abd1ca424021d.jpg

son5.thumb.jpg.5481deb0bae623040719b77117a21f2b.jpg

 

Trevligt som alltid, och inget vatten förutom i dricksglasen!

Skönt att vi var där idag, för i morgon är det STORA firandet, och då blir det en massa mera människor, men även mer mat, för de som är intresserade!

Kom dit före kl 11 är ett gott tips!

 

Själv skall jag nog vila, eller åka till Ullared, frugan får välja!

Alla som gissar att jag får vila, räcker upp en hand...

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Tommy:

Firade lite Songkran på Hisingen idag i Säve (ingen L64 i sikte).

Vi var och lämnade lite gåvor och mat på templet, Wat Pra Göteborg , idag och det som blev över efter att munkarna tagit det de behövde blev en intressant och (mestadels) välsmakande buffé till oss andra!

 

son1.jpg.7a8b6cb81a59b10cbe641f0fa1a0f0e6.jpg

son2.jpg.5e9d2e7a5bc49760b3c844f8bd40ddd4.jpg

son3.jpg.68680d9f362951667dc856b58bde6e4f.jpg

son4.jpg.c504caa2049bfefab39abd1ca424021d.jpg

son5.thumb.jpg.5481deb0bae623040719b77117a21f2b.jpg

 

Trevligt som alltid, och inget vatten förutom i dricksglasen!

Skönt att vi var där idag, för i morgon är det STORA firandet, och då blir det en massa mera människor, men även mer mat, för de som är intresserade!

Kom dit före kl 11 är ett gott tips!

 

Själv skall jag nog vila, eller åka till Ullared, frugan får välja!

Alla som gissar att jag får vila, räcker upp en hand...

 

 

MVH Tommy

 

Se där, kvinnan som sitter ner på första/andra bilden ser jag som en syster.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev spooncreek:

uglysongkran.jpg.169684c96b8428d271161e0017417a53.jpg

 

I Bangkok Post idag en artikel om när det spårar ur....på bilden ovan är det ngn som kastat maskinolja tydligen..samma gäng kastade tydligen också skitigt vatten, fisksås  och enligt vissa uppgifter urin på folk. Tonårsgäng som blev arresterade ( i Chonburi Muang).

I Ayutthaya var det skottlossning, gängkrig, typ.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1232459/trouble-makers-the-ugly-side-of-songkran

http://pattayaone.news/en/not-happy-songkran/

 

Mycket trist när vissa personer får gå lösa utan sina vårdare.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Hoppas att varken de eller deras vårdare får gå lösa under mycket lång tid.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska lätt och undvika o bli blött i Pattaya

använd egen bil om nykter eller uber grab taxi

beställ mat med door 2door

fixa en tjej på thaifriendly (som är jävligt blött när hon kommer till ditt hotell ,condo)

 

 

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

Those fucking farangs that have destroyed Songkran. Say no more :-)

 

songkran.jpg.797bf3720dae9b91c6dcaef0608c4d1a.jpg

 

Men tycker du inte att farangerna var mer stökiga än thailändarna med att kasta vatten och leka med sina vattenpistoler innan 13, 14 och 15 April runt 1990-91, minns att tjejerna i barerna bara ruskade på huvudet åt farangerna då de började med sina vattenkrig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

En uppdatering av antalet olyckor, skadade och döda.

 

IMG_1573.JPG.11a6f7273c7e32fdd05bcfa0f00e2e59.JPG

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Men tycker du inte att farangerna var mer stökiga än thailändarna med att kasta vatten och leka med sina vattenpistoler innan 13, 14 och 15 April runt 1990-91, minns att tjejerna i barerna bara ruskade på huvudet åt farangerna då de började med sina vattenkrig.

 

Jajamensan, jag minns det som igår, det var lite stökigt  då på den tiden i Pattaya........

 

 Apropå det, minns du när portugiserna tog hit chilin? Thailändarna stod bara och skakade på huvet då också, när ”farangerna” slängde det i maten. Nuförtiden kryddar de med glädje sönder varje maträtt.  Så det kan gå. Apropå mat, minns du lite senare när det första McDonalds öppnade, och all skräpmat som följt på det? Eländigt.


När vi ändå pratar gamla minnen, jag minns även när vi introducerade farangmusik och västerländska musikinstrument. Elgitarren, trummor med mera. Alla dessa dåliga cover-band man har fått höra sedan dess, för att inte tala om vad det förstört den thailändska musiken. Och bilarna, när dom kom, minns du? Och tuk-tuken (nej förresten, det var väl japanerna som kom med dem?). Men den franska kortleken, det var väl vi?


Egentligen kan man säga att vi inte bara förstört deras nyårsfirande, vi har förstört maten, musiken, trafiken och gjort många av dem tjocka och spelberoende. Eländigt. Farangers fel alltihop. Sanna mina ord.
 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

The Road Safety Centre said traffic accidents during the past three days of the Songkran festival have claimed 167 lives and 1,795 i juries.


It said only in a single day yesterday, the third day after the campaign “7 Dangerous Days” was launched from April 11-17, 79 people were killed, and 752 injured in a total of 748 traffic accidents recorded from roads and highways nationwide.

 

In total, the centre said altogether 167 people died and 1,795 others were injured during the past three days of the campaign to reduce traffic accidents.

 

Chiang Mai and Udon Thani topped the most accidents in the past three days of 33 accidents each.

 

Thai Visa

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma i byn

 

IMG_5070.JPG.3c17add8baa935603dc464a0b919ea68.JPG

 

IMG_5071.JPG.8e79e4c5416dbe6bbbc8ba3f71ae43ac.JPG

 

respekt och vördnad

 

trist att inte vara där

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte upplevt songkran i Thailand på över tio år. Min egen ovetenskapliga uppfattning är att generellt så sätter Thailändarna en gräns för det hela. Vissa faranger verkar däremot inte inse att det finns gränser även under songkran! Det var visserligen inte i Pattaya men i en annan turistort så tyckte en farang att det var en jätterolig sak att hälla en hel spann vatten in genom den öppna takluckan i en liten, och mycket billig bil, som tydligen saknade AC. För ägarinnan till denna lilla bil var det antagligen en stor andel av hennes låga inkomst som fick användas för att för att återställa bilen och dess elsystem i funktion igen. När jag satt och åt på en restaurang kom två faranger och sprutade vatten med sina vattenpistoler, dom bad faktiskt om ursäkt när jag irriterat förklarade att jag satt och åt den soppa som de sprutat vatten i. Nere vid vägen kom två farangflickor på den geniala iden att klädda i bikini delta i vattenkriget. Att detta var praktiskt var en sak, att de skämde ut sig var en annan sak.

 

Jag håller med tidigare inlägg att några timmars vattenkrig är en härlig obeskrivbar upplevelse, men att det räcker med just dessa fåtal timmar. Vem har inte promenerat en kväll innan songkran skall börja och plötsligt blivit blöt på ryggen. När man vänder sig om står det ett antal hånflinande faranger med vattenpistoler som inte alls kan inse att man inte delar deras förtjusning i det hela!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på alla olyckor tycker man att poliskontrollerna borde vara fler. I stort sett varje gång vi åker in till Ubon är.det en poliskontroll på vägen. När vi åkte in i förrgår, var det dock ingen. Konerna stod på plats, och några poliser satt vid sidan av vägen, men ingen kontroll. Samma sak båda vägarna (med flera timmar emellan), så det var inte någon rast typ :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul bildreportage om Songkran från förr:

 

"A common complaint about Thai New Year festival is that “Songkran has lost its meaning.

But it’s fair to say Songkran has always lost – and found – its meaning. But wait, water party haters say, is shooting people in the face with water really “traditional?” History says yes – and photos from the long-ago say it was as crazy then as now."

 

bilderna från Korat 1962, respektive  Chiang Mai 1968

 

sonkran68.jpg.094b0dd4fcc221bbf92bb1172161afbc.jpg

 

songkranprev1.jpg.99712894cfcbbaba85b960331394ac9f.jpg

 

Sujit Wongthes, a historian and authoritative writer on Thai cultural history, said that Songkran was readily adopted by many people as a way to “rebel” against the rigid social norms that forbid contact between men and women, the rich and the poor, and the sacred and the masses.
Women – forbidden to touch men of the cloth on a regular day – would splash or even mob-carry and dunk monks into rivers, Sujit said, citing some Isaan chronicles. Even a local king had to flee splash-happy crowds who broke into his palace and chased him around with bowls of water, according to one Lanna tale.

 

http://www.khaosodenglish.com/life/events/2017/04/12/good-ole-days-songkran-wild/

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev Luttrad:

Jag har inte upplevt songkran i Thailand på över tio år. Min egen ovetenskapliga uppfattning är att generellt så sätter Thailändarna en gräns för det hela. Vissa faranger verkar däremot inte inse att det finns gränser även under songkran! Det var visserligen inte i Pattaya men i en annan turistort så tyckte en farang att det var en jätterolig sak att hälla en hel spann vatten in genom den öppna takluckan i en liten, och mycket billig bil, som tydligen saknade AC. För ägarinnan till denna lilla bil var det antagligen en stor andel av hennes låga inkomst som fick användas för att för att återställa bilen och dess elsystem i funktion igen. När jag satt och åt på en restaurang kom två faranger och sprutade vatten med sina vattenpistoler, dom bad faktiskt om ursäkt när jag irriterat förklarade att jag satt och åt den soppa som de sprutat vatten i. Nere vid vägen kom två farangflickor på den geniala iden att klädda i bikini delta i vattenkriget. Att detta var praktiskt var en sak, att de skämde ut sig var en annan sak.

 

Jag håller med tidigare inlägg att några timmars vattenkrig är en härlig obeskrivbar upplevelse, men att det räcker med just dessa fåtal timmar. Vem har inte promenerat en kväll innan songkran skall börja och plötsligt blivit blöt på ryggen. När man vänder sig om står det ett antal hånflinande faranger med vattenpistoler som inte alls kan inse att man inte delar deras förtjusning i det hela!

 

Med Vänlig Hälsning.

 

Luttrad.

Hej

Själv har jag bara träffat på utlänningar i någon större omfattning under songkran i Pattaya och Chiang Mai, på andra platser har dom vattenkrigande utgjorts av Thailändare och Thailändskor i alla åldrar, men jag kan tänka mig att fulla utlänningar kan ta detta evenemang till nya nivåer och göra saker som inte är så genomtänkta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev gst:

Med tanke på alla olyckor tycker man att poliskontrollerna borde vara fler. I stort sett varje gång vi åker in till Ubon är.det en poliskontroll på vägen. När vi åkte in i förrgår, var det dock ingen. Konerna stod på plats, och några poliser satt vid sidan av vägen, men ingen kontroll. Samma sak båda vägarna (med flera timmar emellan), så det var inte någon rast typ :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Hej

Tror bara att poliskontroller hjälper till en viss del, för att få till en verklig förändring måste man nog få till en ändrad attityd, beteende och kultur, som det är nu finns det ingen förståelse eller acceptans för lagar och regler runt detta, inte ens polisen själv verkar riktigt ha tagit till sig dessa lagar och viljan att tvinga andra att följa dom är nog inte så stor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tror bara att poliskontroller hjälper till en viss del, för att få till en verklig förändring måste man nog få till en ändrad attityd, beteende och kultur, som det är nu finns det ingen förståelse eller acceptans för lagar och regler runt detta, inte ens polisen själv verkar riktigt ha tagit till sig dessa lagar och viljan att tvinga andra att följa dom är nog inte så stor.

Mvh isan lover

 

Så du skulle uppskatta att folket i Thailand ändrar sin attityd och börjar följa lagar och regler ?

 

Då lär du ju själv inte längre trivas i Thailand med tanke på vad du tidigare berättat och beskrivit om varför du gillar Thailand !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...