Jump to content
IGNORERAD

Songkran 2017


spooncreek

Recommended Posts

55 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tror bara att poliskontroller hjälper till en viss del, för att få till en verklig förändring måste man nog få till en ändrad attityd, beteende och kultur, som det är nu finns det ingen förståelse eller acceptans för lagar och regler runt detta, inte ens polisen själv verkar riktigt ha tagit till sig dessa lagar och viljan att tvinga andra att följa dom är nog inte så stor.

Mvh isan lover

Nu vet du ganska lite hur det ser ut i årets songkran, själv reser vi runt just nu i Isaan och ser att nu är det mycket mer välordnat med kontrollerna, man delar ut informationsbroschyrer i många kontroller, många kontrollplatser är flyttade till nya ställen för att inte störa för mycket och orsaka köer samt orsaka olyckor.

Största kontrollen vi åkte igenom i måndags var på en enorm raksträcka norr om Rangsit med många körfiler och kontrollen var nog 500 meter lång med kanske ett hundra poliser. Det flöt på bra nästan utan störningar då inte alla fordon stoppades. Mycket bra gjort.....

 

När vi åkte från Hua Hin till Mor Chit så kontrollerades alla "minivans" så att det fanns bälten, fungerande blinkers och bromsljus samt att det fanns max 13 sittplatser enligt nya direktiven. Bra gjort....

 

När minivanen kom upp i över 90km/t så började ett ljudligt larm dra igång så det höll hastigheterna på rätt sida. Bra lag.....

 

Vid väntan på nästa buss på stationen i Chaiyaphum på fredag eftermiddag så fick samtliga bussar, minivans och lokala byabussar genomgå en besiktning av 8 personer från ”trafice office” och samtliga förare fick genomgå en alkoholkontroll.  Man blir imponerad........

 

Nu fattas bara att befolkningen fattar detta och ändrar attityd, annars är det bara högre böter och hårdare straff som hjälper.

 

Inne i busstationen hade några försäkringsbolag driver om vikten av att vara rätt försäkrad.

 

Så är läget på plats. :) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 231
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    21

  • bob

    13

  • Kenneth4618

    11

  • spooncreek

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Så du skulle uppskatta att folket i Thailand ändrar sin attityd och börjar följa lagar och regler ?

 

Då lär du ju själv inte längre trivas i Thailand med tanke på vad du tidigare berättat och beskrivit om varför du gillar Thailand !

Oj! Flyttblocken haglar i glashuset.

Hur är det själv med dina korrupta nära vänner som smugglar uttjänta fordon och säljer de till fattiga människor? Går affärerna bra?

Glorian börjar sitta lite snett.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Songkran i "byn" är tre dagar med HÖG musik o dans ,en dag med vattenlekar.

 

Jag var en sväng till Ubon igår och kör då till och från på 4-filg motorväg till min förvåning stod det även där barn o vuxna och kastade vatten.

Pickisar med 6-10 pers på flaket körde 100-120km/t och kastade hinkar med vatten på mötande mopeder/mc och

andra pickisar med folk på flaket. Undra på att folk dör som flugor i trafiken när du  i full fart på moppe/mc

med eller utan hjälm får en hink kallt vatten slängt på dej från en mötande bil i  100km/t.

Roligt med traditioner....

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Songkran i "byn" är tre dagar med HÖG musik o dans ,en dag med vattenlekar.

 

Jag var en sväng till Ubon igår och kör då till och från på 4-filg motorväg till min förvåning stod det även där barn o vuxna och kastade vatten.

Pickisar med 6-10 pers på flaket körde 100-120km/t och kastade hinkar med vatten på mötande mopeder/mc och

andra pickisar med folk på flaket. Undra på att folk dör som flugor i trafiken när du  i full fart på moppe/mc

med eller utan hjälm får en hink kallt vatten slängt på dej från en mötande bil i  100km/t.

Roligt med traditioner....

 Märklig motorväg du åker på med både mötande bilar och moppar.............

Kasta en hink vatten ståendes på ett flak i 120 knyck....undrar vart det vattnet hamnar.........

Tror inte det kan träffa en mötande bil eller mc...

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

 Märklig motorväg du åker på med både mötande bilar och moppar.............
Kasta en hink vatten ståendes på ett flak i 120 knyck....undrar vart det vattnet hamnar.........
Tror inte det kan träffa en mötande bil eller mc...

Du får tro vad du vill jag såg vad jag såg ok ändrar motorväg till fyrfilig väg, nöjd ?
Jag körde själv i +100 och dom körde om mej
Så kanske enbart 110 ?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Jajamensan, jag minns det som igår, det var lite stökigt  då på den tiden i Pattaya........

 

 Apropå det, minns du när portugiserna tog hit chilin? Thailändarna stod bara och skakade på huvet då också, när ”farangerna” slängde det i maten. Nuförtiden kryddar de med glädje sönder varje maträtt.  Så det kan gå. Apropå mat, minns du lite senare när det första McDonalds öppnade, och all skräpmat som följt på det? Eländigt.


När vi ändå pratar gamla minnen, jag minns även när vi introducerade farangmusik och västerländska musikinstrument. Elgitarren, trummor med mera. Alla dessa dåliga cover-band man har fått höra sedan dess, för att inte tala om vad det förstört den thailändska musiken. Och bilarna, när dom kom, minns du? Och tuk-tuken (nej förresten, det var väl japanerna som kom med dem?). Men den franska kortleken, det var väl vi?


Egentligen kan man säga att vi inte bara förstört deras nyårsfirande, vi har förstört maten, musiken, trafiken och gjort många av dem tjocka och spelberoende. Eländigt. Farangers fel alltihop. Sanna mina ord.
 

 

Det var ju inte mycket till svar, tror inte du upplevt någon songkran från tidigt 90-tal.

 

Nä jag minns inte när portugiserna tog chilin till Thailand men den kryddan kunde de haft kvar i Portugal, ingen god smak bara stark och kan ju förstöra de flesta goda thailändska maträtter.

Har för mig att första McDonalds öppnade under första delen av 90-talet vid Royal Garden, vad de nu skulle vara bra för. Ja det är eländig mat.

 

Jaha du pratar gamla minnen, jag skriver mest när jag sitter framför skärmen och trycker. Det var ju en jäkla tur att det introducerades västerländsk musik så att jag slipper att höra thaignölet som jag inte lyssnar på.

Varken minns eller vet när den första bilen kom till Thailand men du kan ju googla på det själv. Minns inte heller när tuk tuken kom till Thailand eller om den är japansk, du kan ju googla på det också så får du ju veta.

Varken vet eller är intresserad av vad en fransk kortlek är men jag kan ju googla om jag vill veta.

 

Ja jag tycker att farangerna förstört mycket av Songkranfirandet, maten var det väl portugiserna som förstört med den där eländiga chilin, musiken har ju blivit bättre, trafiken var det kanske japanarna som förstörde när de introducerade tuk tuken på vägarna, det var mycket bättre med bufflar, det är nog de själva som tuggat till sig övervikten men spelberoendet får du nog skylla på fransmännen och deras kortlekar.

 

Vad tycker du om thailändarnas västerländska kläder och skodon, var det inte bättre då de gick nakna eller med höftskynke och barfota eller när de bodde i bambuhyddor med väggar och tak av palmblad utan ström, med mera med mera med mera ,de var tider de.

 

Men det absolut bästa var väl då Pattaya var en liten ödslig fiskeby, det minns du välimag.jpg.09414ca6f870050bf806048ca8fcbbc0.jpg.

                                     Ha en bra ny blöt dagtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.6741576269cde673803dce53c23ea2c3.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

 Märklig motorväg du åker på med både mötande bilar och moppar.............

Kasta en hink vatten ståendes på ett flak i 120 knyck....undrar vart det vattnet hamnar.........

Tror inte det kan träffa en mötande bil eller mc...

 

Har du aldrig mött mötande mopeder på fel sida om en refug, det har jag gjort otaliga gånger, även bilar då de inte bemödat sig att göra en u-sväng där den skall göras, då kör de hellre högertrafik mot färdriktninger några hundra meter.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mae chaem, 22km från doi inthanon.
Trakterna runt Chiang Mai.

Mycket traditionsenligt.
Gick runt bland föräldrar och grannar.
Böner och sprit.

På kvällen detta tåg med musik.
Bil med stockar på i täten.
1e548b02f19d21418787158cf2c67655.jpg

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Har du aldrig mött mötande mopeder på fel sida om en refug, det har jag gjort otaliga gånger, även bilar då de inte bemödat sig att göra en u-sväng där den skall göras, då kör de hellre högertrafik mot färdriktninger några hundra meter.

Det är väl självklart att jag har gjort. Men nu snackar vi 4-filig motorväg.  Massor av pickupper i 120 blås med fullt av stående folk på flaket som kastar vatten. Bara tanken på att stå upp på ett flak i 120 blås hållandes en hink med vatten, desutom lyckas kasta vattnen på en mötande bil eller mc. Hur fan lyckas man med det? Kan tänka mig att det blåser lite motvind i 120 blås.

Vad jag vänder mig emot...är påståendet att det är massor av pickupper i 100-120 blås med stående folk på flaket som kastar vatten på mötande trafik på en 4-filig motorväg.....inget annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎04‎-‎14 at 23:23, skrev SatanG:

 

Se där, kvinnan som sitter ner på första/andra bilden ser jag som en syster.

 

/ SatanG

Det är väl Keeseni,Björns fru som sitter där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Drivern:

Det är väl Keeseni,Björns fru som sitter där. 

 

Ingen aning vem björn eller Keeseni är. Jag menar kvinnan på både första och andra bilden i rött/vitt, hon varken heter Keeseni eller är gift med någon Björn.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Är uppe i bergen söder om Chiang Mai. En by på si så där 30 tusen invånare. Fantastisk upplevelse. Mycket trevligt stämning mycket mat och sprit. 

Kameran undanstoppad pga. vatten.

Folk uppe i bergen är fantastiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ingen aning vem björn eller Keeseni är. Jag menar kvinnan på både första och andra bilden i rött/vitt, hon varken heter Keeseni eller är gift med någon Björn.

 

/ SatanG

Då ber jag om ursäkt om det inte är hon,jag menade också hon i röd/vita kläder,även min fru som är kompis med henne och grannar till oss i Rayong sa att det var hon,hon heter även Home,kanske tvilling till din "syster".;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då är Songkran över för denna gång. Då det är söndag idag finns det nog en del hardcore entusiaster som inte gett upp än men de flesta vilar nog upp sig efter 2-3 hårda dagar. Jag har alltid gillat Songkran och inget jag sett eller gjort detta år får mig att ändra mig. Jag tror vi har firat Songkran i Phanom Sarakham, Chachoengsao, i 19 år nu men vi har även följt upp med den 19e i Pattaya några år, så inte i år dock, delvis beroende på att jag åker till Kina den 19e.

 

Jag förstår absolut att de som bor i Pattaya tycker att det blir för mycket med vattenkrig i en vecka men i mindre städer och byar är det tveklöst årets höjdpunkt. Här i byn har det blivit lugnare sedans vi bodde här på heltid för 8 år sedan men det beror mest på att demografin har ändrats och att byns störste sponsor av festligheter har gått hädan; i staden i övrigt har inget förändrats förrän i år då några gator var avstängda samt polis och militär stannade alla pickisar efter klockan 17 och hänvisade dem till en festplats utanför stan.

 

Jag älskar nästan allting med Songkran, om jag lyckas bortse från alla människor som dör i onödan i trafiken. Songkran är som en kombination av Jul och Midsommar men blir ännu viktigare i ett land som Thailand där många "tvingas" jobba långt hemifrån och i stort sett inte har några ledigheter. Alla släktingar och vänner som kommer hem till byn, allt ätandes och drickandes i stora grupper och samtidigt en hel del gamla traditioner som hålls levande. Vi kom inte till byn förrän sent torsdag kväll så vi missade en dag men på fredagen hade vi den traditionsenliga "vattningen" av frugans mormor samt även svärfar som nått den officiella åldern för gammal. Sedan hoppade vi upp på pickisen och strögade runt bland några tempel utanför stan som har sin stora dag den 14e. Alla stationer som är uppsatta ute i spenaten och bemannas av folk som verkligen lever upp för den här helgen, som bara en bonde i Älgarås kan göra på midsommar, är underbart att se. Alla är genuint trevliga och på en timmes cruisande skulle jag kunnat bada i Hong Thong och Blend. På kvällen var det sedan stor middag där de olika släktingarna kom med diverse mat och jag undvek matlagandet genom att istället bidra med lite inköpt sake från vår Japantripp.

 

I går, den stora dagen, följde vi traditionsenligt med svärmor till bytemplet för årets enda tempelbesök. Efter lunch ett första strögande genom stan och det var redan bra fart och många "Hello, Welcome to Thailand, Thailand Vely Good" (engelskan har helt klart blivit betydligt bättre då standardfrasen från 19 år sedan "Hello, This is a Book" har uppgraderats). En sväng tillbaka till bytemplet för det traditionstyngda dansandet med byns äldre damer samt rådnaam (vattnandet) av munkarna och åldringarna. Nästa runda genom stan var suverän. Jag och dottern hoppade av flaket och gick stora delar och trots att många nu var ordentligt dragna så varken jag såg eller hörde några otrevligheter. Visst var det en del isvatten och ett par hundra lager av puder i ansiktet men jävligt kul. Kvällen avslutades med Moo Grata och Regency ihop med alla släktingar. Förutom för yngste kusinen som spenderade natten på polisstationen, men det får bli ett annat inlägg.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

IMG_1282.JPG

IMG_1292.JPG

IMG_1295.JPG

IMG_1306.JPG

IMG_1309.JPG

IMG_1321.JPG

IMG_1322.JPG

IMG_1327.JPG

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Så du skulle uppskatta att folket i Thailand ändrar sin attityd och börjar följa lagar och regler ?

 

Då lär du ju själv inte längre trivas i Thailand med tanke på vad du tidigare berättat och beskrivit om varför du gillar Thailand !

Hej

Detta är mycket större än så, hur jag och du påverkas är det nog ingen som bryr sig om, men jag vidhåller att en förändring av attityd, beteende och kultur är nödvändig om en verklig förändring ska kunna genomföras, som det är nu finns det ingen förståelse eller acceptans ens för för många lagar och regler som har funnits ganska länge, då är ju knappast lösningen att öka på med nya lagar, inget talar väl för att dessa kommer att få något större genomslag heller?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

Ja, då är Songkran över för denna gång. Då det är söndag idag finns det nog en del hardcore entusiaster som inte gett upp än men de flesta vilar nog upp sig efter 2-3 hårda dagar. Jag har alltid gillat Songkran och inget jag sett eller gjort detta år får mig att ändra mig. Jag tror vi har firat Songkran i Phanom Sarakham, Chachoengsao, i 19 år nu men vi har även följt upp med den 19e i Pattaya några år, så inte i år dock, delvis beroende på att jag åker till Kina den 19e.

 

Jag förstår absolut att de som bor i Pattaya tycker att det blir för mycket med vattenkrig i en vecka men i mindre städer och byar är det tveklöst årets höjdpunkt. Här i byn har det blivit lugnare sedans vi bodde här på heltid för 8 år sedan men det beror mest på att demografin har ändrats och att byns störste sponsor av festligheter har gått hädan; i staden i övrigt har inget förändrats förrän i år då några gator var avstängda samt polis och militär stannade alla pickisar efter klockan 17 och hänvisade dem till en festplats utanför stan.

 

Jag älskar nästan allting med Songkran, om jag lyckas bortse från alla människor som dör i onödan i trafiken. Songkran är som en kombination av Jul och Midsommar men blir ännu viktigare i ett land som Thailand där många "tvingas" jobba långt hemifrån och i stort sett inte har några ledigheter. Alla släktingar och vänner som kommer hem till byn, allt ätandes och drickandes i stora grupper och samtidigt en hel del gamla traditioner som hålls levande. Vi kom inte till byn förrän sent torsdag kväll så vi missade en dag men på fredagen hade vi den traditionsenliga "vattningen" av frugans mormor samt även svärfar som nått den officiella åldern för gammal. Sedan hoppade vi upp på pickisen och strögade runt bland några tempel utanför stan som har sin stora dag den 14e. Alla stationer som är uppsatta ute i spenaten och bemannas av folk som verkligen lever upp för den här helgen, som bara en bonde i Älgarås kan göra på midsommar, är underbart att se. Alla är genuint trevliga och på en timmes cruisande skulle jag kunnat bada i Hong Thong och Blend. På kvällen var det sedan stor middag där de olika släktingarna kom med diverse mat och jag undvek matlagandet genom att istället bidra med lite inköpt sake från vår Japantripp.

 

I går, den stora dagen, följde vi traditionsenligt med svärmor till bytemplet för årets enda tempelbesök. Efter lunch ett första strögande genom stan och det var redan bra fart och många "Hello, Welcome to Thailand, Thailand Vely Good" (engelskan har helt klart blivit betydligt bättre då standardfrasen från 19 år sedan "Hello, This is a Book" har uppgraderats). En sväng tillbaka till bytemplet för det traditionstyngda dansandet med byns äldre damer samt rådnaam (vattnandet) av munkarna och åldringarna. Nästa runda genom stan var suverän. Jag och dottern hoppade av flaket och gick stora delar och trots att många nu var ordentligt dragna så varken jag såg eller hörde några otrevligheter. Visst var det en del isvatten och ett par hundra lager av puder i ansiktet men jävligt kul. Kvällen avslutades med Moo Grata och Regency ihop med alla släktingar. Förutom för yngste kusinen som spenderade natten på polisstationen, men det får bli ett annat inlägg.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

IMG_1282.JPG

IMG_1292.JPG

IMG_1295.JPG

IMG_1306.JPG

IMG_1309.JPG

IMG_1321.JPG

IMG_1322.JPG

IMG_1327.JPG

Det försätter för fult uppe i bergen även idag och imorgon. 

Sprit, mat, sång, kvinnor.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Har du aldrig mött mötande mopeder på fel sida om en refug, det har jag gjort otaliga gånger, även bilar då de inte bemödat sig att göra en u-sväng där den skall göras, då kör de hellre högertrafik mot färdriktninger några hundra meter.

Har för mig att det är tillåtet att åka mot färdriktningen så länge man inte stör övrig trafik men då på väggrenen.

Det blir nästan alltid så när vi skall till vårat hus.

Inte en refug men en flerfilig livlig trafikerad väg.

Ibland när jag promenerar på den vägen så undrar jag om det är tillåtet med all trafik i jävla fart.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta är mycket större än så, hur jag och du påverkas är det nog ingen som bryr sig om, men jag vidhåller att en förändring av attityd, beteende och kultur är nödvändig om en verklig förändring ska kunna genomföras, som det är nu finns det ingen förståelse eller acceptans ens för för många lagar och regler som har funnits ganska länge, då är ju knappast lösningen att öka på med nya lagar, inget talar väl för att dessa kommer att få något större genomslag heller?

Mvh isan lover

 

Så om inte hårdare lagar och regler påverkar någonting, hur tycker du att man skall få till "en förändring av attityd, beteende och kultur" för att få till en verklig förändring i attityden mot lagar och regler ?

 

Du sitter bara och trackar ner på de åtgärder som görs men kommer aldrig med realistiska förslag på hur någon skulle göra istället !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Så om inte hårdare lagar och regler påverkar någonting, hur tycker du att man skall få till "en förändring av attityd, beteende och kultur" för att få till en verklig förändring i attityden mot lagar och regler ?

 

Du sitter bara och trackar ner på de åtgärder som görs men kommer aldrig med realistiska förslag på hur någon skulle göra istället !

Hej

Det finns enligt mig inget objektivt, fristående och neutralt fungerande rättssystem i landet, allt är korrumperat hela vägen ifrån den enskilde polismannen på gatan till högsta domstolen, tror inte att någon kommer att börja ta dessa lagar och regler på allvar förrän dessa även börjar gälla Bangkok eliten, rojalister, polisen, militären, kuppmakare, politiker och anställda i landets domstolar.

 

Dom flesta Thailändate vet att inga lagar gäller för dom som har pengar och makt, detta finns det hur många exempel,på som helst, se bara på dom rika nu senast Red Bull sonen, hur Suthep går omkring som en fri man trots alla brott han har begått i direktsändning, hur raden av Kuppmakare har gått fria trots att det är (var) olagligt att kuppa, när en man kommer på en Vice PM i juntan med korruption då frias denne helt eftersom han lämnade tillbaka dom pengar han stal, Juntaledaten själv har en korrumperad bror som han skyddar gång på gång o.s.v.

 

Detta var bara lite aktuella händelser som på ett tydligt sätt visar hur dåligt och ojämlikt rättssystemet är och fungerar, varför skulle någon medborgare behöva bry sig om eller känna dig motiverad att följa några som helst lagar (nya eller gamla) i ett klimat som detta?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det finns enligt mig inget objektivt, fristående och neutralt fungerande rättssystem i landet, allt är korrumperat hela vägen ifrån den enskilde polismannen på gatan till högsta domstolen, tror inte att någon kommer att börja ta dessa lagar och regler på allvar förrän dessa även börjar gälla Bangkok eliten, rojalister, polisen, militären, kuppmakare, politiker och anställda i landets domstolar.

 

Dom flesta Thailändate vet att inga lagar gäller för dom som har pengar och makt, detta finns det hur många exempel,på som helst, se bara på dom rika nu senast Red Bull sonen, hur Suthep går omkring som en fri man trots alla brott han har begått i direktsändning, hur raden av Kuppmakare har gått fria trots att det är (var) olagligt att kuppa, när en man kommer på en Vice PM i juntan med korruption då frias denne helt eftersom han lämnade tillbaka dom pengar han stal, Juntaledaten själv har en korrumperad bror som han skyddar gång på gång o.s.v.

 

Detta var bara lite aktuella händelser som på ett tydligt sätt visar hur dåligt och ojämlikt rättssystemet är och fungerar, varför skulle någon medborgare behöva bry sig om eller känna dig motiverad att följa några som helst lagar (nya eller gamla) i ett klimat som detta?

Mvh isan lover

 

Jag skrev så här:

 

Du sitter bara och trackar ner på de åtgärder som görs men kommer aldrig med realistiska förslag på hur någon skulle göra istället !

 

Som svar på det kommer en massa trackande igen och inte ett enda ord om hur man löser problemet.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Jag skrev så här:

 

Du sitter bara och trackar ner på de åtgärder som görs men kommer aldrig med realistiska förslag på hur någon skulle göra istället !

 

Som svar på det kommer en massa trackande igen och inte ett enda ord om hur man löser problemet.....

Hej

Hade du använt hjärnan samtidigt som du läste så hade nog svaret varit ganska givet.

 

Självklart måste rättssystemet reformeras, bli fristående och obundet, göras fritt ifrån korruption o.s.v, sen måste ju lagarna även börja gälla dom i toppen, ovanligt rika, politiker, militärer och poliser ska också omfattas av landets lagar, först när detta sker kommer dom att kunna kräva att vanliga medborgare också ska börja följa lagen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hade du använt hjärnan samtidigt som du läste så hade nog svaret varit ganska givet.

 

Självklart måste rättssystemet reformeras, bli fristående och obundet, göras fritt ifrån korruption o.s.v, sen måste ju lagarna även börja gälla dom i toppen, ovanligt rika, politiker, militärer och poliser ska också omfattas av landets lagar, först när detta sker kommer dom att kunna kräva att vanliga medborgare också ska börja följa lagen.

Mvh isan lover

 

Om du använder hjärnan kanske du kan tala om hur man skall nå dessa mål !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas det är ok att jag lägger in en bild från Songklan i Pattaya...?

 

Till alla er som ondgjort är över allt ståhej i Pattaya så kan jag säga att det har gott väldigt lugnt till det jag har sett, är väldigt lite folk ute och "firar" och efter 20:00 händer det inte mycket, men nu skall jag ner till soi 6 där är det kanske andra bullar...

 

pat1.png.f0170fcb388b8d9d8bf989de20fb8e62.png

 

I går gick vi hela beach roades till WS och jag fick lite vatten på ryggen men inget annat...

 

 

 

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
24 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Om du använder hjärnan kanske du kan tala om hur man skall nå dessa mål !

Hej

Eftersom du uppenbarligen inte fortfarande förstår vad jag menar och anser behövs för att nå dessa mål känner jag mig nästan tvingad stt ge upp, men jag ska göra ett sista försök.

 

Enligt mig kan man inte tillåta omoral, korruption och laglöshet i toppen av pyramiden och samtidigt förvänta sig att dom i pyramidens botten ska ha högre moral och följa alla lagar och regler, det fungerar helt enkelt inte.

 

Känner inte till några s.k korrumperade Bananrepubliker som har ett fungerande rättssystem och en laglydig befolkning.

 

Vill man åtgärda detta och få till en förändring så måste man alltså börja med att sätta in åtgärder i toppen, nu väljer juntan precis som tidigare folkvalda regeringar att själva fortsätta bryta lagar och regler, berika sig via korruption o.s.v samtidigt som dom kräver ökad efterlevnad av befintliga lagar och stiftar nya lagar för dom övriga medborgarna, det kommer naturligtvis inte att fungera.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
54 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Så om inte hårdare lagar och regler påverkar någonting, hur tycker du att man skall få till "en förändring av attityd, beteende och kultur" för att få till en verklig förändring i attityden mot lagar och regler ?

 

Du sitter bara och trackar ner på de åtgärder som görs men kommer aldrig med realistiska förslag på hur någon skulle göra istället !

Men  hallå, jag vill också leva i din bubbla. Hur tror du att du ska kunna påverka det Thailänska rättssystemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...