Jump to content
IGNORERAD

Försäkringskassan / Pappaledighet


lillamannen

Recommended Posts

lillamannen

 

Jag har mailat och ringt f-kassan flera gånger, angående om jag har rätt att vara Pappaledig när min 1-åriga Dotter ska komma till Sverige snart.

 

Jag får olika svar av olika person som jag kontaktat på f-kassan.

 

Den ena säger att jag har rätt att vara Pappaledig, medan den andra säger att jag ej har rätt att vara Pappaledig.

 

Har ni erfarenhet av detta? 

 

 

Lite info:

Jag är Svensk medborgare med adress i Sverige.

Tirak är Thai med adress i Thailand och fått UT-besök beviljat i 6 månader, men tänker EJ bosätta sig i Sverige nu.

 

Min (våran) Dotter blev Svensk medborgare vid födseln i Thailand och hon har Thai och Svenskt pass. 

 

När Dottern anländer Sverige ska vi till skattemyndigheterna och registrera henne, så hon får riktigt personnummer istället för samordningsnumret.  

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    31

  • Soengsang

    13

  • frogfish

    8

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

John Khonken

Vi fick pappamänader när maria kom. Hon är född I Thailand. Skillnaden är att frugan kom på riktig UT. Inte för besök

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite intressant ditt fall.

För att ta del av socialförsäkringarna skall man bo i Sverige, flyttar man utomlands upphör rätten till ex barnbidrag och sjukpenning. Det räcker inte att komma hem en kort sväng för att återuppta dessa.

Nu gäller det dock DIN rätt till föräldrarpenning och du bor i Sverige. Att tiraken inte kan få det är uppenbart.

Frågan är vad som styr, vad du bor eller dottern? Inte helt lätt, kan förstå att du får olika svar.

Det är mycket intressant i alla fall. Om du har rätt till pappaledighet när hon kommer till Sverige kanske du kan ha det när du är ledig med din dotter två veckor i Danmark, eller Thailand!


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev apknug:

Lite intressant ditt fall.

För att ta del av socialförsäkringarna skall man bo i Sverige, flyttar man utomlands upphör rätten till ex barnbidrag och sjukpenning. Det räcker inte att komma hem en kort sväng för att återuppta dessa.

Nu gäller det dock DIN rätt till föräldrarpenning och du bor i Sverige. Att tiraken inte kan få det är uppenbart.

Frågan är vad som styr, vad du bor eller dottern? Inte helt lätt, kan förstå att du får olika svar.

Det är mycket intressant i alla fall. Om du har rätt till pappaledighet när hon kommer till Sverige kanske du kan ha det när du är ledig med din dotter två veckor i Danmark, eller Thailand!


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

En vän till mig och hans fru, båda svenskar, fick barn och dom tillbringade hela hans pappaledighet i Thailand. Hyrde ett hus där nere i 1,5 år och levde väldigt bra på hans pappaledighetslön (han är högt avlönad läkare)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

Jag har mailat och ringt f-kassan flera gånger, angående om jag har rätt att vara Pappaledig när min 1-åriga Dotter ska komma till Sverige snart.

 

Jag får olika svar av olika person som jag kontaktat på f-kassan.

 

Den ena säger att jag har rätt att vara Pappaledig, medan den andra säger att jag ej har rätt att vara Pappaledig.

 

Har ni erfarenhet av detta? 

 

 

Lite info:

Jag är Svensk medborgare med adress i Sverige.

Tirak är Thai med adress i Thailand och fått UT-besök beviljat i 6 månader, men tänker EJ bosätta sig i Sverige nu.

 

Min (våran) Dotter blev Svensk medborgare vid födseln i Thailand och hon har Thai och Svenskt pass. 

 

När Dottern anländer Sverige ska vi till skattemyndigheterna och registrera henne, så hon får riktigt personnummer istället för samordningsnumret.  

Har tyvärr inget bra svar till dig, men är själv intresserad av hur det går.

 

Har hört mig för lite i vänkretsen och den allmänna uppfattningen är att du borde vara fullt berättigad till barnledighet. Men det är ju som sagt bara åsikter från oss "dödliga".

 

Det skumma är ju att du fått olika svar från F-kassan, men det är ju inte helt otroligt att du råkat ut för nån bitter surmänniska som missbrukar sin makt. Vore jag dig skulle jag försöka få tag i nån högre chef istället för en handläggare.

 

Följ gärna upp hur det går här i tråden. Och lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

 

En vän till mig och hans fru, båda svenskar, fick barn och dom tillbringade hela hans pappaledighet i Thailand. Hyrde ett hus där nere i 1,5 år och levde väldigt bra på hans pappaledighetslön (han är högt avlönad läkare)

 

Ett annorlunda "normalt" fall.

 

Det roliga är att de troligen har gjort sig skyldig till bidragsbrott. Om vistelsen är tänkt att vara längre än 6 månader försvinner rätten till barnbidrag och 12 månader föräldrapenning......

 

Konstigt att inte Aftonbladet och F kassans spioner hänger mer ner i Koh Lanta för att sätta dit alla svenska barnfamiljer som tar en lång Thaim Out!

 

Det är bara stackars avdankade HA, värdetransport rånare samt hon politikern som körde egen vårdcentral de jagar nere i Partis! [emoji13] [emoji12]

 

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt barn måste vara bosatt i Sverige för att ha rätt till bidrag(även föräldraledighet), så enkelt är det.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En lurig fråga är det.....

Kollade på F-kassans hemsida och reglerna verkar vara "tolkningsbara" om man bara vill.

 

"

Du kan få föräldrapenning

om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och 

har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern

är eller har varit gift med föräldern

är eller har varit registrerad partner med föräldern

om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete

om du är försäkrad i Sverige."

 

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

 

Men ett alternativ är väl att dotter och fru(?) flyttar till Svedala. Så länge det sker innan dottern fyllt 9 så kan du få ut dagarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

En lurig fråga är det.....

Kollade på F-kassans hemsida och reglerna verkar vara "tolkningsbara" om man bara vill.

 

"

Du kan få föräldrapenning

om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och 

har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern

är eller har varit gift med föräldern

är eller har varit registrerad partner med föräldern

om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete

om du är försäkrad i Sverige."

 

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

 

Men ett alternativ är väl att dotter och fru(?) flyttar till Svedala. Så länge det sker innan dottern fyllt 9 så kan du få ut dagarna.

 

Det är inte alls lurigt, för det första måste barnet vara bosatt (dvs skriven i Sverige), så där faller det direkt vad jag förstår.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Vi fick pappamänader när maria kom. Hon är född I Thailand. Skillnaden är att frugan kom på riktig UT. Inte för besök

UT = enkelt fall

 

UT-besök = Svårt fall

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är inte alls lurigt, för det första måste barnet vara bosatt (dvs skriven i Sverige), så där faller det direkt vad jag förstår.

Det är möjligt att du har rätt. Men det är inget som framgår i informationen från F-kassan och det verkar även som om F-kassans egen personal tolkar frågan lite som de vill.

 

Men (som jag skrev), det enklaste måste väl vara att ta "hem" dottern (och frugan om hon vill). Då blir det ju en icke-fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina grannar flyttade till Sverige för ca. 2 år sedan. De får barnbidrag i efterskott. De har 3 barn 18, 15 och 12 år. De är flyktingar från Irak.

Inte deras fel men systemets. Jag har en bekant på jobbet som åkte till Thailand med frugan och efter ett tag försvan barnbidrag och pappaledighetspengar

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
1 timme sedan, skrev apknug:

Lite intressant ditt fall.

För att ta del av socialförsäkringarna skall man bo i Sverige, flyttar man utomlands upphör rätten till ex barnbidrag och sjukpenning. Det räcker inte att komma hem en kort sväng för att återuppta dessa.

Nu gäller det dock DIN rätt till föräldrarpenning och du bor i Sverige. Att tiraken inte kan få det är uppenbart.

Frågan är vad som styr, vad du bor eller dottern? Inte helt lätt, kan förstå att du får olika svar.

Det är mycket intressant i alla fall. Om du har rätt till pappaledighet när hon kommer till Sverige kanske du kan ha det när du är ledig med din dotter två veckor i Danmark, eller Thailand!


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Både jag och Dottern måste vara bosatta i Sverige minst ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Det är möjligt att du har rätt. Men det är inget som framgår i informationen från F-kassan och det verkar även som om F-kassans egen personal tolkar frågan lite som de vill.

 

Men (som jag skrev), det enklaste måste väl vara att ta "hem" dottern (och frugan om hon vill). Då blir det ju en icke-fråga.

 

Jag grundar bara vad jag skrev på "been there done that" 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

En vän till mig och hans fru, båda svenskar, fick barn och dom tillbringade hela hans pappaledighet i Thailand. Hyrde ett hus där nere i 1,5 år och levde väldigt bra på hans pappaledighetslön (han är högt avlönad läkare)

Det är max 182dagar man får vara i Thailand för att behålla förmånerna

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
1 timme sedan, skrev frogfish:

Har tyvärr inget bra svar till dig, men är själv intresserad av hur det går.

 

Har hört mig för lite i vänkretsen och den allmänna uppfattningen är att du borde vara fullt berättigad till barnledighet. Men det är ju som sagt bara åsikter från oss "dödliga".

 

Det skumma är ju att du fått olika svar från F-kassan, men det är ju inte helt otroligt att du råkat ut för nån bitter surmänniska som missbrukar sin makt. Vore jag dig skulle jag försöka få tag i nån högre chef istället för en handläggare.

 

Följ gärna upp hur det går här i tråden. Och lycka till

Ja de vet ej och gissar antagligen

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
1 timme sedan, skrev apknug:

 

Ett annorlunda "normalt" fall.

 

Det roliga är att de troligen har gjort sig skyldig till bidragsbrott. Om vistelsen är tänkt att vara längre än 6 månader försvinner rätten till barnbidrag och 12 månader föräldrapenning......

 

Konstigt att inte Aftonbladet och F kassans spioner hänger mer ner i Koh Lanta för att sätta dit alla svenska barnfamiljer som tar en lång Thaim Out!

 

Det är bara stackars avdankade HA, värdetransport rånare samt hon politikern som körde egen vårdcentral de jagar nere i Partis! emoji13.pngemoji12.png

 

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

 

 

 

F-kassan räknar dagar 182 dagar max i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
54 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ditt barn måste vara bosatt i Sverige för att ha rätt till bidrag(även föräldraledighet), så enkelt är det.

Ja det är förutsättningen

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Jag grundar bara vad jag skrev på "been there done that" 

Och det kanske är/blev rätt i ditt fall. Men som du ser från TS beskrivning av hans ärende så verkar det som det är beroende på vilken handläggare man får, en anser ju tydligen att det är ok, medan en inte gör det. Sen finns det väl inget hinder för att TS skriver barnet i Sverige när de fixar personnr etc?

 

Oavsett ska det bli intressant att se hur det slutar för TS, när inte ens F-kassan kan ge raka svar så blir iaf jag intresserad av hur det funkar.

Tror det är fler som är intresserade av hur detta slutar.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
22 minuter sedan, skrev frogfish:

En lurig fråga är det.....

Kollade på F-kassans hemsida och reglerna verkar vara "tolkningsbara" om man bara vill.

 

"

Du kan få föräldrapenning

om du är förälder till barnet eller har vårdnaden om barnet. Du räknas också som förälder om du bor tillsammans med föräldern och 

har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern

är eller har varit gift med föräldern

är eller har varit registrerad partner med föräldern

om du är hemma med ditt barn i stället för att arbeta, studera eller söka arbete

om du är försäkrad i Sverige."

 

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

 

Men ett alternativ är väl att dotter och fru(?) flyttar till Svedala. Så länge det sker innan dottern fyllt 9 så kan du få ut dagarna.

 

Reglerna ändras hela tiden till det sämre mot vad det har varit angående Sveriges förmåner, om 9 år finns inga förmåner kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
19 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är inte alls lurigt, för det första måste barnet vara bosatt (dvs skriven i Sverige), så där faller det direkt vad jag förstår.

Min Dotter ska bli skriven och bo på min adress i Sverige när hon anländer.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
17 minuter sedan, skrev frogfish:

Det är möjligt att du har rätt. Men det är inget som framgår i informationen från F-kassan och det verkar även som om F-kassans egen personal tolkar frågan lite som de vill.

 

Men (som jag skrev), det enklaste måste väl vara att ta "hem" dottern (och frugan om hon vill). Då blir det ju en icke-fråga.

Tirak vill ej vara i Sverige på vintern

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
19 minuter sedan, skrev JJC:

En av mina grannar flyttade till Sverige för ca. 2 år sedan. De får barnbidrag i efterskott. De har 3 barn 18, 15 och 12 år. De är flyktingar från Irak.

Inte deras fel men systemets. Jag har en bekant på jobbet som åkte till Thailand med frugan och efter ett tag försvan barnbidrag och pappaledighetspengar

Då stannade de i Thailand mer än 182dagar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lillamannen:

Min Dotter ska bli skriven och bo på min adress i Sverige när hon anländer.

 

I så fall är frågan en ickefråga, för då får du pappaledighet.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...