Jump to content
IGNORERAD

Försäkringskassan / Pappaledighet


lillamannen

Recommended Posts

lillamannen
48 minuter sedan, skrev pigge01:

Bra att det du fick rätt tillslut! 

 

Själva ska jag ta ut 14/6- 2/7 som pappaledigt. 

Jag ska vara Pappaledig alla mina 390 dagar, 90 dagar är till den andra föräldern, men kan jag även ta ut dessa så gör jag det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • lillamannen

    31

  • Soengsang

    13

  • frogfish

    8

  • SatanG

    6

Mest aktiva i denna tråd

6 timmar sedan, skrev lillamannen:

Jag ska vara Pappaledig alla mina 390 dagar, 90 dagar är till den andra föräldern, men kan jag även ta ut dessa så gör jag det också.

 

Jag har ett litet problem 

Jag kan nog inte ta ut mera än 14 dagar av mina 90. 

Jag blir avtalspensionär 1/7 -17. 5 år. 

Det är SPV som betalar ut. 

 

Men på detta viset kan tjejen spara 20 dagar till senare år. 

Hon har fått de första 180 dagarna. Som snart är uttagna.  

Emma är nu snart 6m. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag har ett litet problem 
Jag kan nog inte ta ut mera än 14 dagar av mina 90. 
Jag blir avtalspensionär 1/7 -17. 5 år. 
Det är SPV som betalar ut. 
 
Men på detta viset kan tjejen spara 20 dagar till senare år. 
Hon har fått de första 180 dagarna. Som snart är uttagna.  
Emma är nu snart 6m. 


Kan du inte skjuta fram pensionen typ 2 månader på något smart sätt? Verkar ju dumt att så många dagar brinner inne......

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev apknug:

 


Kan du inte skjuta fram pensionen typ 2 månader på något smart sätt? Verkar ju dumt att så många dagar brinner inne......

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

Det är inte ekonomist fördelaktigt. 

Då blir det att bränna inne pengar och mindre i kassan. 

Sjukpenningen är lägre än avtalspentionen. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många av er tycker ju att Sverige är ett skit land ändå bor ni kvar här och försöker få ut så många dagar

som helst av sjukpenning eller pappaledigt. Fan, pappa när man ska bli pensionär stackars barn att

föräldrarna inte tänker. Kanske bara tänker på bidragen och kunna vara sjikskriven. Huva

Ändrades av Boa52
Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Boa52:

Många av er tycker ju att Sverige är ett skit land ändå bor ni kvar här och försöker få ut så många dagar

som helst av sjukpenning eller pappaledigt. Fan, pappa när man ska bli pensionär stackars barn att

föräldrarna inte tänker. Kanske bara tänker på bidragen och kunna vara sjikskriven. Huva

Du har en poäng där, varför måste man ha ut det maximala av ett generöst bidragssystem som Sverige bjuder på.

Visst är det en lycka att bli pappa som nästan nybliven pensionär med en mamma från ett land utan världfärd.

Självklart så ska det finnas ett ”priorty line” mot övriga bidragstagare 

om den ena partern är svensk. 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
13 timmar sedan, skrev Boa52:

Många av er tycker ju att Sverige är ett skit land ändå bor ni kvar här och försöker få ut så många dagar

som helst av sjukpenning eller pappaledigt. Fan, pappa när man ska bli pensionär stackars barn att

föräldrarna inte tänker. Kanske bara tänker på bidragen och kunna vara sjikskriven. Huva

Självklart ska vi svenskar inte utnyttja våra rättigheter som vi betalat skatt till.

De ska enbart gå till de bidragsflyktingar som kommer hit

 

Vet hut Pigge :doubt:

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Många av er tycker ju att Sverige är ett skit land ändå bor ni kvar här och försöker få ut så många dagar

som helst av sjukpenning eller pappaledigt. Fan, pappa när man ska bli pensionär stackars barn att

föräldrarna inte tänker. Kanske bara tänker på bidragen och kunna vara sjikskriven. Huva

 

Det var ett riktigt dåligt inlägg!

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
21 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Jag har ett litet problem 

Jag kan nog inte ta ut mera än 14 dagar av mina 90. 

Jag blir avtalspensionär 1/7 -17. 5 år. 

Det är SPV som betalar ut. 

 

Men på detta viset kan tjejen spara 20 dagar till senare år. 

Hon har fått de första 180 dagarna. Som snart är uttagna.  

Emma är nu snart 6m. 

 

Kan man inte vara pappaledig som pensionär? Får man inte ut garantibeloppet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev lasseiudon:

 

Kan man inte vara pappaledig som pensionär? Får man inte ut garantibeloppet då?

 

Som pensionär är man väl ledig alla dagar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
lillamannen
On Tuesday, April 11, 2017 at 04:51, skrev lillamannen:

 

Jag har mailat och ringt f-kassan flera gånger, angående om jag har rätt att vara Pappaledig när min 1-åriga Dotter ska komma till Sverige snart.

 

Jag får olika svar av olika person som jag kontaktat på f-kassan.

 

Den ena säger att jag har rätt att vara Pappaledig, medan den andra säger att jag ej har rätt att vara Pappaledig.

 

Har ni erfarenhet av detta? 

 

 

Lite info:

Jag är Svensk medborgare med adress i Sverige.

Tirak är Thai med adress i Thailand och fått UT-besök beviljat i 6 månader, men tänker EJ bosätta sig i Sverige nu.

 

Min (våran) Dotter blev Svensk medborgare vid födseln i Thailand och hon har Thai och Svenskt pass. 

 

När Dottern anländer Sverige ska vi till skattemyndigheterna och registrera henne, så hon får riktigt personnummer istället för samordningsnumret.  

Varit i kontakt med försäkringskassan nyss och fick prata med en som visste.

Max 182 dagar i Thailand för att behålla barnbidraget.

Max 364 dagar i Thailand  för att behålla föräldrarpenningen. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev lillamannen:

Varit i kontakt med försäkringskassan nyss och fick prata med en som visste.

Max 182 dagar i Thailand för att behålla barnbidraget.

Max 364 dagar i Thailand  för att behålla föräldrarpenningen. 

 

 

Det stämmer, men är samtidigt en sanning med modifikation.

En kollega hade samma diskussion med F-kassan när han var i USA.

 

De 182 dagarna som uppgavs kommer ifrån lagen som handlar om vart man är mantalsskriven.

Man skall vara mantalsskriven där man bor större delen av året.

 

Då landade de i att om man bor mestadelen av året i Sverige så ändras ingenting.

 

Det innebar att han kunde vara i Sverige drygt första halvan av året, hela andra halvan i USA, sedan lite mindre än första halvan av nästa år också innan han kom hem för att sedan vara hemma i Sverige större delen av året.

 

Likaså innebar det att han kunde vara i olika länder, så länge som perioden i Sverige var den längsta.

 

F-kassan ser allting årsvis, så hur du hanterar nyåret bryr de sig inte om.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen

Pratade med en annan människa på försäkringskassan tidigare idag varför Dottern ej fått barnbidrag.

Jag måste vara vårdnadshavare sa hon för att Dottern ska kunna vara berättigad till barnbidrag.

Frågade hur långt bak i tiden Dottern kan få barnbidrag, i vissa special fall kunde man få från födseln, men det ville hon ej berätta vilka special fall det gällde.

 

För att få föräldrarpenning behöver jag ej vara vårdnadshavare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev lillamannen:

Pratade med en annan människa på försäkringskassan tidigare idag varför Dottern ej fått barnbidrag.

Jag måste vara vårdnadshavare sa hon för att Dottern ska kunna vara berättigad till barnbidrag.

Frågade hur långt bak i tiden Dottern kan få barnbidrag, i vissa special fall kunde man få från födseln, men det ville hon ej berätta vilka special fall det gällde.

 

För att få föräldrarpenning behöver jag ej vara vårdnadshavare.

 

Mig veterligen ska det ju inte vara större problem att bli vårdnadshavare. Räcker med att mamman och barnet kommer till Sverige (om inte det har ändrats?) sen beställer man tid hos soc som hjälper till att registrera dig som gemensam vårdnadshavare, så länge inte mamman motsätter sig detta.

Att barnet och mamman inte är svenskar eller har UT spelar ingen roll. Ring till familjerätten i din kommun så kan dom hjälpa dig med detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
1 timme sedan, skrev janne_h:

 

Mig veterligen ska det ju inte vara större problem att bli vårdnadshavare. Räcker med att mamman och barnet kommer till Sverige (om inte det har ändrats?) sen beställer man tid hos soc som hjälper till att registrera dig som gemensam vårdnadshavare, så länge inte mamman motsätter sig detta.

Att barnet och mamman inte är svenskar eller har UT spelar ingen roll. Ring till familjerätten i din kommun så kan dom hjälpa dig med detta.

Jag har nu varit till skattemyndigheterna fyllt i en anmälan om gemensamvårdnad 

Och även bifogat domstolsbeslutet angående faderskapet från familjedomstolen i Thailand och födelsebeviset.

Dottern blev Svensk vid födseln i.o.m. att jag är Svensk, ny lag sedan 2015.

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...