Jump to content
IGNORERAD

Bombvåg i södra Thailand!


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Läste att fler än 20 bomb och brandattacker har förekommit i södra Thailand bara på ett dygn, man tror inte att det har med undertecknandet av den nya konstitutionen som sägs göra landet till en skendemokrati att göra utan lutar mer åt att det handlar om strandade förhandlingar mellan separatister och juntan.

 

https://www.svd.se/bombvag-skakar-sodra-Thailand

 

Bombvåg skakar södra Thailand

Fler än 20 bomb- eller brandattacker har utförts i södra Thailand sedan midnatt, enligt armén. Det talas om samordnade sprängdåd mot elnätet och brinnande bildäck.

Av TT-AFP 

IMG_1548.thumb.JPG.2a5160984f65114dc1d330e4747a29a9.JPG

 Igår 11.19 

 

Myndigheter i södra Thailand räknar till 23 våldshändelser i dag som tros vara politiskt betingade. Bilden togs i Hua Hin 2016, då även attentat i turistorter längre norrut misstänktes ha samband med upproret i söder. Foto: Jerry Harmer/AP/TT

I södra Thailand, där befolkningen har annan etnisk och religiös bakgrund än i landet i övrigt, har det i mer än ett årtionde förekommit protester mot centralregeringen.

Kung Maha Vajiralongkorn skrev häromdagen under en ny författning, som lägger grunden för val. Men författningen – som har utarbetats av militärjuntan som styr landet sedan 2014 – kritiseras från olika håll för att ge en skendemokrati.

En thailändsk bedömare säger att våldsvågen inte ser ut att ha koppling till författningen. Snarare kan det finnas en koppling till att förhandlingar mellan juntan och rebellerna i söder inte har lett framåt.

Sedan 204 beräknas konflikten i söder ha 6 800 liv, de flesta civila.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UglyFarang

    6

  • Persistant

    6

  • frason

    3

  • Benriach

    1

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Mer om bombdåden och oroligheterna i södra Thailand.

 

Arson, bomb attacks rock southern Thailand

 

IMG_1549.JPG.5bb96c39c3bbeedd7e99245d56c59726.JPG

 

Thai forensic police officers inspecting bomb-damaged power poles at a blast scene in the southern province of Pattani yesterday. Arson and bomb attacks caused widespread blackouts in four southern provinces.PHOTO: EUROPEAN PRESSPHOTO AGENCY

 

Analysts say strikes aimed at undermining military, but are split on link to new charter

Yasmin Lee Arpon Thailand Correspondent In Bangkok

Thailand's restive southern provinces were rocked by a wave of coordinated bomb blasts and arson yesterday, a day after the country enacted a new Constitution.

The 23 incidents, including arson and five small bomb attacks, caused widespread blackouts in four southern provinces but no casualties were reported.

Analysts said the attacks were likely meant to undermine the military. But they were divided on whether these were directly connected with the signing of a new charter that was overwhelmingly rejected by the three border provinces of Pattani, Yala and Narathiwat during the ratification last August. Several attacks also occurred in the southern province of Songkhla.

The new Constitution will curb the power of lawmakers but boost the army's role in government, even after the junta led by Prime Minister Prayut Chan-o-cha steps down after expected polls late next year.

"The whole idea is to humiliate the Thai security apparatus. Right now, their aim is to make the area ungovernable as much as possible," Mr Don Pathan, an analyst who writes on southern Thailand issues, told The Straits Times.

 

http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/arson-bomb-attacks-rock-southern-Thailand

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Läste att fler än 20 bomb och brandattacker har förekommit i södra Thailand bara på ett dygn, man tror inte att det har med undertecknandet av den nya konstitutionen som sägs göra landet till en skendemokrati att göra utan lutar mer åt att det handlar om strandade förhandlingar mellan separatister och juntan.

 

https://www.svd.se/bombvag-skakar-sodra-Thailand

 

Bombvåg skakar södra Thailand

Fler än 20 bomb- eller brandattacker har utförts i södra Thailand sedan midnatt, enligt armén. Det talas om samordnade sprängdåd mot elnätet och brinnande bildäck.

Av TT-AFP 

IMG_1548.thumb.JPG.2a5160984f65114dc1d330e4747a29a9.JPG

 Igår 11.19 

 

Myndigheter i södra Thailand räknar till 23 våldshändelser i dag som tros vara politiskt betingade. Bilden togs i Hua Hin 2016, då även attentat i turistorter längre norrut misstänktes ha samband med upproret i söder. Foto: Jerry Harmer/AP/TT

I södra Thailand, där befolkningen har annan etnisk och religiös bakgrund än i landet i övrigt, har det i mer än ett årtionde förekommit protester mot centralregeringen.

Kung Maha Vajiralongkorn skrev häromdagen under en ny författning, som lägger grunden för val. Men författningen – som har utarbetats av militärjuntan som styr landet sedan 2014 – kritiseras från olika håll för att ge en skendemokrati.

En thailändsk bedömare säger att våldsvågen inte ser ut att ha koppling till författningen. Snarare kan det finnas en koppling till att förhandlingar mellan juntan och rebellerna i söder inte har lett framåt.

Sedan 204 beräknas konflikten i söder ha 6 800 liv, de flesta civila.

 

Mvh isan lover

 

Med tanke på hur många olika "separatistgrupper" det är så lär det inte gå snabbt med förhandlingar, speciellt som att vissa grupper inte är intresserade av förhandlingar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Med tanke på hur många olika "separatistgrupper" det är så lär det inte gå snabbt med förhandlingar, speciellt som att vissa grupper inte är intresserade av förhandlingar.

Hej

Förhandlingar har nog alla muslimska grupperingar som har varit verksamma dom senaste 100 åren både viljat ha och försökt tvinga fram, ett av huvudproblemen är väl snarare att dom (Thailand) som separatisterna förhandlar med inte vare sig gillar eller kan tänka sig att ge dom muslimska separatisterna det dom vill ha, nämligen sin egen frihet och det muslimska sultanat åter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Förhandlingar har nog alla muslimska grupperingar som har varit verksamma dom senaste 100 åren både viljat ha och försökt tvinga fram, ett av huvudproblemen är väl snarare att dom (Thailand) som separatisterna förhandlar med inte vare sig gillar eller kan tänka sig att ge dom muslimska separatisterna det dom vill ha, nämligen sin egen frihet och det muslimska sultanat åter.

Mvh isan lover

Kan du inte berätta vilka förhandlingar som pågår med dessa terrorister?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev frason:

Kan du inte berätta vilka förhandlingar som pågår med dessa terrorister?

Hej

Det får du nog fråga juntan om alternativt ta reda på via media, men det jag själv har konstaterat via medias och juntans rapportering den senaste tiden är väl kortfattat ungefär så här, dom muslimska separatisterna vill ha sin frihet och det forna sultanat åter, juntan svarar då aldrig i livet glöm det.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev frason:

Kan du inte berätta vilka förhandlingar som pågår med dessa terrorister?

 

Vad jag känner till så pågår det inga förhandlingar sedan en tid tillbaka, det som gjordes tidigare skedde i och leddes av Malaysia.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad jag känner till så pågår det inga förhandlingar sedan en tid tillbaka, det som gjordes tidigare skedde i och leddes av Malaysia.

Hej

Båda parter har dock uttalat sig på senare tid och det råder nog inget större tvivel om att förhandlingarna har strandat och det rejält.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara songkram som tjyvstartat...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Båda parter har dock uttalat sig på senare tid och det råder nog inget större tvivel om att förhandlingarna har strandat och det rejält.

Mvh isan lover

Vilka förhandlingar?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev frason:

Vilka förhandlingar?

Hej

Alternativ nummer ett är att dom förhandlingar som föregick strandningen och som både inhemsk och utländsk media ser som en möjlig anledning till den kraftiga ökningen av antalet bombdåd och brandattacker.

 

Alternativ nummer två är att bombvågen beror på att den militära konstitution som omöjliggör demokrati och säkerställer militärens inflytande även efter det att ett val har hållits och en civil regerining har tillträtt har godkänts och öppnar för skendemokrati.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Alternativ nummer ett är att dom förhandlingar som föregick strandningen och som både inhemsk och utländsk media ser som en möjlig anledning till den kraftiga ökningen av antalet bombdåd och brandattacker.

 

Alternativ nummer två är att bombvågen beror på att den militära konstitution som omöjliggör demokrati och säkerställer militärens inflytande även efter det att ett val har hållits och en civil regerining har tillträtt har godkänts och öppnar för skendemokrati.

Mvh isan lover

Så det pågår inga förhandlingar utan det är dina gissningar du utgår ifrån?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad jag känner till så pågår det inga förhandlingar sedan en tid tillbaka, det som gjordes tidigare skedde i och leddes av Malaysia.

Hej

Brukar man inte säga förhandlingarna har strandat när man inte kommer överens och upphör eller gör uppehåll i förhandlingarna?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev frason:

Så det pågår inga förhandlingar utan det är dina gissningar du utgår ifrån?

Hej

Inte alls båda dom alternativ jag beskrev nämns som tänkbara motiv till bombvågen i artiklarna som är grund fört råden, det är alltid bra att läsa dom artiklar man bemöter i inläggen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Inte alls båda dom alternativ jag beskrev nämns som tänkbara motiv till bombvågen i artiklarna som är grund fört råden, det är alltid bra att läsa dom artiklar man bemöter i inläggen.

Mvh isan lover

Hej

Den muslimska befolkningen i södra Thailand vill ha tillbaka det land som Thailand och Malaysia tog ifrån dom. Ett rätt

Men vad det gäller diskussioner mellan de olika parterna så har Malaysia varit en aktiv part.

Man kan nu som Isan Lover alltid gör skjuta skarpt på juntan. De gör många grundläggande fel i sitt sätt att styra landet , det vet vi redan

Men detta sydliga problem har funnits i decennier , kanske längre. Inga framsteg har gjorts och just nu skall det lösas , då vi har en junta. Eller hur IL ????

Nu uppkommer en mycket enkel fråga , vad gjorde de tidigare så hyllade demokratiska regeringarna för att lösa detta invecklade problem ???

Vad gjorde tex Thaksin för befolkningen i södra Thailand ??? Vad gjorde en demokratiskt tillsatt PM för dessa sydliga delarna.???

Eller du har samma uppfattning som de röda att röstar man på de gula så får man stå sitt straff ???

Visserligen så har du en vän som påstår att alla från södern är terrorister , men en sak VET jag  ,min thaidam och hennes familj är INTE terrorister

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Persistant:

Hej

Den muslimska befolkningen i södra Thailand vill ha tillbaka det land som Thailand och Malaysia tog ifrån dom. Ett rätt

Men vad det gäller diskussioner mellan de olika parterna så har Malaysia varit en aktiv part.

Man kan nu som Isan Lover alltid gör skjuta skarpt på juntan. De gör många grundläggande fel i sitt sätt att styra landet , det vet vi redan

Men detta sydliga problem har funnits i decennier , kanske längre. Inga framsteg har gjorts och just nu skall det lösas , då vi har en junta. Eller hur IL ????

Nu uppkommer en mycket enkel fråga , vad gjorde de tidigare så hyllade demokratiska regeringarna för att lösa detta invecklade problem ???

Vad gjorde tex Thaksin för befolkningen i södra Thailand ??? Vad gjorde en demokratiskt tillsatt PM för dessa sydliga delarna.???

Eller du har samma uppfattning som de röda att röstar man på de gula så får man stå sitt straff ???

Visserligen så har du en vän som påstår att alla från södern är terrorister , men en sak VET jag  ,min thaidam och hennes familj är INTE terrorister

Persistant

Hej

Vet inte var någonstans i mina inlägg i ämnet du utläste att den över 100 år gamla konflikten skulle vara juntans verk?

 

Grundproblemet är det samma vem som än styr Thailand och det är ju att dom vägrar ge muslimerna sin frihet och sultanatet åter.

 

Nu har ju samtalen och förhandlingarna brutit samman och upphört för tillfället, juntan har klargjort på ett väldigt tydligt sätt att det inte är aktuellt att ge separatisterna frihet, jag tror precis som skribenten att detta kan vara en möjlig orsak till den nuvarande bombvågen om det inte handlar om den nya militära konstitutionen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vet inte var någonstans i mina inlägg i ämnet du utläste att den över 100 år gamla konflikten skulle vara juntans verk?

 

Grundproblemet är det samma vem som än styr Thailand och det är ju att dom vägrar ge muslimerna sin frihet och sultanatet åter.

 

Nu har ju samtalen och förhandlingarna brutit samman och upphört för tillfället, juntan har klargjort på ett väldigt tydligt sätt att det inte är aktuellt att ge separatisterna frihet, jag tror precis som skribenten att detta kan vara en möjlig orsak till den nuvarande bombvågen om det inte handlar om den nya militära konstitutionen.

Mvh isan lover

Hej

Första stycket , vem har påstått detta ???

Sista stycket , kan så vara.

Mellanakten , ja grundproblemet är sådant

Slutligen , kan du inte svara på mina frågor , det hade underlättat diskussionen.

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Persistant:

Hej

Första stycket , vem har påstått detta ???

Sista stycket , kan så vara.

Mellanakten , ja grundproblemet är sådant

Slutligen , kan du inte svara på mina frågor , det hade underlättat diskussionen.

Persistant

 

Hej

Själv tycker jag att jag hsr svarat på dina frågor, är du inte nöjd med svaren får du väl vara lite mer konkret i dina frågor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tycker jag att jag hsr svarat på dina frågor, är du inte nöjd med svaren får du väl vara lite mer konkret i dina frågor.

Mvh isan lover

Hej

MIN MYCKET ENKLA FRÅGA , VAD GJORDE PM THAKSIN FÖR BEFOLKNINGEN I DE SÖDRA DELARNA UNDER SIN PM PERIOD ????????

ELLER DET VAR SOM SÅ ATT RÖSTAR DU GULT SÅ FÅR DU STÅ DITT KAST

MYCKET ENKEL FRÅGA

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

MIN MYCKET ENKLA FRÅGA , VAD GJORDE PM THAKSIN FÖR BEFOLKNINGEN I DE SÖDRA DELARNA UNDER SIN PM PERIOD ????????

ELLER DET VAR SOM SÅ ATT RÖSTAR DU GULT SÅ FÅR DU STÅ DITT KAST

MYCKET ENKEL FRÅGA

Persistant

Hej

Mig veterligen infördes väl samtliga reformer under TRT tiden även i södra Thailand, rätta mig om jag har fel.

Tänker då på den allmänna sjukvårdsreformen, bylån, jordbruksstöd, infrastruktursatsningar, utbyggnad av elnät och mobilnät o.s.v eftersom dom var nationella.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Brukar man inte säga förhandlingarna har strandat när man inte kommer överens och upphör eller gör uppehåll i förhandlingarna?

Mvh isan lover

 

Så brukar man benämna det vid löneförhandlingar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Mig veterligen infördes väl samtliga reformer under TRT tiden även i södra Thailand, rätta mig om jag har fel.

Tänker då på den allmänna sjukvårdsreformen, bylån, jordbruksstöd, infrastruktursatsningar, utbyggnad av elnät och mobilnät o.s.v eftersom dom var nationella.

Mvh isan lover

 

Vad gjorde Thaksin specifikt för att få fred i området är det nog Persistant menar.

 

Enligt många bedömare har regeringen Thaksin tyvärr förvärrat läget på ett sätt som kanske hindrar en ordentlig fredsuppgörelse under överskådlig tid genom att beordra militären/polisen att ta till hårda tag mot folket vid både Krue Se och Tak Bai.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad gjorde Thaksin specifikt för att få fred i området är det nog Persistant menar.

 

Enligt många bedömare har regeringen Thaksin tyvärr förvärrat läget på ett sätt som kanske hindrar en ordentlig fredsuppgörelse under överskådlig tid genom att beordra militären/polisen att ta till hårda tag mot folket vid både Krue Su och Tak Bai.

Hej

Mig veterligen har alla både tidigare folkvalda regeringar och juntor haft samma inställning i frågan om separatisternas önskemål, det blir ingen utbrytning och upprättande av ett sultanat, södra Thailand är och förblir en del av Thailand har samtliga regeringar och regimer talat om gång på gång genom åren, om fetta är en klok politik och rätt sätt att hantera konflikten på kan man naturligtvis ha åsikter om.

 

Du nämner hårda tag mot separatisterna som ett skäl till en utebliven fredsöverenskommelse, själv tror jag inte på det eftersom ingen regering eller junta har varit beredda att ge separatisterna det dom eftersträvar och vill ha, alla försök till uppgörelser stupar på just denna punkt.

 

Sen ska man ju även se kampen och upptrappningen mot dom muslimska "terroristerna" i ljuset av den internationella terrorismen, bombdåden runt om i världen och kampen mot denna, det går ju inte att bortse ifrån detta och även Malaysia sägs ju vara en indirekt partner i konflikten, så det är nog inte helt lätt att hantera detta.

 

Sen är det ju så att många oskyldiga har drabbats och tusentals dödats genom åren och en viss förståelse för att militär och polis också använder sig av våld i denna situation måste man nog ändå ha, men visst har båda sidor gjort sig skyldiga till illdåd.

 

Själv ser jag ingen annan lösning än att börja diskutera huvudproblemet, erbjuda ett visst självstyre och om det inte räcker kanske t.o.m att ge sultanatet sin forna frihet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Mig veterligen har alla både tidigare folkvalda regeringar och juntor haft samma inställning i frågan om separatisternas önskemål, det blir ingen utbrytning och upprättande av ett sultanat, södra Thailand är och förblir en del av Thailand har samtliga regeringar och regimer talat om gång på gång genom åren, om fetta är en klok politik och rätt sätt att hantera konflikten på kan man naturligtvis ha åsikter om.

 

Du nämner hårda tag mot separatisterna som ett skäl till en utebliven fredsöverenskommelse, själv tror jag inte på det eftersom ingen regering eller junta har varit beredda att ge separatisterna det dom eftersträvar och vill ha, alla försök till uppgörelser stupar på just denna punkt.

 

Sen ska man ju även se kampen och upptrappningen mot dom muslimska "terroristerna" i ljuset av den internationella terrorismen, bombdåden runt om i världen och kampen mot denna, det går ju inte att bortse ifrån detta och även Malaysia sägs ju vara en indirekt partner i konflikten, så det är nog inte helt lätt att hantera detta.

 

Sen är det ju så att många oskyldiga har drabbats och tusentals dödats genom åren och en viss förståelse för att militär och polis också använder sig av våld i denna situation måste man nog ändå ha, men visst har båda sidor gjort sig skyldiga till illdåd.

 

Själv ser jag ingen annan lösning än att börja diskutera huvudproblemet, erbjuda ett visst självstyre och om det inte räcker kanske t.o.m att ge sultanatet sin forna frihet.

Mvh isan lover

 

Fetta och politik/fackligt brukar visserligen gå hand i hand men det kan vi utelämna här tycker jag.

 

Före Tak Bai massakern(2004) och Krue Se massakern(2004) var det enligt de boende i området lugnt och fridfullt för det mesta, efter dessa massmord så har situationen konstant förvärras, vet ej om en ny civil regering skulle kunna göra något alls för att få en varaktig fred med området bibehållet inom Thailänskt styre.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...