Jump to content
IGNORERAD

Dagen D för flakåkande och ej bältade


Tallviking

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev wUThai:

Eller kan det vara så enkelt att dom åker på flaket eller att folk trängs inne i bilen utan bilbälte att det helt enkelt är så att dom inte har nåt val? Alla har inte råd med en egen bil för att ta sig till sitt arbete och på så vis måste åka på flaket för att kunna försörja sin familj? Eller du tänkte inte så långt? Alla har inte tillräckligt med pengar eller en falang som köper bil och hus till familjen. Som Thomas sa, dom som drabbas är dom fattiga, i vanlig ordning i yxlandet.

 

När du ändå åkt så många mil i yxlandet så har du aldrig reflekterat över att många inte har det så fett och ha lyxen att välja hur man tar sig till jobbet? 

 

 

Det här måste väl ändå vara ett stort steg i rätt riktning för att tvätta av sig epitetet yxland? :mdr: 

 

Arbetsgivarna kommer fortfarande vara beroende av att få personal till sina arbetsplatser så dom får väl kolla in hur andra länder gör som inte anammar yxlandbeteendet att låta folk åka på motorvägen med fulla pickup-flak och låta 25-30000 människor då varje år i trafikolyckor.

 

Tjejen berättade att det tidigare gick songthaews in till de större byarna/samhällen från hennes lilla by. Men i takt med att fler skaffade sig pickups så slogs den verksamheten ut och nu får dom fattiga förlita sig på att åka med dem som har pengar till att köpa sig pickups och som inte direkt driver någon välgörenhet när de ska skjutsa vänner och bekanta. Skulle nog bli betydligt billigare i många fall om songthaew-verksamheten återupptogs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    22

  • Soengsang

    14

  • leifen

    8

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Ja men då är det ju bara att lasta på folk och några redskap på flaket och köra.

Hej

Tror inte att denna lag kommer att tillämpas hos oss överhuvudtaget, men skulle så ske någon gång är det naturligtvis detta alla pick ups med folk på flaket kommer att hävda på landet.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev wUThai:

 


Tillsatt av vem?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Hej

Sig själva.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
49 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Det här måste väl ändå vara ett stort steg i rätt riktning för att tvätta av sig epitetet yxland? :mdr: 

 

Arbetsgivarna kommer fortfarande vara beroende av att få personal till sina arbetsplatser så dom får väl kolla in hur andra länder gör som inte anammar yxlandbeteendet att låta folk åka på motorvägen med fulla pickup-flak och låta 25-30000 människor då varje år i trafikolyckor.

 

Tjejen berättade att det tidigare gick songthaews in till de större byarna/samhällen från hennes lilla by. Men i takt med att fler skaffade sig pickups så slogs den verksamheten ut och nu får dom fattiga förlita sig på att åka med dem som har pengar till att köpa sig pickups och som inte direkt driver någon välgörenhet när de ska skjutsa vänner och bekanta. Skulle nog bli betydligt billigare i många fall om songthaew-verksamheten återupptogs. 

Mja, det ser väl ut så i dom flesta yxländer där fattiga får åka på flaket. Jag tycker såklart inte att det är bra att folk tvingas åka på flaket eller utan hjälm eller flera stycken på en motorcykel. Men i stora delar av Thailand ser det ju ut så tyvärr. Om man nu ska genomföra detta så att denna nyupptagna lagen skall tillämpas. Ja, då får man väl för fan se till att ha en plan?! Så människor kan ta sig fram på ett säkert sätt... såsom bussar och songthaews som du nämner. Och vem fan inbillar sig att detta kommer efterföljas? Tanken är god, om man lever i en utopi. Som jag sa innan, polisen fick ett rejält "lönelyft" nu. :mdr: 

 

Detta är ungefär lika begåvat som att se till så att alla melonstånd plockades bort jäms vägarna, vilket iof inte är fel. Men en tanke på att införa strängare regler för rattfylla eller fortkörning var tydligen inte att tänka på?! Jo, dom hade väl en tillfällig lag som gällde några dagar under "Songkran?" där man beslagtog fordonet för den som körde berusad?! Tanken var god där, men varför inte tillämpa lagen varje dag istället? Hade inte tagit lång tid innan det hade fått en betydande effekt på rattfylla om det tillämpades.

 

Men nu ska vi plocka melonstånd och förbjuda alla att åka på flaket eller i en bil utan bilbälte. Ta tag i rattfylla och fortkörning eller en riktigt utbildning för körkort är inte att tänka på. Yxlandet går från klarhet till klarhet. Ja, det är faktiskt rent ledsamt att se hur man pissar på den lilla människan. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev wUThai:

Mja, det ser väl ut så i dom flesta yxländer där fattiga får åka på flaket. Jag tycker såklart inte att det är bra att folk tvingas åka på flaket eller utan hjälm eller flera stycken på en motorcykel. Men i stora delar av Thailand ser det ju ut så tyvärr. Om man nu ska genomföra detta så att denna nyupptagna lagen skall tillämpas. Ja, då får man väl för fan se till att ha en plan?! Så människor kan ta sig fram på ett säkert sätt... såsom bussar och songthaews som du nämner. Och vem fan inbillar sig att detta kommer efterföljas? Tanken är god, om man lever i en utopi. Som jag sa innan, polisen fick ett rejält "lönelyft" nu. :mdr: 

 

Detta är ungefär lika begåvat som att se till så att alla melonstånd plockades bort jäms vägarna, vilket iof inte är fel. Men en tanke på att införa strängare regler för rattfylla eller fortkörning var tydligen inte att tänka på?! Jo, dom hade väl en tillfällig lag som gällde några dagar under "Songkran?" där man beslagtog fordonet för den som körde berusad?! Tanken var god där, men varför inte tillämpa lagen varje dag istället? Hade inte tagit lång tid innan det hade fått en betydande effekt på rattfylla om det tillämpades.

 

Men nu ska vi plocka melonstånd och förbjuda alla att åka på flaket eller i en bil utan bilbälte. Ta tag i rattfylla och fortkörning eller en riktigt utbildning för körkort är inte att tänka på. Yxlandet går från klarhet till klarhet. Ja, det är faktiskt rent ledsamt att se hur man pissar på den lilla människan. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja tänk vilken härlig utopi alla länder som inte tillåter 20 pers på ett pickupflak farandes omkring på motorvägarna, med melonstånd i princip på vägrenen lever i. För att inte tala om vilken jävla lön polisen måste ha i alla dessa länder som är så korkade att de förbjuder att 20 pers sitter på ett jävla pickupflak i hundra blås. Ja det måste verkligen vara obegåvade yxländer alla dessa länder där det är förbjudet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev wUThai:

 


Tillsatt av vem?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Tänkte det var så uppenbart så jag inte behövde skriva det........

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev wUThai:

Men nu ska vi plocka melonstånd

 

Det har faktiskt blivit ändring på många hårt trafikerade vägar med höga hastigheter, på flera ställen har det iordningställts platser att ha handeln på, och de har flyttat ifrån väggrenen.......bra utveckling!

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev wUThai:

Eller kan det vara så enkelt att dom åker på flaket eller att folk trängs inne i bilen utan bilbälte att det helt enkelt är så att dom inte har nåt val? Alla har inte råd med en egen bil för att ta sig till sitt arbete och på så vis måste åka på flaket för att kunna försörja sin familj? Eller du tänkte inte så långt? Alla har inte tillräckligt med pengar eller en falang som köper bil och hus till familjen. Som Thomas sa, dom som drabbas är dom fattiga, i vanlig ordning i yxlandet.

 

När du ändå åkt så många mil i yxlandet så har du aldrig reflekterat över att många inte har det så fett och ha lyxen att välja hur man tar sig till jobbet? 

 

Eller välja hur dom omkommer i trafiken ? Det finns en orsak till varför lagen kommer . Fattigdom har inget med detta att göra.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Nej det stod om just det jag skrev i en artikel i morse om den "nya" lagen

 

Kan tänka mig att den stora olyckan i januari när 25 dog har påverkat det hela också. Var väl en sådan pickup som var med där har jag för mig

 

Läste på ThaiVisa att det tydligen är väldigt svårt att eftermontera säkerhetsbälten om fordonet redan från början inte är byggt för det och har testade hardpoints i karossen som krocktestats etc

 

Vet inte hur dessa fordon egentligen är registrerade och hur många passagerare dom får ta på pappret

 

Har du en sådan så du kan kolla i dina papper ?

Olyckan du nämner är en isolerad händelse, dom flesta som omkom var passagerare i minibussen samt på flaket på pickupen, det var 11 passagerare i och på pickupen, oklart hur många som befann sig inuti pickupen, vidare måste det väl ändå bero på skadorna på bilen om man är fastklämd eller inte, och om det är svårt att ta sig ut eller inte.

Chan2014

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Khemmarat:

Det är då enligt dej och dom som gav karma i ditt inlägg bättre att dom utsätter sej o familjen i en mycket stor fara och att i åka på flaket och inte använda bälten.

Lysande... jag har som du det senaste året åkt ett antal mil i Thailand och har då sett resultaten av detta åkande ......vita säckar vid vägkanten.

Så vad räknar du livskvalitet i... torsk på antal som får dö på flaket o i ett inte existerande baksäte eller vara vid liv?

Givetvis vet jag om faran med att åka utan bilbälte eller sitta på flaket. Vi kan mäta kuken om du vill. Jag har kört mer än 30.000 mil i Thailand och är inne på vår fjärde bil.

Det jag vill ha sagt....är att denna lag slår stenhårt mot dom som inte har högvis med pengar och har råd att köpa 4-dörrars pickupper eller stora suvar.

Den tar ifrån folks frihet att kunna ha det trevligt ihop med familjen. Och det står jag för. 

Jag anser att detta är fel väg att gå. 

Börja med att låta folk att gå körskola,ha en seriös uppkörning. Aldrig mer än 2 personer på en moppe. Hjälmtvång för alla. Inför max. antal personer i minibussar. (under storhelger kan det vara upp till 20 personer som trängs i en minibuss.) m.m m.m Sen kan man fundera på att inte låta folk sitta på flaket eller på bänken bak i en två-dörrars pickup.

Vad jag har förstått så dör dom flesta i moppeolyckor i kombination med alkohol.

Verkligheten i Thailand är ju att 2-dörrars pickupper är den vanligaste bilen. Reklamen i TV,tidningar har oftast vänt sig till familjer med barn gällande dessa bilar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Vet inte hur dessa fordon egentligen är registrerade och hur många passagerare dom får ta på pappret

 

Har du en sådan så du kan kolla i dina papper ?

 

Har en sådan, men det står ingenting i den blå boken om antal passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I den här tråden drar man fattigdomskortet som man drar rasistkortet i sverige när vettiga argument tryter .

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta skulle säkert klara sig i en poliskontroll, om man bultade fast 3 spännband där bak genom hyttväggen, för bänken där är ju gjord för att sitta påimag.jpg.7691bc30f6758284c89dec225e5ab52e.jpg

IMG_1021.JPG.0a3e000c8be63cef5c1fe1bc95f78d7e.JPG.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Det har faktiskt blivit ändring på många hårt trafikerade vägar med höga hastigheter, på flera ställen har det iordningställts platser att ha handeln på, och de har flyttat ifrån väggrenen.......bra utveckling!

Hej

Så är det säkert på vissa utvalda platser i landet, men i norra Isaan märktes inte någon förändring alls, varenda stånd stod kvar på samma plats som vanligt, det är lätt att hitta på nya regler och lagar i Bangkok men att få acceptans för dom och få medborgare och polis att ta till sig dom ute i provinserna är betydligt svårare.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Wangthong:

Hellre nytt dödsrekord i år igen än att folk inte ska kunna ha flaket som nöjesplattform under Songkran. 

Att inte thailändarna begriper bättre förstår jag. Men att en del svenskar inte värderar människoliv högre förstår jag inte.  

Hej

Vid förra årets hårda kontroller och beslagtagande av fordon ökade både antalet olyckor och dödade istället för att minska, så man ska nog inte ta ut några stora vinster i förskott på årets lagändringar inför songkran heller.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vid förra årets hårda kontroller och beslagtagande av fordon ökade både antalet olyckor och dödade istället för att minska, så man ska nog inte ta ut några stora vinster i förskott på årets lagändringar inför songkran heller.

Mvh isan lover

Hur hade resultatet sett ut utan stoppade rattfyllerister och beslagtagna fordon? Garanterat mycket värre.

Ökar trafiken med 10% årligen under songranveckan och inte ens 20-30.000 stoppade rattfyllerister får ner statistiken så måste man inse hur allvarligt läget är.

 

Dags att börja följa lagar från 1979 är kanske ett sätt att rädda många liv. 

Sen att det är en tradition att begå självmord och mord i trafiken utan straff för både fattig och rik ligger ju också i kulturen.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
I den här tråden drar man fattigdomskortet som man drar rasistkortet i sverige när vettiga argument tryter .

Sent from my SM-A910F using Tapatalk




Du verkar sakna allt vad perspektiv och logiskt tänkande heter. Vilka kommer drabbas av denna lagen? Är det månne "boss" som körde ihjäl polisen med sin Ferrari eller är det Somchai som är tvungen och åka på flaket till sitt arbete för att föda sin familj?

Rasistkortet, vilken oerhört korkad jämförelse!

Släpp flaskan och se dig omkring.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev thomas001:

Givetvis vet jag om faran med att åka utan bilbälte eller sitta på flaket. Vi kan mäta kuken om du vill. Jag har kört mer än 30.000 mil i Thailand och är inne på vår fjärde bil.

Det jag vill ha sagt....är att denna lag slår stenhårt mot dom som inte har högvis med pengar och har råd att köpa 4-dörrars pickupper eller stora suvar.

Den tar ifrån folks frihet att kunna ha det trevligt ihop med familjen. Och det står jag för. 

Jag anser att detta är fel väg att gå. 

Börja med att låta folk att gå körskola,ha en seriös uppkörning. Aldrig mer än 2 personer på en moppe. Hjälmtvång för alla. Inför max. antal personer i minibussar. (under storhelger kan det vara upp till 20 personer som trängs i en minibuss.) m.m m.m Sen kan man fundera på att inte låta folk sitta på flaket eller på bänken bak i en två-dörrars pickup.

Vad jag har förstått så dör dom flesta i moppeolyckor i kombination med alkohol.

Verkligheten i Thailand är ju att 2-dörrars pickupper är den vanligaste bilen. Reklamen i TV,tidningar har oftast vänt sig till familjer med barn gällande dessa bilar.

 

 

 

Nej det är helt klart ett problem men fattiga familjer får det knappast bättre av att familjeförsörjare och andra familjemedlemmar omkommer. Jag håller med om att körutbildningen borde förbättras men tror du inte detta också skulle slå mot fattiga som inte har råd/möjlighet att vara borta från inkomst eller ska man få lön för att gå i körskola?

På lång sikt kanske det kunde ingå i skolutbildningen men det är väl knappast någon som tror den skulle göra märkbar skillnad då de flesta verkar anse att lärarna på landsbygden super mest hela tiden eller "No fail"-policyn antagligen skulle gälla även här.

 

/ SatanG

 

De familjer som färdas på mc är just de som inte har råd med en pick-up vad det gäller att det slår mot de fattiga.         

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Du verkar sakna allt vad perspektiv och logiskt tänkande heter. Vilka kommer drabbas av denna lagen? Är det månne "boss" som körde ihjäl polisen med sin Ferrari eller är det Somchai som är tvungen och åka på flaket till sitt arbete för att föda sin familj?

Rasistkortet, vilken oerhört korkad jämförelse!

Släpp flaskan och se dig omkring.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Vem som saknar logik och perspektiv framgår med all tydelighet med ditt inlägg. Vägtrafiklagar skall skrivas enligt wittan med hensyn taget

till individer som inte har ekonomi till att införskaffa ett trafiksäkert fordon, lysande tänkt.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vid förra årets hårda kontroller och beslagtagande av fordon ökade både antalet olyckor och dödade istället för att minska, så man ska nog inte ta ut några stora vinster i förskott på årets lagändringar inför songkran heller.

Mvh isan lover

Anar att du fortfarande är för amnesti och straffrihet ser jag. Hur hårt det var förra året får stå för dig.

Så länge polisen skiter i att upprätthålla lagen, super och kör i fyllan så har de inte stort förtroende hos allmänheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu meddelade dom på tv för en liten stund sedan att prayuth drar tillbaka lagen på grund av massiva protester.

Personligen tycker jag i grunden att förslaget är bra. Men att det ändå skapar flera problem än den löser.
Just policyn där man genom skatte lindring uppmanat folk att köpa dessa pickuper samtidigt som man tagit ut dyrare skatt på 4 dörrars bilar är naturligtvis inte bra.
Blir ju ungefär som om man i Sverige skulle skatte subventionera elbilar under många år för att sedan chockhöja priset på el, med hänvisning till den enskildes miljö ansvar.

Man måste naturligtvis från regeringsställning börja skattesubventionera säkra bilar, som en normal familj har råd att köpa.
Det kan ju inte vara riktigt meningen att familjer i storstäder som är lärare poliser jobbar på kontor, ska vara hänvisade att köpa dessa space cabs av ekonomiska skäl, när en vanlig personbil skulle vara mera passande för familjens behov.
Då tycker jag det rlmmar väldigt illa att från den ena dagen till den andra, och defacto förbjuda användningen av dessa pickup som dom köpts in att användas med statens goda minne.

Dock anser jag att nånting måste göras.
Men att påverka folk genom kampanjer och upplysning i tv, anser jag är mera effektivt ihop med ändrad riktning av subventioner mot mera säkrare bilar. Istället för att skriva en lag som får väldigt stor inverkan för vanligt folk från den ena dagen till den andra. För det förstärker bara det som den gemene thailändare redan tänker.
Man lyder trafiklagar bara för att undgå polisen, utan att förstå varför lagarna finns.
Och där behövs även en attitydförändring från dom som stiftar lagarna, att få folket att förstå varför en lag behövs.
I detta fall har prayuth misslyckats kapitalt i detta. Dock heder till honom att han insett detta och backar nu.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Så är det säkert på vissa utvalda platser i landet, men i norra Isaan märktes inte någon förändring alls, varenda stånd stod kvar på samma plats som vanligt, det är lätt att hitta på nya regler och lagar i Bangkok men att få acceptans för dom och få medborgare och polis att ta till sig dom ute i provinserna är betydligt svårare.
Mvh isan lover

Allt sker ju inte över en natt, och det är ju bra att börja med de mest utsatta vägarna.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen någon ny lag som instiftas?

Det verkar som alla dessa trafiklagar som nu kritiseras så hårt är stiftade för långa tider tillbaka.

Flakåkning redan 1979, och mer än två på en MC har nog aldrig varit tillåtet alls.

 

En regering som tog rattfylleriet på allvar var den förra folkvalda som år 2012 förbjöd alkoholförsäljning vid bensinstationer , förbjöd alkoholförtäring i bussar, tåg och även som passagerare i privatbilar och taxi.

Om det fått någon mätbar effekt är det svårt att veta.

 

År 2011 var rattfyllegränserna 0,2 resp 0,5 promille BAC beroende på körkort.

 

Skärpt bältesanvändning fanns det förra året också, flygbussen från HH till suvvan startar inte förrän alla är bältade och en bussvärdinna kontollerar detta.

Tror föraren får böta 5000b om passagerarna fuskar.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Är det verkligen någon ny lag som instiftas?
Det verkar som alla dessa trafiklagar som nu kritiseras så hårt är stiftade för långa tider tillbaka.
Flakåkning redan 1979, och mer än två på en MC har nog aldrig varit tillåtet alls.
 
En regering som tog rattfylleriet på allvar var den förra folkvalda som år 2012 förbjöd alkoholförsäljning vid bensinstationer , förbjöd alkoholförtäring i bussar, tåg och även som passagerare i privatbilar och taxi.
Om det fått någon mätbar effekt är det svårt att veta.
 
År 2011 var rattfyllegränserna 0,2 resp 0,5 promille BAC beroende på körkort.
 
Skärpt bältesanvändning fanns det förra året också, flygbussen från HH till suvvan startar inte förrän alla är bältade och en bussvärdinna kontollerar detta.
Tror föraren får böta 5000b om passagerarna fuskar.
 
 


Oavsett om lagen är gammal eller ny. Så är den enligt rykte upphävd av av den stora ledaren.

Hur ser det ut med andra bussar som kör i övriga Thailand? Tvingas passagerar där ha bälte på?

Hur ser det ut med nya bussarna som skulle ersätta kamikazebussarna? Rullar dom fortfarande på vägarna?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Buss i Thailand åker man inte om man inte är självmordsbenägen, eller absolut inte har något annat val.

 

Denna video tog jag för ca en månad sen, och verkligheten är värre än vad som syns på filmen.

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...