Jump to content
IGNORERAD

Dagen D för flakåkande och ej bältade


Tallviking

Recommended Posts

Idag börjar polisen ta i hårdare med de som åker bak på flaken på pickuper och de som inte har bilbälte

 

För folk på flaken finns några undantag:

- Songtawer (bahtbussar)

- Pickuper i jordbruksarbete

- Avdelade områden med låg fart vid SongKran-firande

 

Det är även förbjudet att åka i baksätet på pickuper med bara 2 dörrar (bänken bakom främre stolarna) eftersom det utrymmet enbart är avsett för last och vid en olycka kläms passagerare fast där bak och kan inte ta sig ut

 

Today is D-Day as police get tough on seatbelts and sitting in the back of pick-ups

 

2am.jpg

Picture: Thai News Agency

 

Bangkok: -- National and metropolitan police have announced that strict road safety measures will be in place from today.

 

The regulations refer to seatbelt wearing by drivers and passengers and the practice of travelling in the flat bed of pick-ups.

 

Drivers and passengers will face fines from today, reported Thai News Agency.

 

Withaya Prayongphan at national police HQ said that from today people would not be allowed to travel in the back of pick-ups.

 

The only exception will be made at Songkran where people will be allowed to be in the back in designated areas where water splashing is allowed.

 

But if they stray out onto the highway and are still in the back people will be fined.

 

A meeting at 9.30 am today will clarify the matter for all concerned, he said.

 

Withaya said that he accepted that Thailand was number two in the world for the worst accident statistics. He said it was for the public's own good to follow the law.

 

Deputy commander of the met police Jiraphat Phumijit said that the city force will be very strict on drink driving in the capital.

 

The new seatbelt laws will also be in force from today. He said that initially those in private cars will be fined just 100 baht though the law allows for a 500 baht fine to be levied. This applies to drivers and passengers.

 

This is so that the public can get used to the measures.

 

But he warned there will be no leniency for drivers and passengers in public transport vehicles. He warned that drivers and passengers can be fined up to 5,000 baht in the case of public transport vehicles.

 

Source: Thai News Agency

http://www.tnamcot.com/view/58e34d03e3f8e4343cf39d9e

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 138
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    22

  • Soengsang

    14

  • leifen

    8

  • Nemo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bra att de inför detta, men dessa 1 1/2 pickuper med det som föreställer säte bak, har ingen av dem bälte bak....om de har borde det ju vara tillåtet att sitta där, annars borde det ju också 2 dörrars bilar ryka, iofs är 2 dörrars personbilar ovanliga i Thailand.
Sen finns de ju smartcab, med en form av bakdörr....


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Bra att de inför detta, men dessa 1 1/2 pickuper med det som föreställer säte bak, har ingen av dem bälte bak....om de har borde det ju vara tillåtet att sitta där, annars borde det ju också 2 dörrars bilar ryka, iofs är 2 dörrars personbilar ovanliga i Thailand.
Sen finns de ju smartcab, med en form av bakdörr....


Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Skulle tro att om det finns bälten monterade i original så är det tillåtet. 

 

Men som vanligt blir det väl att fortsätta att köra vidare sen böterna betalts mot kvitto ;) då kan man inte fällas för samma brott en gång till på 24 timmar.

 

100b i böter avskräcker nog inte...

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tallviking:

Idag börjar polisen ta i hårdare med de som åker bak på flaken på pickuper och de som inte har bilbälte

För folk på flaken finns några undantag:

- Songtawer (bahtbussar)

- Pickuper i jordbruksarbete

- Avdelade områden med låg fart vid SongKran-firande

 

Det är även förbjudet att åka i baksätet på pickuper med bara 2 dörrar (bänken bakom främre stolarna) eftersom det utrymmet enbart är avsett för last och vid en olycka kläms passagerare fast där bak och kan inte ta sig ut

 

Today is D-Day as police get tough on seatbelts and sitting in the back of pick-ups

 

2am.jpg

Picture: Thai News Agency

 

Bangkok: -- National and metropolitan police have announced that strict road safety measures will be in place from today.

 

The regulations refer to seatbelt wearing by drivers and passengers and the practice of travelling in the flat bed of pick-ups.

 

Drivers and passengers will face fines from today, reported Thai News Agency.

 

Withaya Prayongphan at national police HQ said that from today people would not be allowed to travel in the back of pick-ups.

 

The only exception will be made at Songkran where people will be allowed to be in the back in designated areas where water splashing is allowed.

 

But if they stray out onto the highway and are still in the back people will be fined.

 

A meeting at 9.30 am today will clarify the matter for all concerned, he said.

 

Withaya said that he accepted that Thailand was number two in the world for the worst accident statistics. He said it was for the public's own good to follow the law.

 

Deputy commander of the met police Jiraphat Phumijit said that the city force will be very strict on drink driving in the capital.

 

The new seatbelt laws will also be in force from today. He said that initially those in private cars will be fined just 100 baht though the law allows for a 500 baht fine to be levied. This applies to drivers and passengers.

 

This is so that the public can get used to the measures.

 

But he warned there will be no leniency for drivers and passengers in public transport vehicles. He warned that drivers and passengers can be fined up to 5,000 baht in the case of public transport vehicles.

 

Source: Thai News Agency

http://www.tnamcot.com/view/58e34d03e3f8e4343cf39d9e

 

 

Ja men då är det ju bara att lasta på folk och några redskap på flaket och köra.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli kul och se hur de tolkar, vet inte riktigt vad det står för passagerarantal på dessa 1 1/2 pickuper, men skulle inte förvåna mig om det står 5 på reggbeviset...särskilt på smartcab, och med bälte borde det vara ok?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta?

Jag är naturligtvis för säkerhetsbälten!

Men i många år har ju alla regeringar skatte subventionerat dessa 1 1/2 sätes pickisar framför 4 dörrars dito.

Vi får väl Hoppas att dom tänker om i detta. Men med vanlig thailogik så betvivlar jag att någon tänkt på detta.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vilket jävla trams att man inte skulle få sitta på den mjuka bänken (sätet) där bak där det även finns ett mjukt ryggstöd, det är ju ämnat att sitta där.

 

Då vore de ju vettigare att förbjuda 2 personer på mopeder och motorcyklar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, max 2 i en del pick-uper men fortsatt ok med 5 på en moppe så länge han som styr har hjälm förstås. 

Inget röstfiske direkt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vilket jävla trams att man inte skulle få sitta på den mjuka bänken (sätet) där bak där det även finns ett mjukt ryggstöd, det är ju ämnat att sitta där.
 
Då vore de ju vettigare att förbjuda 2 personer på mopeder och motorcyklar.

Med säkerhetsbälte borde det ju vara ok.
Sen går det inte att försvara en dålig sak med en annan, alla förbättringar är till godo.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man får se hur den lagen efterlevs?
Får mig osökt att tänka på för några år sedan då for stoppade min fortuner som var full med min familj från Sverige, straxt efter mugdahan .
Alla personer som såg ut som lao inklusive mina barn fick visa id. Då dom trodde vi smugglade laotier. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor kontroll utanför Rayong idag av bälten och flakåkare !

 

ra.JPG.2e0ffc379b12dfb482f3b598b295e586.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tallviking:

Stor kontroll utanför Rayong idag av bälten och flakåkare !

 

ra.JPG.2e0ffc379b12dfb482f3b598b295e586.JPG

Ja herregud vilken jättekontroll :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Denna nya lagen är rena lottovinsten för den ärliga polisen!

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på alla pickisar som används som skolskjuts där det kan sitta/stå upp till 30-40 ungar på flaket. Är dessa undantagna? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på alla pickisar som används som skolskjuts där det kan sitta/stå upp till 30-40 ungar på flaket. Är dessa undantagna? 

Enligt första inlägget är songtaw undantagen från detta.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett "miljöpartistförslag" om jag ska vara snäll. Goda (men naiva) intentioner, men det kommer ju att missbrukas brutalt (av de som ska hålla efter det). Det är ju konstruerat så att det kan användas efter aktuell polismans (eller kvinnas) godtycke.

 

Men ska man vara cynisk så är det ju också ett superverktyg för poliser att fylla ut kaffekassan, men sånt hålls det väl inte på med i Thailand numera......

Link to comment
Dela på andra sajter

Facebookhumorn flödar med dagens bilder i från trafiken....

 

17522922_1911393459097265_3578873682076677019_n.jpg.8955fc60019aa1e638008cc70a0fcb7e.jpg

 

17795986_803564853133961_3648390470683733764_n.jpg.a3e6a0c924fb4970e33f742162226123.jpg

 

 

Nya lagen gäller tydligen inte för Militärer och poliser

 

 

Två av många bilder som fotats och publicerats idag

 

 

/Enis

 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Enis:

Facebookhumorn flödar med dagens bilder i från trafiken....

 

17522922_1911393459097265_3578873682076677019_n.jpg.8955fc60019aa1e638008cc70a0fcb7e.jpg

 

17795986_803564853133961_3648390470683733764_n.jpg.a3e6a0c924fb4970e33f742162226123.jpg

 

 

Nya lagen gäller tydligen inte för Militärer och poliser

 

 

Två av många bilder som fotats och publicerats idag

 

 

/Enis

 

 

Kanske är "jordbruksarbete"........:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:


Enligt första inlägget är songtaw undantagen från detta.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Bara om passagerarna sitter i 2 rader på 2 bänkar....... :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

17799928_10155500031732439_2688293309010439503_n.jpg.e3601d181f4554de131f66878097bee1.jpg

 

Polis?, Militär?, Jordbrukare? eller en som går att bötfälla?

 

 

:slow:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är på väg hem från jobb på Australiens Ambassad. Ser massor av arbetare som åker pickis flak på motorvägen
Så det tar nog ett tag att sjunka in.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan visade mig nyss....det kokar på sociala medier. Folk är lindrigt sagt förbannade. Många familjer har köpt en två-sitsig pickup för den är billig i inköp och lägre skatteklass.

Inköpt för att kunna ta med familjen på lite trevlig holliday m.m Helt enkelt kunna ha det trevligt och mysigt med familjen. Kan t.o.m kallas för frihet.

Detta blir som en käftsmäll på dom i Thailand som har det lite sämre ställt....tyvärr.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev thomas001:

Frugan visade mig nyss....det kokar på sociala medier. Folk är lindrigt sagt förbannade. Många familjer har köpt en två-sitsig pickup för den är billig i inköp och lägre skatteklass.

Inköpt för att kunna ta med familjen på lite trevlig holliday m.m Helt enkelt kunna ha det trevligt och mysigt med familjen. Kan t.o.m kallas för frihet.

Detta blir som en käftsmäll på dom i Thailand som har det lite sämre ställt....tyvärr.

 

 

 

Å andra sidan minskar risken kraftigt att hela familjen stryker med i en olycka

 

Det är inte för inte som Thailand är världens näst farligaste land att vistas i trafiken

 

Men detta är ett extremt djupt rotat beteende hos folken i sydostasien så regeringen har en väldigt lång uppförsbacke framför sig för att få ordning på alla trafikfaror där detta är en av de större

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Å andra sidan minskar risken kraftigt att hela familjen stryker med i en olycka

 

Det är inte för inte som Thailand är världens näst farligaste land att vistas i trafiken

 

Men detta är ett extremt djupt rotat beteende hos folken i sydostasien så regeringen har en väldigt lång uppförsbacke framför sig för att få ordning på alla trafikfaror där detta är en av de större

Iom att lagen är så långt ifrån verkligheten i Thailand, så blir det helt omöjligt att konsekvent följa den. Istället blir den bara ett nytt verktyg för polisen att skaffa sig sidoinkomster.

 

Fjantigt och "miljöpartistiskt" och kommer inte leda till nån märkbar förbättring. Det är ju bara att titta på bilderna där polisen och militärerna själva skiter i lagen.

 

Nä, gör om, gör rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...