Jump to content
IGNORERAD

Tyska motorvägar börjar kosta pengar!


audirs2

Recommended Posts

GreenValley

25 kronor för 10 dagar är ju rena fyndet!

Jag betalade 30 kronor i morse eftersom jag tog bilen till jobbet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyskarna har sett hur Österrike fått sina vägar betalda med avgifter från utländska bilister, Tyskland vill självklart inte vara sämre utan hoppas och räknar med att  transittrafiken ska betala upprustningen av Tysklands vägnät. Endast Sverige som har diametralt motsatt uppfattning - eftersom vi är ett så rikt land kan vi låta våra utländska gäster nyttja våra vägar gratis.

Tidigare behövde i alla fall inte utländska bilister betala någon trängselskatt eller broavgifter, kanske blivit ändrat senaste året.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev evert 1:

Tyskarna har sett hur Österrike fått sina vägar betalda med avgifter från utländska bilister, Tyskland vill självklart inte vara sämre utan hoppas och räknar med att  transittrafiken ska betala upprustningen av Tysklands vägnät. Endast Sverige som har diametralt motsatt uppfattning - eftersom vi är ett så rikt land kan vi låta våra utländska gäster nyttja våra vägar gratis.

Tidigare behövde i alla fall inte utländska bilister betala någon trängselskatt eller broavgifter, kanske blivit ändrat senaste året.

 

I Tyskland är en väldigt stor del av lastbilstransporterna på Autobahn varken från eller på väg till Tyska destinationer och det är därför Tyskland nu begär betalt för att all transittrafik skall stå för de skador de orsakar

 

I Sverige är transittrafiken bara en liten del så det skiljer mycket i förutsättningar där

 

Schweiz och Österrike har liknande problem som Tyskland

 

Numera måste utlänningar också betala trängselskatt med det är inte alla länder som betalningsrutinerna fungerar med. Mestadels Norden som det fungerar med

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är enkelt att lösa.

 

Norge har redan ett bra system.

Där funkar bizzen från Scandline eller Ö-Bron.

 

Fordon över 3,5 ton måste använda bizz.

Dom har också mycket högre avgift.

Som dom ska ha.

 

http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/norge-vet-att-ta-betalt

 

Mera info finnes på googel.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev pigge01:

Detta är enkelt att lösa.

 

Norge har redan ett bra system.

Där funkar bizzen från Scandline eller Ö-Bron.

 

Fordon över 3,5 ton måste använda bizz.

Dom har också mycket högre avgift.

Som dom ska ha.

 

http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/norge-vet-att-ta-betalt

 

Mera info finnes på googel.

 

Sverige har sedan 2015 samma system som Norge för att driva in trängselavgifter från utländska fordon

 

https://www.epass24.com/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Sverige har sedan 2015 samma system som Norge för att driva in trängselavgifter från utländska fordon

 

https://www.epass24.com/

 

 

Typiskt svenskt,

Ett dåligt system. Funkar bara lokalt

Med onödiga ansökningar.

 

EasyGo

Funkar på alla Svenska, Danska o Norska, Bizz

Direkt

 

EasyGo med bizzar är bäst.

Ingen ansökan, Drages direkt på kontot. 

 

http://easygo.com/sv

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tunga trafiken har i flera år fått betala för att köra på tyska motorvägar, m.a.o. inget nytt. Den utländska tunga trafiken ska egentligen också betala för att få köra i Sverige men de betalar oftast bara för att få köra mellan Trelleborg och Malmö.

Myglas något enormt med detta. Samma gjorde vi på 80 talet när vi körde på Norge, betalde bara för sträckan Svinesund - Oslo, m.a.o. upp till chaufförens goda minne hur välvillig han är att betala för sig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

När jag körde turistbuss på 70 - 80 talet fick man betala kontant för antal pax X kilometer man tänkte köra i Tyskland. Redovisning gjorde man sedan vid nästa gränsövergång i Tyskland.

Var ett jäkla krångel när man bodde vid gränsen Tyskland, Österrike, Italien och Schweiz och gjorde dagsutflykter till olika ställen där.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

När jag körde turistbuss på 70 - 80 talet fick man betala kontant för antal pax X kilometer man tänkte köra i Tyskland. Redovisning gjorde man sedan vid nästa gränsövergång i Tyskland.

Var ett jäkla krångel när man bodde vid gränsen Tyskland, Österrike, Italien och Schweiz och gjorde dagsutflykter till olika ställen där.

United States of Europe!  USE. 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev evert 1:

Tyskarna har sett hur Österrike fått sina vägar betalda med avgifter från utländska bilister, Tyskland vill självklart inte vara sämre utan hoppas och räknar med att  transittrafiken ska betala upprustningen av Tysklands vägnät. Endast Sverige som har diametralt motsatt uppfattning - eftersom vi är ett så rikt land kan vi låta våra utländska gäster nyttja våra vägar gratis.

Tidigare behövde i alla fall inte utländska bilister betala någon trängselskatt eller broavgifter, kanske blivit ändrat senaste året.

 

Har inte utländska bilister behövt betala broavgifter???

 

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...