Jump to content
IGNORERAD

Street food i Bangkok på väg att försvinna?


spooncreek

street food  

139 röster

  1. 1. Ska Street Food i Bangkok få finnas kvar?

    • Ja, det är efterfrågat och är en del av Bangkoks själ.
      96
    • Nej, det behövs mer ordning, och trottoarer är till för att gå på. Det finns tillräckligt med "riktiga" restauranger.
      9
    • Ja, men flytta det från trottoarerna, varför inte på speciella områden, gärna inomhus.
      29
    • Nej, det räcker med de marknader som finns, varför måste trottoarerna användas?
      5


Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst innebär det vissa problem med att dagligen kunna tillhandahålla färsk, nylagad varm mat till större delen av huvudstadens befolkning och inresta arbetstagare till ett billigt pris direkt på gatan, detta problem delar väl Bangkok med nästan alla andra större städer i Asien, många miljoner människor på en plats skapar diverse problem t.ex med trafik, luftföroreningar, sophantering, förorenade vattendrag, trängsel och brist på parkeringar o.s.v.

 

Rika Thailändare och utlänningar som inte drabbas eftersom dom inte äter på gatan utan inomhus på stans restauranger tycker naturligtvis att gatorna ska rensas så att dom kommer fortare fram, att maten där är 4 till 10 gånger dyrare påverkar ju inte dom, men jag tvivlar på att alla dom miljoner människor som dagligen är beroende av denna billiga och goda mat delar uppfattningen.

 

Precis som med beslutet att ta bort solstolar, parasoll och försäljning på stranden så riskerar nog juntan att få backa även i denna fråga, jag tror att detta beslut kommer att drabba så många och väcka ett sådant missnöje att maten kommer tillbaka på ett eller annat sätt.

Mvh isan lover

 

Ja konstigt nog är det väl sånt varje ansvarstagande regering i alla civiliserade länder försöker förbättra. Tror du alla bangkokians kommer svälta ihjäl om de fick gå 20 meter extra för nudelsoppan? Skulle alla generationers pad thai-försäljare bli utrotningshotade om vissa på de värst drabbade områdena t.ex. fick hyra billig plats av kommunen istället?

Mig veterligen är det ingen som protesterar mot fenomenet street-food bara det att det kanske kunde ordnas utan att ta upp för mycket av trottoar och väg så att folk faktiskt kan gå förbi utan att behöva gå ut i gatan. Jag har redan sagt att även jag/familjen äter street-food ganska ofta, det handlar inte om någon illvilja att människor ska svälta ihjäl, hur många dagar om året skulle du själv drabbas om du fick gå 20 meter extra för en pad thai i Bangkok?

 

Fattar du inte att det är ett problem för många pendlare här, 2 timmars pendlande om dagen för frugan som är lyckligt lottad och kan åka skytrain men det är betydligt värre för många andra. Själv har jag klimatkontroll, ingen tidspress samt svensk radio i bilen så jag lider mindre än de flesta men det känns inte ok när man dagligen är centimetrar från att köra på någon och det är många gånger varje dag det handlar om. Skiter du i folks säkerhet också, bara du får din förbannade khao pad 10 baht billigare och slipper gå 20 meter längre den veckan du är i Bangkok varje år.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 379
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SatanG

    34

  • janne_h

    29

  • spooncreek

    22

  • leifen

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ja konstigt nog är det väl sånt varje ansvarstagande regering i alla civiliserade länder försöker förbättra. Tror du alla bangkokians kommer svälta ihjäl om de fick gå 20 meter extra för nudelsoppan? Skulle alla generationers pad thai-försäljare bli utrotningshotade om vissa på de värst drabbade områdena t.ex. fick hyra billig plats av kommunen istället?

Mig veterligen är det ingen som protesterar mot fenomenet street-food bara det att det kanske kunde ordnas utan att ta upp för mycket av trottoar och väg så att folk faktiskt kan gå förbi utan att behöva gå ut i gatan. Jag har redan sagt att även jag/familjen äter street-food ganska ofta, det handlar inte om någon illvilja att människor ska svälta ihjäl, hur många dagar om året skulle du själv drabbas om du fick gå 20 meter extra för en pad thai i Bangkok?

 

Fattar du inte att det är ett problem för många pendlare här, 2 timmars pendlande om dagen för frugan som är lyckligt lottad och kan åka skytrain men det är betydligt värre för många andra. Själv har jag klimatkontroll, ingen tidspress samt svensk radio i bilen så jag lider mindre än de flesta men det känns inte ok när man dagligen är centimetrar från att köra på någon och det är många gånger varje dag det handlar om. Skiter du i folks säkerhet också, bara du får din förbannade khao pad 10 baht billigare och slipper gå 20 meter längre den veckan du är i Bangkok varje år.

 

/ SatanG

 

Bangkok är inte utan anledning den stad i världen som har de värsta och längsta köerna i världen och det är detta regeringen nu försöker göra något åt.

 

Att INTE göra något åt detta problem vore extremt oansvarsfullt av en regering

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, SatanG said:

 

Vafan, jag ville läsa det inlägget!

 

/ SatanG

 

Det var ett fantastiskt välskrivet inlägg som tog upp frågan angående street food på ett mycket filosofiskt och sofistikerat plan. Det var utläggningar om pros och cons från både jämställdshetssynpunkt och rättvisesynpunkt och sedan krossrefererat mot tidsbesparingar och utvecklingsmöjligheter. Det är med högsta sannolikhet det bästa och mest djuplodande inlägg jag någonsin skrivit.

 

Sedan kom jag dock på att klockan var 11 och jag druckit öl och whiskey i 7 timmar så jag tog det säkra före det osäkra......   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Atom:

 

Det var ett fantastiskt välskrivet inlägg som tog upp frågan angående street food på ett mycket filosofiskt och sofistikerat plan. Det var utläggningar om pros och cons från både jämställdshetssynpunkt och rättvisesynpunkt och sedan krossrefererat mot tidsbesparingar och utvecklingsmöjligheter. Det är med högsta sannolikhet det bästa och mest djuplodande inlägg jag någonsin skrivit.

 

Sedan kom jag dock på att klockan var 11 och jag druckit öl och whiskey i 7 timmar så jag tog det säkra före det osäkra......   

Snälla, kan du inte lägga ut det igen, jag visste att kan jag "peppa" Atom lite så blir det fart på MPR igen :D

Go Påske på dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 
Det var ett fantastiskt välskrivet inlägg som tog upp frågan angående street food på ett mycket filosofiskt och sofistikerat plan. Det var utläggningar om pros och cons från både jämställdshetssynpunkt och rättvisesynpunkt och sedan krossrefererat mot tidsbesparingar och utvecklingsmöjligheter. Det är med högsta sannolikhet det bästa och mest djuplodande inlägg jag någonsin skrivit.
 
Sedan kom jag dock på att klockan var 11 och jag druckit öl och whiskey i 7 timmar så jag tog det säkra före det osäkra......   


Fegis! :)

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Atom:

 

Det var ett fantastiskt välskrivet inlägg som tog upp frågan angående street food på ett mycket filosofiskt och sofistikerat plan. Det var utläggningar om pros och cons från både jämställdshetssynpunkt och rättvisesynpunkt och sedan krossrefererat mot tidsbesparingar och utvecklingsmöjligheter. Det är med högsta sannolikhet det bästa och mest djuplodande inlägg jag någonsin skrivit.

 

Sedan kom jag dock på att klockan var 11 och jag druckit öl och whiskey i 7 timmar så jag tog det säkra före det osäkra......   

Jag läste det, jag har tystnadsplikt så vat inte orolig :)

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Cavemannen said:

Snälla, kan du inte lägga ut det igen, jag visste att kan jag "peppa" Atom lite så blir det fart på MPR igen :D

Go Påske på dig!

 

Vi har precis startat dag 2 av Songkranfirandet (missade första dagen) så kanske att jag kan återskapa det om en sådär 6 timmar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Atom:

 

Vi har precis startat dag 2 av Songkranfirandet (missade första dagen) så kanske att jag kan återskapa det om en sådär 6 timmar.

SKÅL! Själv har jag just sålt en gammal Mauser + en satellittlefon(Iridium) till en Tyska som just flyttat upp och skall jobba som guide.

Och jag har lovat henne att bygga en "pelicase" till Iridumen, men jag sa att -du får fan hjälpa mig....och det kan jag stå ut med då hon är ganska snygg och singel ;-) 15.00 skall jag plocka upp henne

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Atom:

 

Det var ett fantastiskt välskrivet inlägg som tog upp frågan angående street food på ett mycket filosofiskt och sofistikerat plan. Det var utläggningar om pros och cons från både jämställdshetssynpunkt och rättvisesynpunkt och sedan krossrefererat mot tidsbesparingar och utvecklingsmöjligheter. Det är med högsta sannolikhet det bästa och mest djuplodande inlägg jag någonsin skrivit.

 

Sedan kom jag dock på att klockan var 11 och jag druckit öl och whiskey i 7 timmar så jag tog det säkra före det osäkra......   

 

De bästa författarna har skrivit sina bästa alster på fyllan sägs det...tänk på det när du firat färdigt ikväll :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

De bästa författarna har skrivit sina bästa alster på fyllan sägs det...tänk på det när du firat färdigt ikväll :-) 

Eller titta dagen efter och undra har jag skrivit sådant smörja;);)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, spooncreek said:

 

De bästa författarna har skrivit sina bästa alster på fyllan sägs det...tänk på det när du firat färdigt ikväll :-) 

 

Atom, forumets Jack Kerouac ;)

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska givetvis lyssna noga på Bangkokboendes  åsikter i tråden, som @Atom och @SatanG, som lever med de problem som blockerade trottoarer kan föra med sig till vardags, och de problemen finns såklart.  Men, de artiklar som ligger till grund för denna tråd och som ondgör sig över vad som sker nu, är skrivna av Bangkokbor, men med en lite annorlunda bild av läget.  Trafikproblem som främsta orsak? Kanske, men inte givet.

 

Som Pattayafiskare är jag inte i Bangkok mer än 5-10 dagar på en månad ungefär, och varje gång svär jag fett över trafiken. Har numera lärt mig att det bästa sättet, oftast, att komma i tid till ett möte är att ta bussen och hoppa av vid första BTS-stationen som bussen anländer till , och därefter resa "kommunalt" kompletterat av motorbike-taxi. Sist jag tog bilen vart det fyra timmar för att ta sig till Sukhumvit soi 22, köerna började någonstans efter Suvvan, fortfarande kvar på Highway 7.Inte kul. 

 

 Men, min fundering ändå således: hur mycket av trafikproblemen med fordon beror egentligen på igenproppade trottoarer, och hur mycket bättre blir det på de soier man nu ska stänga av för street food? Ska man se det utifrån "många bäckar små", eller vad? 

 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja konstigt nog är det väl sånt varje ansvarstagande regering i alla civiliserade länder försöker förbättra. Tror du alla bangkokians kommer svälta ihjäl om de fick gå 20 meter extra för nudelsoppan? Skulle alla generationers pad thai-försäljare bli utrotningshotade om vissa på de värst drabbade områdena t.ex. fick hyra billig plats av kommunen istället?

Mig veterligen är det ingen som protesterar mot fenomenet street-food bara det att det kanske kunde ordnas utan att ta upp för mycket av trottoar och väg så att folk faktiskt kan gå förbi utan att behöva gå ut i gatan. Jag har redan sagt att även jag/familjen äter street-food ganska ofta, det handlar inte om någon illvilja att människor ska svälta ihjäl, hur många dagar om året skulle du själv drabbas om du fick gå 20 meter extra för en pad thai i Bangkok?

 

Fattar du inte att det är ett problem för många pendlare här, 2 timmars pendlande om dagen för frugan som är lyckligt lottad och kan åka skytrain men det är betydligt värre för många andra. Själv har jag klimatkontroll, ingen tidspress samt svensk radio i bilen så jag lider mindre än de flesta men det känns inte ok när man dagligen är centimetrar från att köra på någon och det är många gånger varje dag det handlar om. Skiter du i folks säkerhet också, bara du får din förbannade khao pad 10 baht billigare och slipper gå 20 meter längre den veckan du är i Bangkok varje år.

 

/ SatanG

Hej

Det finns nog oftast inte några platser lediga för att tillhandahålla mat ens om kunderna tvingas gå en längre sträcka än dom 20 m som du tog upp i ditt inlägg, enligt min etfarenhet är det så gott som omöjligt att finna en ledig bra plats för Street Food försäljning som inte påverkar vare sig gångare eller trafikanter.

 

Själv äter jag inte ens Street Food i Bangkok varje år längre, har slutat åka till Bangkok om jag inte måste och nu går det år emellan, men det här med Street Food handlar inte om mig, dig eller Atom eller någon annan medlem på forumet, i Asien utgör Street Food något av stadens blodomlopp och hjärta, utan den förlorar miljontals människor tillgången till bra och billig mat och staden mycket av sin charm.

 

Dom som äter på gatan har ofta inte så höga löner och för dom finns inte ens alternativet att äta på en riktig restaurang, lönen tillåter helt enkelt inte detta, så tillgången på bra, billig, varm och näringsrik mat blir lätt en klassfråga i ett land med en minimilön på bara 300 baht per dag.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst någonstans nån gång att det krävs att man avsätter en viss procent av en stads yta till trafik för att den ska kunna ha möjlighet att kunna flyta på någorlunda. Jag har för mig att det är runt 18-19% men i Bangkok ligger det långt under, runt 12-13 och knappt det om jag inte minns helt fel. Stämmer dom siffrorna så är det väl inte bara matvagnarna man kan skylla köerna i trafiken för.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det finns nog oftast inte några platser lediga för att tillhandahålla mat ens om kunderna tvingas gå en längre sträcka än dom 20 m som du tog upp i ditt inlägg, enligt min etfarenhet är det så gott som omöjligt att finna en ledig bra plats för Street Food försäljning som inte påverkar vare sig gångare eller trafikanter.

 

Själv äter jag inte ens Street Food i Bangkok varje år längre, har slutat åka till Bangkok om jag inte måste och nu går det år emellan, men det här med Street Food handlar inte om mig, dig eller Atom eller någon annan medlem på forumet, i Asien utgör Street Food något av stadens blodomlopp och hjärta, utan den miljontals människor tillgången till bra och billig mat och staden mycket av sin charm.

 

Dom som äter på gatan har ofta inte så höga löner och för dom finns inte ens alternativet att äta på en riktig restaurang, lönen tillåter helt enkelt inte detta, så tillgången på bra, billig, varm och näringsrik mat blir lätt en klassfråga i ett land med en minimilön på bara 300 baht per dag.

Mvh isan lover

Mvh isan lover

 

Jag håller med om att det knappast handlar om dig men nog fasen handlar det om alla oss som bor och drabbas av detta?

Jag håller också med om att det finns en viss charm i matmarknader och street-food, när det är under kontrollerade former och. Ungefär som att Song kran är en kul tradition men när det på vissa platser kastas motorolja, fisksås och piss av, främst, snorfulla tonåringar eller turister är det inte kul längre om du förstår vad jag menar?

 

I mitt tycke är thailändare mycket adaptiva och ofta fantastiska innovatörer så att lågavlönade inte skulle kunna få mat finns inte på min karta. Det handlar i mitt tycke inte heller om ALLA vägar men där det uppenbart skapar problem. Visst är det en uppskattad service, även av mig, men att dra fram fattigdomskortet håller inte i alla lägen då det trots allt finns ganska gott om alternativ till att tjobba som matförsäljare. Därför bör det inte delas ut frikort att göra precis det som är bäst för en själv OM det drabbar andra negativt. Jämför med t.ex. Zigenare i Sverige, många klassar dom som fattiga men det ger dom, i mina ögon, inte rätt att rycka dig och din familj i armen för att ni ska ge dom pengar för det. Mina liknelser kanske suger men det får du leva med :-)

Kort sagt, de flesta street food borde kunna få finnas kvar men inte alla.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag håller med om att det knappast handlar om dig men nog fasen handlar det om alla oss som bor och drabbas av detta?

Jag håller också med om att det finns en viss charm i matmarknader och street-food, när det är under kontrollerade former och. Ungefär som att Song kran är en kul tradition men när det på vissa platser kastas motorolja, fisksås och piss av, främst, snorfulla tonåringar eller turister är det inte kul längre om du förstår vad jag menar?

 

I mitt tycke är thailändare mycket adaptiva och ofta fantastiska innovatörer så att lågavlönade inte skulle kunna få mat finns inte på min karta. Det handlar i mitt tycke inte heller om ALLA vägar men där det uppenbart skapar problem. Visst är det en uppskattad service, även av mig, men att dra fram fattigdomskortet håller inte i alla lägen då det trots allt finns ganska gott om alternativ till att tjobba som matförsäljare. Därför bör det inte delas ut frikort att göra precis det som är bäst för en själv OM det drabbar andra negativt. Jämför med t.ex. Zigenare i Sverige, många klassar dom som fattiga men det ger dom, i mina ögon, inte rätt att rycka dig och din familj i armen för att ni ska ge dom pengar för det. Mina liknelser kanske suger men det får du leva med :-)

Kort sagt, de flesta street food borde kunna få finnas kvar men inte alla.

 

/ SatanG 

Hej

Ser ingen större skillnad på hur olika länders utlänningar drabbas och påverkas av Street Food försäljningen i Thailand och andra Asiatiska länder, försäljningen av gatumat, köerna i trafiken, luftföroreningarna och allt annat som kopplas ihop med städer på ca 10 miljoner innevånare fanns där redan innan många av dom som nu klagar föddes och nästan alla falanger har förmodligen flyttat dit eller valt att vistas där periodvis med vetskap om hur det fungerar och ser ut i staden.

 

För mig blir det här lite som att flytta in i en lägenhet eller bygga sitt hus nära en flygplats, nära en fabrik eller mitt i en stotstsd och kräva att det ska vara tyst, rent och lite trafik, man visste vilka förutsättningar var men valde trots kända olägenheter att bosätta sig just där, att sen börja klaga tycker jag är lite fel och underligt.

 

Finns ett bra exempel på detta vid en av Sveriges flygplatser, där köpte och flyttade en kärring in i ett hus närmast flygplatsen, trots att flygplatsen har legat där länge och stadigt växer, att det bullrar där vet alla, vad gör kärringen då, hon anmäler flygplatsen för buller och begär mätning av detta, naturligtvis översteg bullret godkända nivåer och då begärde hon ekonomisk ersättning i kompensation och buller nedstättande åtgärder på sitt hus som kommunen och flygplatsbolaget fick betala.

 

Själv tycker jag att man borde tänka igenom sånt här innan man flyttar dit, alternativt stå ut med hur det är och har varit väldigt länge.

 

Att det sen skulle finnas så gott om jobb åt alla som drabbas när juntan förbjuder solstolar, parasoll, försäljning på stranden, försäljning längs vägar och nu gatuförsäljning i Bangkok tror jag inte heller så mycket på, finns det sen jobb så är det knappast några som man tjänar lika mycket på som dom jobb man förlorar och dom är säkert inte lika bra och självständiga.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Man ska givetvis lyssna noga på Bangkokboendes  åsikter i tråden, som @Atom och @SatanG, som lever med de problem som blockerade trottoarer kan föra med sig till vardags, och de problemen finns såklart.  Men, de artiklar som ligger till grund för denna tråd och som ondgör sig över vad som sker nu, är skrivna av Bangkokbor, men med en lite annorlunda bild av läget.  Trafikproblem som främsta orsak? Kanske, men inte givet.

 

Som Pattayafiskare är jag inte i Bangkok mer än 5-10 dagar på en månad ungefär, och varje gång svär jag fett över trafiken. Har numera lärt mig att det bästa sättet, oftast, att komma i tid till ett möte är att ta bussen och hoppa av vid första BTS-stationen som bussen anländer till , och därefter resa "kommunalt" kompletterat av motorbike-taxi. Sist jag tog bilen vart det fyra timmar för att ta sig till Sukhumvit soi 22, köerna började någonstans efter Suvvan, fortfarande kvar på Highway 7.Inte kul. 

 

 Men, min fundering ändå således: hur mycket av trafikproblemen med fordon beror egentligen på igenproppade trottoarer, och hur mycket bättre blir det på de soier man nu ska stänga av för street food? Ska man se det utifrån "många bäckar små", eller vad? 

 

 

 

 

För mig är/kan den vara ett problem av många. Steet-food är inte det första jag skulle vilja ändra på utan folks mentalitet. En liten del av bangkoks trafikanter visar ingen eller mycket liten hänsyn till andra. Då det finns så många trafikanter innebär det ändå att dessa blir ganska många. Nu tänker jag på t.ex. alla som jag ser parkera precis nedanför trappan till skytrain trots möjligheter att släppa av passagerare finns 20 meter längre fram. Hänsynen till andra är noll, skitsamma att det är rusningstrafik och en fil blockeras. Alla som anser det räcker med att dra igång varningsblinkers så kan man parkera vart fan som helst i stort sett för att gå ut och köpa en nudelsoppa eller betala en räkning på 7/11. Bylingarna som åker runt på mc skiter ju i allt som inte kan lova en hundring eller två i egen ficka så detta anser jag vara ett större problem än street-food. Dessa trafikanter lever ju inte heller på att parkera i vägen för andra så det borde prioriteras men helvetet kommer ju frysa till is innan en polisreform som får poliser att sköta sitt jobb kommer genomföras.

Jag har kört på platser det varit så parkerat att jag fått fälla in backspeglarna sen hänga ut huvudet och ändå inte vara säker på om jag kommer igenom eller inte. sista gången hade jag en bil bakom som gjorde sitt bästa för att visa att det var jävligt bråttom, jag sket i honom men fick ändå gå ut senare för att kolla om jag hade klarat det eller inte. Denna gången berodde det inte på street-food parkerade på vägen, där brukar det inte vara riktigt lika illa och jag antar det helt enkelt beror på självbevarelsedrift. Inte fan beror det på hänsyn till andra iaf. 

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ser ingen större skillnad på hur olika länders utlänningar drabbas och påverkas av Street Food försäljningen i Thailand och andra Asiatiska länder, försäljningen av gatumat, köerna i trafiken, luftföroreningarna och allt annat som kopplas ihop med städer på ca 10 miljoner innevånare fanns där redan innan många av dom som nu klagar föddes och nästan alla falanger har förmodligen flyttat dit eller valt att vistas där periodvis med vetskap om hur det fungerar och ser ut i staden.

 

För mig blir det här lite som att flytta in i en lägenhet eller bygga sitt hus nära en flygplats, nära en fabrik eller mitt i en stotstsd och kräva att det ska vara tyst, rent och lite trafik, man visste vilka förutsättningar var men valde trots kända olägenheter att bosätta sig just där, att sen börja klaga tycker jag är lite fel och underligt.

 

Finns ett bra exempel på detta vid en av Sveriges flygplatser, där köpte och flyttade en kärring in i ett hus närmast flygplatsen, trots att flygplatsen har legat där länge och stadigt växer, att det bullrar där vet alla, vad gör kärringen då, hon anmäler flygplatsen för buller och begär mätning av detta, naturligtvis översteg bullret godkända nivåer och då begärde hon ekonomisk ersättning i kompensation och buller nedstättande åtgärder på sitt hus som kommunen och flygplatsbolaget fick betala.

 

Själv tycker jag att man borde tänka igenom sånt här innan man flyttar dit, alternativt stå ut med hur det är och har varit väldigt länge.

 

Att det sen skulle finnas så gott om jobb åt alla som drabbas när juntan förbjuder solstolar, parasoll, försäljning på stranden, försäljning längs vägar och nu gatuförsäljning i Bangkok tror jag inte heller så mycket på, finns det sen jobb så är det knappast några som man tjänar lika mycket på som dom jobb man förlorar och dom är säkert inte lika bra och självständiga.

Mvh isan lover

 

Ja men kan inte du vara så bussig då och tala om vart jag ska bo för att slippa detta då frugan jobbar på 2 Pacific Place i början på Sukhumvit?

 

/ SatanG

F.ö. är det väl en ganska naturlig mänsklig egenskap att vart man än flyttar/väljer att bo att man vill se en utveckling till det bättre. Hade den egenskapen inte funnits så hade vi antagligen fortfarande kört omkring i gamla T-Fords, inget fel på dom iofs men krocksäkerheten eller stöldskyddet är väl inget vidare kanske. 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev SatanG:

 

För mig är/kan den vara ett problem av många. Steet-food är inte det första jag skulle vilja ändra på utan folks mentalitet. En liten del av bangkoks trafikanter visar ingen eller mycket liten hänsyn till andra. Då det finns så många trafikanter innebär det ändå att dessa blir ganska många. Nu tänker jag på t.ex. alla som jag ser parkera precis nedanför trappan till skytrain trots möjligheter att släppa av passagerare finns 20 meter längre fram. Hänsynen till andra är noll, skitsamma att det är rusningstrafik och en fil blockeras. Alla som anser det räcker med att dra igång varningsblinkers så kan man parkera vart fan som helst i stort sett för att gå ut och köpa en nudelsoppa eller betala en räkning på 7/11. Bylingarna som åker runt på mc skiter ju i allt som inte kan lova en hundring eller två i egen ficka så detta anser jag vara ett större problem än street-food. Dessa trafikanter lever ju inte heller på att parkera i vägen för andra så det borde prioriteras men helvetet kommer ju frysa till is innan en polisreform som får poliser att sköta sitt jobb kommer genomföras.

Jag har kört på platser det varit så parkerat att jag fått fälla in backspeglarna sen hänga ut huvudet och ändå inte vara säker på om jag kommer igenom eller inte. sista gången hade jag en bil bakom som gjorde sitt bästa för att visa att det var jävligt bråttom, jag sket i honom men fick ändå gå ut senare för att kolla om jag hade klarat det eller inte. Denna gången berodde det inte på street-food parkerade på vägen, där brukar det inte vara riktigt lika illa och jag antar det helt enkelt beror på självbevarelsedrift. Inte fan beror det på hänsyn till andra iaf. 

 

/ SatanG  

 

Tack för svaret. Låter som vi kan vara överens om att matvagnar på trottoarerna är en mindre bidragande orsak till Bangkoks trafikproblem.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Tack för svaret. Låter som vi kan vara överens om att matvagnar på trottoarerna är en mindre bidragande orsak till Bangkoks trafikproblem.

 

Jag tycker att matvagnarna och trottoarserveringarna ställer till megaproblem i trafiken, gångtrafiken framförallt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Tack för svaret. Låter som vi kan vara överens om att matvagnar på trottoarerna är en mindre bidragande orsak till Bangkoks trafikproblem.

 

Jag håller med om att det inte är det största, för mig iaf. Däremot vållar det även bekymmer genom att det ofta kan vara mentalt jobbigt, speciellt på kvällen att köra då jag inte gärna vill köra på och skada någon. Det är ganska lätt hänt och är mycket nära ibland då även mc-åkare stannar där och kan ibland backa tillbaka för att köra iväg.

Det skadas säkert många, ibland är ju inte pareringsförmågan möjlig då man ofta även har en mc som kör om/emot en på andra sidan.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, spooncreek said:

Man ska givetvis lyssna noga på Bangkokboendes  åsikter i tråden, som @Atom och @SatanG, som lever med de problem som blockerade trottoarer kan föra med sig till vardags, och de problemen finns såklart.  Men, de artiklar som ligger till grund för denna tråd och som ondgör sig över vad som sker nu, är skrivna av Bangkokbor, men med en lite annorlunda bild av läget.  Trafikproblem som främsta orsak? Kanske, men inte givet.

 

Som Pattayafiskare är jag inte i Bangkok mer än 5-10 dagar på en månad ungefär, och varje gång svär jag fett över trafiken. Har numera lärt mig att det bästa sättet, oftast, att komma i tid till ett möte är att ta bussen och hoppa av vid första BTS-stationen som bussen anländer till , och därefter resa "kommunalt" kompletterat av motorbike-taxi. Sist jag tog bilen vart det fyra timmar för att ta sig till Sukhumvit soi 22, köerna började någonstans efter Suvvan, fortfarande kvar på Highway 7.Inte kul. 

 

 Men, min fundering ändå således: hur mycket av trafikproblemen med fordon beror egentligen på igenproppade trottoarer, och hur mycket bättre blir det på de soier man nu ska stänga av för street food? Ska man se det utifrån "många bäckar små", eller vad? 

 

 

 

 

Givetvis är det största problemet med Bangkoks trafik att det är för många fordon per kvadratmeter väg. Långsiktigt är därför det viktigaste att öka antalet BTS- och tunnelbanelinjer. Detta är dock kostsamt och tar tid. Man skulle även kunna tänka sig att införa trängselskatter men det vore nog inte så populärt och är inget någon folkvald regering skulle våga sig på.

 

Jag bor långt ute i spenaten på Sukhumvit 105, precis på gränsen till Samut Prakan, och åker bara in till down-town en eller max två gånger per månad och då på helgmornar när trafiken inte är något stort problem. Därför har jag personligen inget stort problem och vet inte mycket om situationen i centrala Bangkok.

 

När jag är i Bangkok skjutsar jag dock dottern till skolan varje dag. Skolan ligger också på Suk Soi 105 och det är knappa 3 km åt varje håll. Det tar ofta upp emot en timme och jag skulle uppskatta att 20-30 minuter skulle kunna sparas in om matvagnarna försvann. Det är bara två filer i varje riktning och på minst hälften av sträckan är det i realiteten bara en fil då bilar och motorcyklar är parkerade i den andra filen; huvudsakligen för att äta eller handla från gatustånden då inga affärer är öppna klockan 7 på morgonen. Lägger man dessutom till motorcyklar med sidovagn och andra fordon som är en del av gatuscenen så är nog 50% av tidsförlusten i underkant.

 

Jag har dock tid. I det här fallet opponerar jag mig inte för egen skull. Jag gillar street food och vill inte alls att den ska försvinna och det vill nog ingen annan heller. Viss reglering vore dock mer än välkommen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Ja men kan inte du vara så bussig då och tala om vart jag ska bo för att slippa detta då frugan jobbar på 2 Pacific Place i början på Sukhumvit?

 

/ SatanG

F.ö. är det väl en ganska naturlig mänsklig egenskap att vart man än flyttar/väljer att bo att man vill se en utveckling till det bättre. Hade den egenskapen inte funnits så hade vi antagligen fortfarande kört omkring i gamla T-Fords, inget fel på dom iofs men krocksäkerheten eller stöldskyddet är väl inget vidare kanske. 

Hej

Håller med om att det kan vara jobbigt och problematiskt, men någon riktigt bra lösning på detta har jag inte, själv är jag tveksam till om man ska bygga städer med 10 miljoner innevånare alls, har aldrig besökt någon riktigt stor stad utan liknande problem, tänker då på städer som Jakarta, Manilla, Bombay, Calcutta och Dehli i Asien.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Visst innebär det vissa problem med att dagligen kunna tillhandahålla färsk, nylagad varm mat till större delen av huvudstadens befolkning och inresta arbetstagare till ett billigt pris direkt på gatan, detta problem delar väl Bangkok med nästan alla andra större städer i Asien, många miljoner människor på en plats skapar diverse problem t.ex med trafik, luftföroreningar, sophantering, förorenade vattendrag, trängsel och brist på parkeringar o.s.v.

 

Rika Thailändare och utlänningar som inte drabbas eftersom dom inte äter på gatan utan inomhus på stans restauranger tycker naturligtvis att gatorna ska rensas så att dom kommer fortare fram, att maten där är 4 till 10 gånger dyrare påverkar ju inte dom, men jag tvivlar på att alla dom miljoner människor som dagligen är beroende av denna billiga och goda mat delar uppfattningen.

 

Precis som med beslutet att ta bort solstolar, parasoll och försäljning på stranden så riskerar nog juntan att få backa även i denna fråga, jag tror att detta beslut kommer att drabba så många och väcka ett sådant missnöje att maten kommer tillbaka på ett eller annat sätt.

Mvh isan lover

 

IL, jag tror du gör flera tankevurpor i din iver att få rätt. Du vill att den fattige som sålt streetfood i flera generationer ska fortsätta sitt torftiga liv i några generationer till, huvudsaken är att man kan jävlas med den rike på nåt sätt, t.ex att han måste sitta i köer med sin Mercedes. Ordning och reda och följa lagen har du ju redan förklarat är inget som man gör i Isaan, iaf inte i din by men nu gäller det Bangkok. Att få lite struktur i streetfooden är på tiden. Istället för 30 cm bred gångstråk på trottoaren att tränga sig fram på och samsas med mötande så skulle jag vara nöjd om det kunde vara 1 meter brett t.ex. Skulle det bli att någon blir utan inkomst med att införa lite regler i denna djungel så finns det gott om jobb i Bangkok att söka, ingen lär bli utan mat på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som den gode Isaanbonden som själv inte ens besöker Bangkok längre, vill att fattigdom och slum ska cementeras fast som ett kulturminne för att behålla sin egen romantiska tid då han bodde på soptippar där själv.

 

Uteliggare, slum och gatumat ur ohygieniska vagnar hör inte framtiden till oavsett hur romantiskt det är.

Bangkok håller på utvecklas till en världsmetropol i välstånd och då finns inte utrymme att inte kunna gå 15 meter extra för att äta sig mätt. Underskatta inte en hungrigs drivkraft ;) 

 

Nu vet jag inte om det är juntan eller Bangkoks stadsmyndighet som driver frågan hårdast men visst är det bedrövligt enligt mig att inte dessa slumområden sanerats för minst tio år sedan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...