Jump to content
IGNORERAD

Street food i Bangkok på väg att försvinna?


spooncreek

street food  

139 röster

  1. 1. Ska Street Food i Bangkok få finnas kvar?

    • Ja, det är efterfrågat och är en del av Bangkoks själ.
      96
    • Nej, det behövs mer ordning, och trottoarer är till för att gå på. Det finns tillräckligt med "riktiga" restauranger.
      9
    • Ja, men flytta det från trottoarerna, varför inte på speciella områden, gärna inomhus.
      29
    • Nej, det räcker med de marknader som finns, varför måste trottoarerna användas?
      5


Recommended Posts

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

På riktigt IL? 

 

Pad thai som säljs från vägen är alltså annan pad thai än den som säljs från trottoaren. 

 

Ja, man lär sig något nytt varje dag. 

 

Det är inte lika mycket dieselsmak och nanopartiklar i den som säljs en bit från gatan

 

Viktig skillnad för IL och hans smaklökar! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 379
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SatanG

    34

  • janne_h

    29

  • spooncreek

    22

  • leifen

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Street Food är något man säljer på gatan till skillnad mot restauranger som serverar och säljer sin mat inomhus, detta även om många rätter går att få även inomhus, att servera mat inomhus blir dyrare eftersom hyran är högre där och många av dom 6 miljoner som dagligen sägs äta eller köpa sin mat på gatan gör det för det låga prisets, närheten och snabbhetens skull.

Mvh isan lover

 

Tur att du förklarar för mig som är förståndshandikappad. 

 

Utan dig hade jag varit helt vilse. 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
16 minuter sedan, skrev Surin P3:

På riktigt IL? 

 

Pad thai som säljs från vägen är alltså annan pad thai än den som säljs från trottoaren. 

 

Ja, man lär sig något nytt varje dag. 

Lika självklart som att portvin dricker man i porten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Tur att du förklarar för mig som är förståndshandikappad. 

 

Utan dig hade jag varit helt vilse. 

Hej

Misstänkte det.😁

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Definitionen av street food har nu fått en helt annan betydelse över hela världen tack vare IL. Detta borde få stora uppslag i nyheter världen över!

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Wangthong:

Du menar alltså att det inte finns uteserveringar i europeiska storstäder efter trafikerade gator? Det borde du väl ha sett dessa uteserveringar i de större städer du besökt?

 

Håller med dig att anpassning bör göras till luftföreningar, men vad jag förstår i det här fallet är det inte det som styr i Bangkok. Fast jag anser det är konstigt att det inte är hårdare här i Sverige och övriga europeiska städer.

HEJ

Det är inte meningsfullt att diskutera när du påstår saker och ting som jag aldrig har påtalat

Ett tappert sista försök , visst är det så att Juntan bestämmer , vad deras agenda är , kan vi kanske också diskutera

Kanske så enkelt att de vill ha Nord-europeiska f-skattesedlar ??? Förlåt ett sidospår

Ditt första påstående visar bara att du inte läst mina svar  , men ok. 

Om det är hårdare här eller där , kan jag inte avgöra . Men det finns klara regler i de Nord - Europeiska demokratierna .

Vad jag  har sagt flera ggr, att visst bör det finnas Street Food . Men som så många i andra media gör sig tåls för är ,

att det bör ske på ett ur hälso - och miljösynpunkt  bättre sätt.

Tack för visat intresse  i detta ämne

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl jättebra att streetfood rensas bort i Bangkok.
Lika onödigt som stolar och parasoller på stränderna.

Ju mera det blir som i Sverige desto lättare för oss som kommer härifrån.
Hoppas det går att göra något åt den fuktiga värmen snart.

 

En massa seafood, nudlar och kryddstarka grejor - räcker det inte med köttbullar eller pannbiff?

De kan väl ställa fram salt och peppar om någon vill ha det mera exotiskt.

 

Någon borde också ta tag i byggnormer, ventilation och hygien.
Tacka vet jag kommunala inspektioner titt som tätt.

Dieselpartiklar kan omöjligen vara ett problem. Då hade de varit förbjudna här.

 

mvh
 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror att du har missuppfattat det här med Street Food lite, den äts inte på någon shoppingmall utan på gatan, därav sitt namn Street Food, sen är det nog uteslutet att dom som vandrar runt med sina vagnar på Bangkoks gator skulle bli insläppta på någon shoppingmall.

Mvh isan lover

 

Hahahahaha

Är det street-food om den tillagas på gatan men äts upp inne i shoppingmallen eller måste man även äta den på gatan? 

Vad blir det för mat om man äter den hemma, ja om man nu inte bor på gatan alltså?

Thaimat kan bara tillagas i Thailand, det hörs ju på namnet så det behöver du nog inte förklara :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Moritz:

Det är väl jättebra att streetfood rensas bort i Bangkok.
Lika onödigt som stolar och parasoller på stränderna.

Ju mera det blir som i Sverige desto lättare för oss som kommer härifrån.
Hoppas det går att göra något åt den fuktiga värmen snart.

 

En massa seafood, nudlar och kryddstarka grejor - räcker det inte med köttbullar eller pannbiff?

De kan väl ställa fram salt och peppar om någon vill ha det mera exotiskt.

 

Någon borde också ta tag i byggnormer, ventilation och hygien.
Tacka vet jag kommunala inspektioner titt som tätt.

Dieselpartiklar kan omöjligen vara ett problem. Då hade de varit förbjudna här.

 

mvh
 

 

 

 

Dieselbilar är redan på väg att förbjudas i flera städer av den anledningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Street Food är något man säljer på gatan till skillnad mot restauranger som serverar och säljer sin mat inomhus, detta även om många rätter går att få även inomhus, att servera mat inomhus blir dyrare eftersom hyran är högre där och många av dom 6 miljoner som dagligen sägs äta eller köpa sin mat på gatan gör det för det låga prisets, närheten och snabbhetens skull.
Mvh isan lover


Hmm så om jag äter en padthai på en foodcourt så är inte detta en äkta padthai utan en kopia av vad som lagas på gatan.
Snart ska dom väl steka ägg på gatbrunndlocken för att det ska räknas som Street food.

Men dina idéer kanske vore något för Sverige. Varför inte låta korvgubbar eller rullande hamburgekök få husera utanför McDonalds i Sverige. Då skulle ju en massa arbetslösa syrener kunna få jobb.
Dom romska bilförsäljaema som säljer begagnade bilar borde ju kunna stå utanför bilia och bjuda ut sina begagnade bilar.
Svart försäljning av sprit kan ju lämpligen ske ute på bolagets parkering.

Du har aldrig funderat på att den billiga maten kan vara billigare för att Street food försäljarna har konkuramsfördelar då dom struntar i vissa hyror.
Och på grund av korruptionen kan jämföras med försäljning av stöldgods kontra en vanlig butik.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Dieselbilar är redan på väg att förbjudas i flera städer av den anledningen

 

Jag har läst att de förbjudit dieselbilar bl.a. i Oslo.

Men det är i Norge det.

 

Hade det varit farligt för oss svenskar hade det redan förbjudits här.

 

För man behöver inte läsa mycket på detta forum för att få reda på vem som vet bäst.

 

mvh

Ändrades av Moritz
stavningsefterkontroll
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Moritz:

 

Jag har läst att de förbjudit dieselbilar bl.a. i Oslo.

Men det är i Norge det.

 

Hade det varit farligt för oss svenskar hade det redan förbjudits här.

 

För man behöver inte läsa mycket på detta forum för att få reda på vem som vet bäst.

 

mvh

 

https://www.svd.se/tiotusenkronorsfragan-vem-vagar-kopa-en-dieselbil-idag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Hahahahaha

Är det street-food om den tillagas på gatan men äts upp inne i shoppingmallen eller måste man även äta den på gatan? 

Vad blir det för mat om man äter den hemma, ja om man nu inte bor på gatan alltså?

Thaimat kan bara tillagas i Thailand, det hörs ju på namnet så det behöver du nog inte förklara :-)

 

/ SatanG

 

Jag är konfunderad nu, på kontoret brukar en av tjejerna gå ut till den lokala nudelvagnen och köpa pad thai, sen tar hon med den in på kontoret och äter den där. Så hon äter alltså inte street food?

 

Runt den här nudelvagnen finns det inga stolar, man hade hon satt sig på trottoaren och ätit så hade hon alltså ätit riktigt street food men eftersom hon tar med den till kontoret så är det något annat...

 

Tänk vad man får lära sig av expertisen här på MPR!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
6 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Hahahahaha

Är det street-food om den tillagas på gatan men äts upp inne i shoppingmallen eller måste man även äta den på gatan? 

Vad blir det för mat om man äter den hemma, ja om man nu inte bor på gatan alltså?

Thaimat kan bara tillagas i Thailand, det hörs ju på namnet så det behöver du nog inte förklara :-)

 

/ SatanG

Ett litet fel där om man ska tro på den riktiga experten, thaimat kan bara lagas i det "riktiga" Thailand

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev conservator:

Ett litet fel där om man ska tro på den riktiga experten, thaimat kan bara lagas i det "riktiga" Thailand

 

Naturligtvis, fel av mig, tack för förklaringen :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet fel där om man ska tro på den riktiga experten, thaimat kan bara lagas i det "riktiga" Thailand


Alla turister i pukhet Pattaya mm har tydligen blivit blåsta på äkta thaimat, Då jag hört att det inte klassas som riktiga thailänd? :)


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet fel där om man ska tro på den riktiga experten, thaimat kan bara lagas i det "riktiga" Thailand

 

Alla turister i pukhet Pattaya mm har tydligen blivit blåsta på äkta thaimat, Då jag hört att det inte klassas som riktiga Thailand? [emoji4]

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev Moritz:

Det är väl jättebra att streetfood rensas bort i Bangkok.
Lika onödigt som stolar och parasoller på stränderna.

Ju mera det blir som i Sverige desto lättare för oss som kommer härifrån.
Hoppas det går att göra något åt den fuktiga värmen snart.

 

En massa seafood, nudlar och kryddstarka grejor - räcker det inte med köttbullar eller pannbiff?

De kan väl ställa fram salt och peppar om någon vill ha det mera exotiskt.

 

Någon borde också ta tag i byggnormer, ventilation och hygien.
Tacka vet jag kommunala inspektioner titt som tätt.

Dieselpartiklar kan omöjligen vara ett problem. Då hade de varit förbjudna här.

 

mvh
 

 

 

Hej

Männen bakom kuppen vill uppenbarligen förvandla Thailand och då främst Bangkok till något som liknar Singapore.

 

Men jag tror precis som du att en del Svenskar helst skulle vilja att allt vore som i Sverige, i inlägg efter inlägg framgår detta nästan oavsett ämne, allt är fel i Thailand, människorna pratar konstiga språk och är inte bra på engelska, maten är stark och enligt många oätbar och rent av farlig att äta, människorna är oärliga, lata och dumma, folk bryter mot trafikregler och lagar, en del kör t.o.m moppe utan hjälm, folk sitter på flaket och åker, en del är helt övertygade om att folk i Thailand har mindre hjärnor och är ointelligenta o.s.v.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Hmm så om jag äter en padthai på en foodcourt så är inte detta en äkta padthai utan en kopia av vad som lagas på gatan.
Snart ska dom väl steka ägg på gatbrunndlocken för att det ska räknas som Street food.

Men dina idéer kanske vore något för Sverige. Varför inte låta korvgubbar eller rullande hamburgekök få husera utanför McDonalds i Sverige. Då skulle ju en massa arbetslösa syrener kunna få jobb.
Dom romska bilförsäljaema som säljer begagnade bilar borde ju kunna stå utanför bilia och bjuda ut sina begagnade bilar.
Svart försäljning av sprit kan ju lämpligen ske ute på bolagets parkering.

Du har aldrig funderat på att den billiga maten kan vara billigare för att Street food försäljarna har konkuramsfördelar då dom struntar i vissa hyror.
Och på grund av korruptionen kan jämföras med försäljning av stöldgods kontra en vanlig butik.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

Nu fantiserar du fritt igen.

Det serveras inte Street Food på en foodcourt, vad Street Food är och var detta serveras ger väl namnet en så tydlig vink om att t.o.m du borde förstå det, gör du ändå inte detta så prova Google Translation.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Nu fantiserar du fritt igen.
Det serveras inte Street Food på en foodcourt, vad Street Food är och var detta serveras ger väl namnet en så tydlig vink om att t.o.m du borde förstå det, gör du ändå inte detta så prova Google Translation.
Mvh isan lover


Kanske experten kan redogöra vad som skiljer sig på en padthai inköpt på gatan och på en foodcourt??
Är det en speciell arom som utmärker en padthai från gatan?

Alltid intressant att lära sig nya saker. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Kanske experten kan redogöra vad som skiljer sig på en padthai inköpt på gatan och på en foodcourt??
Är det en speciell arom som utmärker en padthai från gatan?

Alltid intressant att lära sig nya saker. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

Som det framgår av namnet Street Food så är det platsen man tillagar, säljer och äter maten som avgör om det ät Street Food eller ej, naturligtvis kan samma rätter tillagas både hemma, på restaurang och marknader o.s.v, men då är det inte längre Street Food det handlar om.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Street food is ready-to-eat food or drink sold by a hawker, or vendor, in a street or other public place, such as at a market or fair. It is often sold from a portable food booth,[1] food cart, or food truck and meant for immediate consumption.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Street_food

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

I The Nation frågar sig ett gäng ifrån ThaiVisa om "attacken mot gatumaten är ytterligare ett självmål" 

 

Attack on street vendors: another classic own goal?

April 24, 2017 01:00 

 

The mobile food vendors, those with a pushcart or moto-trike, who ply the soi should be allowed, but those with semi permanent set-ups with chairs and tables blocking the footpath should go.

I know of a few who have lock-ups built on the footpath to store their equipment after hours. After all they are street vendors not footpath vendors.

Rumbleg/ThaiVisa

 

Perhaps better to enforce/strengthen the existing clean-food campaign, instead of generating bad-publicity worldwide, by planning to ban street-food in Bangkok? 

Talk about shooting oneself in-the-foot, while placing the foot firmly in one's mouth! Thailand, Hub of Own-Goals?

Ricardo/ThaiVisa

 

I’ve never had any problem with street food as far as health issues are concerned. If you don’t think the food is prepared or kept properly, move on to another vendor or go eat in some supposedly hygienic restaurant. 

One of the nice things about food vendors is that they can be found in so many places. Herding them into certain areas would defeat their convenient availability. Over-regulation by government is something being opposed in most countries. Enforcement is rarely consistent, which leads to more corruption and benefits no one.  If someone is not providing good food, they’ll lose business. Customer feedback would be more effective than hiring people to go around pretending to inspect every vendor. 

Suradit69/ThaiVisa

 

Definitely. A ban would force potential tourists to visit other countries.  Who needs millions of foreign tourists coming to Thailand just for street food? Oh yeah ... the Thai economy and all the businesses that depend on them. The people who mould Thai policies seem to have 20/20 vision... When it comes to shooting themselves in the foot.

Jaltsc/ThaiVisa

 

Just provide a regulated space and ban hawking outside them. Something like the Thepprasit night market in Pattaya, which is now a pleasure to shop for food in, after they cleaned it up.

Dr Tuner/ThaiVisa

 

There needs to be controls. Do not ban street food but require hygiene inspections. For example, the vendor leaving meat under the sun for hours should get a heavy fine.

SiamBeast/ThaiVisa

 

Areas should be set aside for street food but not on pavements. Its like a free for all at the moment. Seems like its controlled by the local mafia.

Chicken George/ThaiVisa

 

 

http://www.nationmultimedia.com/news/opinion/letter_to_editor/30313144

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Jag är konfunderad nu, på kontoret brukar en av tjejerna gå ut till den lokala nudelvagnen och köpa pad thai, sen tar hon med den in på kontoret och äter den där. Så hon äter alltså inte street food?

 

Runt den här nudelvagnen finns det inga stolar, man hade hon satt sig på trottoaren och ätit så hade hon alltså ätit riktigt street food men eftersom hon tar med den till kontoret så är det något annat...

 

Tänk vad man får lära sig av expertisen här på MPR!

Nej, det är något annat, oidentifierbart. Inte street food!

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Som det framgår av namnet Street Food så är det platsen man tillagar, säljer och äter maten som avgör om det ät Street Food eller ej, naturligtvis kan samma rätter tillagas både hemma, på restaurang och marknader o.s.v, men då är det inte längre Street Food det handlar om.
Mvh isan lover


Fast nu tror jag knappast att Thailändare kallar det för Street Food, utan benämner maträtterna vid sina Thailändska namn.
Detta huruvida var dom köps och förtärs.
Detta är nog nånting som du fått för dig i din lilla by i isaan.
Du borde nog inte vara så avig till att besöka Bangkok så skulle du förstå att en padthai smakar lika bra eller dåligt på en foodcourt som på gatan.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...