Jump to content
IGNORERAD

Street food i Bangkok på väg att försvinna?


spooncreek

street food  

139 röster

  1. 1. Ska Street Food i Bangkok få finnas kvar?

    • Ja, det är efterfrågat och är en del av Bangkoks själ.
      96
    • Nej, det behövs mer ordning, och trottoarer är till för att gå på. Det finns tillräckligt med "riktiga" restauranger.
      9
    • Ja, men flytta det från trottoarerna, varför inte på speciella områden, gärna inomhus.
      29
    • Nej, det räcker med de marknader som finns, varför måste trottoarerna användas?
      5


Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det finns undersökningar som påvisar hur omtyckt Street Fooden i Bangkok är, det är CNN som för andra året i följd har placert Bangkok som etta på din lista över världens bästa StreetFood.

 

Att miljön och luften i Bangkok inte är bra kan vi vara överens om, men det är nog inte många städer med över 10 miljoner människor som kan skryta med att ha detta och ännu färre i U-länder.

Mvh isan lover

Så maten kommer bli sämre för att man flyttar den lite?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 379
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • SatanG

    34

  • janne_h

    29

  • spooncreek

    22

  • leifen

    18

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 minuter sedan, skrev Khemmarat:

alla andra turister grinar och vill behålla det pittoreska, billiga, laglösa u-landet

Undrar om det argumentet håller? Vill verkligen ALLA turister det?

 

Argumentationen borde väl hålla utan att skarva och ljuga, annars kanske man ska ändra sina argument.

 

Just saying......

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

Juntans idéer känns lite som han uppfinnaren i Lorry. De kommer på en "jättebra" idé som löser deras problem.

Skillnaden är bara att de inte har nån som förklarar eventuella sidoeffekter av sina "bra" idéer, så de får möjlighet att säga "Tänkte inte på det". Det får upplevas av befolkningen istället......:big_smile:

 

Eller tvärtom, uppfinnarn i Lorry som kom på iden att förvandla gator och trottoarer till marknadsplatser i Bkk utan att tänka på sidoeffekterna med köer!?

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Världens bästa Street food , finns det en undersökning på det . Oroliga , det är kanske det som JUNTANS hälsoorganisation är ??? 

Nu tycker jag att problemet är tudelat 

Ett , Trafikens utsläpp som enligt bla WHO orsakar vart åttonde dödsfall i världen . Men det oroar inte en demokratikämpe

      Vanligaste sjukdomar är hjärt -och kärlsjukdomar , stroke , lungsjukdomen kol och lungcancer

      Det dör fler av detta än av HIV,AIDS och tbc ihop

      Allt detta kopplas till luftföroreningar och då tycker du att ja, ja ,så länge någon inte är orolig så bara mumsa på

Luftföroreningar överföres till människor , så varför INTE till den mat som tillagas och säljes på BKKs gator

Vi måste även tänka på de som måste jobba i denna miljö , det måste ske en ändring , det går inte att rycka på axlarna

Undersökningar som är gjorda visar ATT människor som utsättes för ständiga utsläpp , deras hjärnor arbetar långsammare

och inlärningsförmågan minskar. Dessa skador blir bestående.

Vad göra  ????

Jo jag har förslag till skillnad från IL. Street Food försäljningen måste begränsas till miljöer där luftföroreningar är låga , inte lätt men inte omöjligt

För övrigt bör trafiksituationen ses över så att luftföroreningarna sjunker.

Har vi tid att invänta tills demokratin gör sitt intåg ??? Eller den har samma likgiltiga inställning som IL 

Mat är viktigt men vad hjälper det att kunna få ett snabbt mål mat om man dör en för tidig död pga dålig miljö

Persistant

 

 

Har Sverige och andra sk civiliserade länder förbjudit uteserveringar, borde inte sådana som befinner sig i storstäderna i europa, USA etc vara lika utsatta för dessa problem?

 

Nu förordar jag inte att BKK ska ha matserveringar vid de värst trafikerade gatorna. Men det är fantastiskt vad god streetfood du kan få i Thailand. Jag tror att jag blivit sjuk en gång av streetfood i Thailand. Tre ggr vet jag i varje fall att jag blivit otroligt magsjuk av mat som jag köpt på restauranger och på andra inomhus matserveringar i Thailand.

 

Naturligtvis ska de ej hindra trafiken och de ska inte heller vara så att de blockerar trottoarerna, då ska de flyttas, liksom andra näringar som blockerar trottoarerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag inte att CNN utsett streetfood i 30b klassen som nudelsoppor med tuppfötter och inälvor till världens bästa, inte heller de kolgrillade fläskbitarna.

Knappast de populära kycklingkorvarna eller de vita ”köttbullarna” gjord på fläskkött i stora fabriker som serveras med snabbnudlar.

 

Det finns mycket bra streetfood som kostar lite mera med bättre råvaror men sällan från en liten handdragenkärra eller en moppe.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om det argumentet håller? Vill verkligen ALLA turister det?
 
Argumentationen borde väl hålla utan att skarva och ljuga, annars kanske man ska ändra sina argument.
 
Just saying......

Jag sa OM du och alla andra

Så frågan är, var skarvade och ljög jag ?
Läs och förstå vad du läser innan du skriver

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev frason:

Så maten kommer bli sämre för att man flyttar den lite?

Hej

Förmodar att detta var ett försök till ironi men att du glömde skylten.

 

Ingen vettig människa kan väl tro att dom 20 000 - 25 000 försäljare som man uppskattar ska beröras och ev. bli utan jobb ska få en plats på dom gatstumpar dom juntan har reserverat och godkänt mattförsäljning på, än mindre troligt är väl att dom ca 6 miljoner som äter eller köper gatumat dagligen ska kunna ta sig dit, hitta en parkering och kunna göra sina inköp alternativt hitta en ledig stol att sätta sig på just  där.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
46 minuter sedan, skrev leifen:

Nu tror jag inte att CNN utsett streetfood i 30b klassen som nudelsoppor med tuppfötter och inälvor till världens bästa, inte heller de kolgrillade fläskbitarna.

Knappast de populära kycklingkorvarna eller de vita ”köttbullarna” gjord på fläskkött i stora fabriker som serveras med snabbnudlar.

 

Det finns mycket bra streetfood som kostar lite mera med bättre råvaror men sällan från en liten handdragenkärra eller en moppe.

Hej

Naturligtvis handlar det om mat i 30-50 bahts klassen och dom rätter du räknande upp är nog ganska självklara rätter även när CNN är ute och testar maten.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Återigen, detta handlar inte om turister eller utlänningar alls, det är dom 6 miljoner som äter dagligen på Bangkoks gator och som är i behov av denna service som drabbas, förändringar behövs och är oundvikliga, men när man gör förändringar bör man nog tänka igenom vilka följderna blir och försöka mildra negativa konsekvenser, erbjuda alternativ och kompensera dom som drabbas, detta oavsett vilket område det handlar om.
Men jag är inte övertygad om att så hemskt många ser detta med att förbjuda och köra bort Street Food försäljare ifrån stora delar av stan som utveckling, snarare avveckling.
Mvh isan lover
 
 

Mäniskor i hela världen drabbas varenda dag av utveckling, några på ett för dom positivt sätt och några på ett sämre nära chockerande negativt sätt. Tyvärr är det inget du ,jag, demokrati eller diktatur kan eller kommer att kunda påverka.
Jag tror det kallas framåtskridande något jag är starkt emot, bättre var det när vi hittade en lagom stor trädstock som vi slog byten och meningsmotståndare i huvudet med och svalt ihjäl på lika villkor utom han med största stocken han vann.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det finns undersökningar som påvisar hur omtyckt Street Fooden i Bangkok är, det är CNN som för andra året i följd har placert Bangkok som etta på din lista över världens bästa StreetFood.

 

Att miljön och luften i Bangkok inte är bra kan vi vara överens om, men det är nog inte många städer med över 10 miljoner människor som kan skryta med att ha detta och ännu färre i U-länder.

Mvh isan lover

Hej

Nu vill jag  göra dig vaken på att luftföroreningarna sprider sig till MATEN OCH DE SOM JOBBAR MED DETTA

Klart att vissa tycker det ät bra med Street FOOD men alla dessa människor som far illa . 

Är det ett demokratiproblem ???? Vi behöver inte GOOGLE vi har IL

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Förmodar att detta var ett försök till ironi men att du glömde skylten.

 

Ingen vettig människa kan väl tro att dom 20 000 - 25 000 försäljare som man uppskattar ska beröras och ev. bli utan jobb ska få en plats på dom gatstumpar dom juntan har reserverat och godkänt mattförsäljning på, än mindre troligt är väl att dom ca 6 miljoner som äter eller köper gatumat dagligen ska kunna ta sig dit, hitta en parkering och kunna göra sina inköp alternativt hitta en ledig stol att sätta sig på just  där.

Mvh isan lover

 

 

 

Ja du ska som vanligt överdriva. Att 20 000-25 000 mattförsäljare  skulle bli utan försörjning är en megastor överdrift, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det finns undersökningar som påvisar hur omtyckt Street Fooden i Bangkok är, det är CNN som för andra året i följd har placert Bangkok som etta på din lista över världens bästa StreetFood.

 

Att miljön och luften i Bangkok inte är bra kan vi vara överens om, men det är nog inte många städer med över 10 miljoner människor som kan skryta med att ha detta och ännu färre i U-länder.

Mvh isan lover

 

När tog Thailand steget upp till I-land?

Är det nu under juntans styre det skett?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Khemmarat:


Jag sa OM du och alla andra

Så frågan är, var skarvade och ljög jag ?
Läs och förstå vad du läser innan du skriver

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Så du menar att du la upp ett hypotetiskt exempel om vad Thailands unga utbildade skulle tycka om ALLA turister grinade och ville behålla det pittoreska, billiga, laglösa u-landet? Ja, eller hur.......

 

Du skrev:

"Om du och alla andra turister grinar och vill behålla det pittoreska, billiga, laglösa u-landet så tycker nog Thailands unga utbildade befolkning annorlunda."

 

I sammanhanget ser det nog ut för mig iaf att du argumenterar att ALLA turister vill behålla det pittoreska, billiga, laglösa u-landet. Alternativet är ju att det första är en förutsättning för att Thailands unga utbildade skulle tycka annorlunda, vilket ju är ologiskt eftersom de två sakerna naturligtvis inte har nånting med varandra att göra.

 

Men, men. Nu har du ju förklarat vad det var du egentligen ville skriva (hur ologiskt det än var).

 

Så jag förstod nog vad du skrev, men utifrån det var det svårare att förstå vad du egentligen menade....

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Khemmarat:


Mäniskor i hela världen drabbas varenda dag av utveckling, några på ett för dom positivt sätt och några på ett sämre nära chockerande negativt sätt. Tyvärr är det inget du ,jag, demokrati eller diktatur kan eller kommer att kunda påverka.
Jag tror det kallas framåtskridande något jag är starkt emot, bättre var det när vi hittade en lagom stor trädstock som vi slog byten och meningsmotståndare i huvudet med och svalt ihjäl på lika villkor utom han med största stocken han vann.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hej

Att utveckling behövs och är nödvändigt håller jag med om, men enligt mig finns det mycket att utveckla och förbättra i Thailand, tänker då ex.vis på skolan som sägs befinna sig i en nationell kris, många sjukhus lär ju gå med förlust, korruptionen är fortsatt hög o.s.v, om det är just förbud mot Street Food som man ska satsa på utan att erbjuda dom 6 miljoner som äter och köper detta dagligen verkar kanske inte så smart, men vi får väl se hur det utvecklar sig, det finns ju flera sätt detta kan sluta på, antingen så löser Bangkokborna matfrågan på annat sätt eller så blir protesterna och problemen så stora att juntan backar som med solstolarna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

När tog Thailand steget upp till I-land?

Är det nu under juntans styre det skett?

Hej

Det undrar jag också, enligt mig är dom inte där ännu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Persistant:

Hej

Nu vill jag  göra dig vaken på att luftföroreningarna sprider sig till MATEN OCH DE SOM JOBBAR MED DETTA

Klart att vissa tycker det ät bra med Street FOOD men alla dessa människor som far illa . 

Är det ett demokratiproblem ???? Vi behöver inte GOOGLE vi har IL

Persistant

Hej

Det verkar som om du precis som mig inte gillar riktigt stora städer?

Enligt någon forskares resultat en gång i tiden så går gränsen för en stad ungefär vid 1.5 miljoner innevånare om man ser till miljö, luftföroreningar och rent vatten o.s.v.

Men nu finns det större städer än så och vi får nog acceptera att det finns människor där som påverkas av miljön där vare sig dom vill eller ej.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Förmodar att detta var ett försök till ironi men att du glömde skylten.

Inte alls. Det var en fråga till dig som du som vanligt inte besvarar.

 

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Naturligtvis handlar det om mat i 30-50 bahts klassen och dom rätter du räknande upp är nog ganska självklara rätter även när CNN är ute och testar maten.

Mvh isan lover

 

Knappast, kolla upp det igen och återkom.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det undrar jag också, enligt mig är dom inte där ännu.

Mvh isan lover

 

Sorry, då missuppfattade jag dej där.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att utveckling behövs och är nödvändigt håller jag med om, men enligt mig finns det mycket att utveckla och förbättra i Thailand, tänker då ex.vis på skolan som sägs befinna sig i en nationell kris, många sjukhus lär ju gå med förlust, korruptionen är fortsatt hög o.s.v, om det är just förbud mot Street Food som man ska satsa på utan att erbjuda dom 6 miljoner som äter och köper detta dagligen verkar kanske inte så smart, men vi får väl se hur det utvecklar sig, det finns ju flera sätt detta kan sluta på, antingen så löser Bangkokborna matfrågan på annat sätt eller så blir protesterna och problemen så stora att juntan backar som med solstolarna.

Mvh isan lover

Det som är så fantastiskt i denna tråd är att du fått för dig att dom förbjudit street food och att det är juntan som ligger bakom detta. Detta är en lokal ordningsfråga som BMA driver och gäller inte hela Bangkok och är definitivt inget förbud mot street food.

Men det kan väl knappast vara rimligt att vissa delar i Bangkok som är helt igenkorkade ska dela vägarna med försäljare?

Jag var för övrigt ute i kväll med familjen och inmundigade väldigt god street food  på lokalgatan bakom stora matmarknaden där jag bor. Den street food,en kommer inte att försvinna likväl som att dom inte rör massor av ställen runt i Bangkok. Tänk på att Bangkok är ganska mycket mer än dom centrala delarna.

Street food är på inga vägar förbjudnet. Några vagnar får flytta på sig från dom centrala delarna. Och då snackar vi om en väldigt liten minoritet av all street food som säljs runtom i Bangkok varje dag.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-13 at 18:58, skrev spooncreek:

 

Allt som inhandlas på exempelvis Beach Road i Pattaya, torde kunna betraktas som streetfood.

Tror du att "Hoi soup" i en portgång kommer att beivras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
23 minuter sedan, skrev janne_h:

Det som är så fantastiskt i denna tråd är att du fått för dig att dom förbjudit street food och att det är juntan som ligger bakom detta. Detta är en lokal ordningsfråga som BMA driver och gäller inte hela Bangkok och är definitivt inget förbud mot street food.

Men det kan väl knappast vara rimligt att vissa delar i Bangkok som är helt igenkorkade ska dela vägarna med försäljare?

Jag var för övrigt ute i kväll med familjen och inmundigade väldigt god street food  på lokalgatan bakom stora matmarknaden där jag bor. Den street food,en kommer inte att försvinna likväl som att dom inte rör massor av ställen runt i Bangkok. Tänk på att Bangkok är ganska mycket mer än dom centrala delarna.

Street food är på inga vägar förbjudnet. Några vagnar får flytta på sig från dom centrala delarna. Och då snackar vi om en väldigt liten minoritet av all street food som säljs runtom i Bangkok varje dag.

Hej

Du pratar om en liten minoritet som får flytta på sig är 20 000-25 000 försäljare som förser 6 miljoner människor per dag med mat lite?

Dom uppgifter som används och hänvisas till i denna tråd har ju sitt ursprung ifrån myndigheternas och medias egna beräkningar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du pratar om en liten minoritet som får flytta på sig är 20 000-25 000 försäljare som förser 6 miljoner människor per dag med mat lite?

Dom uppgifter som används och hänvisas till i denna tråd har ju sitt ursprung ifrån myndigheternas och medias egna beräkningar.

Mvh isan lover

0,002% av stadens invånare är väl en ganska liten andel, eller?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det verkar som om du precis som mig inte gillar riktigt stora städer?

Enligt någon forskares resultat en gång i tiden så går gränsen för en stad ungefär vid 1.5 miljoner innevånare om man ser till miljö, luftföroreningar och rent vatten o.s.v.

Men nu finns det större städer än så och vi får nog acceptera att det finns människor där som påverkas av miljön där vare sig dom vill eller ej.

Mvh isan lover

Hej

Jag vet inte hur länge man behöver slå vatten på en gås innan den blir våt  , men jag gör ett sista försök

Betr. min kärlek till stora städer så är den stor , lika stor som till min dam

jag gillar att öka till BKK , men bara på mina villkor. Har varit i tex Paris åtskilliga ggr bla för att besöka mina barn och barnbarn

Rom och Madrid är andra favoriter.

Men nu återgår vi till ämnet. Du har nu insett att luftföroreningar påverkar människan , det l¨ter lovande.

Sedan att det finns stora städer har vi båda konstaterat med allt vad det innebär.

Vad göra ????  du har då kapitulerat för dess problem och accepterar att människor far illa. Ja så resonerar en sann demokrat. 

Både du och jag har insett att juntans fram marsch i T inte är  av godo för alla.Men varför skall vi blunda för de problem som luftföroreningar åstadkommer

Detta drabbar låg- och medelinkomsttagare , inte de välbärgade . Men även dina vänner på landet berörs

Skall vi bara blunda för fakta och säga , de drabbar inte mig så skit i vilket.

En annan aspekt som du berört är alla de arbetstillfällen som kan försvinna. 

Nu tänker jag som så , det hat alltid skett förändringar i samhället som gör att arbetstillfällen försvinner

Så kommer att ske i T också. Halva befolkningen kan inte laga mat till resten Jordbruksnäringen måste rationaliseras mmmm

I Sverige har vi haft kriser inom konfektionsindustrin , varvsindustrin och nu senast bilindustrin. Människor har mist sina jobb , men nya uppstår

Så kommer det att ske även i Thailand .Men hur , det är ett annat forum

Kan inte komma ifrån dina slut ord , vare sig dom vill eller ej

Detta är så juntan tänker , vare sig människorna  vill eller ej så bestämmer VI

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Persistant:

Hej

Jag vet inte hur länge man behöver slå vatten på en gås innan den blir våt  , men jag gör ett sista försök

Betr. min kärlek till stora städer så är den stor , lika stor som till min dam

jag gillar att öka till BKK , men bara på mina villkor. Har varit i tex Paris åtskilliga ggr bla för att besöka mina barn och barnbarn

Rom och Madrid är andra favoriter.

Men nu återgår vi till ämnet. Du har nu insett att luftföroreningar påverkar människan , det l¨ter lovande.

Sedan att det finns stora städer har vi båda konstaterat med allt vad det innebär.

Vad göra ????  du har då kapitulerat för dess problem och accepterar att människor far illa. Ja så resonerar en sann demokrat. 

Både du och jag har insett att juntans fram marsch i T inte är  av godo för alla.Men varför skall vi blunda för de problem som luftföroreningar åstadkommer

Detta drabbar låg- och medelinkomsttagare , inte de välbärgade . Men även dina vänner på landet berörs

Skall vi bara blunda för fakta och säga , de drabbar inte mig så skit i vilket.

En annan aspekt som du berört är alla de arbetstillfällen som kan försvinna. 

Nu tänker jag som så , det hat alltid skett förändringar i samhället som gör att arbetstillfällen försvinner

Så kommer att ske i T också. Halva befolkningen kan inte laga mat till resten Jordbruksnäringen måste rationaliseras mmmm

I Sverige har vi haft kriser inom konfektionsindustrin , varvsindustrin och nu senast bilindustrin. Människor har mist sina jobb , men nya uppstår

Så kommer det att ske även i Thailand .Men hur , det är ett annat forum

Kan inte komma ifrån dina slut ord , vare sig dom vill eller ej

Detta är så juntan tänker , vare sig människorna  vill eller ej så bestämmer VI

Persistant

Hej

Du bygger upp ditt resonemang mycket på luftföroreningar och jag har lite svårt för att se kopplingen mellan dessa och just Street Fooden?

På vilket sätt förbättras situationen för luften om man förbjuder Street Food?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Professorn: ”Dieselavgaserna skadar barns hjärnor”

 

De är bra för klimatet, men skulle visa sig förödande för vår hälsa – dieselbilarna. Avgaserna innehåller ultrafina partiklar som når ända in i våra hjärnor. En undersökning i Barcelona visar att barn som går i skolor nära trafikerade vägar får inlärningssvårigheter.

 

Det står inte luftförorening som orsak i några dödsattester, ändå finns det beräkningar som visar att det varje år dör 3,5 miljoner människor på grund av just luftföroreningarna. Det är långt många fler än de som dör i malaria, HIV/Aids och tbc – ihop.

– Ändå verkar vi ta ganska lätt på det här, säger professor Jordi Sunyer Deu som ledde undersökningen i Barcelona.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/professorn-dieselavgaserna-skadar-barns-hjarnor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...