Jump to content
IGNORERAD

Bättre ljus!


thomas001

Recommended Posts

I går var det dax att fixa till bättre ljus på Chevan.

Detta ska monteras på verkstaden. 

ljus6.jpg.dfc997848d7d504c012b1f774f8ab107.jpg

 

Först byttes huvudstrålkastarnas lampor ut. 

ljus2.jpg.f116e4a7ee54c7c427d8a31acbb770e8.jpg

 

Sen var det dax för dom s.k dimljusen. 

ljus3.jpg.378b9ee2d23fd803f345ae641a1a74b5.jpg

 

Bara parkeringsljusen kvar att byta. Kolla skillnaden på färg.

ljus4.jpg.b24eb169f0ccb9bc6196ae83926fd1d5.jpg

 

När dom ändå var på gång blev det utbyte av båda signalhornen mot lite starkare grejor.

ljus1.jpg.581e509b0d6f50a3152d1aa8823d69ef.jpg

 

Blev bättre än jag hade räknat med. Helt kritvitt ljus...nästan lite blått. 

ljus5.jpg.c19d5bec54cdd32138a6440aedb45784.jpg

 

Blir underbart att köra kvälls och nattetid nu.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    10

  • thomas001

    7

  • Jonte J

    5

  • Fritz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

I går var det dax att fixa till bättre ljus på Chevan.
Detta ska monteras på verkstaden. 
ljus6.jpg.dfc997848d7d504c012b1f774f8ab107.jpg
 
Först byttes huvudstrålkastarnas lampor ut. 
ljus2.jpg.f116e4a7ee54c7c427d8a31acbb770e8.jpg
 
Sen var det dax för dom s.k dimljusen. 
ljus3.jpg.378b9ee2d23fd803f345ae641a1a74b5.jpg
 
Bara parkeringsljusen kvar att byta. Kolla skillnaden på färg.
ljus4.jpg.b24eb169f0ccb9bc6196ae83926fd1d5.jpg
 
När dom ändå var på gång blev det utbyte av båda signalhornen mot lite starkare grejor.
ljus1.jpg.581e509b0d6f50a3152d1aa8823d69ef.jpg
 
Blev bättre än jag hade räknat med. Helt kritvitt ljus...nästan lite blått. 
ljus5.jpg.c19d5bec54cdd32138a6440aedb45784.jpg
 
Blir underbart att köra kvälls och nattetid nu.
 
 

Har du skickat efter från Lazada eller liknande.
Har också funderat på samma.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:


Har du skickat efter från Lazada eller liknande.
Har också funderat på samma.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Var hos snubben som har verkstan i NakonSawan förra veckan. Han beställde rubbet från Bangkok. Dessa är på s.k 6000K Jag ville ha starkare men han påstod att dessa är ok för snuten. Starkare så kan man få problem med snuten. 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade härför några år sen om man får montera extraljus för polisen. Nu kanske nån vet mera

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har blivit populärt att byta till starkare, men man måste veta gränsen och vad som är lagligt.

Snutarna bötfäller visst rejält numera i vissa regioner.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Det har blivit populärt att byta till starkare, men man måste veta gränsen och vad som är lagligt.

Snutarna bötfäller visst rejält numera i vissa regioner.

 

Thailändare använder ju för tusan knappt sina ordinarie lysen, vad skall de ha starkare till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid tyckt det varit väldigt konstigt att bilindustrin själv inte monterar bra ljus på sina bilar nuförtiden.

 

Monterade liknande ljus på en kompis Ford Ranger och han blev mäkta nöjd.

Skillnad som natt och dag. Hehe...

 

Min bil hade dock redan LED ljus, vilket var ett av skälen till att jag valde den. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Thailändare använder ju för tusan knappt sina ordinarie lysen, vad skall de ha starkare till?

Det är farangerna som hottar upp sina bilar med starkare ljus, thai har amuletter som löser detta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte min Isuzu för ett år sedan, och jag är precis som er andra väldigt förvånad övar att dom har så urusla ljus på en helt ny bil 2016. Man blir nästan lite skraj när det är riktigt mörkt ute för att inte hinna se fotgängare, hundar och annat som vinglar omkring. Men annars är det en helt ok bil för mig. Jag skall nog byta ut ljusen. Det gäller ju särskilt halvljuset, helt värdelöst.

 

 

 

IMG_3791.thumb.JPG.e8ca2305ce65277ff1bb098c32cc9979.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag monterade in lite extraljus fast de säger att man inte får det.

En liten LED ramp som lyser upp riktigt bra.

 

IMG_20170401_182320.jpg


IMG_20170401_182331.jpg

 

 

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ljus i all ära, men hur blir det för dem man möter, händer ofta här i Svedala att man blir riktigt bländad av en del med "bra ljus" risken är ju att man då kan orsaka olyckor för andra pga av att man vill ha ljus som i en operationssal. Sen alla dessa fjantar som kopplar till extraljus ihop med halvljuset. Så hur tänker dessa "bara jag ser skiter jag i alla andra" och faktisk kan man ju själv bli inblandad i en krock om man tokbländar de man möter.

 

Edit: snygg cheva hur är den och köra och är det en riktig USA motor i den?

Ändrades av Tekkor
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Tekkor:

Bra ljus i all ära, men hur blir det för dem man möter, händer ofta här i Svedala att man blir riktigt bländad av en del med "bra ljus" risken är ju att man då kan orsaka olyckor för andra pga av att man vill ha ljus som i en operationssal. Sen alla dessa fjantar som kopplar till extraljus ihop med halvljuset. Så hur tänker dessa "bara jag ser skiter jag i alla andra" och faktisk kan man ju själv bli inblandad i en krock om man tokbländar de man möter.

 

Edit: snygg cheva hur är den och köra och är det en riktig USA motor i den?

 

Jämför du inte bra ljus med felinställda ljus?

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Tekkor:

Bra ljus i all ära, men hur blir det för dem man möter, händer ofta här i Svedala att man blir riktigt bländad av en del med "bra ljus" risken är ju att man då kan orsaka olyckor för andra pga av att man vill ha ljus som i en operationssal. Sen alla dessa fjantar som kopplar till extraljus ihop med halvljuset. Så hur tänker dessa "bara jag ser skiter jag i alla andra" och faktisk kan man ju själv bli inblandad i en krock om man tokbländar de man möter.

 

Edit: snygg cheva hur är den och köra och är det en riktig USA motor i den?

Nu pratar vi bara halvljus. Rätt inställda så stör det inte mötande trafik mer än vad dåligt halvljus gör!

Älskar min Cheva! Har haft ny Toyota Suv, Toyota Pickup men denna kärra är enl. mig den bästa jag har haft.

200 friska hästkrafter...inte många pickisar som har det i Thailand.  Jävligt skön att köra. Fullutrustad med allt man behöver.

Så jag är mer än nöjd!

 

P.s. Det är en Izusu-motor i bilen!!!!

 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart tusan att det dåligt lyse på bilarna i Thailand, med dessa mörka rutor..

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev FF:

Klart tusan att det dåligt lyse på bilarna i Thailand, med dessa mörka rutor..

 

    FF

Precis det är inte ljuset det är fel på rulla ner sidorutan och kör ut huvudet och kolla.

( Toningen på glaset i vår bil är 60 procent klart som fan att man inte ser när det är mörkt)

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev SanMakha:

Jag köpte min Isuzu för ett år sedan, och jag är precis som er andra väldigt förvånad övar att dom har så urusla ljus på en helt ny bil 2016. Man blir nästan lite skraj när det är riktigt mörkt ute för att inte hinna se fotgängare, hundar och annat som vinglar omkring. Men annars är det en helt ok bil för mig. Jag skall nog byta ut ljusen. Det gäller ju särskilt halvljuset, helt värdelöst.

 

 

 

IMG_3791.thumb.JPG.e8ca2305ce65277ff1bb098c32cc9979.JPG

 

Då får man anpassa hastigheten därefter. Man skall inte vara rädd när man kör bil, (möjligen om man åker med som passagerare). :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ljus i all ära, men hur blir det för dem man möter, händer ofta här i Svedala att man blir riktigt bländad av en del med "bra ljus" risken är ju att man då kan orsaka olyckor för andra pga av att man vill ha ljus som i en operationssal. Sen alla dessa fjantar som kopplar till extraljus ihop med halvljuset. Så hur tänker dessa "bara jag ser skiter jag i alla andra" och faktisk kan man ju själv bli inblandad i en krock om man tokbländar de man möter.
 
Edit: snygg cheva hur är den och köra och är det en riktig USA motor i den?

Kan inte minnas att jag sett någon som har ev "extraljus" kopplade ihop med halvljus?
Däremot dimljus som lyser hela tiden, men de är ju inte på något sätt kopplade ihop med halvljuset, de stör inte särskilt mycket heller.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev FF:

Klart tusan att det dåligt lyse på bilarna i Thailand, med dessa mörka rutor..

 

    FF

Just därför kan det ju vara bättre med lite starkare lampor.

 

14 timmar sedan, skrev Jonte J:

Precis det är inte ljuset det är fel på rulla ner sidorutan och kör ut huvudet och kolla.

( Toningen på glaset i vår bil är 60 procent klart som fan att man inte ser när det är mörkt)

Lite svårt att köra med huvudet hängande ut genom sidorutan i 120.....

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev thomas001:

Just därför kan det ju vara bättre med lite starkare lampor.

 

Lite svårt att köra med huvudet hängande ut genom sidorutan i 120.....

Man kan ju stå still med bilen och kolla om man vill. Det verkar väl rätt korkat att köra ut huvudet i 120....   Mvh Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jonte J:

Man kan ju stå still med bilen och kolla om man vill. Det verkar väl rätt korkat att köra ut huvudet i 120....   Mvh Jonte

 

Ska man sitta i bilen och testa lampor på uppfarten? 

Hehe... Det är väl ändå när man kör som det gäller. 

 

Vi har för övrigt ca10% toning på framrutan, vid nattkörning skulle jag vilja ha noll, men vid dagskörning lite mer. 

Så det fick bli en kompromiss. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Ska man sitta i bilen och testa lampor på uppfarten? 

Hehe... Det är väl ändå när man kör som det gäller. 

 

Vi har för övrigt ca10% toning på framrutan, vid nattkörning skulle jag vilja ha noll, men vid dagskörning lite mer. 

Så det fick bli en kompromiss. 

På Norwegians Dreamliners kan man ju själv steglöst ställa in hur mycket tonade rutor man vill ha under färden. Då borde det väl gå att fixa detsamma på bilar åxå, åtminstone framrutan?

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Fritz:

På Norwegians Dreamliners kan man ju själv steglöst ställa in hur mycket tonade rutor man vill ha under färden. Då borde det väl gå att fixa detsamma på bilar åxå, åtminstone framrutan?

 

Fritz..

Troligen en kostnadsfråga.. Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev godbit:

Troligen en kostnadsfråga.. Med vänlig hälsning, Jan

Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket pengar folk (läs män) kan lägga ner på sina bilar för att man tycker att det är macho eller nåt sånt så nog tror jag att det skulle finnas en marknad även för såna rutor om det fanns som tillval.

 

Före detta Skodaägaren Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket pengar folk (läs män) kan lägga ner på sina bilar för att man tycker att det är macho eller nåt sånt så nog tror jag att det skulle finnas en marknad även för såna rutor om det fanns som tillval.  

Före detta Skodaägaren Fritz..

 

Behöver inte vara macho, folk har intressen också...

Vissa har bilar/mc som intresse, inget konstigt i det.

Mörka rutor är snyggt och bridge är nördigt......det är vad jag tycker, men tur att människor är olika.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket pengar folk (läs män) kan lägga ner på sina bilar för att man tycker att det är macho eller nåt sånt så nog tror jag att det skulle finnas en marknad även för såna rutor om det fanns som tillval.

 

Före detta Skodaägaren Fritz..

I din kyrka har du säkert dyra blyinfattade färgade glas. Inga enkla fönsterglas där inte...........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...