Jump to content
IGNORERAD

Internationellt körkort 3år


lillamannen

Recommended Posts

lillamannen

Var till motormännen och fixa Internationellt körkort, det fanns möjlighet att få ett 3-årigt, men han på motormännen var lite osäker om det 3-åriga var giltigt i Thailand.

 

Har ni erfarenhet av detta?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • leifen

    7

  • stefan5300

    5

  • lillamannen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bara det ettåriga gäller i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev lillamannen:

Var till motormännen och fixa Internationellt körkort, det fanns möjlighet att få ett 3-årigt, men han på motormännen var lite osäker om det 3-åriga var giltigt i Thailand.

 

Har ni erfarenhet av detta?

 

 

Thailand

Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt internationellt körkort IKK, annars riskerar du böter. Treåriga IKK godkänns inte. Längre vistelser än tre månader eller flytt till Thailand kräver thailändskt körkort redan från första dagen.

 

Thailand kräver körkort för alla motorfordon, även mopeder. För moped fordras AM eller annan A-behörighet. 
B-behörighet brukar accepteras, i alla fall för turister. Äldre förarbevis för EU-moped kan fungera om det är översatt till engelska. Mopeduthyrarna vill sällan titta på körkortet, det är polisen som då och då gör kontroller. 

Hjälm är obligatorisk när du kör moped. Mopeder som hyrs ut på turistorter saknar ofta försäkring. Försök hitta en uthyrare som erbjuder åtminstone trafikförsäkring. Mopedolyckor är mycket vanliga.

 

Läs mer om att ta körkort, ta med och köra bil i Thailand

Dela med dina vänner

   

- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/#sthash.2ASYTwaM.dpuf

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
18 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Thailand

Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt internationellt körkort IKK, annars riskerar du böter. Treåriga IKK godkänns inte. Längre vistelser än tre månader eller flytt till Thailand kräver thailändskt körkort redan från första dagen.

 

Thailand kräver körkort för alla motorfordon, även mopeder. För moped fordras AM eller annan A-behörighet. 
B-behörighet brukar accepteras, i alla fall för turister. Äldre förarbevis för EU-moped kan fungera om det är översatt till engelska. Mopeduthyrarna vill sällan titta på körkortet, det är polisen som då och då gör kontroller. 

Hjälm är obligatorisk när du kör moped. Mopeder som hyrs ut på turistorter saknar ofta försäkring. Försök hitta en uthyrare som erbjuder åtminstone trafikförsäkring. Mopedolyckor är mycket vanliga.

 

Läs mer om att ta körkort, ta med och köra bil i Thailand

Dela med dina vänner

   

- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/#sthash.2ASYTwaM.dpuf

Så det 1-åriga internationella körkortet gäller bara i 3 månader?

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev lillamannen:

Så det 1-åriga internationella körkortet gäller bara i 3 månader?

Ja, så är det.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lillamannen:

Så det 1-åriga internationella körkortet gäller bara i 3 månader?

 

Det gäller i 3 månader varje gång du kommer in i Thailand, så länge det är giltigt.

Om du har ett Non Immigrant Multi entry visum, så lämnar du ju landet var tredje månad för en visa-run och då har ett giltigt körkort under hela vistelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som har ett Non IM O, O-A får inte köra med Internationellt körkort alls utan måste skaffa Thai KK omgående.

Men för att konvertera ett svenskt KK till thai KK krävs det 1 åriga Internationella eller en översättning av det svenska till engelska hos Svenska Ambassaden.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev leifen:

Den som har ett Non IM O, O-A får inte köra med Internationellt körkort alls utan måste skaffa Thai KK omgående.

Men för att konvertera ett svenskt KK till thai KK krävs det 1 åriga Internationella eller en översättning av det svenska till engelska hos Svenska Ambassaden.

 

Det låter intressant. Och om detta stämmer har jag ju helt fel i tidigare inlägg.

Har du nån länk eller nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, användandet av IKK tillsammans med svenskt KK är anpassat för tillfälliga vistelser och turism.

 

Stämmer exakt för längden av ett turistvisum och en förlängning med 30 dagar. (90 dagar)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev leifen:

Den som har ett Non IM O, O-A får inte köra med Internationellt körkort alls utan måste skaffa Thai KK omgående.

18 minuter sedan, skrev leifen:

Den som har ett Non IM O, O-A får inte köra med Internationellt körkort alls utan måste skaffa Thai KK omgående.

Men för att konvertera ett svenskt KK till thai KK krävs åriga Internationella eller en översättning av det svenska till engelska hos Svenska Ambassadendet 1.

 

 

Det är inte alls säkert att det behövs några översättningar på svenska ambassaden, det gjorde inte jag.

 

Jag tog med mig mitt svenska körkort, passet, husboken, fick åka till immigrationskontoret och fixa ett papper på min adress 800 Baht, ett läkarintyght 50 Baht, säga grön, gul och rött när jag tittade på ett trafikljus och betala 205 Baht sedan var det klart med mitt 1-åriga körkort, året efter fick mitt 5-åriga kk efter att åter kunnat färgerna på ett trafikljus.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Det är inte alls säkert att det behövs några översättningar på svenska ambassaden, det gjorde inte jag.

 

Jag tog med mig mitt svenska körkort, passet, husboken, fick åka till immigrationskontoret och fixa ett papper på min adress 800 Baht, ett läkarintyght 50 Baht, säga grön, gul och rött när jag tittade på ett trafikljus och betala 205 Baht sedan var det klart med mitt 1-åriga körkort, året efter fick mitt 5-åriga kk efter att åter kunnat färgerna på ett trafikljus.

Hade du inte ens det ett IKK?

 

Vet några som misslyckats med din metod.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Hade du inte ens det ett IKK?

 

Vet några som misslyckats med din metod.

 

Nej.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev leifen:

Den som har ett Non IM O, O-A får inte köra med Internationellt körkort alls utan måste skaffa Thai KK omgående.

Men för att konvertera ett svenskt KK till thai KK krävs det 1 åriga Internationella eller en översättning av det svenska till engelska hos Svenska Ambassaden.

Hej

Det krävdes inte något internationellt körkort eller översättning ifrån ambassaden när jag tog Thailändskt körkort, men det var ju i.o.f.s en del år sedan, dom kopierade bara mitt körkort, tog då både mc och bilkörkort.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det krävdes inte något internationellt körkort eller översättning ifrån ambassaden när jag tog Thailändskt körkort, men det var ju i.o.f.s en del år sedan, dom kopierade bara mitt körkort, tog då både mc och bilkörkort.

Mvh isan lover

Så länge du inte rekommenderar andra att följa ditt råd för att skaffa körkort gör det inget.

 

Bättre att följa de regler som finns så slipper man bekymmer.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Regeln säger att ditt eget nationella körkort skall vara på engelska eller ledsagas av en översättning till engelska eller thai

 

I det internationella körkortet du får hos Motormännen finns både översättning till engelska och thailändska

 

Att olika myndigheter i Thailand inte följer landets egna regler är kanske inte direkt ovanligt men olika myndigheter i olika delar av landet följer samma regler olika så rekommendera ett sätt som inte följer reglerna är inte lämpligt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev leifen:

Så länge du inte rekommenderar andra att följa ditt råd för att skaffa körkort gör det inget.

 

Bättre att följa de regler som finns så slipper man bekymmer.

Hej

Det fanns inte ens med på den lista av intyg och dokument som krävdes så jag kan omöjligt ha brutit mot någon lag eller regel vid tillfället, det var Svenskt körkort, intyg om adress i Thailand, läkarundersökning, kopia på pass och typ av visum (ej turist) och ett bromsprov med röd och grön lampa.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett internationellt körkort är giltigt i ett år även i Thailand

 

Det som gör det olämpligt att använda i mer än tre månader är att många försäkringsbolag i Thailand har regler som säger att man måste ha ett thailändska körkort om man vistats längre än 3 månader i landet för att försäkringen skall gälla

 

Although International Driving Licences are valid for up to one year after arrival in Thailand, after three months many comprehensive insurance policies are made void if still driving on a foreign licence.

 

https://www.angloinfo.com/how-to/Thailand/transport/driving-licences

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det fanns inte ens med på den lista av intyg och dokument som krävdes så jag kan omöjligt ha brutit mot någon lag eller regel vid tillfället, det var Svenskt körkort, intyg om adress i Thailand, läkarundersökning, kopia på pass och typ av visum (ej turist) och ett bromsprov med röd och grön lampa.

Mvh isan lover

 

Hur gjorde personalen på körkortsenheten för att läsa ditt svenska körkort på svenska så dom visste vilka behörigheter du har och kunde ge dig rätt thailändskt körkort ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Hur gjorde personalen på körkortsenheten för att läsa ditt svenska körkort på svenska så dom visste vilka behörigheter du har och kunde ge dig rätt thailändskt körkort ?

Hej

Det fanns bilder på baksidan av olika fordon.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
13 minuter sedan, skrev Tallviking:

Ett internationellt körkort är giltigt i ett år även i Thailand

 

Det som gör det olämpligt att använda i mer än tre månader är att många försäkringsbolag i Thailand har regler som säger att man måste ha ett thailändska körkort om man vistats längre än 3 månader i landet för att försäkringen skall gälla

 

Although International Driving Licences are valid for up to one year after arrival in Thailand, after three months many comprehensive insurance policies are made void if still driving on a foreign licence.

 

https://www.angloinfo.com/how-to/Thailand/transport/driving-licences

 

Eftersom jag har Lansforsakringars reseforsakring da galler mitt IKK i 1ar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev lillamannen:

Eftersom jag har Lansforsakringars reseforsakring da galler mitt IKK i 1ar ?

 

Det är försäkringen på bilen i Thailand som är begränsningen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev lillamannen:

Eftersom jag har Lansforsakringars reseforsakring da galler mitt IKK i 1ar ?

Begränsning av försäkringars giltighet efter 90 dagar gäller främst fordonsförsäkringen i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Thailand

Enbart svenskt körkort räcker inte. Komplettera med ettårigt internationellt körkort IKK, annars riskerar du böter. Treåriga IKK godkänns inte. Längre vistelser än tre månader eller flytt till Thailand kräver thailändskt körkort redan från första dagen.

 

Thailand kräver körkort för alla motorfordon, även mopeder. För moped fordras AM eller annan A-behörighet. 
B-behörighet brukar accepteras, i alla fall för turister. Äldre förarbevis för EU-moped kan fungera om det är översatt till engelska. Mopeduthyrarna vill sällan titta på körkortet, det är polisen som då och då gör kontroller. 

Hjälm är obligatorisk när du kör moped. Mopeder som hyrs ut på turistorter saknar ofta försäkring. Försök hitta en uthyrare som erbjuder åtminstone trafikförsäkring. Mopedolyckor är mycket vanliga.

 

Läs mer om att ta körkort, ta med och köra bil i Thailand

Dela med dina vänner

   

- See more at: https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/#sthash.2ASYTwaM.dpuf

Hur ofta är det dom saknar försäkring?

 

Det ingår väl en Trafikförsäkring i "Skatten"? Det vill säga har man ett giltigt skattemärke har man också en giltig Trafikförsäkring.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Hur ofta är det dom saknar försäkring?

 

Det ingår väl en Trafikförsäkring i "Skatten"? Det vill säga har man ett giltigt skattemärke har man också en giltig Trafikförsäkring.

 

Ingen aning, inlägget har jag kopierat.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...