Jump to content
IGNORERAD

Årets färstingspruta?


audirs2

Recommended Posts

Nu e det dags för årets fästing spruta, ajj stick ont ajj! Har du tagit redan och är den för 3 år eller 5 år?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev audirs2:

Nu e det dags för årets fästing spruta, ajj stick ont ajj! Har du tagit redan och är den för 3 år eller 5 år?

Om du är yngre än 60 år består grundvaccineringen mot TBE av tre doser:

Dos ett 

Dos två, en-tre månader efter dos ett

Dos tre, fem-tolv månader efter dos två

Efter dos tre är du skyddad i tre år. För att behålla skyddet behöver du:

Dos fyra, tre år efter dos tre

Därefter rekommenderas:

Påfyllnadsdos vart femte år.

Om du har fyllt 60 år när vaccinationen mot TBE påbörjas får du vanligtvis fyra doser det första året:

 Dos ett

 Dos två, en-tre månader efter dos ett

 Dos tre, två månader efter dos två

 Dos fyra, fem-tolv månader efter dos tre

Efter dos fyra är du skyddad i tre år. För att behålla skyddet behöver du:

Dos fem, tre år efter dos fyra

Därefter rekommenderas:

Påfyllnadsdos vart femte år.

 

Källa

https://www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Vaccinationer/Vaccinationer/Vaccination-mot-TBE/?ar=True

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ska ta dos 3 snart, får det via jobbet, men egentligen vet jag inte om jag hade behövt något vaccin, har aldrig blivit fästingbiten i hela mitt liv, kan gå i shorts i skogen och plocka bär och svamp utan att fästingarna blir intresserade.

 

Värre är det för frugan och pojken som blir fästingbitna flera gånger varje år, men dom har vaccinerat sig långt före mig, jag och frugan kan gå och plocka svamp tillsammans och på henne kryper det fästingar men inte på mig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ska ta dos 3 snart, får det via jobbet, men egentligen vet jag inte om jag hade behövt något vaccin, har aldrig blivit fästingbiten i hela mitt liv, kan gå i shorts i skogen och plocka bär och svamp utan att fästingarna blir intresserade.

 

Värre är det för frugan och pojken som blir fästingbitna flera gånger varje år, men dom har vaccinerat sig långt före mig, jag och frugan kan gå och plocka svamp tillsammans och på henne kryper det fästingar men inte på mig.

Mvh isan lover

Vissa individer är riktiga fästingmagneter, medan andra aldrig har haft ett endaste fästingbett. Det kan bero på hur du luktar, men också på hur och var du rör dig i naturen.

– Fästingar attraheras av värme och koldioxid, och säkert också av olika kemiska dofter. Där kan vi skilja oss åt, säger Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet.

Fast fästingen har inte råd att vara särskilt kräsen, förklarar han.

– Den sitter där på ett grässtrå eller ett blad, och kan inte söka upp djur som den tycker luktar gott, som myggor kan. Då kan den inte tänka ”äsch, jag biter inte den här som går förbi”, säger han.

”Kanske kryper runt”

Fast vår lukt kan göra att fästingen biter sig fast snabbare på kroppen.

– På en del, som den inte tycker luktar lika gott, kanske fästingen kryper runt och letar efter ett bra ställe att bita på. Då ökar risken att bli bortborstad eller trilla av, säger han.

Slumpen spelar också in

Men hur vi rör oss i naturen kan också vara en del av förklaringen.

– Om man är ute och går i naturen längs en rådjursstig så får man förstås fler fästingar än om man bara går på en grusväg i skogen. Svampplockare rör sig ute när det är fuktigt, och det gillar både svampen och fästingarna. Men slumpen spelar förstås också in för om man får fästingar på sig eller inte, säger Didrik Vanhoenacker.

 

Källa

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/din-lukt-kan-attrahera-fastingen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev acarls:

Vissa individer är riktiga fästingmagneter, medan andra aldrig har haft ett endaste fästingbett. Det kan bero på hur du luktar, men också på hur och var du rör dig i naturen.

– Fästingar attraheras av värme och koldioxid, och säkert också av olika kemiska dofter. Där kan vi skilja oss åt, säger Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet.

Fast fästingen har inte råd att vara särskilt kräsen, förklarar han.

– Den sitter där på ett grässtrå eller ett blad, och kan inte söka upp djur som den tycker luktar gott, som myggor kan. Då kan den inte tänka ”äsch, jag biter inte den här som går förbi”, säger han.

”Kanske kryper runt”

Fast vår lukt kan göra att fästingen biter sig fast snabbare på kroppen.

– På en del, som den inte tycker luktar lika gott, kanske fästingen kryper runt och letar efter ett bra ställe att bita på. Då ökar risken att bli bortborstad eller trilla av, säger han.

Slumpen spelar också in

Men hur vi rör oss i naturen kan också vara en del av förklaringen.

– Om man är ute och går i naturen längs en rådjursstig så får man förstås fler fästingar än om man bara går på en grusväg i skogen. Svampplockare rör sig ute när det är fuktigt, och det gillar både svampen och fästingarna. Men slumpen spelar förstås också in för om man får fästingar på sig eller inte, säger Didrik Vanhoenacker.

 

Källa

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/din-lukt-kan-attrahera-fastingen

Hej

Säkert ligger det en hel del i detta, men när man är 58 år och har vistats i naturen sedan man kunde gå och folk omkring får fästingar så börjar man ju undra, tror också att det kan ha med doft eller temperatur att göra, vissa blir ju t.ex myggbitna medans andra klarar sig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag (som är abnormt spruträdd) har lärt mej att det räcker med mina hundars fästinghalsband, vi har hundarna i knät och eller på oss oavbrutet när vi e hemma. Det räcker, jag kan känna hur fästingarna kryper på mej efter att ha trängt mej igenom en grantätning under jakten. Men tack vare hundarnas halsband så biter dom inte.

 

Min läkare sa åt mej att vaccinera mej för ett par år sedan, du är ju för fan alltid i skogen - du måste. Nääe sa jag, jag tar hellre på mej ett fästingshalsband sa jag. Jaa snälla gör det så jag slipper se dej svarade han.. Va? Vafan menar du frågade jag, jo om du gör det så dör du... Vi människor tål tydligen inte för stora koncentrationer av nervgiftet som e verksam beståndsdel i halsbanden...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Odin:

Jag (som är abnormt spruträdd) har lärt mej att det räcker med mina hundars fästinghalsband, vi har hundarna i knät och eller på oss oavbrutet när vi e hemma. Det räcker, jag kan känna hur fästingarna kryper på mej efter att ha trängt mej igenom en grantätning under jakten. Men tack vare hundarnas halsband så biter dom inte.

 

Min läkare sa åt mej att vaccinera mej för ett par år sedan, du är ju för fan alltid i skogen - du måste. Nääe sa jag, jag tar hellre på mej ett fästingshalsband sa jag. Jaa snälla gör det så jag slipper se dej svarade han.. Va? Vafan menar du frågade jag, jo om du gör det så dör du... Vi människor tål tydligen inte för stora koncentrationer av nervgiftet som e verksam beståndsdel i halsbanden...

Inte roligt att ha såna problem när  man är i skogen, när jag hade hundar hitta jag två st på tio år, hade även får där var det noll

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...