Jump to content
IGNORERAD

Blodbad i Bangkok i morgon!?


Tommy

Recommended Posts

UDD skall ut och protestera igen, i hopp om att avsätta regeringen.

Det varnas för risk för våldsamheter, då uppskattningsvis 20.000 idi*ter väntas komma.

http://www.bangkokpo...ns-of-bloodshed

Jag undviker i alla fall området kring regeringskvarteren i morgon.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    10

  • MaiChai

    6

  • Tommy

    5

  • RoiET

    5

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej Tommy

Jag tror inte det blir något blodbad eftersom demonstranterna troligtvis kommer att vara lugna.

Men skulle det urarta så ligger ett blodbad nära tillhands, dessa maktgalna människor som var beredda att skada sitt eget land genom att stänga flygplatser och vandalisera och ockupera statlig egendom för att få makten kan nog göra vad som helst.

Det syns redan att polis och militär är mer vakna nu, när dom rika vandaliserade tittade dom på och vägrade lyda order.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting beror på hur pass desperat Thaksin är och ifall hans "medarbetare" försnillar mycket eller litet ur demonstrationskassan. Hittills har de demonstrationer som arrangerats av UDD på olika platser i landet dragit förvånansvärt lite folk. En del hävdar för att "organisatörerna" valt att behålla större delen av demonstrationskassan för sig själv.

Till och med en dåre som Samak konstaterade ju att thaksins folk i första hand tänker på sig själv och i andra hand på thakisn. Sen kanske Thailand kommer som trea på prio listan?

Det blir ett par tusen personer maximalt och det hela kommer att gå ganska lungt tillväga då polisen vet att de har ögonen på sig. Till förtret för dem som vill skapa oro i landet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tommy

Jag tror inte det blir något blodbad eftersom demonstranterna troligtvis kommer att vara lugna.

Men skulle det urarta så ligger ett blodbad nära tillhands, dessa maktgalna människor som var beredda att skada sitt eget land genom att stänga flygplatser och vandalisera och ockupera statlig egendom för att få makten kan nog göra vad som helst.

Det syns redan att polis och militär är mer vakna nu, när dom rika vandaliserade tittade dom på och vägrade lyda order.

Mvh Isan Lover

"ockupera statlig egendom" ? Är det inte det de röda sa göra imorgon? Okkupera och blockera access till regeringshuset?

Vad säger du i övermorgon om det visar sig att de röda varit våldsamma och orsakat upplopp?

Propaganda från makteliten och att det inte går att lita på vad som skrivs i tidningar och kablas ut på tv? ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Quote

UDD skall ut och protestera igen, i hopp om att avsätta regeringen.

Det varnas för risk för våldsamheter, då uppskattningsvis 20.000 idi*ter väntas komma.

http://www.bangkokpo...ns-of-bloodshed

Jag undviker i alla fall området kring regeringskvarteren i morgon.

MVH Tommy

Tycka vad man vill om Thaksin men att marginalisera alla som stoder UDD till "idi*ter" pavisar att du befinner dig pa samma niva som de du foraktar.

Vrid och vand pa det hur du vill och havda att alla bara ar dar for att de far betalt osv. I slutandan ar det val sunt att manniskor utnyttjar rattigheten till att oppet kunna ifragasatta den sittande makten och demonstrera. Det har ju tidigare framkommit att det finns en vaxande grupp individer som varken stodjer

Thaksin eller Demokraterna men vander sig mot den "tysta" kuppen och Demokraternas maktovertagande.

Jag kan spontant kanna att vissa ivriga Thaksin motstandare borjar tappa perspektivet lite. PErsonligen tror jag att en av de potentiellt storsta farorna for Thailands demokratiska process just nu ar radande "laissez faire" mentalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

"idi*ter", var liksom "Blodbad" ett sätt att fånga uppmärksamheten...

I artikeln står det egentligen bara att det befaras "Bloodshed", blodsspillan, vilket kan vara allt från ett skrapsår och uppåt.

Men visst tycker jag att människor som låter sig vallas till olika demonstrationer av bäst betalande, oavsett vilken sida som betalar, är idi*ter, som borde lägga sin tid på nåt produktivt istället.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Personligen tror jag att en av de potentiellt storsta farorna for Thailands demokratiska process just nu ar radande "laissez faire" mentalitet.

Den (mentaliteten) kanske är ett naturligt steg i demokratiseringsprocessen?

Rätssapparaten, insynsorgan och andra funktioner som ska vara fristående i sin utövning och stärkande

av demokratin fungerar inte i Thailand eftersom de är för beroende av interpersonella maktkonstellationer.

Det kanske behövs en tid av "laissez faire" för att man ska förstå att man vill bort från det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, en nödvändighet för att få demokrati är att vi avskaffar den.

[move]Bananrepublikanen Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Tommy

Jag tror inte det blir något blodbad eftersom demonstranterna troligtvis kommer att vara lugna.

Men skulle det urarta så ligger ett blodbad nära tillhands, dessa maktgalna människor som var beredda att skada sitt eget land genom att stänga flygplatser och vandalisera och ockupera statlig egendom för att få makten kan nog göra vad som helst.

Det syns redan att polis och militär är mer vakna nu, när dom rika vandaliserade tittade dom på och vägrade lyda order.

Mvh Isan Lover

Enögde IL ser som vanligt allt som dom snälla och fattiga röda, mot de rika och dumma gula. Inte mycket att lägga tid på att argumentera om längre eftersom han ändå inte lyssnar på andras argument.

Att det så här långt skulle vara så att polis och militär varit tuffare mot de röda, än vad de tidigare var mot de gula är bara fantasier och det finns inga belägg för detta.

Då skulle man lika lätt kunna säga att de röda varit oerhört mycket mer våldsamma än vad de gula var.

Det har ju tidigare framgått i flera trådar vad som t.e.x. hänt i Chiang mai, där har de röda t.o.m. dödat utan att polis eller militär ingripet.

Quote

Tycka vad man vill om Thaksin men att marginalisera alla som stoder UDD till "idi*ter" pavisar att du befinner dig pa samma niva som de du foraktar.

Vrid och vand pa det hur du vill och havda att alla bara ar dar for att de far betalt osv. I slutandan ar det val sunt att manniskor utnyttjar rattigheten till att oppet kunna ifragasatta den sittande makten och demonstrera. Det har ju tidigare framkommit att det finns en vaxande grupp individer som varken stodjer

Thaksin eller Demokraterna men vander sig mot den "tysta" kuppen och Demokraternas maktovertagande.

Jag kan spontant kanna att vissa ivriga Thaksin motstandare borjar tappa perspektivet lite. PErsonligen tror jag att en av de potentiellt storsta farorna for Thailands demokratiska process just nu ar radande "laissez faire" mentalitet.

Tycker inte alls att de röda varken i press eller här på MPR förklarats vara idi*ter som bara demonstrerar för pengar. Är helt övertygad om att många röda precis som de gula demonstrerar för att uttrycka sin politiska mening i ett land där de konstant känner sig överkörda.

Tommys inlägg läste i allafall jag som ett provokativt inlägg för att starta debatt, inte som att Tommy tycker de röda är idi*ter och vise versa. Ungefär som du gör ibland Wille.

Du vet ju lika väl som jag dock att det vid några tillfällen visat sig att de  röda demonstrationerna uteblivet då just betalningen uteblev. Detta innebär ju dock inte att alla röda skulle vara köpta, nej självklart är antagligen den stora majoriteten av dessa vanligt folk som håller på Thaksin och vill visa detta genom att delta i protesterna.

Avslutningsvis vill jag dock ansluta till (citat Wille från tidigare tråd) mitt egna korståg mot Thaksin och påstå att han just nu är så desperat att risken finns att det i vissa demonstrationer från de röda nästan bara finns betalda proffsdemonstranter.

Detta p.g.a. att Thaksin nu varje dag försöker genomföra någon typ av aktivitet för att inte riskera att bli bortglömd. Vanligt folk har lite svårt att förflytta sig emellan alla Thaksins protestplatser och aktiviteter, samt har svårt att hänga med i vad som händer imorgon.

Då blir det enligt mig mer och mer vanligt att de betalda proffsdemonstranterna är de som genomför det Thaksin vill skall hända.

Låt oss hoppas att det inte blir några blodbad överhuvudtaget!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nej några lånvariga ockupationer av dom röda i Bangkok tror jag inte vi får se eftersom det är arbetande människor,

det är bara rika som kan sitta där i månader.

Och jag håller med MaiChai om att det förmodligen inte blir så många, dom har helt enlelt inte råd och för dom flesta ligger Bangkok väldigt långt ifrån hemmet.

Förhoppningsvis blir det fria och demokratiska val igen, och då är det återigen folket som vinner.

Dom rika är för få för att klara ett fritt val.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Nej några lånvariga ockupationer av dom röda i Bangkok tror jag inte vi får se eftersom det är arbetande människor,

det är bara rika som kan sitta där i månader.

Och jag håller med MaiChai om att det förmodligen inte blir så många, dom har helt enlelt inte råd och för dom flesta ligger Bangkok väldigt långt ifrån hemmet.

Förhoppningsvis blir det fria och demokratiska val igen, och då är det återigen folket som vinner.

Dom rika är för få för att klara ett fritt val.

Mvh Isan Lover

IL jag kan inte längre ta dig på allvar!

Att de röda inte kan demonstrera för att de måste hem och jobba emedan de gula kan sitta hur länge som helst, eftersom de är rika och inte måste jobba, är ett riktigt löjligt påstående.

Ytterligare en fantasi från dig som inte grundar sig på något annat än hur du vill att det skall vara.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Exactemente, en nödvändighet för att få demokrati är att vi avskaffar den.

Nja, en förutsättning för att få demokrati är att först vilja ha den.

Och är det inte lite svårt att avskaffa något man aldrig haft?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, för att få det bättre så måste det bli sämre.

Korrigerade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har dere missförstått igen. För att få de bedre må de noe först bli bedre. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag tror på fullt allvar att en bonde ifrån provinserna har mindre tid och pengar på att demonstrera långt hemifrån.

Han har det redan tillräckligt svårt med att få det att gå ihop.

Men för rika boende i Bangkok var det nog ingen större uppoffring att sitta där i några månader, det märktes nog inte ens på deras konto.

Och så fick dom ju möjlighet att fortsätta berika sig på dom fattigas bekostnad i några år till, vilket förmodligen var målet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

IL,

men den logiken haltar ju ganska rejält eftersom de möten och demonstrationer som UDD och de röda hållt uppe i Issan (Khon Kaen, Udon Thani och nu senast i Phitsanulok bland annat) inte alls dragit några större skaror trots att de bjudits på mat och underhållning? Det är ju ändå på de fattiga böndernas hemmaplan som dessa möten hållts?

Det som oroar mig mest är att den i Thailand omtalade "tredje handen" eller kanske den "osynliga handen" blandar sig i demonstrationen med uppsåt att skapa kaos. Ungefär som när AFA blandar sig i demonstrationer i Sverige med enda mål att skapa kaos.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag TROR att fattiga ofta inte törs demonstrera i samma utsträckning som medel och överklass. Därför TROR jag att de röda har svårare att få sina anhängare att offentligt visa vad de tycker. Man saknar det självförtroende som krävs för det. Detta ser jag även på min frus umgänge i Sverige där gulingar inte har några problem att saluföra sitt Thaksinhat medan min fru är tyst då hon kommer från en fattig familj och dessutom inte är lika välutbildad(läs priviligierad) som sina gula medsystrar.

MVH

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det "i morgon", dock väldigt tidigt, vi får se vad som händer...

Min gissning är: i princip inget!

Mr T betalar för lite, till för få, och ingen annan bryr sig och därför blir det inte nån demonstration alls.

Jag kan ha fel, det kan vara så att de förfördelade massorna från Isaan reser sig (utan att få betalt) och kräver demokrati, trots att de knappast vet vad det är...

Tur att militären fått utbildning i kravallhantering, nu.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej RoiET

Håller med dig i det du skrev.

"Jag TROR att fattiga ofta inte törs demonstrera i samma utsträckning som medel och överklass. Därför TROR jag att de röda har svårare att få sina anhängare att offentligt visa vad de tycker. Man saknar det självförtroende som krävs för det. Detta ser jag även på min frus umgänge i Sverige där gulingar inte har några problem att saluföra sitt Thaksinhat medan min fru är tyst då hon kommer från en fattig familj och dessutom inte är lika välutbildad(läs priviligierad) som sina gula medsystrar."

Även det här.

"Synd att de inte fick det innan flygplatsockupationerna"

Det tycker jag med men det är ju skillnad på folk och folk som du vet RoiET.

Fattiga ska hålla sig på mattan inte sticka upp för då jävlar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

RoiET och IL,

så de fattiga vågar inte torgföra sina åsikter ens i Issan eller norra Thailand där "alla" stöder Thakisn?

Jag har däremot känslan av att de fattiga genomskådat Dr T och hans fagra löften och därför inte är så intresserade av att delta i de rödas olika jippon runt om i landet. Han känner det själv och börjar därför bli mer desperat och därför fruktar jag att det kan "skapas"  en incident under torsdagen för att blåsa fart på hans falnande rörelse.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej RoiET

Håller med dig i det du skrev.

"Jag TROR att fattiga ofta inte törs demonstrera i samma utsträckning som medel och överklass. Därför TROR jag att de röda har svårare att få sina anhängare att offentligt visa vad de tycker. Man saknar det självförtroende som krävs för det. Detta ser jag även på min frus umgänge i Sverige där gulingar inte har några problem att saluföra sitt Thaksinhat medan min fru är tyst då hon kommer från en fattig familj och dessutom inte är lika välutbildad(läs priviligierad) som sina gula medsystrar."

Även det här.

"Synd att de inte fick det innan flygplatsockupationerna"

Det tycker jag med men det är ju skillnad på folk och folk som du vet RoiET.

Fattiga ska hålla sig på mattan inte sticka upp för då jävlar.

Mvh Isan Lover

Det sägs idag att det i norra Thaland just nu finns träningsläger där de röda får lära sig hur man misshandlar samt tar pengar av de rika gultröjorna. Enligt vad jag hört skall man börja med detta inom några veckor.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

RoiET och IL,

så de fattiga vågar inte torgföra sina åsikter ens i Issan eller norra Thailand där "alla" stöder Thakisn?

Jag har däremot känslan av att de fattiga genomskådat Dr T och hans fagra löften och därför inte är så intresserade av att delta i de rödas olika jippon runt om i landet. Han känner det själv och börjar därför bli mer desperat och därför fruktar jag att det kan "skapas"  en incident under torsdagen för att blåsa fart på hans falnande rörelse.

Dr T är nog genomskådad på de flesta håll. Men många känner nog att den ekonomiska utvecklingen gått åt fel håll. Under Thaksin fick många ett ekonomiskt uppsving och saknar detta snarare än Dr T.  Problemet är att de fattiga saknar en vettig kandidat. Jag tror de fattiga känner en stor misstro mot politiker. Med rätta förmodligen. Den som lever får se hurvida Messias har återuppstått i form av engelsktalande gulskjorta.  :whistle:

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...