Jump to content
IGNORERAD

Blodbad i Bangkok i morgon!?


Tommy

Recommended Posts

Quote

Dr T är nog genomskådad på de flesta håll. Men många känner nog att den ekonomiska utvecklingen gått åt fel håll. Under Thaksin fick många ett ekonomiskt uppsving och saknar detta snarare än Dr T.  Problemet är att de fattiga saknar en vettig kandidat. Jag tror de fattiga känner en stor misstro mot politiker. Med rätta förmodligen. Den som lever får se hurvida Messias har återuppstått i form av engelsktalande gulskjorta:whistle:

Jens

Påminner mig om ett annat beigeklätt gäng som följde ett antal messias en gång i tiden.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    10

  • MaiChai

    6

  • Tommy

    5

  • RoiET

    5

Mest aktiva i denna tråd

Quote

RoiET och IL,

så de fattiga vågar inte torgföra sina åsikter ens i Issan eller norra Thailand där "alla" stöder Thakisn?

Jag har däremot känslan av att de fattiga genomskådat Dr T och hans fagra löften och därför inte är så intresserade av att delta i de rödas olika jippon runt om i landet. Han känner det själv och börjar därför bli mer desperat och därför fruktar jag att det kan "skapas"  en incident under torsdagen för att blåsa fart på hans falnande rörelse.

Framför allt så tror jag att de senaste dagarnas nyheter kan få folk som röstat med de röda att börja

fundera lite.

Bl.a gårdagens nyhet att staten ger föräldrar med barn som inte har råd att gå i skolan stora bidrag

för att man vill ge alla möjlighet till utbildning och minska klasskillnaderna.

Enligt nyheterna verkar det också som att stödet för Abhisit tenderar att växa bland gemene man.

Det ska bli roligt att höra IL & Co framtida klasskampsförsvar om det visar sig att det är Abhisit som

kämpar för lika villkor, minskade klasskillnader och bättre levnadsvillkor för gemene man, och inte Tack-sin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det ska bli roligt att höra IL & Co framtida klasskampsförsvar om det visar sig att det är Abhisit som

kämpar för lika villkor, minskade klasskillnader och bättre levnadsvillkor för gemene man, och inte Tack-sin.

Jag skulle i alla fall bli jätteglad! :good:

Vaxet, MaiChai och noBuzz, jag är imponerad av er optimism!

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

http://www.bangkokpo...i-pushes-pardon

Nu forsoker man kohandla. Om det skulle ga igenom vore det en katastrof - inte for endast for den generella amnestin for saval valfuskare som kuppmakare men aven for vald och terrorism samt allt annat som kan tankas handa innan den 5:e Maj

Intressant att se vad Phue Thai ar villiga att ga med pa endast for att fa tillbaka Messias och de 110 larjungarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

"Det ska bli roligt att höra IL & Co framtida klasskampsförsvar om det visar sig att det är Abhisit som

kämpar för lika villkor, minskade klasskillnader och bättre levnadsvillkor för gemene man, och inte Tack-sin."

Kan bara säga att alla som vill hjälpa dom fattiga är välkomna.

Men jag väntar allt lite till innan Abshit helgonförklaras för min del, först ska flygplatsockupationen och vandaliseringen bestraffas hårt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

http://www.bangkokpo...i-pushes-pardon

Nu forsoker man kohandla. Om det skulle ga igenom vore det en katastrof - inte for endast for den generella amnestin for saval valfuskare som kuppmakare men aven for vald och terrorism samt allt annat som kan tankas handa innan den 5:e Maj

Intressant att se vad Phue Thai ar villiga att ga med pa endast for att fa tillbaka Messias och de 110 larjungarna.

Så otroligt pinsamt och säger en del om "politikerna" bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inrikesministern hotar att avsätta alla folkvalda guvernörer som inte ser till att stoppa människor från provinsen som vill åka till Bangkok för att demonstrera mot regeringen. Källa: Dagens BKK Post.                                                                                  Demokrati i Thailand ? :good:

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilder på röda som marcherar mot regeringshuset och som har med sig lyftkranar för att

flytta bort hinder på vägen visas på tv just nu.

Det ser inte ut som att dom är helt fredligt sinnade utan verkar ta lagen i sina händer.

Får se hur det utvecklar sig. Ser inte så bra ut tycker jag.

Speciellt inte med tanke på den begärda våldsamnestin till den 5:e Maj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inrikesministern hotar att avsätta alla folkvalda guvernörer som inte ser till att stoppa människor från provinsen som vill åka till Bangkok för att demonstrera mot regeringen. Källa: Dagens BKK Post.                                                                                  Demokrati i Thailand ? :good:

Nu har jag inte tillgång till pappersupplagan av Bangkok Post där jag är nu och hittar inget om detta på nätet, kan du presentera en länk till uppgifterna?

För det kan inte vara så att du tänker på UDD´s ledande figurers påståenden att myndigheterna hindrar folk från att åka till Bangkok och demonstrera?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Men för rika boende i Bangkok var det nog ingen större uppoffring att sitta där i några månader, det märktes nog inte ens på deras konto.

Och så fick dom ju möjlighet att fortsätta berika sig på dom fattigas bekostnad i några år till, vilket förmodligen var målet.

Hej Isan Lover,

Jag tror att du har missforstatt den thailandska politiken och gang pa gang forsoker jamfora men hur det sag ut i Europa under tidigt 1900-tal, som en klassisk klasskamp istallet for den geografiska kamp det i verkligheten ar. De riktigt rika i Thailand var nog i valdigt liten utstrackning inblandade i PAD, for dem spelar det ingen roll vilket parti som styr landet, bara huruvida de kanner nagon som styr.

Manga av frugans Bangkok-vaninnor, som far anses tillhora medelklass, stodde initialt PAD, alltsa pa den tiden Thaksin var PM. Enligt dem sa var det huvudsakligen studenter och vanliga kontorsarbetare, inga riktiga "hojdare". Savitt jag vet var det ingen av dem som stodde PAD efter kuppen da det framforallt var Thaksin's immunitet fran brott som gjorde att de stodde PAD. De som oppet stodde PAD vid tiden for flygplatsockupationen var nog en blandning av ultraroyalistisk medelklass, betalda huliganer och personer som verkligen trodde att man inte kan gora en omelett utan att knacka nagra agg, dvs personer som var beredda till civil olydnad i forhoppningen att det helgar medlen for en battre framtid. Notera att jag inte stodjer den tesen.

Det vimmlar av fattiga personer i hela Thailand; i soder, i Bkk, i Centrala precis som i Nord och Nordost. I din teori att TRT var thailands motsvarighet till svenska socialdemokraterna och Thaksin en re-inkarnation av Tage Erlander sa borde de ju stotts av minst 90%, over hela landet. Faktum ar ju att han utanfor Nord och Nordost fick relativt fa roster vid det hastigt utlysta nyvalet och att PPP sedan lag runt 10-20% i manga provinser.

Jag stodde inte PAD och ar klart ambivalent till hur Demokraterna kom till makten men en sak ar saker, om alternativet ar Thaksin, en Thaksin-nominee eller Chalerm da kan jag lika garna vara utan demokrati. Demokratiska skyldigheter upphor inte for att man vunnit ett val; Mugabe leder ocksa en demokratiskt vald regering som satt alla demokratiska funktioner och institutioner ur spel men han ar lika fullt en diktator, precis som Thaksin var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Säga vad man vill om TRT men dom fick dom fattigas stöd speciellt då i nord och nordost, och för första gången i dessa människors liv fick dom ta del av landets tillgångar.

Och att dom norra och kanske mest nordöstra delen av landet bedöms vara landets fattigaste och minst utvecklade får man höra ofta och jag tror det ligger något i det, även om det naturligtvis finns fattiga i alla provinser.

Så för mig är det en typisk klasskamp mellan fattiga och rika, jag har ännu inte träffat någon fattig som stödjer dom gula,

men däremot universitets utbildade välavlönade som gör det, och det även i Isaan.

Bara det att militären och adeln som ligger bakom alla kupper stödjer dom gula säger allt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Isan Lover,

Den har diskussionen har vi haft sa manga ganger och ingen av oss har val nagot nytt att tillfora. Min ursakt ar att jag sitter pa ett hotell mitt ute i Gobioknen och inte har nagot battre for mig, vad ar din  ;) ?

Landets tre fattigaste provinser ligger i sodra Thailand och dar var det inte manga procent som rostade pa Thaksin, ganska forsteligt da det enda de fick av regeringen var kulor i baken.

An en gang, centrala Thailand ar nastan lika fattigt som Isaan och nastan alla dar rostade ocksa pa TRT vid de tva forsta valen men inte vid nyvalet och inte pa PPP, varfor da? Jo, darfor att TRT/PPP inte var det genuina arbetarparti som ville landets fattiga val som de trodde, Isaans fattiga fick ta del men de fick inte eftersom deras roster inte behovdes. TRT/PPP var, precis som alla andra partier i Thailand, ett hogerparti som kommit pa den geniala affarsiden att dela ut smulor till tillrackligt manga fattiga, las Nord och Nordost, for att forsakra sig om fortsatt majoritet och mojlighet att sko sig sjalva, sina familjer och vanner.

An en gang, TRT gjorde en stor garning for Nord och Nordost, de gav betydelse at folket dar. Jag ar helt saker pa att alla de insatser Demokraterna nu gor for Isaan, valdigt lika de insatser som de sjalva kallade populistiska nar Thaksin gjorde dem  :yes: , aldrig skulle gjorts om det inte vore for Thaksin. Det rattfardigar anda inte att hylla Thaksin da han bara selektivt hjalpte de i Nord och Nordost och dessutom skodde sig sjalv pa ett satt som till och med i Thailand ar hapnadsvackande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Isan Lover,

Den har diskussionen har vi haft sa manga ganger och ingen av oss har val nagot nytt att tillfora. Min ursakt ar att jag sitter pa ett hotell mitt ute i Gobioknen och inte har nagot battre for mig, vad ar din  ;) ?

Landets tre fattigaste provinser ligger i sodra Thailand och dar var det inte manga procent som rostade pa Thaksin, ganska forsteligt da det enda de fick av regeringen var kulor i baken.

An en gang, centrala Thailand ar nastan lika fattigt som Isaan och nastan alla dar rostade ocksa pa TRT vid de tva forsta valen men inte vid nyvalet och inte pa PPP, varfor da? Jo, darfor att TRT/PPP inte var det genuina arbetarparti som ville landets fattiga val som de trodde, Isaans fattiga fick ta del men de fick inte eftersom deras roster inte behovdes. TRT/PPP var, precis som alla andra partier i Thailand, ett hogerparti som kommit pa den geniala affarsiden att dela ut smulor till tillrackligt manga fattiga, las Nord och Nordost, for att forsakra sig om fortsatt majoritet och mojlighet att sko sig sjalva, sina familjer och vanner.

An en gang, TRT gjorde en stor garning for Nord och Nordost, de gav betydelse at folket dar. Jag ar helt saker pa att alla de insatser Demokraterna nu gor for Isaan, valdigt lika de insatser som de sjalva kallade populistiska nar Thaksin gjorde dem  :yes: , aldrig skulle gjorts om det inte vore for Thaksin. Det rattfardigar anda inte att hylla Thaksin da han bara selektivt hjalpte de i Nord och Nordost och dessutom skodde sig sjalv pa ett satt som till och med i Thailand ar hapnadsvackande.

Joru Atom, kunde inte ha sagt det bättre själv...hmmm...ja just det.

Både du och jag och Mai Chai och Wille och Buzzen och.....har sagt detta redan, typ 27 gånger var.

Förstår att nämnda öken inte erbjuder så mycket av nöjen, men vill ändå varna dig för att du nog antagligen inte kommer nå fram eller lyckas övertyga IL.

:52::52::52::52::52::52::52:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller med om att diskussionen är överflödig eftersom allt har ventilerats förut.

Jag är hemma för influensa och har därför tid att sitta framför datorn.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag har förstått det hela rätt så bryr sig alltså IL inte ett dyft om Thailand - utan enbart om Isaan.

Och att det egentligen är skit samma hur mycket Isaanborna blir lurade så länge man viftar med

en "jag-älskar-isaan"-vimpel och slänger till dem en femma då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Morgan Pålsson II profetia om det låga deltagandet verkar inte ha slått in ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, nog är det ett "lågt" deltagande alltid. Dom är ju outbildade, de satarna.

Ett under att dom ens hittade till Bangkok.

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen slängde någon till dem en femma lite då och då.

[move]

Femfemman Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förmodligen slängde någon till dem en femma lite då och då.

Femfemman Arne

Jasså? Var det du? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar protestanterna protestera mot de som betalar...

De får tydligen oklara instruktioner och vet inte riktigt när de skall bua eller hurra...

Dessutom betalas det med för stora sedlar (500 bath) och problemet med det är att ingen i närområdet har växel, nu kräver protestanterna klara instruktioner och utbetalning i mindre valörer :kort: .

Undrar hur långt detta kan gå ???:diablo:

"Spokesman Somdek Ganeeta, a farmer from Buri Ram and a longtime professional anti-government protester, made a brief statement to the press complaining that “First they asked us to protest against the CNS. Then we were told to protest against the new constitution. Then it was to support Thaksin’s innocence. Then we were supposed to call for boycotting the elections. And then they wanted us to march to Prem’s house – in the rain, I might add.” Somdek went on to criticize the payment system of a Bt500 bill for every two days, saying “The food vendors won’t accept such large bills. If no one has small change then we can’t get what we need.” The CCC is asking for payment in Bt100 bills or smaller, plus a pre-printed weekly schedule of topics to be protested."[/]

Källa http://www.thenation...news.php?id=141

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpo...-rally-deadline

Anti-government forces will end their rally outside Government House before Songkran, a Puea Thai member says. The source, a member of Puea Thai's strategy team, said former prime minister Thaksin Shinawatra wanted the rally to succeed in its aim to oust the Abhisit administration before Songkran, the Thai new year, begins on April 13.

Thaksin has called for protesters to pour in from every province to join the United Front for Democracy against Dictatorship protest in Bangkok.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.nationmul...cs_30099345.php

Det går ju mycket rykten just nu, ett är att Thaksin skulle finansiera en militärkupp med hjälp av lojala officerare från hans årskurs i akademin.

Ifall det skulle ske, är det då en återgång till demokrati i hans anhängares ögon?

Kommer han att avskaffa kungahuset samtidigt?

Utnämner sig Thaksin till "El presidente" på livstid?

Kommer den eventuella republiken Thailand att ha en ganska maktlös president som i Tyskland eller en som har all makt i sin hand som i USA?

Kan detta ske utan en massa dödsoffer?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ooops, "fel" i min länk :whistle:

April april, om nån gick på den lätte...

"Nyheten" var nån månad gammal och kommer från "Notthenation" en samhällskritisk och humoristisk nättidning om Thailand.

Rätt länk: http://www.notthenat...news.php?id=141

:wai:   Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...