Jump to content
IGNORERAD

Ny produkt


janne_h

Recommended Posts

Här i Bangkok har jag jobbat ganska hårt för att ta fram en ny spolmaskin som kommer att säljas både i Thailand och i Sverige. För att kunna erbjuda ett mindre aggregat som kan köras på vilken rörbil pickup som helst.

 

23 hästars Briggs & stratton bensinmotor med både elstart och snörstart med inbyggd 8 liters bensintank 45 ampere batteri. Pump på 21 liter per minut och 345 bar. Löstagbar slang rulle med 60 meters 1/4" slang + 30 meter och fotventil.

Slangrulls hållaren har hållare för 3 st 1/4" munstycken samt 2 3/16" munstycken levereras med 3 stycken avloppspolmunstycken roterande bakåt-frammåt samt bakåt.

Buffer vattentank på 32 liter i rostfritt stål samt torrkörningskydd

Kan som option levereras med spolhandtag samt fjärr kontroll för start stopp motor från tele radio i Göteborg (industri fjärr 2,6 GHz bandet).

 

6b1a326de44cd0c568616787d8660114.jpg

 

d33b7b667adf291a266d5eae51500815.jpg

 

26b1521ec95ec3b2ecd463343f31a6a2.jpg

 

fb15877902898316ee3a71fc6812743d.jpg

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    13

  • Cavemannen

    6

  • Dolemon

    3

  • UglyFarang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det ser bra ut.

Vad hamnar priset på?

Hur många bar är rören klassade för?

Lycka till och hoppas du får många beställningar :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser bra ut.

Vad hamnar priset på?

Hur många bar är rören klassade för?

Lycka till och hoppas du får många beställningar :-) 

 

I Thailand kommer sälja vi den för 350 000 baht

Rören klarar detta. Man får även en viss tryckförlust i slangen. Så jag skulle tippa att det där ligger runt 280 bar umgefär.

Skjuter hål på dom flesta stopp. Inga problem för rören om dom inte redan har gått förbi pensionen.

Det stora aggregatet vi säljer som är fast i en bil med 200 bar 72 minutliter ligger på 1,2 miljoner baht.

Den har samma pump som i princip alla spolbilsvanar som rullar runt i Sverige.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska för övrigt med stora spolbilen i morgon till Australiens ambassad och filma och eventuellt fräsa bort betong i ett rör. Då dom bygger ny Ambassad som nästan är klar i Lumpini.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att du brukat såna blå plaströr, samma som P3 på en bild.

Valde du 8bar eller 13,5 där? ;-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du och ev. kunder till dig bara jobb så känns det ju som att 350kbath snart är intjänat, särskilt om det inte finns så många spolaggregat ute på marknaden i Thailand.

Vad är alternativet? gräva/bila upp och leta stoppet? eller har de videokamera så att de kan lokalisera stoppet och veta var de skall gräva/bila?

Hur som helst, det där tror jag på :-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog 8,5 eftersom jag inte har något speciellt tryck där dom är. Styr det hela med en nivå switch i tanken (så den ej rinner över) samt en magnet ventil som ligger precis vid inloppet.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du och ev. kunder till dig bara jobb så känns det ju som att 350kbath snart är intjänat, särskilt om det inte finns så många spolaggregat ute på marknaden i Thailand.
Vad är alternativet? gräva/bila upp och leta stoppet? eller har de videokamera så att de kan lokalisera stoppet och veta var de skall gräva/bila?
Hur som helst, det där tror jag på :-)
 


Jag har kamera och locator.
Dock ganska ensam om detta i Thailand.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde ett jobb på McDonalds Kungsgatan(Sveriges första McD) på 90-talet.

De fick inte upp något tryck i fettkanalen som bl.a frityr och stekbord var kopplat till.

Allt var inbyggt med fast undertak och ingipsade schakt och ombyggt ett flertal ggr.

Men så fick vi tips om en kille i Stockholm som hade en robot med larvfötter och kamera på, så vi hyrde in han.

Ganska så snart hittade vi 2st gamla påstick som inte var i bruk och där vi förlorade trycket, och han hade märkt kabel varje 1/2 meter så det var enkelt att mäta ut vart vi skulle öppna gipsen för att täta.

Jag tror polarn har kvar videofilmen vi fick ifrån filmningen som var relativt nytt på den tiden :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde ett jobb på McDonalds Kungsgatan(Sveriges första McD) på 90-talet.

De fick inte upp något tryck i fettkanalen som bl.a frityr och stekbord var kopplat till.

Allt var inbyggt med fast undertak och ingipsade schakt och ombyggt ett flertal ggr.

Men så fick vi tips om en kille i Stockholm som hade en robot med larvfötter och kamera på, så vi hyrde in han.

Ganska så snart hittade vi 2st gamla påstick som inte var i bruk och där vi förlorade trycket, och han hade märkt kabel varje 1/2 meter så det var enkelt att mäta ut vart vi skulle öppna gipsen för att täta.

Jag tror polarn har kvar videofilmen vi fick ifrån filmningen som var relativt nytt på den tiden :-)

 

När det filmades på den tiden var det filmbuss.

Idag har jag alltid en liten kamera i svenska spolbilen (i Thailand vill jag ha lite mer kontroll över den [emoji4] ).

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur tjejen bestälde mer lut+ grövre avlopp till vårat avloppsystem till det komunala.

När falangen ska ut me maten.

1.thumb.JPG.45e02c41af1ca201f0aec73020b418a9.JPG

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:

 

När det filmades på den tiden var det filmbuss.

Idag har jag alltid en liten kamera i svenska spolbilen (i Thailand vill jag ha lite mer kontroll över den emoji4.png ).

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Han kom i en svart van, vi satt bak i den och kollade på en svart/vit monitor hur roboten med kameran rörde sig, och det gick att röra kameran i sidled + höjdled.

Men det var oumbärlig hjälp för oss, annars hade de fått riva hela gipstaket + schaktet, nu gjorde vi bara ett 600x600 hål i undertaket och satte senare i en hilalucka + 2st luckor där vi lagade i :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vart pappa jan -93 så det här var innan det, tippar på 90-91 någon gång, men det var stort då :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

Tur tjejen bestälde mer lut+ grövre avlopp till vårat avloppsystem till det komunala.

När falangen ska ut me maten.

1.thumb.JPG.45e02c41af1ca201f0aec73020b418a9.JPG

 

 

Tänk på att med för mycket lutning så rinner vattnet iväg före de "fasta produkterna" och stoppet kan vara ett faktum.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Här i Bangkok har jag jobbat ganska hårt för att ta fram en ny spolmaskin som kommer att säljas både i Thailand och i Sverige. För att kunna erbjuda ett mindre aggregat som kan köras på vilken rörbil pickup som helst.

 

23 hästars Briggs & stratton bensinmotor med både elstart och snörstart med inbyggd 8 liters bensintank 45 ampere batteri. Pump på 21 liter per minut och 345 bar. Löstagbar slang rulle med 60 meters 1/4" slang + 30 meter och fotventil.

Slangrulls hållaren har hållare för 3 st 1/4" munstycken samt 2 3/16" munstycken levereras med 3 stycken avloppspolmunstycken roterande bakåt-frammåt samt bakåt.

Buffer vattentank på 32 liter i rostfritt stål samt torrkörningskydd

Kan som option levereras med spolhandtag samt fjärr kontroll för start stopp motor från tele radio i Göteborg (industri fjärr 2,6 GHz bandet).

 

6b1a326de44cd0c568616787d8660114.jpg

 

d33b7b667adf291a266d5eae51500815.jpg

 

26b1521ec95ec3b2ecd463343f31a6a2.jpg

 

fb15877902898316ee3a71fc6812743d.jpg

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Har du vägarna förbi Partille så har jag ett testobjekt, i Restaurangen...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Och idag har vi varit på Australiens Ambassad på fisketur i deras avlopp.
Vi fick storfångst idag en st byggplast 1*1 meter en till på 2*1 meter en gummibit väldigt stor från en rens tjoff (ni vet en sådan där som man kör i muggen när det är stopp. Väldigt mycket betong spackel som dom har hällt rakt ut i avloppet. En rörbit med en tygbotsom satt fast i golvspspackel i röret.
Rörverkaren (som troligen var ansvarig för denna soppa u röret) var väldigt skeptisk när jag sa att jag kunde dra tillbaka gummibiten som upptog hela röret. Lite mera imponerad när han kom tillbaka från lunchen, då den låg på golvet med en byggplastbit.
Känns som vi får mera jobb där i framtiden. Då jag nu besparat dom några hundra tusen baht i uppbilning av golvet. :)
Innan vi kom dit hade dom hittat en skruvdragare i ett annat rör :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev janne_h:

Och idag har vi varit på Australiens Ambassad på fisketur i deras avlopp.
Vi fick storfångst idag en st byggplast 1*1 meter en till på 2*1 meter en gummibit väldigt stor från en rens tjoff (ni vet en sådan där som man kör i muggen när det är stopp. Väldigt mycket betong spackel som dom har hällt rakt ut i avloppet. En rörbit med en tygbotsom satt fast i golvspspackel i röret.
Rörverkaren (som troligen var ansvarig för denna soppa u röret) var väldigt skeptisk när jag sa att jag kunde dra tillbaka gummibiten som upptog hela röret. Lite mera imponerad när han kom tillbaka från lunchen, då den låg på golvet med en byggplastbit.
Känns som vi får mera jobb där i framtiden. Då jag nu besparat dom några hundra tusen baht i uppbilning av golvet. :)
Innan vi kom dit hade dom hittat en skruvdragare i ett annat rör :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Hämtade posten alldeles nyss och vad hittade jag på sidan 34 i tidningen Byggnadsarbetaren

http://www.e-magin.se/latestpaper/hz8p916v/paper

Kan vara mycket skoj i ett rör :look_down:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hämtade posten alldeles nyss och vad hittade jag på sidan 34 i tidningen Byggnadsarbetaren
http://www.e-magin.se/latestpaper/hz8p916v/paper
Kan vara mycket skoj i ett rör :look_down:


Har hittat mycket saker i avlopp genom åren. En förvirrad dam spolade ner lakan.
Hon fick sen för sig att folk bröt sig in i hennes hus för att göra detta. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Tänk på att med för mycket lutning så rinner vattnet iväg före de "fasta produkterna" och stoppet kan vara ett faktum.

Japp rätt av dig.

Har nog rätt lutning inga bekymmer på 12 år rördiamen var nog gjort för flytande från början därför böt vi till grövre inte mycket men tillräckligt för att slippa få matrial plugg i röret..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp rätt av dig.
Har nog rätt lutning inga bekymmer på 12 år rördiamen var nog gjort för flytande från början därför böt vi till grövre inte mycket men tillräckligt för att slippa få matrial plugg i röret..
 


2 procent ska den vara på enligt skolboken eller 2 cm per meter.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du vägarna förbi Partille så har jag ett testobjekt, i Restaurangen...
 
MVH Tommy

Har massor av "testobjekt" lite närmare. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Dolle:

Japp rätt av dig.

Har nog rätt lutning inga bekymmer på 12 år rördiamen var nog gjort för flytande från början därför böt vi till grövre inte mycket men tillräckligt för att slippa få matrial plugg i röret..

 

 

Problemet ökar med sträckan och speciellt om man har satt in snålspolande toaletter.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Problemet ökar med sträckan och speciellt om man har satt in snålspolande toaletter.

Sträckan är inte lång+ och vi har gamla vattenslukande toalettter spolar "rent"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått påtvingad semester i och med songkram. Så vi är uppe i yasothon just nu. Har fått en anställd som kommer härifrån att ta med sig nya skyjet på flaket upp på sin pickup . Och jag spolade rent röret från köket samt stoppet i handfatet efter att den kommit fram. Fungerar nu perfekt.
Ska på själva songkram åka till byn och spruta vatten från pickis flak med skyjet. Har provat att ställa ner den på lägsta tryck utan risk för att någon gör sig illa. Får dock iväg vattenatrålen en 15 meter i alla fall. Så det borde räcka för vatten krig och andras kanoner :) . Har en 200 liters tank som vi tar vatten ifrån.

974325bf0792a576b8a97017ac583080.jpg4b265e211ec5926a137e68366375f8e5.jpg

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...