Jump to content
IGNORERAD

Gratis akutvård vid alla thailändska sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I ett land som Thailand kan man inte ta något för givet det inser man ganska snart, sen finns det ju hur många scenarion som helst som kan leda till vissa problem, många sjukhus ute i landet är ganska små och har begränsade resurser, misstänker att vi lär få höra mer om den här reformen framöver och då inte bara i positiva ordalag.

Mvh isan lovet

 

Men vad har det att göra med påståendet att sjukhusen inte påbörjar akutvård om du inte betalar i förskott eller pantsätter sitt pass?

 

Visst finns det många scenarion, strömmen kan ju försvinna så respiratorn stannar för att fylle-somchai snott dieseln från reservaggregatet för att hälla i sin pickis...

 

Fortfarande har jag inte fått ett enda exempel av dig på att folk inte skulle få akutvård om de inte slantar upp i förskott eller pantsätter sitt pass och därmed rullas ut på gatan för att dö. Det är bara en stenbordsmyt som du verkar köpa rakt av.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    21

  • SatanG

    10

  • stefan5300

    8

  • janne_h

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

17 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Snika på andra?

 

Det handlar ju om att man ska få en människovärdig behandling utan att det ska kosta skjortan.

 

Man ska inte behöva betala för att slippa lida eller i värsta fall dö.

 

BTT

 

Betala för en försäkring så är det inga problem, att vilja snika på skattesystemet i ett land som de facto är ett U-land får mej att må illa.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt ett fall 2002 när en svägerskas son smällde med en lastbil och fördes till bysjukhuset för vidare transport till privatsjukhus i Surin,han behövde skallopereras och de gjorde inte det förens vi hade garanterat att vi kunde betala kostnaderna(Detta kan Kim intyga)Vi befann oss vid tillfället i fiskebyn och jag fick uppge mitt banknummer som garanti och först då gjordes operationen.Han är ju thai så han borde fått vården men icke.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev måne:

Har faktiskt ett fall 2002 när en svägerskas son smällde med en lastbil och fördes till bysjukhuset för vidare transport till privatsjukhus i Surin,han behövde skallopereras och de gjorde inte det förens vi hade garanterat att vi kunde betala kostnaderna(Detta kan Kim intyga)Vi befann oss vid tillfället i fiskebyn och jag fick uppge mitt banknummer som garanti och först då gjordes operationen.Han är ju thai så han borde fått vården men icke.

 

Ja det är ju märkligt för 2002 var ju den omhuldade 30 bahts reformen genomförd - men vet du vem det var som bestämde att han skulle fraktas till det privata sjukhuset?

 

För 30 bahts reformen gällde väl bara statliga sjukhus till att börja med?

 

Ifall jag förstått den här nya lagen - som tråden ursprungligen handlade om - så skulle han idag kunna köras direkt till privatsjukhuset och där får akutvården gratis under de första 72 timmarna. Sedan kanske fraktas till det allmänna för eftervård.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 timmar sedan, skrev måne:

Har faktiskt ett fall 2002 när en svägerskas son smällde med en lastbil och fördes till bysjukhuset för vidare transport till privatsjukhus i Surin,han behövde skallopereras och de gjorde inte det förens vi hade garanterat att vi kunde betala kostnaderna(Detta kan Kim intyga)Vi befann oss vid tillfället i fiskebyn och jag fick uppge mitt banknummer som garanti och först då gjordes operationen.Han är ju thai så han borde fått vården men icke.

 

Det är ju egentligen inget att säga om detta.

 

Sjukhusen skulle ju snabbt gå i konkurs om dom utövade gratisvård.

 

Däremot reagerar man ju när det handlar om ren girighet och att tjäna pengar på död och lidande.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Det tror inte jag. Skulle kunna tänka mig att man inte får lämna sjukhuset förrän pengar dyker upp.

 

Får man nog.

 

Utan pass och pengar kommer du väl inte så långt?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Får man nog.
 
Utan pass och pengar kommer du väl inte så långt?
 
BTT

In till Helsingborg kanske du tar dig iaf...

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nej jag tror inte heller man kopplar bort respiratorn eftersom det då är mord och jag tror inget sjukhus varken privat eller offentligt vill få en mordstämpel, däremot skulle jag kunna tänka mig att dom drar in på maten och medicinerna om du saknar försäkring och du lär nog få lämna sjukhuset när du i stort sett kan krypa fram.

 

BTT

Får ge brodern lite rätt här.

 

Svågern min kraschade med sin MC och eftersom han "Glömt" hjälm och stoppades med huvudet mot en stålbalk, så blev han allvarligt skallskadad, togs med Ambulans till http://yanhee.net/home

Han hade försäkring via sin arbetsgivare, så inga problem i början...

Hans försäkring gällde 1 månads intensivvård (har jag för mej, det var 7-8 år sedan).

Svågern låg i Koma de första veckorna, och vaknade upp så småningom, men när månaden var slut, förklarade sjukhuset att han var frisk nog att förflyttas, inte en dag innan det...

Vi betalade ett tag till, men det var dyrt, så han fick flytta till ett vårdhem där han låg ett år eller så, tills han kunde flytta hem igen... Ungefär då kom hans fru ihåg att hon inte var kär i honom längre och drog, de hade varit gifta i 11 år...

 

TiT

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tommy:

Får ge brodern lite rätt här.

 

Svågern min kraschade med sin MC och eftersom han "Glömt" hjälm och stoppades med huvudet mot en stålbalk, så blev han allvarligt skallskadad, togs med Ambulans till http://yanhee.net/home

Han hade försäkring via sin arbetsgivare, så inga problem i början...

Hans försäkring gällde 1 månads intensivvård (har jag för mej, det var 7-8 år sedan).

Svågern låg i Koma de första veckorna, och vaknade upp så småningom, men när månaden var slut, förklarade sjukhuset att han var frisk nog att förflyttas, inte en dag innan det...

Vi betalade ett tag till, men det var dyrt, så han fick flytta till ett vårdhem där han låg ett år eller så, tills han kunde flytta hem igen... Ungefär då kom hans fru ihåg att hon inte var kär i honom längre och drog, de hade varit gifta i 11 år...

 

TiT

 

MVH Tommy

Osökt kom jag att tänka på ett Svensk fall av bedrägliga kvinnor som jämvikt, det handlar om min brors fästmö som han hade en unge med som efter hans stroke drog... Men innan det så greja hon alla fullmakter när han låg på intensiven, så på det Norska oljekontot (jobbade på plattform ute i Nordsjön) fanns endast 7.50 kr kvar, hon lyckades även hitta hans andra försäkringar, för de pengarna köpte hon en massa elektronik grejer till sina tidigare ungar... Broren hade nyckelkopior till mitt hus, som hon sen inte "hittade" så jag fick kvickt byta alla lås. Men som sagt hon drog nån månad efter hans hemkomst i rullstol.

 

Fan va gott det är att vara gift med en ärlig Thailändska som man kan lita på, man hoppas alla kunde ha samma tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ge brodern lite rätt här.
 
Svågern min kraschade med sin MC och eftersom han "Glömt" hjälm och stoppades med huvudet mot en stålbalk, så blev han allvarligt skallskadad, togs med Ambulans till http://yanhee.net/home
Han hade försäkring via sin arbetsgivare, så inga problem i början...
Hans försäkring gällde 1 månads intensivvård (har jag för mej, det var 7-8 år sedan).
Svågern låg i Koma de första veckorna, och vaknade upp så småningom, men när månaden var slut, förklarade sjukhuset att han var frisk nog att förflyttas, inte en dag innan det...
Vi betalade ett tag till, men det var dyrt, så han fick flytta till ett vårdhem där han låg ett år eller så, tills han kunde flytta hem igen... Ungefär då kom hans fru ihåg att hon inte var kär i honom längre och drog, de hade varit gifta i 11 år...
 
TiT
 
MVH Tommy


Ja jävligt tråkigt med din svåger. Träffade ju honom flera gånger innan olyckan, helmysig kille.
Hur är det med honom idag?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Ja det är ju märkligt för 2002 var ju den omhuldade 30 bahts reformen genomförd - men vet du vem det var som bestämde att han skulle fraktas till det privata sjukhuset?

 

För 30 bahts reformen gällde väl bara statliga sjukhus till att börja med?

 

Ifall jag förstått den här nya lagen - som tråden ursprungligen handlade om - så skulle han idag kunna köras direkt till privatsjukhuset och där får akutvården gratis under de första 72 timmarna. Sedan kanske fraktas till det allmänna för eftervård.

Det statliga hade inte resurser att klara hans liv sa de,därför fick Robin Hoodmåne gripa in.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev janne_h:

 

 


Ja jävligt tråkigt med din svåger. Träffade ju honom flera gånger innan olyckan, helmysig kille.
Hur är det med honom idag?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hyfsat, han kom och hälsade på oss strax före Jul, och har återhämtat sej rätt bra.

Fortfarande en skugga av sitt forna jag, men han ville gärna hjälpa till på Thaihouse, och var med sin Syrra de flesta dagarna  under sina 90 dagar här och han gjorde så gott han kunde för att hjälpa till.

 Så en klar förbättring, som jag inte trodde var möjlig när jag såg honom som nyskadad...

 

Han har fått tillbaka sina körkort i Thailand, men det säger tyvärr inte så mycket.

För alla som inte vet, så var han privatchaufför åt en mycket välbärgad Thai-Kines familj i Bkk, en bra arbetsgivare med helt acceptabla arbetsförhållande, löner och försäkringar åt sina anställda.

Inte helt vanligt där nere!

 

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyfsat, han kom och hälsade på oss strax före Jul, och har återhämtat sej rätt bra.
Fortfarande en skugga av sitt forna jag, men han ville gärna hjälpa till på Thaihouse, och var med sin Syrra de flesta dagarna  under sina 90 dagar här och han gjorde så gott han kunde för att hjälpa till.
 Så en klar förbättring, som jag inte trodde var möjlig när jag såg honom som nyskadad...
 
Han har fått tillbaka sina körkort i Thailand, men det säger tyvärr inte så mycket.
För alla som inte vet, så var han privatchaufför åt en mycket välbärgad Thai-Kines familj i Bkk, en bra arbetsgivare med helt acceptabla arbetsförhållande, löner och försäkringar åt sina anställda.
Inte helt vanligt där nere!
 
 
MVH Tommy

Du får hälsa honom från mig. om han kommer ihåg mig?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte bra för de statliga sjukhusen !

 

18 state hospitals are broke

 

Eighteen state hospitals are broke having accumulated debts amounting from 92 million baht up to almost 400 million baht.

 

The state of financial crisis of state hospitals was recently disclosed in the Facebook page of the Federation of Doctors of central and general hospitals.

 

The following hospitals which are considered as broke are: King Rama III hospital, 354 million baht in debt; Saraburi hospital, 321 million baht; Uttradit hospital, 277 million baht; Sakhon Nakhon hospital, 225 million baht; Surat Thani hospital, 219 million baht; Khon Kaen hospital, 214 million baht; Chao Phraya Yommaraj hospital, 199 million baht; Hua Hin hospital, 194 million baht; Wachira Phuket hospital, 185 million baht; Phayao hospital, 164 million baht; Phichit hospital, 156 million baht; Songkhla hospital, 138 million baht; Hat Yai hospital, 133 million baht; Nakhon Ping hospital, 131 million baht; King Rama II hospital, 116 million baht; Phra Phuttabaat hospital, 115 million baht; Prachuab Khiri Khan hospital, 102 million baht and Sukhothai hospital, 92 million baht.

 

Public Health Minister Dr Piyasakol Sakonsattayatorn admitted that state hospitals had been experiencing financial crisis for quite a long time and the situation is now critical.

 

However, he assured that the government would did not sit idly by and was trying to solve the problem.

 

He blamed the financial crisis facing the 18 state hospitals on poor management and insufficient funding from the universal health coverage programme.

 

Full story: http://englishnews.thaipbs.or.th/18-state-hospitals-broke/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Får man nog.

 

Utan pass och pengar kommer du väl inte så långt?

 

BTT

 

Du menar att det bara är att säga att man inte har några pengar och sedan bara lämna sjukhuset? Låter tveksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
49 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Du menar att det bara är att säga att man inte har några pengar och sedan bara lämna sjukhuset? Låter tveksamt.

 

Givetvis kan man inte smita ifrån sjukhusräkningen.

 

Det som händer är väl att polisen kopplas in och sen får du nog kurera dig ett tag på immigration tills du fixat fram pengar.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Men vad har det att göra med påståendet att sjukhusen inte påbörjar akutvård om du inte betalar i förskott eller pantsätter sitt pass?

 

Visst finns det många scenarion, strömmen kan ju försvinna så respiratorn stannar för att fylle-somchai snott dieseln från reservaggregatet för att hälla i sin pickis...

 

Fortfarande har jag inte fått ett enda exempel av dig på att folk inte skulle få akutvård om de inte slantar upp i förskott eller pantsätter sitt pass och därmed rullas ut på gatan för att dö. Det är bara en stenbordsmyt som du verkar köpa rakt av.

Hej

Var och en är ju salig i din tro, själv har jag dock ännu aldrig upplevt någon lag, regeländring eller reform som har tolkats, tillämpas eller utfallit lika över hela landet, så jag ser alltid med en viss skepsis på dom beslut som tas i Bangkok och tar inget för givet längre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst hela tråden.

 

Men enligt min vän SVEN55 så är alla thailändska sjukårdsinrättningar skyldiga att ta emot och hjälpa folk upp till 72 timmar med akutbehov.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Får man nog.

 

Utan pass och pengar kommer du väl inte så långt?

 

BTT

 

Nytt pass kan man alltid ordna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev janne_h:


Du får hälsa honom från mig. om han kommer ihåg mig?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Skall jag göra!

Annars kan ni ju svänga förbi vårt hem i Bkk, han och svärmor blir säkert glada att se er igen!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
16 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Nytt pass kan man alltid ordna.

 

Tror inte du kommer så långt om du smitit från en sjukhusräkning såvida du inte knallar in i Kambodja genom risfälten någonstans.

 

BTT

 

 

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Tror inte du kommer så långt om du smitit från en sjukhusräkning såvida du inte knallar in i Kambodja genom risfälten någonstans.

 

BTT

 

 

 

Nja, det är inte mycket risfält längs gränsen till Kambodja......

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, det är inte mycket risfält längs gränsen till Kambodja......

 

Petitesser!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
17 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, det är inte mycket risfält längs gränsen till Kambodja......

 

Jag åkte över gränsen en gång och vad jag minns var där risfält med kombinerad tät djungel.

 

Minns att taxin vi satt i stannade vid ett tempel för att min kompis flickvän skulle ge mat åt munkarna.

 

Det var på den tiden röda Khmererna fortfarande tog västerlänningar som gisslan så lite rädd var man allt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jag åkte över gränsen en gång och vad jag minns var där risfält med kombinerad tät djungel.

 

Minns att taxin vi satt i stannade vid ett tempel för att min kompis flickvän skulle ge mat åt munkarna.

 

Det var på den tiden röda Khmererna fortfarande tog västerlänningar som gisslan så lite rädd var man allt.

 

BTT

Ja du det var ju ett tag sedan(75-79)?

Borde till och med varit innan de tog makten och stängde gränsen så  c:a 45 år sedan.

Och du var i Thailand första gången 1993?

Ändrades av godbit
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...