Jump to content
IGNORERAD

Gratis akutvård vid alla thailändska sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

12 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Han har ju själv sagt sig överdriva och dra saker lite extra långt för att liva upp det lite om jag inte minns fel.

Själv hoppas jag han drar på än mer, jag tycker det är ganska roligt och det gör nog han också hoppas jag :-)

 

/ SatanG

 

God morgon på dig din Satan;).

 

Om BTT nu skrivit att han tycker om att överdriva och vara provokativ så förstår jag inte att folk kan bli retade på honom, än mindre att de svarar på hans inlägg.

Jag gillar också mycket av det han skriver och håller med om mycket av det han skriver om saker och ting i barlivet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    21

  • SatanG

    10

  • stefan5300

    8

  • janne_h

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2017-03-29 at 21:57, skrev Fritz:

Äsch, jag tror faktiskt att BTT har en poäng för en gångs skull. Det är skillnad om man kommer till ett sjukhus för egen maskin för ett besvär eller om man kommer inrullandes på en bår. Jag tror nog att i det senare fallet vill man nog kolla upp att det finns ekonomisk täckning innan man tas emot för en eventuell dyrbar behandling.

 

Fritz..

Jag kom i ambulans till Bangkok Pattaya Hospital efter mc-olyckan och blev inrullad på bår Hade endast thaikörkort i plånboken. Jag blev omgående akut behandlad utan någon ekonomisk koll.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Jive:

Jag kom i ambulans till Bangkok Pattaya Hospital efter mc-olyckan och blev inrullad på bår Hade endast thaikörkort i plånboken. Jag blev omgående akut behandlad utan någon ekonomisk koll.

Jag har gjort några enklare planerade operationer på olika sjukhus här i området och i samtliga fall har jag fått betala hela eller delar av kostnaden i förskott innan jag togs in. Det är kanske skillnad om man rullas in akut på en bår eller knallar in för egen maskin.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Jag har gjort några enklare planerade operationer på olika sjukhus här i området och i samtliga fall har jag fått betala hela eller delar av kostnaden i förskott innan jag togs in. Det är kanske skillnad om man rullas in akut på en bår eller knallar in för egen maskin.

 

Fritz..

Ja, jag tror det.

När jag kom till Sirikit sjukhus i Sattahip för egten maskin och skulle opereras, så fick jag betala deposit i förskott, men alltså på båren från ambulansen till Bkk Hospital så tog de mej direkt utan förskottsbetalning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/29/2017 at 07:33, skrev Isan Lover:

Hej

Sen kan man ju undra vad landet privata och vinstdrivande sjukhus kommer att tycka om att ta emot resurs och vårdkrävande akutfall gratis?

Tror inte att dom är speciellt förtjusta i detta förslag och jag undrar hur dom kommer reagera och agera.

Mvh isan lover

 

The Nation skriver så här:

 

Citat

Piyasakol said that to cover the medical bill for the first 72 hours, the ministry has consulted with all relevant agencies and private hospitals to set up a rate for emergency treatment costing more than Bt3,000. The hospital can draw money from the medical scheme that the patient is registered to.

 

http://www.nationmultimedia.com/news/national/30310958

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/29/2017 at 07:31, skrev JohanR:

Ännu ingen som svarat på denna fråga. Någon som vet?

 

Det gäller nog endast thailändska medborgare.

 

Citat

If their illness is urgent, they can go to any hospital and receive free treatment for the first 72 hours, and then they will be transferred to the hospital that they registered with for treatment on their own scheme,

 

http://www.nationmultimedia.com/news/national/30310958

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-28 at 15:59, skrev broder tuk tuk:

Då undrar man ju om detta även innefattar turister och långliggare?

 

BTT

 

Och där vaknade Snik Johan.............

Snika på andra verkar du tycka är mycket gott.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-29 at 13:06, skrev broder tuk tuk:

 

När jag låg 14 dagar för yrsel på Srinakarin sjukhuset i Bangkok tog dom mitt pass och jag fick tillbaka det när jag åkte hem.

 

Fast vid närmare eftertanke så hade mitt visa gått ut så det var kanske därför dom beslagtog passet.

 

BTT

 

On 2017-03-29 at 16:01, skrev broder tuk tuk:

 

Dom flesta sjukhus och särskilt dom privata tar passet tills försäkringen är klar.

 

När jag åkte in på sjukhus i Thailand kom det fram en thailändare och frågade om jag hade 100.000 baht att lägga i pant.

 

Det var det första dom frågade när jag kom inrullande på båren.

 

BTT

 

 

 

Här är jag inte 100% säker men vill minnas att det finns internationella lagar vad gäller pass, de enda som har LAGLIG rätt att ta ett pass och behålla utan passinnehavarens medgivande är Polis och Immigrations myndigheter och liknande.

 

så har ett sjukhus behållit ditt pass utan att du gett ditt tillstånd så kan du nog kräva lite skadestånd, detta förutsätter att du bedömts som vaken/vid dina sinnens fulla bruk, det senaste kan kanske tyckas vara lite tveksamt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Och där vaknade Snik Johan.............

Snika på andra verkar du tycka är mycket gott.

 

Snika på andra?

 

Det handlar ju om att man ska få en människovärdig behandling utan att det ska kosta skjortan.

 

Man ska inte behöva betala för att slippa lida eller i värsta fall dö.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Här är jag inte 100% säker men vill minnas att det finns internationella lagar vad gäller pass, de enda som har LAGLIG rätt att ta ett pass och behålla utan passinnehavarens medgivande är Polis och Immigrations myndigheter och liknande.

 

så har ett sjukhus behållit ditt pass utan att du gett ditt tillstånd så kan du nog kräva lite skadestånd, detta förutsätter att du bedömts som vaken/vid dina sinnens fulla bruk, det senaste kan kanske tyckas vara lite tveksamt.

 

Jag minns att jag berättade för den thailändska läkare som hade hand om läkarintygen för försäkringarna att jag köpt sömnmedel illegalt men det enda han sa var att vi inte skulle skriva det på läkarintyget så det var inga problem.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Snika på andra?

 

Det handlar ju om att man ska få en människovärdig behandling utan att det ska kosta skjortan.

 

Man ska inte behöva betala för att slippa lida eller i värsta fall dö.

 

BTT

 

Men hamnar du akut på ett sjukhus i Thailand så behöver du inte slanta upp något innan de börjar med adekvat behandling, de beslagtar inte ditt pass heller. Det har ju jag och några andra här i tråden själv personligen erfarenheter av.

 

Så ja, jag fick en fullt människovärdig behandling och den kostade mig inte ett öre i förskott och hade jag inte haft försäkring

hade  de väl fått stämma mig eller ta förlusten.

 

Det är en stenbordsmyt att de tvingar av faranger pass och pengar innan de startar några akuta åtgärder. Du ska inte tro allt du läser på nätet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Snälla BTT håll dig till fotboll på hemmaplan, där har du ju tydligen lite koll :)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
25 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Men hamnar du akut på ett sjukhus i Thailand så behöver du inte slanta upp något innan de börjar med adekvat behandling, de beslagtar inte ditt pass heller. Det har ju jag och några andra här i tråden själv personligen erfarenheter av.

 

Så ja, jag fick en fullt människovärdig behandling och den kostade mig inte ett öre i förskott och hade jag inte haft försäkring

hade  de väl fått stämma mig eller ta förlusten.

 

Det är en stenbordsmyt att de tvingar av faranger pass och pengar innan de startar några akuta åtgärder. Du ska inte tro allt du läser på nätet...

 

Tja vi har ju alla olika erfarenheter.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Tja vi har ju alla olika erfarenheter.
 
BTT

Verkliga väger tyngre än virtuella ;)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
59 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Men hamnar du akut på ett sjukhus i Thailand så behöver du inte slanta upp något innan de börjar med adekvat behandling, de beslagtar inte ditt pass heller. Det har ju jag och några andra här i tråden själv personligen erfarenheter av.

 

Så ja, jag fick en fullt människovärdig behandling och den kostade mig inte ett öre i förskott och hade jag inte haft försäkring

hade  de väl fått stämma mig eller ta förlusten.

 

Det är en stenbordsmyt att de tvingar av faranger pass och pengar innan de startar några akuta åtgärder. Du ska inte tro allt du läser på nätet...

Hej

Du har ju onekligen besökt Thailand några gånger och då borde du veta bättre än att uttala dig för hela Thailand och alla sjukhus, det finns väl i princip inte en enda regel eller lag som tolkas lika i olika delar av landet, det har vi ju genom åren sett hur många exempel på som helst på forumet, så man ska nog inte alls ta för givet att alla sjukhus i landet kommer att agera exakt likadant i detta fallet heller.

Man har väl lyckats tolka lättare lag och regeländringar än denna väldigt olika landet runt?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du har ju onekligen besökt Thailand några gånger och då borde du veta bättre än att uttala dig för hela Thailand och alla sjukhus, det finns väl i princip inte en enda regel eller lag som tolkas lika i olika delar av landet, det har vi ju genom åren sett hur många exempel på som helst på forumet, så man ska nog inte alls ta för givet att alla sjukhus i landet kommer att agera exakt likadant i detta fallet heller.

Man har väl lyckats tolka lättare lag och regeländringar än denna väldigt olika landet runt?

Mvh isan lover

 

Kan du nämna ett enda fall de senaste 20 åren där sjukhusen i Thailand - privata eller allmänna - har rullat ut akutpatienter på gatan och låtit dem dö för att de inte hade pengar på sig eller passet med sig?

 

Visst finns det en hel del fall med faranger som hamnat i respirator och sedan inte kunnat betala för vården, men den initiala vården har de fått. 

 

Ska du in och göra ett planerat ingrepp så är det ju klart att de vill försäkra sig om att du har råd med de åtgärder du vill ha utförda.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag vet hur det gick till. BTT skulle göra en planerad bröstoperation och dom ville försäkra sig om att han hade pengar, då han inte föll i mallen för dom som vill ha dylika operationer. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Kan du nämna ett enda fall de senaste 20 åren där sjukhusen i Thailand - privata eller allmänna - har rullat ut akutpatienter på gatan och låtit dem dö för att de inte hade pengar på sig eller passet med sig?

 

Visst finns det en hel del fall med faranger som hamnat i respirator och sedan inte kunnat betala för vården, men den initiala vården har de fått. 

 

Ska du in och göra ett planerat ingrepp så är det ju klart att de vill försäkra sig om att du har råd med de åtgärder du vill ha utförda.

Hej

I Thailand finns det nog inte en enda lag, regel eller överenskommelse som man har tolkat och tillämpat lika landet runt, tror inte att man ska ta något för givet här heller, ta bara en sån sak som om man läggs in i en allmän sal med 20 andra personer eller får ett eget rum med egen sköterska, vem tror du ligger bäst till för det, en som kan legitimera sig, har pengar, har en försäkring eller en för lasarettet okänd och oidentifierad?

Riskerna är ju inte över bara för att man tas ur respiratorn, har lappats ihop o.s.v, även efterföljande intensivvård, tillsyn och eftervård kan ju vara avgörande för slutresultatet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I Thailand finns det nog inte en enda lag, regel eller överenskommelse som man har tolkat och tillämpat lika landet runt, tror inte att man ska ta något för givet här heller, ta bara en sån sak som om man läggs in i en allmän sal med 20 andra personer eller får ett eget rum med egen sköterska, vem tror du ligger bäst till för det, en som kan legitimera sig, har pengar, har en försäkring eller en för lasarettet okänd och oidentifierad?

Riskerna är ju inte över bara för att man tas ur respiratorn, har lappats ihop o.s.v, även efterföljande intensivvård, tillsyn och eftervård kan ju vara avgörande för slutresultatet.

Mvh isan lover

 

Vad har det med det akuta vårdbehovet att göra huruvida man placeras i en sal med 20 eller 1 säng efter man blivit opererad?

 

Jag placerades i ett rum med en annan thai och i det läget visste sjukhuset bara att SOS international uppgett att jag inte hade en gällande försäkring. Ingen hade egen sköterska på den våningen jag låg men det kom in en ungefär en gång i timmen och tog min puls och kollade upp mig, fullt normalt på de flesta sjukhus.

 

Behöver du respiratorvård så kopplar de inte ur den bara för att du inte har försäkring, återigen kan du ge mig ett enda exempel på att det har skett?

 

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Vad har det med det akuta vårdbehovet att göra huruvida man placeras i en sal med 20 eller 1 säng efter man blivit opererad?

 

Jag placerades i ett rum med en annan thai och i det läget visste sjukhuset bara att SOS international uppgett att jag inte hade en gällande försäkring. Ingen hade egen sköterska på den våningen jag låg men det kom in en ungefär en gång i timmen och tog min puls och kollade upp mig, fullt normalt på de flesta sjukhus.

 

Behöver du respiratorvård så kopplar de inte ur den bara för att du inte har försäkring, återigen kan du ge mig ett enda exempel på att det har skett?

 

 

Hej

I ett land som Thailand kan man inte ta något för givet det inser man ganska snart, sen finns det ju hur många scenarion som helst som kan leda till vissa problem, många sjukhus ute i landet är ganska små och har begränsade resurser, misstänker att vi lär få höra mer om den här reformen framöver och då inte bara i positiva ordalag.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Vad har det med det akuta vårdbehovet att göra huruvida man placeras i en sal med 20 eller 1 säng efter man blivit opererad?

 

Jag placerades i ett rum med en annan thai och i det läget visste sjukhuset bara att SOS international uppgett att jag inte hade en gällande försäkring. Ingen hade egen sköterska på den våningen jag låg men det kom in en ungefär en gång i timmen och tog min puls och kollade upp mig, fullt normalt på de flesta sjukhus.

 

Behöver du respiratorvård så kopplar de inte ur den bara för att du inte har försäkring, återigen kan du ge mig ett enda exempel på att det har skett?

 

 

 

Nej jag tror inte heller man kopplar bort respiratorn eftersom det då är mord och jag tror inget sjukhus varken privat eller offentligt vill få en mordstämpel, däremot skulle jag kunna tänka mig att dom drar in på maten och medicinerna om du saknar försäkring och du lär nog få lämna sjukhuset när du i stort sett kan krypa fram.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-31 at 01:40, skrev stefan5300:

 

God morgon på dig din Satan;).

 

Om BTT nu skrivit att han tycker om att överdriva och vara provokativ så förstår jag inte att folk kan bli retade på honom, än mindre att de svarar på hans inlägg.

Jag gillar också mycket av det han skriver och håller med om mycket av det han skriver om saker och ting i barlivet.

Du gillar uppenbarligen hans påhittade historier, det gör inte jag och uppenbarligen många andra. Att sitta å hitta på och ljuga på ett intresseforum är för mig ett hån mot medlemmarna och stärker samtidigt massa myter.

 

Förvånande att det finns de som går i försvar till mytomanen.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl tydligt framgått av diverse tidnings skriverier att dom vårdar folk som till exempel hamnar i respirator men blir ej utskrivna förns dom betalar. Vad gäller medicin etc så betvivlar jag att dom inte ger dessa om patenten behöver dessa för att bli frisk.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nej jag tror inte heller man kopplar bort respiratorn eftersom det då är mord och jag tror inget sjukhus varken privat eller offentligt vill få en mordstämpel, däremot skulle jag kunna tänka mig att dom drar in på maten och medicinerna om du saknar försäkring och du lär nog få lämna sjukhuset när du i stort sett kan krypa fram.

 

BTT

 

Det tror inte jag. Skulle kunna tänka mig att man inte får lämna sjukhuset förrän pengar dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...