Jump to content
IGNORERAD

Gratis akutvård vid alla thailändska sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

broder tuk tuk
8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej absolut inte, bara en kopia på det.

Men ett scenario jag kan tänka mig är att om man kommer till ett sjukhus och inte har pengar men ändå behöver vård, då skulle jag kunna tänka mig att man kan ta passet i pant tills man vet om man kommer att få betalt eller ej.

Mvh isan lover

 

Dom flesta sjukhus och särskilt dom privata tar passet tills försäkringen är klar.

 

När jag åkte in på sjukhus i Thailand kom det fram en thailändare och frågade om jag hade 100.000 baht att lägga i pant.

 

Det var det första dom frågade när jag kom inrullande på båren.

 

BTT

 

 

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    21

  • SatanG

    10

  • stefan5300

    8

  • janne_h

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

När jag låg 14 dagar för yrsel på Srinakarin sjukhuset i Bangkok tog dom mitt pass och jag fick tillbaka det när jag åkte hem.

 

Fast vid närmare eftertanke så hade mitt visa gått ut så det var kanske därför dom beslagtog passet.

 

BTT

 

Nej de är inga immigrationspoliser och bryr sig knappast om visastatusen. När var detta?

 

Just Sikarin ligger nära där jag bor och dessutom med två små barn som båda föddes där, ofta behöver vaccineras/har feber etc så känner jag till Sikarin mycket väl. Läkarna även mycket förstående för min Insomnia ;-)

En gång hade jag problem, pissade blod och kände mig stressad av okänd anledning samt var tvungen att pissa var 20:e minut under sista natten i Pattaya en gång. Drog till Bangkok hospital där och skrämde upp sjuksyrran när hon fick mitt pissprov som såg ut som pissfritt blodprov. Slutade senare med misstanke om urinsten. Problem med värk kom senare och det fick bli besök på Sikarin där doktorn på typiskt thaisätt oroligt förklarar att jag troligen har cancer. Massa tester och skit som slutade med att katoy-sjuksyrran glatt näckade mig och bytte om på mig innan jag sövdes ner (efter de rakat mina ädlare delar). Alla verkade vilja vara med på ett hörn, ger mig fan på att städerskan också var inbjuden, så klungan av sjukhuspersonal var nog närmare 10 pers som intresserat diskuterade och pekade mot farangpaketet. Fan de vet väl om att det inte var kastrering eller avlägsnande av förhud det gällde var en tanke innan den kvinnliga narkosläkaren fick dimman att rulla in och de tryckte upp en kamera genom picken upp i urinblåsan på mig.

Det var ingen cancer utan bara en inflammation så irritationen över läkare utan någon som helst pedagogisk kunskap rann bort.

 

Yrsel i två veckor, varför då?

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Nej de är inga immigrationspoliser och bryr sig knappast om visastatusen. När var detta?

 

Yrsel i två veckor, varför då?

 

/ SatanG

Delirium tremens, förmodar jag?

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, jag tror faktiskt att BTT har en poäng för en gångs skull. Det är skillnad om man kommer till ett sjukhus för egen maskin för ett besvär eller om man kommer inrullandes på en bår. Jag tror nog att i det senare fallet vill man nog kolla upp att det finns ekonomisk täckning innan man tas emot för en eventuell dyrbar behandling.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra reform, nu kan olycksoffer och akut sjuka hamna på närmaste sjukhusets akutintag utan att ifrågasatt.

Första åtgärd är viktigast.

 

Kan rädda många liv till songkran.

 

Tro inte att det är för normal sjukvård i 72 timmar som blir gratis.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev leifen:

Kanonbra reform, nu kan olycksoffer och akut sjuka hamna på närmaste sjukhusets akutintag utan att ifrågasatt.

Första åtgärd är viktigast.

 

Kan rädda många liv till songkran.

 

Tro inte att det är för normal sjukvård i 72 timmar som blir gratis.

Kan du förklar för en som int begrip?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte gubben 4906 utsatt för något, men inte fick hjälp att man såg en försäkring att någon som betalde för sjukhusvistelsen.

Har ett svagt minne om detta, man har haft fel förut, men bara en gång..

 

  FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Fritz:

Kan du förklar för en som int begrip?

 

Fritz..

Int för ja vet om he hjälp,

men att he val olagligt att nek nån första hjälp vid akut sjukdom eller olycka.

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Kanonbra reform, nu kan olycksoffer och akut sjuka hamna på närmaste sjukhusets akutintag utan att ifrågasatt.

Första åtgärd är viktigast.

 

Kan rädda många liv till songkran.

 

Tro inte att det är för normal sjukvård i 72 timmar som blir gratis.

 

8 timmar sedan, skrev Fritz:

Kan du förklar för en som int begrip?

 

Fritz..

 

Har jag inte helt fel så har de bara har gratis sjukvård på det sjukhuset i den kommun de är skrivna men sjukvården är fortfarande gratis om de får en remiss till ett bättre sjukhus än kommunsjukhuset, för byborna här gäller först kommunsjukhuset i Sri Songkhram sedan Nakhon Phanom, Sakon Nakhon och Khon Kaen i nämnd ordning, blir det resa till Khon Kaen cirka 30 mil bort så är de riktigt avancerad vård som behövs.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick identifiera mig vid mitt första sjukhusbesök och fick då ett litet kort.

14183744_1459192944106008_2958807812651228689_n.jpg.9e3a847b09c154777055e2803366dbaf.jpg

 

Men nu har jag fått en eget häfte efter alla besök.

IMG_0957.JPG.da8cee7bffe16d74e44564e704ae325d.JPG.31f47aab79a92752f66c353dd31e0554.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev leifen:

Kanonbra reform, nu kan olycksoffer och akut sjuka hamna på närmaste sjukhusets akutintag utan att ifrågasatt.

Första åtgärd är viktigast.

 

Kan rädda många liv till songkran.

 

Tro inte att det är för normal sjukvård i 72 timmar som blir gratis.

 

Är det inte redan genomfört att alla sjukhus måste ta emot akutpatienter men att detta nu förlängs i upp till 72 timmar?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 minut sedan, skrev SatanG:

 

Är det inte redan genomfört att alla sjukhus måste ta emot akutpatienter men att detta nu förlängs i upp till 72 timmar?

 

/ SatanG

 

Dom flesta sjukhusen nekar nog inte akuta patienter. Vad som sen händer om personen saknar försäkring kan man ju enbart spekulera i.

 

Kollar man på Michael Moores dokumentär om sjukförsäkringssystemet i USA blir man ju mörkrädd. Bland annat så dumpas patienter på gatan. Om detta är sant har jag inte en aning om.

 

Jag tror ju inte man skulle kasta ut en dödssjuk farang på gatan om han eller hon saknar försäkring, däremot kanske vården blir betydligt sämre.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev JohanR:

Ännu ingen som svarat på denna fråga. Någon som vet?

 

Troligtvis inte, det är ju enklare att gnälla på BTT´s inlägg.

 

Ibland är medlemmar på mpr och thailändska byggnadsarbetare väldigt lika, det kan och vet allt men ändå ingenting:big_smile:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Troligtvis inte, det är ju enklare att gnälla på BTT´s inlägg.

 

Ibland är medlemmar på mpr och thailändska byggnadsarbetare väldigt lika, det kan och vet allt men ändå ingenting:big_smile:.

 

God morgon Stefan

 

Menar du att ingen bör svara BTT när man uppfattar hans inlägg som felaktiga? Gäller det andra också isf eller bara BTT?

Du har ju själv flera inlägg i tråden men jag kan inte se att du briljerat med något svar på ursprungsfrågan. Placerar du dig själv i gruppen thailändska byggnadsarbetare?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

God morgon Stefan

 

Menar du att ingen bör svara BTT när man uppfattar hans inlägg som felaktiga? Gäller det andra också isf eller bara BTT?

Du har ju själv flera inlägg i tråden men jag kan inte se att du briljerat med något svar på ursprungsfrågan. Placerar du dig själv i gruppen thailändska byggnadsarbetare?

 

/ SatanG

 

God morgon själv.

 

Vad var det för felaktigt med detta inlägg som BTT skrev, "Då undrar man ju om detta även innefattar turister och långliggare"?

 

Nä jag har inget svar då jag inte vet men det verkar vara viktigt att gnälla på BTT så fort tillfälle ges,  jag anser inte att jag är någon thailändsk byggnadsarbetare då jag väldigt sällan är och skriver i trådar när jag inte tror mig veta eller vet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev leifen:

Int för ja vet om he hjälp,

men att he val olagligt att nek nån första hjälp vid akut sjukdom eller olycka.

 

 

Jovisst, men tidigare var det ju så att snabbaste "ambulansen" tog olycksoffret till "deras" sjukhus och var inte offret skriven där så fick patienten betala för första hjälpen och vidaretransport till patientens ordinarie sjukhus. Inte gratis alltså.

Så den nya reformen, om den kommer att fungera, är mycket bra.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

God morgon själv.

 

Vad var det för felaktigt med detta inlägg som BTT skrev, "Då undrar man ju om detta även innefattar turister och långliggare"?

 

Nä jag har inget svar då jag inte vet men det verkar vara viktigt att gnälla på BTT så fort tillfälle ges,  jag anser inte att jag är någon thailändsk byggnadsarbetare då jag väldigt sällan är och skriver i trådar när jag inte tror mig veta eller vet.

 

Det är väl inget felaktigt i det utan både  intressant och antagligen relevant för en del.

Själv reagerar jag på passfrågan och har inte märkt att någon klagat på att just den frågan du nämner har ifrågasatts.

Annars vad det gäller mina svar till BTT brukar jag försöka lägga på samma nivå som han sätter ribban, om det får dig att klassa mig som en thailändsk byggnadsarbetare som " kan och vet allt men ändå ingenting" är ju bara att beklaga isf.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Det är väl inget felaktigt i det utan både  intressant och antagligen relevant för en del.

Själv reagerar jag på passfrågan och har inte märkt att någon klagat på att just den frågan du nämner har ifrågasatts.

Annars vad det gäller mina svar till BTT brukar jag försöka lägga på samma nivå som han sätter ribban, om det får dig att klassa mig som en thailändsk byggnadsarbetare som " kan och vet allt men ändå ingenting" är ju bara att beklaga isf.

 

/ SatanG

 

Tycker också att det är en intressant fråga men det första svaret BTT fick var ju att han skulle väl ändå ta en springnota, det spelar ingen roll vad BTT skriver så ska han huggas vid fotknölarna.

Anngående thailändska byggnadsarbetare så skrev ja ibland inte all mpr medlemmar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-29 at 03:08, skrev broder tuk tuk:

 

Klart dom gör. Åtminstone tills stålarna från försäkringen är i trygg hamn.

 

BTT

Den regeln måste gälla bara dig i så fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
49 minuter sedan, skrev JJC:

Den regeln måste gälla bara dig i så fall. 

Hej

Nja det undrar jag allt, dom flesta privata och vinstdrivande sjukhusen vill naturligtvis förvissa sig om att dom kommer att få betalt, inte heller att dom vill förvissa sig om vem det är dom vårdar finner jag märkligt, t.o.m vår lille son kräver dom idéntifikation av något slag om vi är ute och reser och behöver vård till honom, man har även frågat efter pass vid såna tillfällen och då tagit en kopia av det.

Vi fick erfarenhet av detta när vi reste runt efter det att vår son blev hundbiten i ansiktet i byn, då behövdes eftervård och fortsatta rabiessprutor under en tid framåt, eftersom vi då var ute och reste fick han vård på flera olika platser.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Är det inte redan genomfört att alla sjukhus måste ta emot akutpatienter men att detta nu förlängs i upp till 72 timmar?

 

/ SatanG

Jepp. 5-6 år sen.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är en bra reform och jag kan personligen intyga att privata sjukhus i Thailand varken beslagtar passen eller kräver betalt i förskott vid akutvård.

 

Lyckades köra handen igenom rutan på en glasdörr 2008 och den skar ner till benet i handen och rev av det mesta till tre av mina fingrar. Inte bra och jag sattes i en taxi till Bumrungrad som låg närmast, de frågade givetvis om mitt pass som jag inte hade med mig men angav mitt personnummer och att jag var Svensk medborgare så sjukhuset kontaktade SOS international.

 

Det blev en tre timmars operation och en natt på sjukhuset med diverse medikamenter på den 4 sidor långa fakturan.

 

Dagen efter när jag var färdigbehandlad och redo att sändas hem så berättade sjukhuset att SOS international påstod att jag inte hade försäkring och därför inte betalade ut några pengar... Men då var jag opererad och färdigbehandlad redan, utan att ha lagt upp ett enda öre på sjukhuset eller pantsatt mitt pass.

 

Ringde och argumenterade med SOS international, men klockan var ju 5 på morgonen i Sverige så de kunde bara förmedla vad mitt försäkringsbolag-Folksam- Uppgett. Fick vänta till 15-tiden lokal tid i Bangkok för att kunna ringa till dem. Sjukhuset lät mig ringa från deras telefoner för att lösa detta och det var inte så att det stod 4 vakter runt om mig så att jag inte skulle smita.

 

Fick tag på Folksam och skällde ut dem efter noter och han lovade ju att kolla upp det omgående och bad att få återkomma. Jag frågade vad som skulle hända om jag betalade och sedan det visade sig att det var Folksam som skulle betala? Inga problem, bara skanna kvittot så skulle han i så fall föra över pengarna omedelbart.

 

Så jag berättade för sjukhuset att jag hade mitt kreditkort hemma i lägenheten och tänkte betala med det så jag blev skjutsad hem och en kassör tog med sig kortdragaren och där betalade jag drygt 52 000 battingar för hela grejen. Billigt tycket jag!

 

Det tyckte även killen på Folksam som ringde tillbaka på kvällen och bad om ursäkt då det hade blivit fel, dagen efter hade jag pengarna på mitt konto.

 

Så här såg handen ut efter att de lappat ihop den och alla senor.

 

Stefan_3.thumb.JPG.2dc85e296f52c8f23159521f0a46dec5.JPG

 

Folksam ville att jag skulle kontakta dem när jag var i Sverieg igen så att deras läkare kunde titta på det hela, han sa att det var ett utmärkt jobb och de hade inte kunnat göra det bättre i Sverige.

Det slutade med att jag numera är 3% handikappad... Inte tillräckligt för att få parkera i handikapprutorna men ändå!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nja det undrar jag allt, dom flesta privata och vinstdrivande sjukhusen vill naturligtvis förvissa sig om att dom kommer att få betalt, inte heller att dom vill förvissa sig om vem det är dom vårdar finner jag märkligt, t.o.m vår lille son kräver dom idéntifikation av något slag om vi är ute och reser och behöver vård till honom, man har även frågat efter pass vid såna tillfällen och då tagit en kopia av det.

Vi fick erfarenhet av detta när vi reste runt efter det att vår son blev hundbiten i ansiktet i byn, då behövdes eftervård och fortsatta rabiessprutor under en tid framåt, eftersom vi då var ute och reste fick han vård på flera olika platser.

Mvh isan lover

 

jag tror alla är överens om att varje patient behöver identifieras, borttaget eventuella akutfall, men det är ju inte det som de flesta verkar argumentera emot. BTT säger att alla sjukhus, särskilt de privata, tar och behåller passen till patienten checkar ut. Det är åtminstonde den delen jag vänder mig emot.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Tycker också att det är en intressant fråga men det första svaret BTT fick var ju att han skulle väl ändå ta en springnota, det spelar ingen roll vad BTT skriver så ska han huggas vid fotknölarna.

Anngående thailändska byggnadsarbetare så skrev ja ibland inte all mpr medlemmar.

 

Han har ju själv sagt sig överdriva och dra saker lite extra långt för att liva upp det lite om jag inte minns fel.

Själv hoppas jag han drar på än mer, jag tycker det är ganska roligt och det gör nog han också hoppas jag :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev SatanG:

 

jag tror alla är överens om att varje patient behöver identifieras, borttaget eventuella akutfall, men det är ju inte det som de flesta verkar argumentera emot. BTT säger att alla sjukhus, särskilt de privata, tar och behåller passen till patienten checkar ut. Det är åtminstonde den delen jag vänder mig emot.

 

/ SatanG 

Hej

Det har vi inga erfarenheter av.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...