Jump to content
IGNORERAD

Gratis akutvård vid alla thailändska sjukhus


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den thailändska regeringen har i princip godkänt en regel som kräver att alla sjukhus, statliga såväl som privata, måste tillhandahålla gratis sjukvård i upp till 72 timmar, detta meddelade Folkhälsominister Piyasakol Sakolsatayadorn under tisdagen.
Dr Piyasakol sade att syftet med beslutet är att bli av med problemen kring kostnaden för sjukvård vid akutfall. Han sade att fler detaljer kommer avslöjas den 31:a mars, men försäkrade att den nya regeln kommer kungöras och träda i kraft innan Songkranfestivalen, som brukar vara en väldigt olycksdrabbad högtid i trafiken. Folkhälsoministern sade att han var säker på att större statliga sjukhus i Bangkok samt sjukhus tillhörande Försvarsdepartementet nu är redo att acceptera patienter för akutvård.

 

c1_1222740_170328172602_620x413.jpg.1ed3b2ce803ca0f152b89e907b2c66b8.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 125
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    21

  • SatanG

    10

  • stefan5300

    8

  • janne_h

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

broder tuk tuk

Då undrar man ju om detta även innefattar turister och långliggare?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Då undrar man ju om detta även innefattar turister och långliggare?

 

BTT

Spelar väl inte dig någon roll, du hade ju ändå tagit springnota.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev uptoyou:

Spelar väl inte dig någon roll, du hade ju ändå tagit springnota.

Jag tog en springnota från ett sjukhus i Kiel en gång, berodde mest på att Försäkringskassan tyckte att jag skulle betala 12000 kronor själv, och sen ansöka om att få tillbaka pengarna, men de ville inte garantera att de tänkte betala.. Det var väl 2003 eller nåt, vi var medlemmar i EU, sedan länge...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl inte dig någon roll, du hade ju ändå tagit springnota.

Inte alls. Det krävs att man kommer till Thailand för att kunna göra en springnota på ett Thailändskt sjukhus.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
8 timmar sedan, skrev uptoyou:

Spelar väl inte dig någon roll, du hade ju ändå tagit springnota.

 

Det funkar inte eftersom dom flesta sjukhus tar ditt pass när du anländer och sen får du tillbaka det när du checkar ut.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det funkar inte eftersom dom flesta sjukhus tar ditt pass när du anländer och sen får du tillbaka det när du checkar ut.

 

BTT

 

Jaså gör dom det? Har jag aldrig hört talas eller varit med om själv.

Inte fan hade jag lämnat ifrån mig det heller om så hade varit fallet.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
46 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jaså gör dom det? Har jag aldrig hört talas eller varit med om själv.

Inte fan hade jag lämnat ifrån mig det heller om så hade varit fallet.

 

/ SatanG

 

Klart dom gör. Åtminstone tills stålarna från försäkringen är i trygg hamn.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jaså gör dom det? Har jag aldrig hört talas eller varit med om själv.

Inte fan hade jag lämnat ifrån mig det heller om så hade varit fallet.

 

/ SatanG

Inte jag heller! Men det är väl skillnad på folk och folk antar jag, en del av oss utstrålar ärlighet, andra inte. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. passet så har jag hört talas om det. Inte så att de kräver passet varje gång man "checkar in", men det händer ibland och speciellt om man inte har någon försäkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Det funkar inte eftersom dom flesta sjukhus tar ditt pass när du anländer och sen får du tillbaka det när du checkar ut.
 
BTT


Under förutsättning att du har med dig passet. Tror dom flesta lämnar passet i Hotel safen. Du är nog ganska unik om du har med dig passet överallt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Klart dom gör. Åtminstone tills stålarna från försäkringen är i trygg hamn.

 

BTT

 

Klart de inte gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Klart dom gör. Åtminstone tills stålarna från försäkringen är i trygg hamn.

 

BTT

Jag håller med SatanG. Jag har opererat mig flera gånger här, och det är ingen som frågat

efter nåt pass.

Du vet inte mycket om hur det fungerar här, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Klart dom gör. Åtminstone tills stålarna från försäkringen är i trygg hamn.

 

BTT

 

Det är inte alls klart för mig, de första 8 åren här levde jag utan försäkring och har inte hört talas om det du påstår varken på privata eller allmänna sjukhus. Genom åren har jag främst använt mig av Bumrungrad, Sikarin, Bangkok hospital, BNH men har även använt allmänna vid behov. Dessa är inte direkt kända för att idka välgörenhet men de har aldrig krävt och behållt passet av mig även då jag var oförsäkrad, varför göra det av dig? 

Man ger vanligtvis id om man inte har patientkort för det sjukhuset, vilket kan bestå av pass om man inte har något annat, för identifikation så de kan få fram din sjukdomshistorik eller mata in uppgifter så de kan skriva ut ett patientkort till dig. Id/passet ges naturligtvis tillbaka när inmatningen är klar. Skulle ett sjukhus visa tendenser till att inte lita på min betalningsförmåga och beslagta mitt pass så vore det sista gången jag satte foten där. Trampar man in och vill ha en by-passoperation, byta njurar eller annat för miljonbelopp förstår jag att det kan behövas någon säkerhet men det är väl isf det man har kreditkort och banker till. 

Berätta gärna din historia varför sjukhusen beslagtar ditt pass, hände det varje gång? Jag har inget nöje i att se dig haft problem av någon som helst orsak utan är bara nyfiken.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jaså gör dom det? Har jag aldrig hört talas eller varit med om själv.

Inte fan hade jag lämnat ifrån mig det heller om så hade varit fallet.

 

/ SatanG

Hej

Ta passet kanske dom inte gör men en kopia på passet vill nog många privatsjukhus ha av en utlänning.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Det är inte alls klart för mig, de första 8 åren här levde jag utan försäkring och har inte hört talas om det du påstår varken på privata eller allmänna sjukhus. Genom åren har jag främst använt mig av Bumrungrad, Sikarin, Bangkok hospital, BNH men har även använt allmänna vid behov. Dessa är inte direkt kända för att idka välgörenhet men de har aldrig krävt och behållt passet av mig även då jag var oförsäkrad, varför göra det av dig? 

Man ger vanligtvis id om man inte har patientkort för det sjukhuset, vilket kan bestå av pass om man inte har något annat, för identifikation så de kan få fram din sjukdomshistorik eller mata in uppgifter så de kan skriva ut ett patientkort till dig. Id/passet ges naturligtvis tillbaka när inmatningen är klar. Skulle ett sjukhus visa tendenser till att inte lita på min betalningsförmåga och beslagta mitt pass så vore det sista gången jag satte foten där. Trampar man in och vill ha en by-passoperation, byta njurar eller annat för miljonbelopp förstår jag att det kan behövas någon säkerhet men det är väl isf det man har kreditkort och banker till. 

Berätta gärna din historia varför sjukhusen beslagtar ditt pass, hände det varje gång? Jag har inget nöje i att se dig haft problem av någon som helst orsak utan är bara nyfiken.

 

/ SatanG

Hej

Ni pratar nog lite om två olika saker, har man pengar tillgängliga och betalar själv direkt behövs inget pass eller en kopia på,passet, men tänker man utnyttja en försäkring eller liknande så vill man naturligtvis säkerställa att det är rätt person man har framför sig och att namnet stämmer med det på försäkringen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ni pratar nog lite om två olika saker, har man pengar tillgängliga och betalar själv direkt behövs inget pass eller en kopia på,passet, men tänker man utnyttja en försäkring eller liknande så vill man naturligtvis säkerställa att det är rätt person man har framför sig och att namnet stämmer med det på försäkringen.

Mvh isan lover

 

Det behöver man väl inte behålla passet för?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Det behöver man väl inte behålla passet för?

 

/ SatanG

Hej

Min erfarenhet är nog ändå att passet är det id som man litar på mest i Thailand, både på hotell, sjukhus och i kontakt med olika myndigheter så begär man ofta att få se passet och kopierar det ofta också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Då undrar man ju om detta även innefattar turister och långliggare?

 

BTT

Ännu ingen som svarat på denna fråga. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Sen kan man ju undra vad landet privata och vinstdrivande sjukhus kommer att tycka om att ta emot resurs och vårdkrävande akutfall gratis?

Tror inte att dom är speciellt förtjusta i detta förslag och jag undrar hur dom kommer reagera och agera.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Min erfarenhet är nog ändå att passet är det id som man litar på mest i Thailand, både på hotell, sjukhus och i kontakt med olika myndigheter så begär man ofta att få se passet och kopierar det ofta också.

Mvh isan lover

 

Ok jag försöker igen. "Det behöver man väl inte behålla passet för?"

 

/ SatanG"

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Ok jag försöker igen. "Det behöver man väl inte behålla passet för?"

 

/ SatanG"

Hej

Nej absolut inte, bara en kopia på det.

Men ett scenario jag kan tänka mig är att om man kommer till ett sjukhus och inte har pengar men ändå behöver vård, då skulle jag kunna tänka mig att man kan ta passet i pant tills man vet om man kommer att få betalt eller ej.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det funkar inte eftersom dom flesta sjukhus tar ditt pass när du anländer och sen får du tillbaka det när du checkar ut.

 

BTT

Aldrig varit med om, har du googlat fram det? 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
9 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Det funkar inte eftersom dom flesta sjukhus tar ditt pass när du anländer och sen får du tillbaka det när du checkar ut.

 

BTT

 

Det borde grisbilschaufförerna i Pattis kräva av dig också. :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
7 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Det är inte alls klart för mig, de första 8 åren här levde jag utan försäkring och har inte hört talas om det du påstår varken på privata eller allmänna sjukhus. Genom åren har jag främst använt mig av Bumrungrad, Sikarin, Bangkok hospital, BNH men har även använt allmänna vid behov. Dessa är inte direkt kända för att idka välgörenhet men de har aldrig krävt och behållt passet av mig även då jag var oförsäkrad, varför göra det av dig? 

Man ger vanligtvis id om man inte har patientkort för det sjukhuset, vilket kan bestå av pass om man inte har något annat, för identifikation så de kan få fram din sjukdomshistorik eller mata in uppgifter så de kan skriva ut ett patientkort till dig. Id/passet ges naturligtvis tillbaka när inmatningen är klar. Skulle ett sjukhus visa tendenser till att inte lita på min betalningsförmåga och beslagta mitt pass så vore det sista gången jag satte foten där. Trampar man in och vill ha en by-passoperation, byta njurar eller annat för miljonbelopp förstår jag att det kan behövas någon säkerhet men det är väl isf det man har kreditkort och banker till. 

Berätta gärna din historia varför sjukhusen beslagtar ditt pass, hände det varje gång? Jag har inget nöje i att se dig haft problem av någon som helst orsak utan är bara nyfiken.

 

/ SatanG

 

När jag låg 14 dagar för yrsel på Srinakarin sjukhuset i Bangkok tog dom mitt pass och jag fick tillbaka det när jag åkte hem.

 

Fast vid närmare eftertanke så hade mitt visa gått ut så det var kanske därför dom beslagtog passet.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...