Jump to content
IGNORERAD

Ny lag om alkoholgränser i trafiken.


janne_h

Recommended Posts

Det har nu kommit en ny lag som säger att gränsen för rattfylla för ungdomar under 20 år samt folk utan körkort har sänkts till 20 milligram.

Gränsen på 50 milligram alkohol i utandningsluften för övriga kvarstår dock.

 

Skulle tippa att folk som kör på svenskt körkort (ej internationellt) riskerar att hamna i kategorin körkortslösa i detta?

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    20

  • Surin P3

    8

  • leifen

    5

  • frason

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad
7 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Det har nu kommit en ny lag som säger att gränsen för rattfylla för ungdomar under 20 år samt folk utan körkort har sänkts till 20 milligram.

Gränsen på 50 milligram alkohol i utandningsluften för övriga kvarstår dock.

 

Skulle tippa att folk som kör på svenskt körkort (ej internationellt) riskerar att hamna i kategorin körkortslösa i detta?

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Skall säkert vara 0,2 mg per liter utandningsluft gissar jag.

Har du någon bra länk till lagen?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej dom sa det på tv för en stund sedan.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Skall säkert vara 0,2 mg per liter utandningsluft gissar jag.

 
 


Nu sa dom 20 milligram igen på tv. Så det ska nog vara det.
Man blir alldeles snurrig på detta. Det motsvarar i alla fall 0,4 promille ungefär.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Nu sa dom 20 milligram igen på tv. Så det ska nog vara det.
Man blir alldeles snurrig på detta. Det motsvarar i alla fall 0,4 promille ungefär.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Om det motsvarar 0,4 promille är det som Naam K skrev.

Kippt från polisen (NFC)

Straffbarhetsgränsen för rattfylleri är 0,10 mg/l utandningsluft eller 0,2 promille i blod, beroende på om personen i fråga har lämnat utandningsprov eller blodprov. Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 mg/l eller 1,0 promille. Straffbarhetsgränserna mellan utandningsprov och blodprov förhåller sig så att det är till fördel för den misstänkte att lämna utandningsprov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det motsvarar 0,4 promille är det som Naam K skrev.
Kippt från polisen (NFC)
Straffbarhetsgränsen för rattfylleri är 0,10 mg/l utandningsluft eller 0,2 promille i blod, beroende på om personen i fråga har lämnat utandningsprov eller blodprov. Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 mg/l eller 1,0 promille. Straffbarhetsgränserna mellan utandningsprov och blodprov förhåller sig så att det är till fördel för den misstänkte att lämna utandningsprov.


Inte för att jag misstror dig på något sätt. Men du har inte en länk. Då jag aldrig hört talas om den lägre gränsen.
Och googlar man på det så är det bara 0.50 som poppar upp överallt.
Och på tv nämnde dom inte heller 0,10.
Men som jag sa, detta är en jungel då dom på tv säger 20 milligram och inte 0.20 vilket förmodligen betyder att dom läser fel.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Inte för att jag misstror dig på något sätt. Men du har inte en länk. Då jag aldrig hört talas om den lägre gränsen.
Och googlar man på det så är det bara 0.50 som poppar upp överallt.
Och på tv nämnde dom inte heller 0,10.
Men som jag sa, detta är en jungel då dom på tv säger 20 milligram och inte 0.20 vilket förmodligen betyder att dom läser fel.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Informationen som M33 klistrade in är vad som gäller i Sverige.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen

Jag tog bort mitt inlägg för jag trodde M33 menade Thailand.

Men det hann tydligen att läsas, haha.

 

 

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

Informationen som M33 klistrade in är vad som gäller i Sverige.


OK men det jag skrev om var Thailand.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

 


OK men det jag skrev om var Thailand.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Tror dom läser fel bara på TV.

Så här var det innan, man har alltså ändrat det till att 0.2mg gäller ungdomar och folk under 20 samt puckon utan körkort. Tidigare var det applicerbart på folk som haft körkort mindre än 5 år.

Drink driving is illegal in Thailand and the blood alcohol limit is 0.5 mg. Those who have not yet had their licence for five years have a lower limit of 0.2 mg.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror dom läser fel bara på TV.
Så här var det innan, man har alltså ändrat det till att 0.2mg gäller ungdomar och folk under 20 samt puckon utan körkort. Tidigare var det applicerbart på folk som haft körkort mindre än 5 år.
Drink driving is illegal in Thailand and the blood alcohol limit is 0.5 mg. Those who have not yet had their licence for five years have a lower limit of 0.2 mg.


Ja då kan man undra vad som ändrats?
Hur många ungdomar under 20 har haft körkortet mer än 5 år?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Ja då kan man undra vad som ändrats?
Hur många ungdomar under 20 har haft körkortet mer än 5 år?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Att folk över 20 kan köra mer berusade än folk under 20 oavsett hur länge dessa över 20 haft körkort. :D

 

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev janne_h:

 


OK men det jag skrev om var Thailand.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Men jag försökte bara påtala att 20mg/l i utandningsluften är orimligt och att det troligtvis är 0,2mg/l som Naam Kaeng skrev

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev M33:

Men jag försökte bara påtala att 20mg/l i utandningsluften är orimligt och att det troligtvis är 0,2mg/l som Naam Kaeng skrev

 

Jösses, har du gett dig in i polemik med Janne....  ?

Denna kan du aldrig vinna, hur rätt du än har...?

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sangwal:

Jösses, har du gett dig in i polemik med Janne....  ?

Denna kan du aldrig vinna, hur rätt du än har...?

 

Rock on!

haha, tänkte inte på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Hur många ungdomar under 20 har haft körkortet mer än 5 år?

 

Alla som tog kort för "moppe" när de var 15 år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Alla som tog kort för "moppe" när de var 15 år.

 

Tog du moppe kort när du var 15 och har det i 5 år så är du " över " 20

inte " under " 20 som Janne frågade ;-)

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
9 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Inte för att jag misstror dig på något sätt. Men du har inte en länk. Då jag aldrig hört talas om den lägre gränsen.
Och googlar man på det så är det bara 0.50 som poppar upp överallt.
Och på tv nämnde dom inte heller 0,10.
Men som jag sa, detta är en jungel då dom på tv säger 20 milligram och inte 0.20 vilket förmodligen betyder att dom läser fel.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Jungel ??

Var nykter i trafiken som jag = inget problem med milligram/promille :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jungel ??

Var nykter i trafiken som jag = inget problem med milligram/promille [emoji4]

 

Det är jag ochså. Men begreppen är en jungel för det, när man diskuterar dom.

Allra helst när inte thai tv kan säga rätt ens.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Det är jag ochså. Men begreppen är en jungel för det, när man diskuterar dom.

Allra helst när inte thai tv kan säga rätt ens.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

Beroende på vilken kanal man tittar på, så kan nyhetskanalerna vara ganska barnsliga och oprofessionella, specielt när det sitter tre fyra kärringar och flamsar och fnissar.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
57 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Det är jag ochså. Men begreppen är en jungel för det, när man diskuterar dom.

Allra helst när inte thai tv kan säga rätt ens.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Jag bara citerade din "jungel"

Jag vet att du kor nyktert, men jag menade att alla ska kora nyktert och behover EJ fundera pa milligram/promille.

Link to comment
Dela på andra sajter

New traffic regulation to deal with drunk driving

 

2803001traffic.jpg

Drivers who are under 20 years of age and are tested with over 20 milligram percent alcohol will be regarded as drunk and will face charge of drunk driving if caught behind the steering wheel under an amended ministerial regulation approved by the cabinet on Tuesday.

The amended regulation issued in compliance with the land traffic act was proposed by the Royal Thai Office to deal with drunk driving which was blamed as one of the major reasons for numerous car accidents besides speeding.

The amended ministerial regulation also treats drivers who do not have a driving license or who have a temporary driving license and are tested with more than 20 milligram percent alcohol will also be regarded as drunk.

For the rest of the drivers, anyone tested with more than 50 milligram percent alcohol will be regarded as drunk and, if caught driving, will face charge of drunk driving.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/new-traffic-regulation-deal-drunk-driving/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 minuter sedan, skrev Tallviking:

New traffic regulation to deal with drunk driving

 

2803001traffic.jpg

Drivers who are under 20 years of age and are tested with over 20 milligram percent alcohol will be regarded as drunk and will face charge of drunk driving if caught behind the steering wheel under an amended ministerial regulation approved by the cabinet on Tuesday.

The amended regulation issued in compliance with the land traffic act was proposed by the Royal Thai Office to deal with drunk driving which was blamed as one of the major reasons for numerous car accidents besides speeding.

The amended ministerial regulation also treats drivers who do not have a driving license or who have a temporary driving license and are tested with more than 20 milligram percent alcohol will also be regarded as drunk.

For the rest of the drivers, anyone tested with more than 50 milligram percent alcohol will be regarded as drunk and, if caught driving, will face charge of drunk driving.

 

http://englishnews.thaipbs.or.th/new-traffic-regulation-deal-drunk-driving/

Hej

Låter som en bra lag, unga tål ju säkert alkohol sämre, vi vuxna har ju tränat längre och kan köra fullare, helt logiskt. ?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...