Jump to content
IGNORERAD

Juntan är frustrerade på Pattayas rykte.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Läste denna artikel ifrån Reuters om införandet av en s.k "Happy Zone" i Pattaya i ett försök förbättra stadens image, landets junta är frustrerade över att Pattaya ses som världens huvudstad när det handlar om sex och synd, några tillslag och smärre upprensningsförsök har väl juntan gjort, men inkomsterna är stora och det verkar nog som om man är beredda att se mellan fingrarna med att landets lagar inte följs i denna stad och på flera andra platser, genom att utropa platsen till en "Happy Zone" göra den säkrare och mer attraktiv hoppas man ändå kunna ändra på ryktet.

 

Men i slutet av artikeln säger ändå Apichai Krobpetch som är Pattayas polischef att prostitutionen i Pattaya ska utrotas, undrar om han menar allvar med detta, sexhandeln i sig är ju också en turistattraktion som det framgår i artikeln.

 

Mar 26, 2017 | 10:37am EDT

Sex in Thai city frustrates junta

By Matthew Tostevin | Pattaya, Thailand

 

IMG_1535.JPG.6a106dd78475be7f6e0e894f13372bb5.JPG

Employees sit outside a go-go bar. The newest idea on how to turn Pattaya into a family-friendly resort is to declare Happy Zones. (Reuters photos)

 

With mascots dressed as smiling fish and a police rock band, Thai authorities launched a "Happy Zone" at the weekend to improve the image of a city notorious for sex tourism.

Stung by foreign headlines portraying the seaside resort of Pattaya as "Sin City" and "The World's Sex Capital", Thailand's junta has begun a new effort to re-brand it.

But the contradictions in Pattaya highlight Thailand's challenge in tackling a side of its tourist industry that remains economically vital while being officially excoriated.

"I want people to see that we are not like what they say. We are not allowing prostitution in these entertainment places," provincial governor Pakkaratorn Teianchai told reporters on the infamous Walking Street in Pattaya, southeast of Bangkok.

Less than 10 meters (yards) away, women accosted foreign men to offer sex for 2,000 baht ($60). Others lined up with numbers so customers could take their pick. Masseuses in miniskirts offered "happy ending" massages whose euphemistic title has nothing to do with the Happy Zone of the authorities.

"Everyone is here to make a living," said one 35-year-old woman who came originally from a village in central Thailand. Tagged with the number "136", she declined to give her name.

"I would rather be a waitress, but then I couldn't send my children to school and I want them to have a better future than this," she said.

In fact, sex tourism is not growing as fast as other aspects of Thailand's tourist industry - the only bright spot for an economy whose expansion has been by far the slowest among major Southeast Asian economies since the 2014 coup.

No official figures show its scale.

But there is an indication in the balance of male to female visitors. In 2012, there were nearly 6 men for every 4 women. In 2015, the numbers were pretty much even, according to figures provided to Reuters by the tourism ministry.

Sex tourism began in Pattaya when it became an R&R spot for U.S. soldiers during the Vietnam War, though prostitution is just as evident in parts of Bangkok and other resorts.

The number of female sex workers in Thailand was put at over 120,000 in a 2014 UNAIDS report. Some estimates run to double that and not all the women who get paid for sex are full-time prostitutes.

Given a 305 baht ($8.80) a day minimum wage, the chance of earning several times more is an obvious lure, particularly in poorer rural regions.

 

CRACKDOWN

The latest of many crackdowns in Pattaya happened after foreign newspaper reports last month, which drew an angry response from junta leader Prayuth Chan-ocha, for whom bringing order is a mantra. 

A handful of bars were raided. Bar owners and working women were fined. Scared to venture out, tourists looking for sex stayed in hotels. Street vendors and shops saw sales tumble. The money which flows to all levels in the city - including law enforcement agencies - fell off.

The Happy Zone approach is a softer way to try to show that something is being done. If it works on Walking Street, the idea will be spread to the less sanitized side streets - the sois.

Businesses in the Happy Zone are asked to make the area feel safer, there are increased security patrols, police launched a mobile phone app for visitors to summon them in emergency. 

"This is a pioneer project to organize a tourist destination and elevate it to promote Thailand's quality tourism," Apichai Krobpetch, chief of Pattaya city police, told Reuters. "We will also stamp out prostitution in the area."

There was no sign of that at the weekend.

In fact, Pattaya's sex industry has become an attraction in its own right for the millions of Chinese who make up about one in three visitors to Thailand.

Led by guides with pennants, the Chinese tour groups thread quickly along Walking Street, past the go-go bars and the beer bars where young Thai women sit down with foreign men.

They only pause to take pictures.

"We just came here to see. That's all," laughed twenty something saleswoman Linda Sieng in a group of 11 tourists from Guaghzhou in southern China.

($1 = 34.6 baht)

(Additional reporting by Patpicha Tanakasempipat in Bangkok and Jutarat Skulpichetrat in Pattaya; Editing by Robert Birsel)

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    6

  • Boa52

    6

  • möljis

    3

  • spooncreek

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Verkar som om de försöker tiga ihjäl tråden. :laugh:  Kanske bara chockskadade än så länge?  :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 minuter sedan, skrev Nemo:

Verkar som om de försöker tiga ihjäl tråden. :laugh:  Kanske bara chockskadade än så länge?  :rolleyes:

Hej

Tänkte nästan det samma, men några kommer nog att hoppa på ämnet, men kanske inte dom mest juntavänliga.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Självklart har Boa skvallrat. Han är livrädd för pattis . Hur ska han våga sig till pattis med all synd utan dunken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns flera orter som är redo att ta över, arbetskraften och företagandet är väldigt rörlig i denna bransch.

 

Närheten till internationella flygplatser ger fördelar på kort sikt.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev John Khonken:

Självklart har Boa skvallrat. Han är livrädd för pattis . Hur ska han våga sig till pattis med all synd utan dunken.

Förstår inte, Pattaya är ju till för barnfamiljer har jag läst på MPR ??

Link to comment
Dela på andra sajter

man får skynda sig till Pattaya nu....om man aldrig varit där förut menar jag. Så man hinner uppleva detta beryktade tillhåll innan det försvinner....

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

Verkar som om de försöker tiga ihjäl tråden. :laugh:  Kanske bara chockskadade än så länge?  :rolleyes:

Inte jag i alla fall, kom alldeles nyss hem efter en lyckad dag på bridgeklubben, men här är min spontana kommentar. För några månader sen var det nåt snille bland dom som bestämmer här i Fiskebyn som skulle förbjuda Bathbussar på Soi Buakhao med si det blev det inget av med, dom rullar på som vanligt. Personligen tror jag att mannen bakom förslaget blev skickad iväg på en så kallad attitydjustering med allt vad det innebär. Jag gissar att mannen bakom detta förslag kommer att hamna på samma omskolningsläger. :crazy:

 

Fritz.. 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte jag i alla fall, kom alldeles nyss hem efter en lyckad dag på bridgeklubben, men här är min spontana kommentar. För några månader sen var det nåt snille bland dom som bestämmer här i Fiskebyn som skulle förbjuda Bathbussar på Soi Buakhao med si det blev det inget av med, dom rullar på som vanligt. Personligen tror jag att mannen bakom förslaget blev skickad iväg på en så kallad attitydjustering med allt vad det innebär. Jag gissar att mannen bakom detta förslag kommer att hamna på samma omskolningsläger. :crazy:

 

Fritz.. 

 

Och själv var jag ute och rumlade runt på Walking Street igår, till väldigt tidigt..kan intyga att det fortsatt är en riktigt "Happy Zone", vi hade skitkul hela gänget. Tack juntan :-) 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
18 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Och själv var jag ute och rumlade runt på Walking Street igår, till väldigt tidigt..kan intyga att det fortsatt är en riktigt "Happy Zone", vi hade skitkul hela gänget. Tack juntan :-) 

Hej

Hade namnbytet och utnämnandet till "Happy Zone" fått någon som helst effekt ?

Eller handlar det bara om ännu ett försöka rädda ansiktet på juntan och visa att dom gör något, när lagarna bryts och staden får dåligt rykte som det så vackert sägs.

Finns dom olagliga byggnader på statlig mark längs vattnet kvar som juntan skulle riva på Walking Street och göra en park på?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett spel för galleriet. Polisen kommer inte att bita den hand som delvis föder dom.

Sen undrar jag vad som skulle hända, om man utrotade sexhandeln i Thailand.

Det är många som lever av den, familjer i nord och Isaan bland annat.

Hur skulle det gå för shop och restaurangägare under den troligen ganska

långa övergångstid det skulle bli, innan alla orter blev familjeställen?

Det finns baksidor av sexhandeln, det är klart, men med dom pengar den inbringar,

så jobbar nog inte polisen ändan av sig för att få slut på handeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Hade namnbytet och utnämnandet till "Happy Zone" fått någon som helst effekt ?

Eller handlar det bara om ännu ett försöka rädda ansiktet på juntan och visa att dom gör något, när lagarna bryts och staden får dåligt rykte som det så vackert sägs.

Finns dom olagliga byggnader på statlig mark längs vattnet kvar som juntan skulle riva på Walking Street och göra en park på?

Mvh isan lover

Dom olagliga byggnaderna har det pratats om i 30 år, men det kommer aldrig att hända nåt där heller.

Det är för mycket inflytelserikt folk som är ägare till byggnaderna

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev möljis:

Ett spel för galleriet. Polisen kommer inte att bita den hand som delvis föder dom.

Sen undrar jag vad som skulle hända, om man utrotade sexhandeln i Thailand.

Det är många som lever av den, familjer i nord och Isaan bland annat.

Hur skulle det gå för shop och restaurangägare under den troligen ganska

långa övergångstid det skulle bli, innan alla orter blev familjeställen?

Det finns baksidor av sexhandeln, det är klart, men med dom pengar den inbringar,

så jobbar nog inte polisen ändan av sig för att få slut på handeln.

Hej

Tror precis som du att även Juntan kommer att vika ned sig här, polisen får nog besked om att fortsätta blunda för lagbrotten, sexhandeln och låta maffian fortsätta bedriva sin lönande verksamhet, många tjänar på detta vilket också påpekades i artikeln som är grund för tråden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hade namnbytet och utnämnandet till "Happy Zone" fått någon som helst effekt ?

Eller handlar det bara om ännu ett försöka rädda ansiktet på juntan och visa att dom gör något, när lagarna bryts och staden får dåligt rykte som det så vackert sägs.

Finns dom olagliga byggnader på statlig mark längs vattnet kvar som juntan skulle riva på Walking Street och göra en park på?

Mvh isan lover

 

Nä, allting var precis som vanligt, business as usual.

Utredningen om att riva alla byggnader på vattensidan av Walking Street har väl harvat på nu i + 10 år och således överlevt både PTP,Demokrat och Juntaregeringar. De står nog kvar ett tag till. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev möljis:

Dom olagliga byggnaderna har det pratats om i 30 år, men det kommer aldrig att hända nåt där heller.

Det är för mycket inflytelserikt folk som är ägare till byggnaderna

Hej

Så även här gick Juntan alltså på pumpen, dom rev en pool på ett hotell som låg för nära vattnet och saknade tillstånd, men låter en mindre statsdel med omfattande sexhandel och annan olaglig verksamhet stå kvar orörd på statlig mark som till viss del är strand.

I Phuket fick ju Juntan igenom en del av sina idéer, avfolkade stränder och rev en hel del, men i Pattaya verkar dom inte ha något att säga till om alls.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Nä, allting var precis som vanligt, business as usual.

Utredningen om att riva alla byggnader på vattensidan av Walking Street har väl harvat på nu i + 10 år och således överlevt både PTP,Demokrat och Juntaregeringar. Dom står nog kvar ett tag till. 

Dom byggnaderna blir säkert kvar länge, det pratades om rivning för 30 år sen,

dom kommer nog att stå kvar om 30 år till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Nä, allting var precis som vanligt, business as usual.

Utredningen om att riva alla byggnader på vattensidan av Walking Street har väl harvat på nu i + 10 år och således överlevt både PTP,Demokrat och Juntaregeringar. De står nog kvar ett tag till. 

Hej

Tror jag också, pengar tilltalar och uppenbarligen har alla sitt pris oavsett om dom är politiker eller generaler.

Själv är jag nog glad att det blir kvar, men snacket om att till varje pris följa och upprätthålla lagen ifrån Juntans sida blir ju mer och mer ett fiasko.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev möljis:

Dom byggnaderna blir säkert kvar länge, det pratades om rivning för 30 år sen,

dom kommer nog att stå kvar om 30 år till.

 

Ja, jag såg det nu att du nämnde redan i ditt tidigare inlägg, att det debatterats och utretts till och med i 30 år. Jag tror som du blir kvar länge till, och Pattayas nattliv kommer fortsatt att ha Walking Street som nav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Boa52:

Förstår inte, Pattaya är ju till för barnfamiljer har jag läst på MPR ??

Visst är det så för det finns massor att göra för barnfamiljer

Jittra och Nat har varit med oss många gånger och haft skitkul på div djur/nöjes/parker, akvarium med mera med mera

Men de kan även hänga med på lite barhäng vilket kanske inte skulle gå i Sverige

IMG_2022.thumb.JPG.5af070360df5726f9f1a3de3a612a1b8.JPGIMG_2023.thumb.JPG.c6ee147014c7829d6f267c61e8fce331.JPGIMG_2036.thumb.JPG.7c4ede9aed8e3fe7b93b485497cbf545.JPGIMG_2037.thumb.JPG.05322eadb705a39f0ded66f8949cc396.JPGIMG_2038.thumb.JPG.d4f771bfa42a485684daf7adf8d8fa49.JPG

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Visst är det så för det finns massor att göra för barnfamiljer

Jittra och Nat har varit med oss många gånger och haft skitkul på div djur/nöjes/parker, akvarium med mera med mera

Men de kan även hänga med på lite barhäng vilket kanske inte skulle gå i Sverige

IMG_2022.thumb.JPG.5af070360df5726f9f1a3de3a612a1b8.JPGIMG_2023.thumb.JPG.c6ee147014c7829d6f267c61e8fce331.JPGIMG_2036.thumb.JPG.7c4ede9aed8e3fe7b93b485497cbf545.JPGIMG_2037.thumb.JPG.05322eadb705a39f0ded66f8949cc396.JPGIMG_2038.thumb.JPG.d4f771bfa42a485684daf7adf8d8fa49.JPG

 

Hej

Jag hade ju med vår son dit förra året och han var helnöjd, det blir nog fler resor dit för vår del, läget är ju perfekt, nära till mycket och ute på Koh Larn finns det ju fina stränder

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Jag hade ju med vår son dit förra året och han var helnöjd, det blir nog fler resor dit för vår del, läget är ju perfekt, nära till mycket och ute på Koh Larn finns det ju fina stränder
Mvh isan lover

Haha där hamnade du på Tavelsjöoraklets svarta lista och blev "Pattayapöjka"
I övrigt håller jag med, men inte lätt för vissa att veta.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Soengsang:


Haha där hamnade du på Tavelsjöoraklets svarta lista och blev "Pattayapöjka"
I övrigt håller jag med, men inte lätt för vissa att veta.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hej

Nej det tror jag inte, Tavelsjöpojken har nog överseende med det.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Visst är det så för det finns massor att göra för barnfamiljer

Jittra och Nat har varit med oss många gånger och haft skitkul på div djur/nöjes/parker, akvarium med mera med mera

Men de kan även hänga med på lite barhäng vilket kanske inte skulle gå i Sverige

IMG_2022.thumb.JPG.5af070360df5726f9f1a3de3a612a1b8.JPGIMG_2023.thumb.JPG.c6ee147014c7829d6f267c61e8fce331.JPGIMG_2036.thumb.JPG.7c4ede9aed8e3fe7b93b485497cbf545.JPGIMG_2037.thumb.JPG.05322eadb705a39f0ded66f8949cc396.JPGIMG_2038.thumb.JPG.d4f771bfa42a485684daf7adf8d8fa49.JPG

 

Ja dom småliven ska bar tränas tidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Verkar som om de försöker tiga ihjäl tråden. :laugh:  Kanske bara chockskadade än så länge?  :rolleyes:

Försöker du tiga ihjäl min kommentar till ditt inlägg eller är du bara lite chockskadad än så länge Nemo? :lol:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:


Haha där hamnade du på Tavelsjöoraklets svarta lista och blev "Pattayapöjka"
I övrigt håller jag med, men inte lätt för vissa att veta.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Alla kan drabbas av yrsel så hjärnan inte funkar som den ska, även IL

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...