Jump to content
IGNORERAD

genomströmningsberedare för vatten ?


born41

Recommended Posts

I februari installerade jag en varmvatten värmare , fabrikat Elektrolux.

När elen varit påkopplad ett tag och man öppnar kranen så kommer först kallt vatten men sedan skållhett trots att temperaturvredet står på medium.

Efter ett tag blir vattnet mindre varmt så man kan duscha.

Undertill finnes en inlopp för kallvatten och ett utlopp för varmvatten

På utloppet finnes en kran att öppna för varmvatten samt ett vred som det står filter på.

Beredare har alltså konstant tryck på inloppet

Fick i dag ett telefonsamtal att "nu kommer det nästan inget vatten så jag kan inte duscha"

 

Är det någon som har en likadan värmare som vet vad "Filter" ratten skall användas till? Är det ett inbyggt filter som man måste rengöra ibland?

Sitter i Sverige och har ingen instruktionsbok där jag kan läsa mig till svaret.

Sökt på elektrolux hemsida men denna produkt verkar inte finnas i Sverige.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Cavemannen:

Vad har du för rör? 8,5bar eller 13bar?

Från anslutningspunkten i gatan och in till huset går det hårda plaströr.(dom blåa och hårda)

Inne i badrummet går det en böjlig slang som är omlindad av plåt(följde med beredaren).

Från beredaren till munstycket följde det en slang av plast.

Vad det är för vattentryck vet jag ej, men det är inte så katigt.

Vattnet i "badkaret" eller vattenbassängen blir brunt fort och bingen måste göras ren ofta så jag misstänker att det sitter ett filter i vattenvärmaren som blivit igensatt.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev born41:

I februari installerade jag en varmvatten värmare , fabrikat Elektrolux.

När elen varit påkopplad ett tag och man öppnar kranen så kommer först kallt vatten men sedan skållhett trots att temperaturvredet står på medium.

Efter ett tag blir vattnet mindre varmt så man kan duscha.

Undertill finnes en inlopp för kallvatten och ett utlopp för varmvatten

På utloppet finnes en kran att öppna för varmvatten samt ett vred som det står filter på.

Beredare har alltså konstant tryck på inloppet

Fick i dag ett telefonsamtal att "nu kommer det nästan inget vatten så jag kan inte duscha"

 

Är det någon som har en likadan värmare som vet vad "Filter" ratten skall användas till? Är det ett inbyggt filter som man måste rengöra ibland?

Sitter i Sverige och har ingen instruktionsbok där jag kan läsa mig till svaret.

Sökt på elektrolux hemsida men denna produkt verkar inte finnas i Sverige.

 

Born41

 

 

I våran (Panasonoic, tror jag det är) går det iallafall att skruva ur filtret och göra rent när det blir igensatt. Så testa med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla filtret

Ibland sitter det även ett grovt filter/nät i anslutningarna på slangarna.

Har man partiklar i vattnet behöver man rensa dessa ibland.

 

Jag brukar få rensa mina nät i slangarna och kranarna någon gång per år.

Fullt i näten med bös, då kommer inte vattnet förbi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå filter så sitter det även ett litet sådant i tvättmaskinen, tar man loss vattenslangen ser man det när man kikar in. Även det bör rengöras då och då. Jag gjorde det inte på våran förra maskin vilket resulterade i att det brann nåt kretskort pga att det tog så lång tid att vattenfylla maskinen. :(

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Med tanke på hur det kommunala vattnet ofta ser ut i Thailand så hade jag satt ett partikelfilter på inkommande ledning.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...