Jump to content
IGNORERAD

Vattenfilter hus


stjp8729

Recommended Posts

Hej :wai:

 

Ni med hus, hur har ni löst det med vattenfilter?

 

Själv kan jag inte så mycket om detta, men vet att det finns vissa som är bra på detta här på MPR.

 

Som en en början renar jag vattnet in till tanken med sedimentfilter och efter det ett kolfilter (5 micron) enligt bilden nedan:

 

20170325_180635_resized.thumb.jpg.f96e14404e9e93aef60ce289d0e9a252.jpg

 

Som nästa steg skulle jag vilja rena vattnet till drickbart med filter samt UV och monterar dessa filter efter pumpen? Några tips? Har tittat på denna modellen:

 

http://viqua-Thailand.com/shop/ihs22-d4-2/

 

ihs22-d4-a-560x632.jpg.bcbff606d47217fb61f49320712c8af6.jpg

 

InstallationIHS22-D4.thumb.jpg.a4a275eff645839507b79433e40ba2e9.jpg

 

 

 

PS. Snälla klaga inte på min rördragning.. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Galten

    5

  • UglyFarang

    4

  • Fritz

    3

  • Tekkor

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag skulle nog sätta uv-reningen enbart i köket.

Finns ju ingen anledning att rena dusch och toalettspolningsvatten mer än du redan gjort.

 

Men du får nog vänta till fredag innan det tar ordentlig fart i en tråd som denna. :-):-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade planer på att sätta UV lampa in till huset, dock utan filter då jag satte partikelfilter före tanken och aktivtkolfilter av den modell som går att backspola efter pumpen.

Tycker man skall ha rent vatten oavsett var i huset man tappar vatten, problemet var att de lösningar med UV som jag fann i Thailand var underdimensionerade och endast med filter, Ali Express rekommenderas där finns utrustningen du söker och de filter du redan har installerat kan du köpa nya insatser till för en bråkdel av priset i Thailand.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns uv filter i olika storlekar i affärer som säljer tillbehör för fiskdammar o h akvarier. Jag har ett på 36w för min Koi damm.

I köket har vi filter med tre filter + uv men ger ett mycket dåligt flöde. Går bara att använda för att tappa upp dricksvatten på flaskor.

Ett problem med uv filtret är att det måste stängas av när det används annars kyls inte lysrör.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk





Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejens syster kom över ett par modeller och vi fick en för några tusen, tyvärr har jag bara sett en bild och jag sa låt gå för det från vad jag såg på bilden.

En annan av hennes systrar använder en liten modell i restaurangverksamhet tror dock det är endast uv då inga filter syns och trots det har vi har inte blivit sjuka än.

Funderar på att köra den vi köpt på rören innan stora tanken för vi är ju in så frekventa i Thailand.

11 månaders stillastående kommunalvatten i en varm tank kan bli för stor utmaning.

Givetvis enbart för dricksvatten eller kök?

Någon partikelförfilter behöver vi inte ser det ut som.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎25 at 12:19, skrev stjp8729:

Hej :wai:

 

Ni med hus, hur har ni löst det med vattenfilter?

 

Själv kan jag inte så mycket om detta, men vet att det finns vissa som är bra på detta här på MPR.

 

Som en en början renar jag vattnet in till tanken med sedimentfilter och efter det ett kolfilter (5 micron) enligt bilden nedan:

 

20170325_180635_resized.thumb.jpg.f96e14404e9e93aef60ce289d0e9a252.jpg

 

Som nästa steg skulle jag vilja rena vattnet till drickbart med filter samt UV och monterar dessa filter efter pumpen? Några tips? Har tittat på denna modellen:

 

http://viqua-Thailand.com/shop/ihs22-d4-2/

 

ihs22-d4-a-560x632.jpg.bcbff606d47217fb61f49320712c8af6.jpg

 

InstallationIHS22-D4.thumb.jpg.a4a275eff645839507b79433e40ba2e9.jpg

 

 

 

PS. Snälla klaga inte på min rördragning.. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Gillar den rostfria lösningen vad kostar en sådan tank?

Slippa plastsmaken kan vara värd en del.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sedan så funderade vi på att bygga något eget i Thailand och då kollade jag på att sätta ett RO-filter men bara i köket för dricksvatten och matlagning nu minns jag inte vilken firma det var jag kollade hos men det kostade under 10K.

 

RO= Reverse Osmosis.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat på rejäla saker i big C och det finns ett rejält Spann prismässigt.

Själv tycker jag att vatten på stor flaska är så pass billigt att det inte behövs än.

Annat om man är permanentboende.

Nu råkade vi komma över en standardsak eller något så vi får väl prova och skaffa något rejälare när vi väl bor där.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Galten:

Har tittat på rejäla saker i big C och det finns ett rejält Spann prismässigt.

Själv tycker jag att vatten på stor flaska är så pass billigt att det inte behövs än.

Annat om man är permanentboende.

Nu råkade vi komma över en standardsak eller något så vi får väl prova och skaffa något rejälare när vi väl bor där.

Jag bor här året om och har aldrig ens snuddat vid tanken på att skaffa filter till att filtrera dricksvattnet med. Precis som du skriver är ju dricksvattnet man köper i stora flaskor och som man får levererat ända hem väldigt billigt. Räkna på hur många år det tar innan du gör nån vinst på det hela innan du gör en investering är mitt lilla tips. Dessutom är väl filtren inte underhållsfria så det ryker en del pengar även där?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag bor här året om och har aldrig ens snuddat vid tanken på att skaffa filter till att filtrera dricksvattnet med. Precis som du skriver är ju dricksvattnet man köper i stora flaskor och som man får levererat ända hem väldigt billigt. Räkna på hur många år det tar innan du gör nån vinst på det hela innan du gör en investering är mitt lilla tips. Dessutom är väl filtren inte underhållsfria så det ryker en del pengar även där?

 

Fritz..

 

Om jag skulle ha eget/hyra hus och bo på typ halvtid så skulle jag uppskatta att precis som hemma ta ett glas och fylla vid kranen och dricka, enkelt och smidigt.

 

Ska tillägga att jag har inget större förtroende för att allt "storflask vatten" är ordentligt skött med tvätt av flaskor och dylikt.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Om jag skulle ha eget/hyra hus och bo på typ halvtid så skulle jag uppskatta att precis som hemma ta ett glas och fylla vid kranen och dricka, enkelt och smidigt.

 

Ska tillägga att jag har inget större förtroende för att allt "storflask vatten" är ordentligt skött med tvätt av flaskor och dylikt.

Jag har druckit "köpesvatten" från storflaskor sen jag flyttade till Thailand för snart 10 år sen och aldrig blivit sjuk av det. Min kära hustru fyller upp tomma Cola-Cola-flaskor med vatten som hon lägger i kylen bara för min skull, sån är hon. Men vill du hellre dricka rumstempererat vatten direkt ur kranen så..up to you.. Jag tror inte att bara för att man köper sig ett eget vattenfilter och kopplar in så kan man vara säker på att det fungerar till 100% hela tiden. Men var och en blir salig på sin tro.

 

 Pastor Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har druckit "köpesvatten" från storflaskor sen jag flyttade till Thailand för snart 10 år sen och aldrig blivit sjuk av det. Min kära hustru fyller upp tomma Cola-Cola-flaskor med vatten som hon lägger i kylen bara för min skull, sån är hon. Men vill du hellre dricka rumstempererat vatten direkt ur kranen så..up to you.. Jag tror inte att bara för att man köper sig ett eget vattenfilter och kopplar in så kan man vara säker på att det fungerar till 100% hela tiden. Men var och en blir salig på sin tro.
 
 Pastor Fritz..


Om du nu köper stor flaskorna med dricksvattnet.
Varför köper du inte en dricksvatten kylare, så du slipper ockupera kylen med en massa flaskor?
Då har du ju även lätt att få ut vattnet i glaset från storflaskan som dom levererar.
Personligen dricker jag ur storflaskan som sitter ovanför vattenkylaren, som vi tappar upp själva från kranen på filtret. Mycket enkelt och bra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 

 


Om du nu köper stor flaskorna med dricksvattnet.
Varför köper du inte en dricksvatten kylare, så du slipper ockupera kylen med en massa flaskor?
Då har du ju även lätt att få ut vattnet i glaset från storflaskan som dom levererar.
Personligen dricker jag ur storflaskan som sitter ovanför vattenkylaren, som vi tappar upp själva från kranen på filtret. Mycket enkelt och bra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Svar direkt..Jag har lämnat det förslaget till hustrun, samt att jag naturligtvis ska betala för det, men likt förbaskat så vill hon att vi ska fortsätta med att hon servar med nedkylda vattenflaskor i kylen. Hon är för go. :)

 

Fritte Öholm..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar direkt..Jag har lämnat det förslaget till hustrun, samt att jag naturligtvis ska betala för det, men likt förbaskat så vill hon att vi ska fortsätta med att hon servar med nedkylda vattenflaskor i kylen. Hon är för go. [emoji4]
 
Fritte Öholm..


Ja själv fick jag slå näven i disken och säga att vi skulle ha en dricka kylare.
Då dessa cola flaskor med vatten gjorde att man knappt fick in en cola burk i kylen.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-01 at 22:02, skrev UglyFarang:

För några år sedan så funderade vi på att bygga något eget i Thailand och då kollade jag på att sätta ett RO-filter men bara i köket för dricksvatten och matlagning nu minns jag inte vilken firma det var jag kollade hos men det kostade under 10K.

 

RO= Reverse Osmosis.

Men är det inte helt rent vatten utan mineraler man får då? Hur grejar ni det, måste man inte dricka vätskeersättningsmedel då så man får i sig de viktiga mineralerna. Eller har jag fel i detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta vatten man vanligtvis köper i Thailand är mineralfattigt, tex det i 20liters retur kannorna.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey. Själv brukar jag känna av det med huvudvärk och då blir det mineralvatten eller en påse vätskersättningspullver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey. Själv brukar jag känna av det med huvudvärk och då blir det mineralvatten eller en påse vätskersättningspullver.

Samma här.
Brukar dricka en mugg hockuspockuskaffe varje morgon som tydligen innehåller en massa nyttigheter, det funkar också...iaf för mig.
Men annars är ju sendrag något man brukar få och som är ett symptom på mineralbrist, jag klarar mig från det då jag dricker mitt hockuspockus.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tekkor:

Men är det inte helt rent vatten utan mineraler man får då? Hur grejar ni det, måste man inte dricka vätskeersättningsmedel då så man får i sig de viktiga mineralerna. Eller har jag fel i detta?

 

Vet ej, jag har under många resor druckit köpt RO-renat vatten utan att ta några ersättnings grejor, sannolikt så innehåller allt annat man äter och dricker det som normalt behövs i mineral väg.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har druckit "köpesvatten" från storflaskor sen jag flyttade till Thailand för snart 10 år sen och aldrig blivit sjuk av det. Min kära hustru fyller upp tomma Cola-Cola-flaskor med vatten som hon lägger i kylen bara för min skull, sån är hon. Men vill du hellre dricka rumstempererat vatten direkt ur kranen så..up to you.. Jag tror inte att bara för att man köper sig ett eget vattenfilter och kopplar in så kan man vara säker på att det fungerar till 100% hela tiden. Men var och en blir salig på sin tro.

 

 Pastor Fritz..

 

Jag har flera gånger vid vistelse i varma länder åkt på riktig rännskita när jag druckit för mycket kylt vatten, så jag brukar lägga ett par flaskor i kylen som är halvfulla och fyller på med rumstempererat vatten så funkar det för mej.

 

Ett eget vattenfilter av vettig kvalité funkar så bra som du sköter om service och filterbyte.

 

Jag är inte sugen på att hantera storflaskorna som dessutom brukar ha dålig packning vid locket.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vet ej, jag har under många resor druckit köpt RO-renat vatten utan att ta några ersättnings grejor, sannolikt så innehåller allt annat man äter och dricker det som normalt behövs i mineral väg.

Så kan det vara.

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag har flera gånger vid vistelse i varma länder åkt på riktig rännskita när jag druckit för mycket kylt vatten, så jag brukar lägga ett par flaskor i kylen som är halvfulla och fyller på med rumstempererat vatten så funkar det för mej.

 

Ett eget vattenfilter av vettig kvalité funkar så bra som du sköter om service och filterbyte.

 

Jag är inte sugen på att hantera storflaskorna som dessutom brukar ha dålig packning vid locket.

Vi har en renaren med 2 filter och uv ljus, vi brukar ta med några flaskor när vi är ute och åker bil, annars blir det mineralvatten och kaffe för mig.

Frun dricker rumstempererat vatten så det är bara jag som vill ha lite kallare. Jag har aldrig blivit dålig av vatten utan bara av maten ibland, men

det är väl okey med inre rening ibland, men då bör man fylla på sitt mineralförråd med vätskeersättnings pulver...

Bytte 2 filter, rengöring samt uppmontering/inkoppling i huset (vi har flyttat än mer centralt i Bkk) för ca 900kr i år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dam är rätt hård på vatten så det går nog en 18-liters varannan vecka.

Årskostnad ca 300 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vatten går till kaffe och tandborstning(själv kan jag tvätta direkt i kranvatten men vill inte att familjen blir sjuk och de får dricka flaskvatten också,)

Själv får jag vätskan från annat och vätskeersättning.;);)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Darlingen har lärt mig att det inte bara är o dricka vatten , Frukosten viktig, och efter hennes visdomsord så tycker jag det funkar ok,,så bra frukost o sippra vatten i lagom mängd.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...