Jump to content
IGNORERAD

Thailändsk f.d. turismchef är "ovanligt rik"


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Chan2014:

Kanske skulle ge några platser till natur Laoiter från områden runt Nong kai. 

Chan2014

 

Naturfolken på landsbygden är kanske inte intresserade av att sitta i parlamentet när de kan odla ris och jaga råttor som sköls ner med laokao!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    23

  • Tallviking

    17

  • leifen

    15

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Thailand har mycket bättre förutsättningar att bli framgångsrika än Singapore. Singapore är en liten ö med främst träskmarker. Inga naturtillgångar, trångt, inga råvaror, nästan ingen industri men väldigt drivande affärsmässiga kineser

Hej

Delar inte alls din uppfattning eftersom Singapores lilla befolkning har en mycket högre utbildning och bättre förutsättningar än den Thailändska, att ett land är större innebär inte bara fördelar om bara ca 50% av eleverna kan skriva och läsa Thailändska ordentligt, i Singapore tror jag nästan alla kan skriva och läsa ordentligt, sen lever 40% av Thailands befolkning på jordbruk som är småskaligt och ålderdomligt i Singapore är väl antalet jordbrukare bara någon enstaka procent, antalet fattiga är naturligtvis mycket större i Thailand, inkomsterna lägre o.s.v.

Allt talar väl i princip till Singapores fördel jämfört med Thailand.

Mvh isan lover. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Delar inte alls din uppfattning eftersom Singapores lilla befolkning har en mycket högre utbildning och bättre förutsättningar än den Thailändska, att ett land är större innebär inte bara fördelar om bara ca 50% av eleverna kan skriva och läsa Thailändska ordentligt, i Singapore tror jag nästan alla kan skriva och läsa ordentligt, sen lever 40% av Thailands befolkning på jordbruk som är småskaligt och ålderdomligt i Singapore är väl antalet jordbrukare bara någon enstaka procent, antalet fattiga är naturligtvis mycket större i Thailand, inkomsterna lägre o.s.v.

Allt talar väl i princip till Singapores fördel jämfört med Thailand.

Mvh isan lover. 

 

Singapore har tagit sig till den situation dom är idag från en liknande som Thailand har så allt är möjligt om viljan finns

Från början var det bara djungel, mosquitos, en flod, mycket malaria och en fiskeby vid flodens mynning

Dessutom är dom en diktatur

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Delar inte alls din uppfattning eftersom Singapores lilla befolkning har en mycket högre utbildning och bättre förutsättningar än den Thailändska, att ett land är större innebär inte bara fördelar om bara ca 50% av eleverna kan skriva och läsa Thailändska ordentligt, i Singapore tror jag nästan alla kan skriva och läsa ordentligt, sen lever 40% av Thailands befolkning på jordbruk som är småskaligt och ålderdomligt i Singapore är väl antalet jordbrukare bara någon enstaka procent, antalet fattiga är naturligtvis mycket större i Thailand, inkomsterna lägre o.s.v.

Allt talar väl i princip till Singapores fördel jämfört med Thailand.

Mvh isan lover. 

Bra analys, jordbruk är en dum väg till utveckling och välstånd ;) 

Mat finns ju ändå i överflöd i alla affär :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
On 2017-03-22 at 09:19, skrev frogfish:

Jag skulle väl själv rekommendera att generositetsprincipen användes flitigare när inlägg läses och tolkas.

Om man inte väljer att missförstå (av valfri anledning).

 

Men det är bara jag det........

 

6 timmar sedan, skrev leifen:

Tror precis samma som du att det är mindre kineser i militärjuntor än i folkvalda politiska regeringar. 

Genvägen till rikedom är kortare inom politiken än via en militär karriär.

 

Smart.

 

 

 

4 timmar sedan, skrev frogfish:

Striktare regler på höjd över havet inom politiken? Det var som f*n.......

Som sagt var!

Men det är ju bara du det!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev GreenValley:

 

 

Som sagt var!

Men det är ju bara du det!

Långsint?

 

Sen tyckte jag faktiskt att det var lite kul med uttrycket mindre kineser. Men som sagt, det är bara jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev leifen:

Bra analys, jordbruk är en dum väg till utveckling och välstånd ;) 

Mat finns ju ändå i överflöd i alla affär :D 

Herre gud du är norrläning och du tror att maten odlas i ICA eller konsum, HUVA

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Delar inte alls din uppfattning eftersom Singapores lilla befolkning har en mycket högre utbildning och bättre förutsättningar än den Thailändska, att ett land är större innebär inte bara fördelar om bara ca 50% av eleverna kan skriva och läsa Thailändska ordentligt, i Singapore tror jag nästan alla kan skriva och läsa ordentligt, sen lever 40% av Thailands befolkning på jordbruk som är småskaligt och ålderdomligt i Singapore är väl antalet jordbrukare bara någon enstaka procent, antalet fattiga är naturligtvis mycket större i Thailand, inkomsterna lägre o.s.v.

Allt talar väl i princip till Singapores fördel jämfört med Thailand.

Mvh isan lover. 

Helt klart så gäller det att inte satsa på jordbruksstöd och att försöka hålla fast befolkningen på stenåldersnivå. Det har de insett i diktaturen Singapore. Ett land som satsar på risstöd är absolut inne på fel väg för att bli ett utvecklat land som Singapore. Singapore har inte alltid haft de bästa skolorna, utan har målmedvetet jobbat sig upp för att bli ett land att räkna med. Thailand har betydligt mera resurser än vad Singapore haft men har satsat på att hålla nere kunskapsnivån i landet, istället för att utvecklas till ett land rustad för framtiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med men varför agerade inte NACC likadant när en lång rad generaler och några  polischefer som ingick i juntan förklarades ovanligt rika i förhållande till sina inkomster, först vägrade flera juntamedlemmar (bl.a Juntaledarens bror) att tedovisa sina förmögenheter och tillgångar för NACC,s och först efter domstolsbeslut kom uppgifterna fram, men här straffades ingen, NACC nöjde sig med att bara konstatera att dom var ovanligt rika, så alla är uppenbarligen inte lika inför lagen.

Mvh isan lover

 

Bara de inte börjar gräva i var Sunthorn Kongsompong fick ihop sin miljard...

 

http://www.sydsvenskan.se/2001-03-27/framtoningen-problem-for-manga-thailandare

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Wangthong:

Helt klart så gäller det att inte satsa på jordbruksstöd och att försöka hålla fast befolkningen på stenåldersnivå. Det har de insett i diktaturen Singapore. Ett land som satsar på risstöd är absolut inne på fel väg för att bli ett utvecklat land som Singapore. Singapore har inte alltid haft de bästa skolorna, utan har målmedvetet jobbat sig upp för att bli ett land att räkna med. Thailand har betydligt mera resurser än vad Singapore haft men har satsat på att hålla nere kunskapsnivån i landet, istället för att utvecklas till ett land rustad för framtiden. 

Vilka håller ned kunskapsnivån nu och jag menar nu inte för 10 år sen

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Boa52:

Vilka håller ned kunskapsnivån nu och jag menar nu inte för 10 år sen

Nu är det för sent redan. De skulle ha gjort det redan innan det blev en militärdiktatur. Finns många svar på din fråga. Men jag har redan svarat på den. Om du läser så skriver jag att satsa på jordbruksstöd är fel väg att gå. De som har satsat på jordbruksstöd för att utveckla landet är de skyldiga!

Vem skulle då ha gjort det anser du? Nån kines kanske? Menar du att de bara haft 10 år på sig? 

För att hjälpa dig lite på traven så är det väl alltid regeringen som har ansvaret för ett lands utveckling. Är man realist så förstår man att det tar några dar innan man utbildat nog många till civilekonomer, agronomer, civilingenjörer, etc 

 

Gå på sängen nu!!!!!!!!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
4 timmar sedan, skrev frogfish:

Långsint?

 

Sen tyckte jag faktiskt att det var lite kul med uttrycket mindre kineser. Men som sagt, det är bara jag det.

Jag tyckte det var kul att någon som ofta och gärna mästrar andra om hur de skriver själv begår samma "fel".

Men det är ju bara jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev GreenValley:

Jag tyckte det var kul att någon som ofta och gärna mästrar andra om hur de skriver själv begår samma "fel".

Men det är ju bara jag det.

Lite kul bara att föreställa sig hur du förnärmat suttit och sparat citatet och väntat. Men det bjuder jag på?.

 

Och ofta och gärna? Det ser vi nog lite olika på.

 

Sen kan jag nog tycka det är skillnad att i grupp illvilligt hugga på allt en person skriver bara för att det är just den personen som skriver, än att mot random snubbe raljera lite över att han skriver stereotyper om mindre kineser. Men jag har förstått att drevet ser annorlunda på det.

Men det är bara jag det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske har att göra med hur rikedomen uppstått?
 
Ska arv bestraffas?


Ja, om man ärvt ovanligt mycket.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Bara för att man är rik är man inte en brottsling! Kan ju vara en ärlig person som fötts med silversked i mun också. Finns antagligen rika människor med ett gott hjärta också och många rika som är ren maffia och skitstövlar. Finns kanske t.o.m juntamedlemmar som är bra människor. Man måste inse att allt är inte vitt eller svart utan troligtvis är gråskalan den största delen.

 

Ska man döma någon så krävs bevis och inte enbart en misstanke. Man kan inte dra alla över en kam.

Hej

För att få bevis måste man ju utreda och granska dom misstänktas förehavanden, begära kvitto och spåra pengarna bakåt på inköpta fastigheter, bilar och tillgångar, dom borde ha fått redovisa var pengarna kommer ifrån, men mig veterligen gick det aldrig då långt, innan det blev locket på och utredningarna stoppades, det hade varit intressant att få reda på hur många av dom som hade haft rent mjöl i påsen.

 

Man kommer aldrig att kunna komma åt problemet med korruption så länge polischefer och generaler slipper granskning och kommer undan med sin korruption utan att straffas, dom polischefer och generaler i juntan som ev. var oskyldiga hade ju naturligtvis kunnat klara en granskning och kunnat redogöra var deras tillgångar kommer ifrån, men man borde inte ha skyddat dom brottsliga som nu blev fallet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Seaserpent:

 


Ja, om man ärvt ovanligt mycket.

 

Hej

Precis allt sånt finns det ju dokumentation på, men det intressanta hade ju varit om utredarna hade fått gå igenom allt och hittat sånt som inte gick att förklara.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Precis allt sånt finns det ju dokumentation på, men det intressanta hade ju varit om utredarna hade fått gå igenom allt och hittat sånt som inte gick att förklara.
Mvh isan lover


Då kan det snabbt bli många som måste bege sig ut och leta efter tappade ansikten.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev Seaserpent:

 


Då kan det snabbt bli många som måste bege sig ut och leta efter tappade ansikten.

 

Hej

Så tror jag också att det skulle sluta och därför stoppas alla försök att på allvar ta tag i problemet med korruption.

Dom få fall med korruption som avslöjas har ju nästan alltid politiska motiv och gäller undantagslöst andra än dom som har makten.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

För att få bevis måste man ju utreda och granska dom misstänktas förehavanden, begära kvitto och spåra pengarna bakåt på inköpta fastigheter, bilar och tillgångar, dom borde ha fått redovisa var pengarna kommer ifrån, men mig veterligen gick det aldrig då långt, innan det blev locket på och utredningarna stoppades, det hade varit intressant att få reda på hur många av dom som hade haft rent mjöl i påsen.

 

Man kommer aldrig att kunna komma åt problemet med korruption så länge polischefer och generaler slipper granskning och kommer undan med sin korruption utan att straffas, dom polischefer och generaler i juntan som ev. var oskyldiga hade ju naturligtvis kunnat klara en granskning och kunnat redogöra var deras tillgångar kommer ifrån, men man borde inte ha skyddat dom brottsliga som nu blev fallet.

Mvh isan lover

 

Vilka var de brottsliga?

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Vilka var de brottsliga?

 

/ SatanG 

Hej

Själv är jag väl mer eller mindre övertygad om att åtminstone en del av dom som först vägrade redovisa sina tillgångar inte hade helt rent mjöl i påsen, men jag hade blivit glatt överraskad om alla tillgångar och transaktioner hade kunnat spåras och visat sig vara riktiga.

Det är möjligt att jag har fördomar om poliser och militärer när det gäller korruption men jag tvivlar på det, det finns ju många undersökningar och tecken på motsatsen.

Mvh isan lovet

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv är jag väl mer eller mindre övertygad om att åtminstone en del av dom som först vägrade redovisa sina tillgångar inte hade helt rent mjöl i påsen, men jag hade blivit glatt överraskad om alla tillgångar och transaktioner hade kunnat spåras och visat sig vara riktiga.

Det är möjligt att jag har fördomar om poliser och militärer när det gäller korruption men jag tvivlar på det, det finns ju många undersökningar och tecken på motsatsen.

Mvh isan lovet

 

Om någon skulle granska dig, skulle du då kunna redovisa "alla tillgångar och transaktioner" ?

 

Tänk på att i Thailand sker mycket som kontanta affärer fortfarande så allt är för det mesta inte spårbart som det är i Sverige

 

Varför begränsas dina fördomar till poliser och militärer ? Glömmer du avsiktligt bort politikerna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer mycket inom bekämpningen av korruption i Thailand

 

De 9 specialdomstolarna som skall hantera korruptionsbrott sätts upp nu i april

 

Most corruption courts to be open by April

 

 

11b129326a51bedb2547054dbd6a8823.jpeg.6b

Almost all of the country’s regional corruption courts will be opened next month, said Court of Justice spokesman Suebpong Sripongkul.

 

Suebpong said all nine courts would open in April, except regions 2 and 7 in the East and West which would be opened around October.

 

The openings of the regional courts followed the opening of the central corruption court, the first of its kind in the country, last October. It is hoped the courts will help expedite corruption cases. 

 

A number of cases involving high-ranking officials have entered the court’s proceedings. On Wednesday, the central court will rule on a corruption case concerning transnational bribery in which former governor of the Tourism Authority of Thailand, Jutamas Siriwan, is accused of accepting a bribe.

 

Source: http://www.nationmultimedia.com/news/breakingnews/30310270

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Om någon skulle granska dig, skulle du då kunna redovisa "alla tillgångar och transaktioner" ?

 

Tänk på att i Thailand sker mycket som kontanta affärer fortfarande så allt är för det mesta inte spårbart som det är i Sverige

 

Varför begränsas dina fördomar till poliser och militärer ? Glömmer du avsiktligt bort politikerna ?

Hej

Det skulle nog gå bra att granska mina tillgångar och transaktioner eftersom allt går via eller hamnar i banken till slut, även vid kontantinsöttningar måste man ju numera uppge var pengarna kommer ifrån.

 

I Thailand har man åtminstone i vår del av landet till stor del gått ifrån kontantaffärer när det handlar om större summor t.ex husköp, markköp och bilaffärer m.m, nu gör man oftast detta på bankkontoret, där man gör en överföring mellan dom inblandade, kanske fungerar det annorlunda hos er?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...