Jump to content
IGNORERAD

Prayut kommer godkänna köp av ubåtar från kina


MPR Nyheter

Recommended Posts

Nä nä, men jag fattade bara ditt tidigare inlägg som jag kommenterade där du tyckte att det var strongt gjort att förhandla ner priset för 18 helikoptrar till priset av 17. Det tycker inte jag, man kan väl inte bara godkänna ett styckepris på helikoptrar utan att begära rabatt för inköp av 18? Ehh
 
Fritz..


Försvarsupphandlingar av den här storleken är väldigt komplicerade och består av många ingående delar så man kan inte räkna det på samma rudimentära sätt som att handla på en gatumarknad i Thailand

Under ca ett halvår som förhandlingarna pågick sänkte vi ursprungliga offertens totalpris med en miljard vilket vi ansåg rätt lyckat.

Dessutom fick vi en helikopter mer än vad som erbjöds från början

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    4

  • Kenneth4618

    3

  • Fritz

    3

  • Nemo

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 timmar sedan, skrev MaiChai:

Får hoppas u-båtarna funkar bättre än den thailändska statens senaste stora inköp från Kina gjort, vore ju synd om 75% av u-båtarnma är trasiga bortom ekonomisk reparation inom ett år...

Fick dom in några bussar?

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Fritz:

Nä nä, men jag fattade bara ditt tidigare inlägg som jag kommenterade där du tyckte att det var strongt gjort att förhandla ner priset för 18 helikoptrar till priset av 17. Det tycker inte jag, man kan väl inte bara godkänna ett styckepris på helikoptrar utan att begära rabatt för inköp av 18? Ehh

 

Fritz..

Var det dom helikoptrarna som inte fungerade i kyla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Wangthong:

Var det dom helikoptrarna som inte fungerade i kyla?

 

Nej. Det var dom sjöfartsverket köpte som inte klarade kyla

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vore det inte bäst om dom gick sönder fort så man slapp spendera pengar på att hålla dom igång, misstänker att det kostar en hel del även efter det att man köpt dom, sen kunde man ju satsa dom pengarna på något vettigt t.ex skola och vård.

Hur går det med Zeppelinaren militären köpte för att använda i Södra Thailand för ca 10 år sedan, länge sedan man hörde nått om den, har den kommit upp i luften än?

Mvh isan lover

 

Tror inte så värst många enheter av det senaste stora statliga inköpet från Kina funkar idag men det var ju en vettig satsning enligt dig iallafall då den gjordes. 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev MaiChai:

Får hoppas u-båtarna funkar bättre än den thailändska statens senaste stora inköp från Kina gjort, vore ju synd om 75% av u-båtarnma är trasiga bortom ekonomisk reparation inom ett år...

Vore det inte bättre att få turistbåtarna att flyta.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det var ju kul för militären att den åtminstone kom upp en gång, men sen har det alltså blivit tyst om den, verkar inte ha varit någon strålande affär, men några inblandade blev väl i vart fall lite rikare.

Mvh isan lover

Vad är det som är kul?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

 


Försvarsupphandlingar av den här storleken är väldigt komplicerade och består av många ingående delar så man kan inte räkna det på samma rudimentära sätt som att handla på en gatumarknad i Thailand

Under ca ett halvår som förhandlingarna pågick sänkte vi ursprungliga offertens totalpris med en miljard vilket vi ansåg rätt lyckat.

Dessutom fick vi en helikopter mer än vad som erbjöds från början

 

När andra länder köper JAS av Saab så brukar dom förhandla sig till motköp som ibland är värda tvåsiffrigt i miljarder räknat, dom är åxå duktiga. Har Saab sålt ett enda plan utan nån slags motprestation, alltså en variant av rabatt?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 timmar sedan, skrev Fritz:

Nä nä, men jag fattade bara ditt tidigare inlägg som jag kommenterade där du tyckte att det var strongt gjort att förhandla ner priset för 18 helikoptrar till priset av 17. Det tycker inte jag, man kan väl inte bara godkänna ett styckepris på helikoptrar utan att begära rabatt för inköp av 18? Ehh

 

Fritz..

Hej

Sen vet man ju inte om priset var såpass högt att företaget ändå var den stora vinnaren trots att dom skänkte bort en helikopter, men det gäller ju att köparen att tro sig göra en riktigt bra affär.

 

Normalt går man ju ut med ett högt pris med god marginal, sedan låter man kunden pruta för att göra denne nöjd, inköparen återvänder hem och berättar stolt om sin stora framgång och förordar ett köp, men gladast är nog säljaren som fick betydligt mer än han egentligen skulle ha fått.

 

Själv känner jag inte till några bra affärer som militären i Sverige eller Thailand har gjort, dessa affärer kännetecknas väl snarare alltid med överpriser, kostnader för agenter och ibland dålig utrustning, i Thailand är ju dessutom korruption mer regel än undantag.

 

Ta t.ex en spade som exempel, den blir säkert dubbelt så dyr om militären köper den grönmålad än om en privatperson köper den.

 

Alla som har gjort lumpen inser väl att militären inte är vare sig speciellt effektiv, lönsam eller sparsam med pengarna.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...