Jump to content
IGNORERAD

Mestadels underkänt i Thailands nationella prov


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Till juntans försvar så är tre år ingen tid alls för att åstadkomma resultat när det gäller att reformera ett utbildningsystem. Det man har exempelvis gjort är att man via artikel 44 skyndat på regionaliseringen av utbildningssystemet, ett av problemen har uppenbarligen varit en toppstyrd organisation .  Plus i kanten för det.  Några bedömare verkar ha en förhoppning att detta kan leda till att man undervisar mer på modersmålet, dvs de regionala språken, något som jag vill minnas att du varit inne på tidigare. Bra om det kan bli så, men tveksamt om det rimmar med juntans  mer nationalistiska agenda.

 

Det finns forskning och tester gjorda om utbildning på modersmålet  från södra Thailand där elevernas resultat förbättrades rätt kraftigt när de fick undervisning på sitt modersmål:

 

One way in which this autonomy could positively impact student learning, is through an increased emphasis on regional languages, such as the Isaan language in the Northeast, and Thai Malay in the Deep South. Of the 67 million people in Thailand, only 20 million use Thai as their mother tongue and far too many children go through school without properly understanding core concepts as a result of these language barriers. If provinces adopt approaches such as the Mahidol Model, and allow more mother-tongue instruction during early years education, there is the potential to dramatically improve student achievement. 


The MTB MLE process focuses on building a strong foundation for children in mother tongue first, including all skills (listening, speaking, reading andwriting)before bridging to Thai. Additional links  are thenbuilt to the English and Standard Malay languages, including study of
the Rumi and Jawi scripts. The result of the MTB MLE project in the 4 pilot schools in Pattani, Yala, Narathiwat and Satun provinces showed that this method improves children’s academic performance and literacy ability. An independent evaluation found that most students in the experimental MTB MLE schools achieved high scores (70-100%), while most students in the comparative (Thai only) schools posted low scores (20-40%).

http://www.op.mahidol.ac.th/orra/research_highlight/2556/2556_09_LC.pdf

https://asiancorrespondent.com/2016/05/Thailand-education-reform/#JMhAKceKH8LrO1UP.97

 

Sen löser det förstås inte problemen med klena resrser, dåligt tbildade lärare etc. Att förändra det tar som sagt tid.

Hej

 

Är också inne på att skolan är fel organiserad och styrd.

Roligt att höra om resultaten ifrån Södra Thailand som då verkar vara exakt dom samma som på övriga platser jorden runt där man har provat detta, tror att dom är helt rätt ute där, undervisning på Lao skulle säkert öka barnens intresse för skolan och förbättra betygen för barnen i Isaan.

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • leifen

    6

  • Nemo

    6

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
25 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Var det inte så att dom inte höjde budgeten lika mycket som utbildningsmyndigheten begärde ?

 

Någon sänkning av budgeten har dom vad jag vet inte gjort

Hej

Utbildningsmyndigheten ville ha en höjning men fick ingen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Måste rätta dig lite här, det stämmer att detta var den första förskolan som bedrev ett samarbete med militären, men i samma artikel sägs det att fler efterföljare landet runt är målet, så det här är var absolut inte tänkt som en tillfällig grej.

 

Vad det gäller den Thailändska skolan och dess dåliga standard och resultat så är jag lite uppgiven, det finns inget som tyder på att några verkliga förändringar ska komma, själv tror jag att dom styrande och landets elit är väl medvetna om problemet, men deras barn går ju inte på dessa skolor och kanske inte ens i landet.

 

Jag har ju bra inblick i hur den Thailändska skolan fungerar ute i byarna och enligt mig är standarden kanske inte sämre nu än förr, men förr gick inte alla ens i skolan överhuvudtaget, nu får man dit dom flesta barnen men har inte vare sig kunnandet eller resurser att nå bra resultat.

 

Det största problemet är enligt mig staten och det rådande systemet, precis som all statlig verksamhet i Thailand så är det lite Samhall över det hela, alla är garanterade sin plats, det råder en strikt hierarki som inte premierar kunnande utan år i tjänst, det spelar ingen roll hur det går, alla får sina höjningar, lån och pension ändå till slut, det är ett luftslott enda ifrån toppen till botten, ledningen är inkompetent, man har för många skolor, man fuskar och ljuger om barnens kunskap, tvingar lärarna att ge godkänt när man kanske inte hsr varit på en enda lektion på hela terminen, ingen koll på om lärarna är i skolan, smiter iväg eller är lediga, barnen lämnas ofta ensamma när lärarna umgås, rökar, äter, spelar boule eller dricker sprit, effektiv tid med ett lärande värt namnet är nog högst någon timma per dag,

 

Kvinnliga lärare är oftast bättre än manliga, här finns det betydligt fler som verkligen vill lära barnen något och som bryr sig, lider med dessa som ligger i och sliter medans andra sitter av tiden och bara väntar på sin pension eller t.o.m har stuckit ifrån sin klass och åkt till en bar eller restaurang.

 

Kanske borde man skilja skolan ifrån staten, konkurrensutsätta lärare och skolor, ställa krav och begära resultat?

Mvh isan lover

 

 

 

 

 

Jag har besökt många olika s.k byskolar på landsbygden. Att undervisningen är dålig,att Engelskalärare kan dålig Engelska håller jag med om.

Men undrar om du inte får kamma till dig lite. 

Det är mycket hög närvaro bland eleverna.

Ser sällan att varken elever eller lärare är sjuka.

Att lärarna skulle skita i barnen och spela boule,supa m.m är sånt jävla  skitsnack så jag blir mörkrädd.

Att lärare lämnar skolan och eleverna för att åka till en bar.....var fan får du allt ifrån.

TVÄRTOM så ser jag alltid lärare som brinner för sitt jobb,tar hand om sina elever på ett sätt vi helt saknar i Sverige.

Lärare som ställer upp på helger utan lön när det ska firas något.

Att sen utbildningsgraden kan diskuteras....det är en helt annan femma!!!!!!!!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev thomas001:

Jag har besökt många olika s.k byskolar på landsbygden. Att undervisningen är dålig,att Engelskalärare kan dålig Engelska håller jag med om.

Men undrar om du inte får kamma till dig lite. 

Det är mycket hög närvaro bland eleverna.

Ser sällan att varken elever eller lärare är sjuka.

Att lärarna skulle skita i barnen och spela boule,supa m.m är sånt jävla  skitsnack så jag blir mörkrädd.

Att lärare lämnar skolan och eleverna för att åka till en bar.....var fan får du allt ifrån.

TVÄRTOM så ser jag alltid lärare som brinner för sitt jobb,tar hand om sina elever på ett sätt vi helt saknar i Sverige.

Lärare som ställer upp på helger utan lön när det ska firas något.

Att sen utbildningsgraden kan diskuteras....det är en helt annan femma!!!!!!!!

 

 

Hej

Förstår att du reagerar men så illa är det tyvärr.

 

Det är inte alls så bra närvaro bland eleverna, redan i 8-9 års åldern börjar man skolka och i tonåren är det bedrövligt, det är därför rektorerna får panik och vill att lärarna ska ge även dessa elever godkänt betyg, annars riskerar ju både rektorn, lärarna och skolan problem och dåligt rykte.

 

På skolor i vårt område lämnas elever i någon klass i princip ensamma varje dag eller åtminstone flera gånger i veckan, det är ofta samma lärare och det handlar oftast om alkoholproblem eller kort tid till pensionen.

 

Jag tror att många skulle behöva få upp ögonen för hur illa ute skolan är och då särskilt dom längst ifrån Bangkok ute bland etniska minoriteter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Förstår att du reagerar men så illa är det tyvärr.

 

Det är inte alls så bra närvaro bland eleverna, redan i 8-9 års åldern börjar man skolka och i tonåren är det bedrövligt, det är därför rektorerna får panik och vill att lärarna ska ge även dessa elever godkänt betyg, annars riskerar ju både rektorn, lärarna och skolan problem och dåligt rykte.

 

På skolor i vårt område lämnas elever i någon klass i princip ensamma varje dag eller åtminstone flera gånger i veckan, det är ofta samma lärare och det handlar oftast om alkoholproblem eller kort tid till pensionen.

 

Jag tror att många skulle behöva få upp ögonen för hur illa ute skolan är och då särskilt dom längst ifrån Bangkok ute bland etniska minoriteter.

Mvh isan lover

Pinsamt och tråkigt faktiskt att höra hur illa det står till i er by,

men försök inte övertyga andra att det är lika illa i övriga Thailand.

 

Tror ingen känner igen denna beskrivning alls.

 

Jag tror du är förd bakom ljuset av en lokal propaganda av juntans PR utsända.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Svar till SatanG angående den militära utbildningen på förskolan, gick tillbaka och kollade upp detta, så här stod det i artikeln som gav upphov till tråden i ämnet, verkar inte alls handla om något tillfälligt.

Grund till det hela uppges Prayuths 12 värdegrunder vara som används i skolan, militären lär barnen bli nationalistiska, patriotiska, rojalistiska och mer religiösa m.m, märkligt att dessa värdegrunder dök upp igen eftersom en del forummedlemmsr hävdar att dom inte inte ens existerar och än mindre är införda i skolan.

 

 

"Matichon Online reported that this is the second time that the Royal Thai Army has run the program, adding that many more schools and kindergartens will join the program in the future."

 

"Soldiers showed children military operations and taught them patriotic values to love the nation, religions, and the Thai monarchy through the controversial 12 Thai Values," reported Thai-language news outlet Matichon Online.

The so-called 12 traditional Thai values were created by General Prayut Chan-o-cha, who has been Prime Minister of Thailand since the 2014 coup that ousted the government."

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 minuter sedan, skrev leifen:

Pinsamt och tråkigt faktiskt att höra hur illa det står till i er by,

men försök inte övertyga andra att det är lika illa i övriga Thailand.

 

Tror ingen känner igen denna beskrivning alls.

 

Jag tror du är förd bakom ljuset av en lokal propaganda av juntans PR utsända.

Hej

Nej jag vet att du känner några lärare på en fantastisk skola i Korat, men detta hjälper tydligen inte när det handlar om jämförelser med andra länder i regionen, tyder Thailands extremt dåliga resultat på att din skola eller min är vanligast, fundera på det tills imorgon.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej jag vet att du känner några lärare på en fantastisk skola i Korat, men detta hjälper tydligen inte när det handlar om jämförelser med andra länder i regionen, tyder Thailands extremt dåliga resultat på att din skola eller min är vanligast, fundera på det tills imorgon.

Mvh isan lover

Din skola och by har du väl beskrivit så det tror jag forumets läsare har bra koll på.

 

Fulla lärare, skolkande 8 åringar som röker, äldre elever som knarkar, lärare som under tvång måste undervisa på thailändska fast modersmålet är lao.

Stenhård plikt att rabbla juntans 12 nya budord två år före övriga Thailand.

 

Tro inte att det är lika illa överallt :) 

 

Jag känner lärare i Korat och Chaiyaphum som jobbar nog i mer än tio olika skolor och byar. Plikttrogna och stolta lärare som går stenhårt in för sitt yrke i nyktert tillstånd.

Har besökt några fattiga skolor på landsbygden och skänkt saker från Sverige till åtta-åringar som aldrig ens skulle komma på tanken att skolka eller röka..

Kläder, pennor, ritblock och leksaker har varit vanligast samt läsk och skräpgodis.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev leifen:

Din skola och by har du väl beskrivit så det tror jag forumets läsare har bra koll på.

 

Fulla lärare, skolkande 8 åringar som röker, äldre elever som knarkar, lärare som under tvång måste undervisa på thailändska fast modersmålet är lao.

Stenhård plikt att rabbla juntans 12 nya budord två år före övriga Thailand.

 

Tro inte att det är lika illa överallt :) 

 

Jag känner lärare i Korat och Chaiyaphum som jobbar nog i mer än tio olika skolor och byar. Plikttrogna och stolta lärare som går stenhårt in för sitt yrke i nyktert tillstånd.

Har besökt några fattiga skolor på landsbygden och skänkt saker från Sverige till åtta-åringar som aldrig ens skulle komma på tanken att skolka eller röka..

Kläder, pennor, ritblock och leksaker har varit vanligast samt läsk och skräpgodis.

 

 

Hej

Jag känner också både Thailändska och utländska lärare som jobbar i bra skolor, där man har bra ordning, bryr sig om eleverna och där lärarna sköter sig och tar sitt jobb på allvar, det finns även i vår region, men hade alla skolor sett ut och fungerat på det viset hade vi nog inte haft den här diskussionen eller dom dåliga resultaten i skolan.

 

När jag analyserar och söker anledning till dom dåliga resultaten och det fortsatta raset inom skolan så fokuserar jag på dom dåliga skolorna och beskriver hur det fungerar där, det måste ju rimligen också till stor del vara dessa skolor som ligger bakom dom dåliga resultaten eller vad tror du?

 

Det finns med största sannolikhet flera tusen dåligt fungerande skolor, du vill få det till vår lilla byskola är unik och ovanlig, det stämmer naturligtvis inte alls, hade det bara varit några få skolor som inte hade motiverade lärare, en lat rektor, några få skolkande elever och några få lärare med alkoholproblem så hade det inte påverkat statistiken alls, nu påvisar ju statistiken stora och allvarliga kunskaps brister vid internationella jämförelser, det tyder definitivt på stora problem och att fler skolor än våra inte fungerar bra.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Måste rätta dig lite här, det stämmer att detta var den första förskolan som bedrev ett samarbete med militären, men i samma artikel sägs det att fler efterföljare landet runt är målet, så det här är var absolut inte tänkt som en tillfällig grej.

 

Vad det gäller den Thailändska skolan och dess dåliga standard och resultat så är jag lite uppgiven, det finns inget som tyder på att några verkliga förändringar ska komma, själv tror jag att dom styrande och landets elit är väl medvetna om problemet, men deras barn går ju inte på dessa skolor och kanske inte ens i landet.

 

Jag har ju bra inblick i hur den Thailändska skolan fungerar ute i byarna och enligt mig är standarden kanske inte sämre nu än förr, men förr gick inte alla ens i skolan överhuvudtaget, nu får man dit dom flesta barnen men har inte vare sig kunnandet eller resurser att nå bra resultat.

 

Det största problemet är enligt mig staten och det rådande systemet, precis som all statlig verksamhet i Thailand så är det lite Samhall över det hela, alla är garanterade sin plats, det råder en strikt hierarki som inte premierar kunnande utan år i tjänst, det spelar ingen roll hur det går, alla får sina höjningar, lån och pension ändå till slut, det är ett luftslott enda ifrån toppen till botten, ledningen är inkompetent, man har för många skolor, man fuskar och ljuger om barnens kunskap, tvingar lärarna att ge godkänt när man kanske inte hsr varit på en enda lektion på hela terminen, ingen koll på om lärarna är i skolan, smiter iväg eller är lediga, barnen lämnas ofta ensamma när lärarna umgås, rökar, äter, spelar boule eller dricker sprit, effektiv tid med ett lärande värt namnet är nog högst någon timma per dag,

 

Kvinnliga lärare är oftast bättre än manliga, här finns det betydligt fler som verkligen vill lära barnen något och som bryr sig, lider med dessa som ligger i och sliter medans andra sitter av tiden och bara väntar på sin pension eller t.o.m har stuckit ifrån sin klass och åkt till en bar eller restaurang.

 

Kanske borde man skilja skolan ifrån staten, konkurrensutsätta lärare och skolor, ställa krav och begära resultat?

Mvh isan lover

 

 

 

 

 

 

Låter inget vidare, bilden är mörkare än min men eftersom du och andra har mer kunskap än mig kan jag bara beklaga om det är så illa.

Intressant dock att just du ser det som ett stort problem med för många skolor när du, vill jag minnas, i andra inlägg ondgjort dig över att juntan slår ihop skolor.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Låter inget vidare, bilden är mörkare än min men eftersom du och andra har mer kunskap än mig kan jag bara beklaga om det är så illa.

Intressant dock att just du ser det som ett stort problem med för många skolor när du, vill jag minnas, i andra inlägg ondgjort dig över att juntan slår ihop skolor.

 

/ SatanG

 

Du får inte läsa och minnas så bra!

 

Då funkar det inte för andra att byta åsikt vid varje inlägg bara för att låtsas som man har koll och vill ha rätt.


Tragiskt att se hur kappan vänds och vänds och vänds så att det passar för stunden.

 

Svårt att ta sådana personer på allvar till slut. Agendan är satt och åsikter, sanningar och synpunkter justeras därefter.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Kanske borde man skilja skolan ifrån staten, konkurrensutsätta lärare och skolor, ställa krav och begära resultat?

Menar du friskolor typ som vi har i Sverige? I så fall kom förslaget från något oväntat håll.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Låter inget vidare, bilden är mörkare än min men eftersom du och andra har mer kunskap än mig kan jag bara beklaga om det är så illa.

Intressant dock att just du ser det som ett stort problem med för många skolor när du, vill jag minnas, i andra inlägg ondgjort dig över att juntan slår ihop skolor.

 

/ SatanG

Hej

Detta med att stänga ned skolor är förmodligen nödvändigt men det blir samtidigt ett hårt slag för dom byar som drabbas, skolan är ju lite av navet i en by, ger sysselsättning och liv åt byn, vi har ju samma problem i Sverige och varje samhälle och by protesterar ju i princip när just deras skola ska stängas.

 

Men i längden blir det nog omöjligt att hålla igång alla små byskolor, men beslutar man sig för att stänga skolor gäller det att ordna bra transporter med riktiga skolbussar och att avstånden inte blir för stora.

 

Sen kunde man kanske behålla förskolorna i dom byar som man stänger ned skolor, det är ju svårt att skicka iväg riktigt små i bussar och liknande.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Fritz:

Menar du friskolor typ som vi har i Sverige? I så fall kom förslaget från något oväntat håll.

 

Fritz..

Hej

Nej absolut inte men kanske kunde man överväga en kommunalisering eller styrning på provins nivå eller något liknande, ledningen i Bangkok verkar inte ha någon större kontroll och koll på läget, kanske är den nuvarande organisationen för stor och svår att påverka?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎21 at 17:18, skrev thaiola:

eleverna på skolan där jag bor får ju inte underkännas det ger dålig betyg till skolan

Vad kostar en lärartjänst i Thailand. Vem betalar jag, soldaten eller polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta med att stänga ned skolor är förmodligen nödvändigt men det blir samtidigt ett hårt slag för dom byar som drabbas, skolan är ju lite av navet i en by, ger sysselsättning och liv åt byn, vi har ju samma problem i Sverige och varje samhälle och by protesterar ju i princip när just deras skola ska stängas.

 

Men i längden blir det nog omöjligt att hålla igång alla små byskolor, men beslutar man sig för att stänga skolor gäller det att ordna bra transporter med riktiga skolbussar och att avstånden inte blir för stora.

 

Sen kunde man kanske behålla förskolorna i dom byar som man stänger ned skolor, det är ju svårt att skicka iväg riktigt små i bussar och liknande.

Mvh isan lover

Är det facit? Du borde kunna fixa detta på 3 månader som du är i Thailand (om det nu är så länge som 3 mån) med all din kunskap.

Eftersom 8-åringar röker och resten knarkar i din by så kanske skolan är det minsta problemet, att lärare i din unika by är frånvarande/alkoholiserade kanske är ditt minsta bekymmer. Det borde väl inte vara några problem för dig att vända? Vad är det som hindrar dig?

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev hakke:

Vad kostar en lärartjänst i Thailand. Vem betalar jag, soldaten eller polisen.

Hej

Det varierar beroende på skolans storlek, stad eller landsbygd, var i landet och typ av tjänst o.s.v, i skolan fördelas sedan pengarna mellan rektor och dom övriga lärarna enligt en fallande skala beroende på ranking och tid på skolan.

 

Inom övriga statliga verk fungerar det likadant, på ett kommunhus delar chefen och personalen också pengar ifrån köpta tjänster på samma sätt och så även polisen.

 

En kontorstjänst på ett kommunhus kan kosta 5000 baht, känner en tjej som betalde detta för några år sedan, en lärartjänst kanske 20 000 baht o.s.v, i vårt område är väl bäst att tillägga, skillnader finns säkert.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

 

Här är en länk till något man bara måste ta del av om man har det minsta intresse i den Thailändska skolan och dess problem, har aldrig sett en så komplett och klockren sammanställning om den Thailändska skolan tidigare.

 

Tror att många har behållning av denna och kanske t.o.m får en lite annan syn på skolan och problemen efteråt.

 

http://jaiguytravels.com/2016/02/06/why-the-thai-education-system-is-running-so-poorly-the-main-problems-and-possible-solutions-2016/

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
 
Här är en länk till något man bara måste ta del av om man har det minsta intresse i den Thailändska skolan och dess problem, har aldrig sett en så komplett och klockren sammanställning om den Thailändska skolan tidigare.
 
Tror att många har behållning av denna och kanske t.o.m får en lite annan syn på skolan och problemen efteråt.
 
http://jaiguytravels.com/2016/02/06/why-the-thai-education-system-is-running-so-poorly-the-main-problems-and-possible-solutions-2016/
 
Mvh isan lover


Bekräftar redan uppfattning jag har om thailändska skolor, fast det finns självfallet finns det undantag.

I must offer apologies to the Panda Channel. The more I think about it, well it truly was the most intellectually stimulating channel in Thailand.
www.seaserpent.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Seaserpent:

 


Bekräftar redan uppfattning jag har om thailändska skolor, fast det finns självfallet finns det undantag.

 

Hej

Bekräftar även min bild av skolan på många platser, mycket av det som tas upp har jag ju själv tagit upp tidigare och beskrivningen stämmer väldigt bra på många skolor i vårt område, även den i vår by.

Mycket intressant läsning och man har ju även förslag på åtgärder och tog upp en del pronblem man missat själv.

Men bilden är ganska mörk och läser man detta förstår man att problemen är gigantiska.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Nu har t.o.m The Nation fått nog och uppmanar till krafttag mot raset inom skolan, skribenten uttrycker det så här, "Vi har en nationell kris" istället för att jaga en munk och en f.d PM så borde juntan ta tag i det verkligt stora problemet som är skolan tycker skribenten.

 

Det enda ämne som eleverna fick godkänt i var Thailändska och där var det precis på gränsen med 52%, kan dom relativt dåliga resultaten även i Thailändska bero på att en ganska stor del av befolkningen inte har Thailändska som första språk är min egen fundering?

 

Time’s up! Thailand must declare poor exam scores 

March 24, 2017 01:00 

 

Some 380,000 Grade 12 (mathayom six) students took the yearly national O-Net exams for university admission across five subjects.

Of the five, on average, they passed only one subject, Thai language – their mother tongue with 52.29 per cent, which in itself is merely a borderline pass. Overall, the national average score for all five subjects was 34.46. A dismal performance by any standard. Add to this the big gaps in average scores between Sathit and Obec schools and between urban and rural schools, with the former performing far better. The conclusion from these data is clear: We have a national crisis. Chasing a fugitive monk is not a national crisis. Nor is going after a former prime minister for alleged unpaid tax. 

Let’s be clear: The poor O-Net performance is not the students’ fault. Nor is it the parents’. It is the responsibility of the state and its educational institutions to make sure that every student achieves his/her academic potential. If schools did their duty of imparting knowledge properly, parents wouldn’t find it necessary to pay for expensive after-hours tuition classes. This in turn would give students time after school to hone non-academic skills essential for their cognitive growth and well-being.

I urge the government to declare a “war” on poor exam scores and make it a national priority. A lot is at stake here. Consider Singapore: With few national resources available, the tiny state led by Lee Kuan Yew invested heavily in the one thing it knew would govern its collective destiny – human capital. In other words, in educating and training its people. As a result of this decision, Singapore now enjoys First World status with one of the highest GDP-per-capita levels in the world. 

Poor academic scores lead to low human capital, which leads to low national productivity, rendering us unable to compete with other nations. Whether the government wants to hear this or not, Thailand 4.0 will not be realised under current conditions. We will forever remain in the middle-income trap unless something is done now. 

Edward Kitlertsirivatana

 

http://www.nationmultimedia.com/news/opinion/letter_to_editor/30310076

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/23/2017 at 06:58, skrev Isan Lover:

Hej

Det varierar beroende på skolans storlek, stad eller landsbygd, var i landet och typ av tjänst o.s.v, i skolan fördelas sedan pengarna mellan rektor och dom övriga lärarna enligt en fallande skala beroende på ranking och tid på skolan.

 

Inom övriga statliga verk fungerar det likadant, på ett kommunhus delar chefen och personalen också pengar ifrån köpta tjänster på samma sätt och så även polisen.

 

En kontorstjänst på ett kommunhus kan kosta 5000 baht, känner en tjej som betalde detta för några år sedan, en lärartjänst kanske 20 000 baht o.s.v, i vårt område är väl bäst att tillägga, skillnader finns säkert.

Mvh isan lover

 

För att bli anställd inom det militära, så skulle sonen i huset ha behövt betala 250 000 trots att han klarade alla tester och prov, vilket inte alla som blev anställda gjorde. De betalade istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Nemo:

 

För att bli anställd inom det militära, så skulle sonen i huset ha behövt betala 250 000 trots att han klarade alla tester och prov, vilket inte alla som blev anställda gjorde. De betalade istället.

Hej

Det var en rejäl summa, men det hade säkert lönat sig på lite längre sikt, tråkigt att det ska fungera på detta viset.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det var en rejäl summa, men det hade säkert lönat sig på lite längre sikt, tråkigt att det ska fungera på detta viset.

Mvh isan lover

 

Nej det är inte bra alls. Det finns förmodligen en del halvgalna poliser som som inte har klarat skolan/testen, men har köpt sig in. Tänker på de fall som har varit när poliser skjuter ihjäl mer eller mindre oskyldiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nej det är inte bra alls. Det finns förmodligen en del halvgalna poliser som som inte har klarat skolan/testen, men har köpt sig in. Tänker på de fall som har varit när poliser skjuter ihjäl mer eller mindre oskyldiga.

Hej

Ja detta system med köpta tjänster ställer till en rad problem, ta t.ex lärare som undervisar i ett ämne som dom inte har utbildning för, anställda på myndigheter som inte har brhörig utbildning, poliser som inte ansågs lämpliga till jobbet av någon anledning, sen går det ju att köpa sig vidare till chefspositioner inom samtliga områden t.ex militära befattningar, polischef och rektor o.s.v.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...