Jump to content
IGNORERAD

Mestadels underkänt i Thailands nationella prov


MPR Nyheter

Recommended Posts

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja detta system med köpta tjänster ställer till en rad problem, ta t.ex lärare som undervisar i ett ämne som dom inte har utbildning för, anställda på myndigheter som inte har brhörig utbildning, poliser som inte ansågs lämpliga till jobbet av någon anledning, sen går det ju att köpa sig vidare till chefspositioner inom samtliga områden t.ex militära befattningar, polischef och rektor o.s.v.

Mvh isan lover

 

Gnäller du på att dom inte följer reglerna !? :whistle:

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 100
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • leifen

    6

  • Nemo

    6

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
28 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Gnäller du på att dom inte följer reglerna !? :whistle:

 

Hej

Absolut, när folk kan köpa sig tjänster så drabbar det tredje man (allmänhet, elever o.s.v.) och det är enligt mig en stor skillnad mot att som enskild individ välja att inte ha bältet på eller köra moppe utan hjälm.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Absolut, när folk kan köpa sig tjänster så drabbar det tredje man (allmänhet, elever o.s.v.) och det är enligt mig en stor skillnad mot att som enskild individ välja att inte ha bältet på eller köra moppe utan hjälm.

Mvh isan lover

 

Det är tankesättet som är problemet

 

Så länge folk tänker som du får det resultat som du ser här !

 

men det förstår uppenbart inte personer som tänker som du !

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Att köra bil/moppe efter att ha druckit ett par öl kan ju omöjligt drabba tredje man!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Det är tankesättet som är problemet

 

Så länge folk tänker som du får det resultat som du ser här !

Hej

Själv tror jag mer att brist på moral och korruption bland dom styrande (i nuläget militären), myndigheter och polis m.m smittar av sig och påverkar alla medborgare i alla samhällsklasser, sen tror jah även att brist på utbildning och undermålig sådan är en del av problemet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev GreenValley:

Att köra bil/moppe efter att ha druckit ett par öl kan ju omöjligt drabba tredje man!

Hej

Ja det är nog betydligt större risk att föraren själv drabbas än någon annan där ute bland risfälten.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎23 at 12:58, skrev Isan Lover:

En kontorstjänst på ett kommunhus kan kosta 5000 baht, känner en tjej som betalde detta för några år sedan, en lärartjänst kanske 20 000 baht o.s.v, i vårt område är väl bäst att tillägga, skillnader finns säkert.

Det var billigt, en kompis här betalde för ett antal år sedan för kontorstjänster till sina två döttrar 170.000 för den ena och

90.000 för den andra dottern.

Apropå "stänga skolor" tycker jag det är en mycket bra ide åtminstone i denna delen av Isaan, Alec´s skola ligger 10km hemifrån och

på den sträckan passerar jag tre 3 andra skolor. Så ser det ut i detta området överlag.

 

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Khemmarat:

Det var billigt, en kompis här betalde för ett antal år sedan för kontorstjänster till sina två döttrar 170.000 för den ena och

90.000 för den andra dottern.

Apropå "stänga skolor" tycker jag det är en mycket bra ide åtminstone i denna delen av Isaan, Alec´s skola ligger 10km hemifrån och

på den sträckan passerar jag tre 3 andra skolor. Så ser det ut i detta området överlag.

 

Hej

Det skiljer säkert väldigt mycket på priser för tjänster, men på Amphoe och Chang Wat nivå är det nog Dyer hos oss också.

 

Vi har också ganska tätt mellan skolorna i vissa områden, kan man ordna bra och säkra transporter samtidigt som förskolan blir kvar är även jag försiktigt positiv till detta, läget är så krisartat inom skolan att radikala åtgärder måste vidtas.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev GreenValley:

Att köra bil/moppe efter att ha druckit ett par öl kan ju omöjligt drabba tredje man!

 

I stort sett nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Själv tror jag mer att brist på moral och korruption bland dom styrande (i nuläget militären), myndigheter och polis m.m smittar av sig och påverkar alla medborgare i alla samhällsklasser, sen tror jah även att brist på utbildning och undermålig sådan är en del av problemet.
Mvh isan lover


Dom blir korrupta av att leva och växa upp i ett korrumperat samhälle fullt av människor som tänker som du ! Orsak och verkan du vet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 


Dom blir korrupta av att leva och växa upp i ett korrumperat samhälle fullt av människor som tänker som du ! Orsak och verkan du vet !

 

Hej

Själv tillhör jag den grupp människor som tror att man når en förändring först när man börjar uppifrån, att jaga medel somchai för att han är utan hjälm samtidigt som politiker, generaler, polischefer och hela statsapparaten är korrumperad och berikar sig själva är nog ingen lösning på det problemet.

 

Först när dom i toppen föregår med gott exempel, följer lagar och regler samt börjar bestraffas om dom bryter mot regler och lagar kommer övriga befolkningen att börja ta lagar och regler på allvar, nu ses det ju nästan som ett dåligt skämt när landets mest korrupta människor pratar om lag och ordning för andra men samtidigt frias själva när dom ertappas med oegentligheter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tillhör jag den grupp människor som tror att man når en förändring först när man börjar uppifrån, att jaga medel somchai för att han är utan hjälm samtidigt som politiker, generaler, polischefer och hela statsapparaten är korrumperad och berikar sig själva är nog ingen lösning på det problemet.

 

Först när dom i toppen föregår med gott exempel, följer lagar och regler samt börjar bestraffas om dom bryter mot regler och lagar kommer övriga befolkningen att börja ta lagar och regler på allvar, nu ses det ju nästan som ett dåligt skämt när landets mest korrupta människor pratar om lag och ordning för andra men samtidigt frias själva när dom ertappas med oegentligheter.

Mvh isan lover

 

Så du anser alltså att människor som föds i ett korrumperat samhälle, växer upp och ser hur föräldrar och andra runt om kring sig i byn är korrumperade, går i en korrumperad skola, mutar sig till bra utbildningar, kommer upp sig inom politiken, polisen eller andra myndigheter genom korruption och så småningom når toppositioner (när dom kan dra som mest nytta av sin makt genom korruption) då helt plötsligt skall börja jobba för att avskaffa korruptionen ????

 

Korruption växer nerifrån och upp och det är människor som tänker och agerar som du som är roten till det onda !!

 

Din son lär sig av vad du och de övriga i byn visar honom och han ser hur du beter dig, tänk på det !!!

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Så du anser alltså att människor som föds i ett korrumperat samhälle, växer upp och ser hur föräldrar och andra runt om kring sig i byn är korrumperade, går i en korrumperad skola, mutar sig till bra utbildningar, kommer upp sig inom politiken, polisen eller andra myndigheter genom korruption och så småningom når toppositioner (när dom kan dra som mest nytta av sin makt genom korruption) då helt plötsligt skall börja jobba för att avskaffa korruptionen ????

 

Korruption växer nerifrån och upp och det är människor som tänker och agerar som du som är roten till det onda !!

 

Din son lär sig av vad du och de övriga i byn visar honom och han ser hur du beter dig, tänk på det !!!

Hur tänkte du nu? Om inte myndigheter, polis, militär mm tog emot pengar för gentjänster hade ju korruptionen inte funnits överhuvudtaget. Det är väl inte den som betalar för att få fördelar som är korrumperad utan den som tar emot?

 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Dempa:

Hur tänkte du nu? Om inte myndigheter, polis, militär mm tog emot pengar för gentjänster hade ju korruptionen inte funnits överhuvudtaget. Det är väl inte den som betalar för att få fördelar som är korrumperad utan den som tar emot?

 

 

Läs stycket innan det du svärtade så förklarade jag där hur jag tänker

 

Gå tillbaka och läs det några gånger så kanske du dessutom inser att du redan där har svaret på din fråga !

Där beskriver jag just varför folk högt upp i hierarkin tar mutor och varför korruptionen finns samt hur man skall få bukt på den !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Läs stycket innan det du svärtade så förklarade jag där hur jag tänker

 

Gå tillbaka och läs det några gånger så kanske du dessutom inser att du redan där har svaret på din fråga !

Där beskriver jag just varför folk högt upp i hierarkin tar mutor och varför korruptionen finns samt hur man skall få bukt på den !

Det jag vänder mig emot är att du säger att "korruption växer nerifrån". Det är ju inte Somchais fel att någon med makt kräver en muta för att få en gräddfil genom systemet. Snarare växer korruptionen uppifrån. Utan välbärgade föräldrar eller kontakter i maktposition är det svårt för Somchai att bli antagen på ett bra universitet eller få en bra anställning.

 

Thailand är ett segregerat land och framgången du får i livet beror mycket på vilken social grupp du tillhör så att beskylla den fattiga risbonden för korruptionen i landet tycker jag är helt fel.

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dempa:

Det jag vänder mig emot är att du säger att "korruption växer nerifrån". Det är ju inte Somchais fel att någon med makt kräver en muta för att få en gräddfil genom systemet. Snarare växer korruptionen uppifrån. Utan välbärgade föräldrar eller kontakter i maktposition är det svårt för Somchai att bli antagen på ett bra universitet eller få en bra anställning.

 

Thailand är ett segregerat land och framgången du får i livet beror mycket på vilken social grupp du tillhör så att beskylla den fattiga risbonden för korruptionen i landet tycker jag är helt fel.

 

Alla i toppen som är korrupta är födda och uppväxta underifrån i ett korrumperat system. Dom dyker helt plötsligt inte upp som vuxna in från sidan och orsakar något. Dom har tränats och fötts upp till det från botten !

 

Om föräldrar börjar läsa sina barn att korruption är fel, skolorna lär ut att korruption är fel etc etc så blir till slut vuxna utbildade människor mot korruption

 

Att sitta och bara gnälla "på dom i toppen" och begära att dom skall lösa alla problem är fegt och meningslöst och visar på total okunskap och nonchalans !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
38 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Alla i toppen som är korrupta är födda och uppväxta underifrån i ett korrumperat system. Dom dyker helt plötsligt inte upp som vuxna in från sidan och orsakar något. Dom har tränats och fötts upp till det från botten !

 

Om föräldrar börjar läsa sina barn att korruption är fel, skolorna lär ut att korruption är fel etc etc så blir till slut vuxna utbildade människor mot korruption

 

Att sitta och bara gnälla "på dom i toppen" och begära att dom skall lösa alla problem är fegt och meningslöst och visar på total okunskap och nonchalans !

Precis!

Korruptionen är som ett pyramidspel, slutar de längst ner att betala in så rasar pyramiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Alla i toppen som är korrupta är födda och uppväxta underifrån i ett korrumperat system. Dom dyker helt plötsligt inte upp som vuxna in från sidan och orsakar något. Dom har tränats och fötts upp till det från botten !

 

Om föräldrar börjar läsa sina barn att korruption är fel, skolorna lär ut att korruption är fel etc etc så blir till slut vuxna utbildade människor mot korruption

 

Att sitta och bara gnälla "på dom i toppen" och begära att dom skall lösa alla problem är fegt och meningslöst och visar på total okunskap och nonchalans !

Oj, ord och inga visor, jag är okunnig och nonchalant. 

 

Så om folk bara slutar tvinga på myndighetsfolk mm pengar de egentligen inte vill ha så upphör korruptionen, fantastisk slutsats ??

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Alla i toppen som är korrupta är födda och uppväxta underifrån i ett korrumperat system. Dom dyker helt plötsligt inte upp som vuxna in från sidan och orsakar något. Dom har tränats och fötts upp till det från botten !

 

Om föräldrar börjar läsa sina barn att korruption är fel, skolorna lär ut att korruption är fel etc etc så blir till slut vuxna utbildade människor mot korruption

 

Att sitta och bara gnälla "på dom i toppen" och begära att dom skall lösa alla problem är fegt och meningslöst och visar på total okunskap och nonchalans !

 

Så i ett feodalt Thailand, där en liten elit bestående av politiker, militärer, byråkrater och affärsmän har berikat sig själva genom korrupta affärer , så är detta främst den stora massans fel, där föräldrarna inte fostrar barnen till att korruption är fel?  Eller hur menar du egentligen?

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dempa:

Oj, ord och inga visor, jag är okunnig och nonchalant. 

 

Så om folk bara slutar tvinga på myndighetsfolk mm pengar de egentligen inte vill ha så upphör korruptionen, fantastisk slutsats ??

 

Nu visade du dessutom att du saknar kompetens i läsförståelse !

 

Det här är ingen klassfråga heller

 

ALLA föräldrar, oavsett klass och ekonomi måste lära sina barn att korruption är fel och att följa lagar och regler är rätt väg att gå

 

Och samma i skolorna, ALLA skolor, oavsett om det är en liten byskola i en liten risby i Isan eller en HiSo-skola i ett rikt område i Bangkok måste lära sina elever vad som är rätt eller fel

 

Det måste byggas upp ett vilja att göra rätt och en insikt att korruption är fel från grunden för så småningom når dessa barn maktställningar i samhället och maler ner korruptionen till grus

 

Det går inte att sitta i en fattig by ute på landet eller i ett land 900 mil bort och gnälla "på dom rika, vackra och korrupta i Bangkok". Då fortsätter landet att vara extremt korrumperat för all framtid

Kom ihåg att undersökningar visar att runt 75% av landets befolkning (oavsett samhällsklass) tycker korruption är OK och dom vill behålla det för det är ett system dom kan och vet hur dom skall hantera. Avskaffa korruptionen ser dom som ett problem !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev spooncreek:

 

Så i ett feodalt Thailand, där en liten elit bestående av politiker, militärer, byråkrater och affärsmän har berikat sig själva genom korrupta affärer, är främst den stora massans fel, där föräldrarna intee fostrar barnen till att korruption är fel?  Eller hur menar du egentligen?

 

Om befolkningen på bredden i hela samhället tycker att korruptionen är OK och alla "använder den" som en naturlig del i deras liv kan dom knappast skylla ifrån sig på en liten klick "elit bestående av politiker, militärer, byråkrater och affärsmän"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Nu visade du dessutom att du saknar kompetens i läsförståelse !

 

Det här är ingen klassfråga heller

 

ALLA föräldrar, oavsett klass och ekonomi måste lära sina barn att korruption är fel och att följa lagar och regler är rätt väg att gå

 

Och samma i skolorna, ALLA skolor, oavsett om det är en liten byskola i en liten risby i Isan eller en HiSo-skola i ett rikt område i Bangkok måste lära sina elever vad som är rätt eller fel

 

Det måste byggas upp ett vilja att göra rätt och en insikt att korruption är fel från grunden för så småningom når dessa barn maktställningar i samhället och maler ner korruptionen till grus

 

Det går inte att sitta i en fattig by ute på landet eller i ett land 900 mil bort och gnälla "på dom rika, vackra och korrupta i Bangkok". Då fortsätter landet att vara extremt korrumperat för all framtid

Kom ihåg att undersökningar visar att runt 75% av landets befolkning (oavsett samhällsklass) tycker korruption är OK och dom vill behålla det för det är ett system dom kan och vet hur dom skall hantera. Avskaffa korruptionen ser dom som ett problem !

Vet att jag i jämförelse med dig är rätt iqbefriad (i alla fall i ditt tycke).

 

Jag spetsade till svaret lite för att jag visste du skulle gå igång på det.

 

Jag är i motsats till dig övertygad om att förändringen måste komma uppifrån. Om människorna som sitter på makten och/eller pengarna förväntar sig en muta för att hjälpa till/snabba upp ett ärende så är det inte mycket den lilla människan på andra sidan bordet kan göra åt det. 

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Dempa:

Vet att jag i jämförelse med dig är rätt iqbefriad (i alla fall i ditt tycke).

 

Jag spetsade till svaret lite för att jag visste du skulle gå igång på det.

 

Jag är i motsats till dig övertygad om att förändringen måste komma uppifrån. Om människorna som sitter på makten och/eller pengarna förväntar sig en muta för att hjälpa till/snabba upp ett ärende så är det inte mycket den lilla människan på andra sidan bordet kan göra åt det. 

 

Jodå, det finns massor och man ser redan att det händer en hel del på den lägre nivån i Thailand

 

Bara dom senaste åren har det hänt en hel del

 

Det dyker upp appar för att rapportera korruption och dokumentera den. Korruption blåses upp hårt i sociala medier

 

"Gammelmedia" tar upp det mycket mer och det blir allt svårare för korrupta att klara sig undan

 

Och INGEN tvingar en person att betala en muta utan dom gör det för att dom accepterar det och tycker det är OK så länge det gynnar dom själva. Sluta tänk på det sättet så dör korruptionen så sakta av !

 

Om poliser står på vägarna och begär mutor men finner sig uthängda på sociala medier med videor och annat eller upptäcker att dom förlorar jobbet för sitt brott slutar dom att begära mutor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Dempa:

Vet att jag i jämförelse med dig är rätt iqbefriad (i alla fall i ditt tycke).

 

Jag spetsade till svaret lite för att jag visste du skulle gå igång på det.

 

Jag är i motsats till dig övertygad om att förändringen måste komma uppifrån. Om människorna som sitter på makten och/eller pengarna förväntar sig en muta för att hjälpa till/snabba upp ett ärende så är det inte mycket den lilla människan på andra sidan bordet kan göra åt det. 

Denna där Tl stänger av dom han inte vill ha svar från, en riktig fegskalle så han är inget att lyssna på. Farmarna kan väl inte ha nåt med 

korruption att göra dom har ju inga pengar så det pågår bland dom rika och bemedlade

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Så i ett feodalt Thailand, där en liten elit bestående av politiker, militärer, byråkrater och affärsmän har berikat sig själva genom korrupta affärer , så är detta främst den stora massans fel, där föräldrarna inte fostrar barnen till att korruption är fel?  Eller hur menar du egentligen?

Om den stora massan ska "sitta på arschlet" och vänta på att någon i toppen på korruptionspyramiden ska börja bekämpa korruptionen lär dom få sitta kvar där livet ut utan att något händer. Men det kan räcka med att en person från massan som har lite Go drar igång en rörelse/kampanj mot korruptionen så kan hen så småningom få "den stora massan" med sig och saker och ting börjar hända. Det tror i alla fall jag är vad som krävs för att få stopp på eländet.

 

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...