Jump to content
IGNORERAD

Vattennivån i Chao Phraya-dammen sjunker


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Vattennivån i Chao Phrayadammen är lägre än den normala driftnivån, en vattenbrist är stundande och alla jordbrukare ombeds att inte plantera en tredje risskörd, detta uppger provinsguvernören Nimit Wanchaithanawong.
Nimit gjorde uttalandet efter en inspektion av Chao Phrayadammen under måndag morgon. Han sade att vattennivån i dammen nu ligger på 14,84 meter över havet, vilket är under den normala driftnivån på 15 meter. Vattnet nedanför dammen ligger på 5,65 meter över havet, och sanddyner har redan dykt upp längsmed Chao Phrayafloden.
Dammen släpper ut 70 kubikmeter vatten per sekund för att bibehålla ekosystemet och förhindra att havsvatten pressas uppströms. Guvernören har instruerat alla chefer på statliga kontor att förklara för jordbrukare att situationen är allvarlig, och att det därför är nödvändigt att inte plantera den tredje risskörden. Guvernörer kommer bestraffas om den tredje skörden tillåts att planteras i deras respektive provinser.

 

c1_1218054_170320111558_620x413.jpg.ef266f12ebc8d9cb1878bc45e5468eb5.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja det är inte lätt det där med att hålla rätt nivå i dammarna, sparar man för lite blir det torka och vattenbrist, sparar man för mycket riskerar man översvämningar, sen vet man ju aldrig hur mycket regn det kommer, hur länge torkan varar o.s.v.

Ett ganska svårt jobb misstänker jag, man riskerar att göra fel åt båda hållen och träffar bara rätt ibland.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ändå vara ett djävla gnällande, regn och torka har avlöst vartannat i evinnerliga tider. Visst har befolkningen ökat men risproduktionen har minskat eftersom det också är ett dj**la överskott.

Ej heller någon korruption eller annat mygel nu när militären styr så varför denna  kommuniké :sick: 

Kan inte militären lösa denna bagatell borde de avgå:D

Allvarligt så tycker jag de borde lärt sig och byggt dammar i tillräcklig mängd - tid har funnits

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det är inte lätt det där med att hålla rätt nivå i dammarna, sparar man för lite blir det torka och vattenbrist, sparar man för mycket riskerar man översvämningar, sen vet man ju aldrig hur mycket regn det kommer, hur länge torkan varar o.s.v.

Ett ganska svårt jobb misstänker jag, man riskerar att göra fel åt båda hållen och träffar bara rätt ibland.

Mvh isan lover

Torka och översvämningar varje år , kan man inte förebygga det på något sätt. Har soldaterna inte kunskaper om ekologi och samhällsplanering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev hakke:

Torka och översvämningar varje år , kan man inte förebygga det på något sätt. Har soldaterna inte kunskaper om ekologi och samhällsplanering?

Hej

Jag är ju ingen vän av militärt styre, men när det gäller torka och översvämningar så har det visat sig genom åren att det inte verkar ha någon större betydelse vem som styr, ibland blir det översvämningar och perioder av torka ändå.

Lite komiskt att just även militären misslyckas med denna planering efter att ha klagat på tidigare folkvalda regeringars misstag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag är ju ingen vän av militärt styre, men när det gäller torka och översvämningar så har det visat sig genom åren att det inte verkar ha någon större betydelse vem som styr, ibland blir det översvämningar och perioder av torka ändå.

Lite komiskt att just även militären misslyckas med denna planering efter att ha klagat på tidigare folkvalda regeringars misstag.

Mvh isan lover

Vadå misslyckats, det regnar för fullt nu på många platser i Isaan och Norra Thailand. :haha: 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev leifen:

Vadå misslyckats, det regnar för fullt nu på många platser i Isaan och Norra Thailand. :haha: 

Hej

Det märks att du inte är någon bonde, enstaka regnskurar även rejäla sådana påverkar högst marginellt, för att man ex.vis ska kunna plantera ris behövs det återkommande regn under en lång period.

Vattennivåerna i dom dammar staten har byggt påverkas knappast alls av enstaka regnskurar, det krävs att regnperioden startar och att det kommer enorma mängder.

Det finns nog skäl till att myndigheterna befarar torka, beordrar försiktighet med vattenförbrukning och förbjuder plantering av en tredje risskörd.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev leifen:

Vadå misslyckats, det regnar för fullt nu på många platser i Isaan och Norra Thailand. :haha: 

 

Man kan lite på dem 555555

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det märks att du inte är någon bonde, enstaka regnskurar även rejäla sådana påverkar högst marginellt, för att man ex.vis ska kunna plantera ris behövs det återkommande regn under en lång period.

Vattennivåerna i dom dammar staten har byggt påverkas knappast alls av enstaka regnskurar, det krävs att regnperioden startar och att det kommer enorma mängder.

Det finns nog skäl till att myndigheterna befarar torka, beordrar försiktighet med vattenförbrukning och förbjuder plantering av en tredje risskörd.

Mvh isan lover

Nä, ganska korkat att vara bonde i Thailand när jag inte behöver, men regnkläder har jag i alla fall skaffat. ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev leifen:

Nä, ganska korkat att vara bonde i Thailand när jag inte behöver, men regnkläder har jag i alla fall skaffat. ;)

Hej

Korkat håller nog inte många med om, Thailand är ju ett väldigt framgångsrikt och bördigt land även vid internationella jämförelser när det gäller jordbruk.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Korkat håller nog inte många med om, Thailand är ju ett väldigt framgångsrikt och bördigt land även vid internationella jämförelser när det gäller jordbruk.

Mvh isan lover

läsförståelse.se 55555

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Korkat håller nog inte många med om, Thailand är ju ett väldigt framgångsrikt och bördigt land även vid internationella jämförelser när det gäller jordbruk.

Mvh isan lover

Jag är ju svensk och då är det korkat att hålla på med jordbruk i Thailand. Även om många inte håller med om det ;)

 

Thailand är inte alls framgångsrikt i jordbruk då de har de högsta produktionskostnaderna per ton mot andra länder. Skulle säga det mest ineffektiva inom ris, socker mm.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

läsförståelse.se 55555

 

 

Hej

Förstår vad du menar men att han själv inte har någon erfarenhet av jordbruk framgår ju i inläggen allt som oftast.

Bra att han klargjorde att han inte sysslar med detta, det förklarar ju en del lite märkliga svar genom åren i olika trådar gällande jordbruk, böndernas villkor och förutsättningar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev leifen:

Jag är ju svensk och då är det korkat att hålla på med jordbruk i Thailand. Även om många inte håller med om det ;)

 

Thailand är inte alls framgångsrikt i jordbruk då de har de högsta produktionskostnaderna per ton mot andra länder. Skulle säga det mest ineffektiva inom ris, socker mm.

 

Hej

 Här tror jag att du har fel, förutsättningarna för jordbruk är väldigt fina i Thailand och många internationella företag köper in sig och satsar på detta i Thailand, men jag förmodar att du bara främst på ris när du talar om ton?

Thailand producerar mycket annat också t.ex kyckling som är en stor exportprodukt, även frukt och grönsaker som exporteras över hela världen, även eucalyptus är en stor exportvara.

40% av Thailands befolkning är fortfarande beroende av inkomster ifrån jordbruk så det är en både stor och viktig inkomstkälla både för dessa och landet som helhet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Förstår vad du menar men att han själv inte har någon erfarenhet av jordbruk framgår ju i inläggen allt som oftast.

Bra att han klargjorde att han inte sysslar med detta, det förklarar ju en del lite märkliga svar genom åren i olika trådar gällande jordbruk, böndernas villkor och förutsättningar.

Mvh isan lover

Tror mer att de svar du läst genom åren har du inte förstått alls, fast troligen inte ens läst,

för som regel svarar du genomgående på något helt annat...

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 Här tror jag att du har fel, förutsättningarna för jordbruk är väldigt fina i Thailand och många internationella företag köper in sig och satsar på detta i Thailand, men jag förmodar att du bara främst på ris när du talar om ton?

Thailand producerar mycket annat också t.ex kyckling som är en stor exportprodukt, även frukt och grönsaker som exporteras över hela världen, även eucalyptus är en stor exportvara.

40% av Thailands befolkning är fortfarande beroende av inkomster ifrån jordbruk så det är en både stor och viktig inkomstkälla både för dessa och landet som helhet.

Mvh isan lover

Där har du helt rätt, förutsättningarna är väldigt fina men har Thailand misslyckas totalt att ta vara på detta i årtionden.

 

Produktion med metoder som ligger långt efter omvärlden, bara internationella företag driver utvecklingen framåt.

Varför klarar inte inhemska företag att satsa i denna guldgruva?

 

Sen har Thailands rykte försämrats rejält vad gäller kvalité på exporterade produkter med prisfall och försämrat resultat. 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
28 minuter sedan, skrev leifen:

Där har du helt rätt, förutsättningarna är väldigt fina men har Thailand misslyckas totalt att ta vara på detta i årtionden.

 

Produktion med metoder som ligger långt efter omvärlden, bara internationella företag driver utvecklingen framåt.

Varför klarar inte inhemska företag att satsa i denna guldgruva?

 

Sen har Thailands rykte försämrats rejält vad gäller kvalité på exporterade produkter med prisfall och försämrat resultat. 

 

 

Hej

Tycker du överdriver här, det finns ju mängder av jordbruksprodukter jorden runt som har producerats i Thailand, visst finns det inhemska storföretag också inom denna bransch också, själv tror jag inte att det är brist på företag och kunnande, mer det faktum att nästan alla företag satsar i och runt Bangkok, här är ju både mark och arbetskraft dyrast i landet.

Om man satsade på företag inom jordbrukssektorn i norr och nordost skulle lönsamheten öka rejält, här finns billig mark och billig arbetskraft, floder med gott om vatten året runt o.s.v.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska Thailand bedriva ett effektivare jordbruk innebär det att små odlingslotter måste slås samman. Rationellt jordbruk innebär mindre personal större skördar och ÄNNU större arbetslöshet.

Vilken väg vill regeringen vandra.

Vi kan jämföra Sverige  med Norge. I Norge subventioneras bönderna avsevärt mer än i Sverige vilket innebär att det fortfarande finns små odlingslotter med ett fåtal kor och bonden kan överleva.

Nackdelen är maten blir dyr.

Ska Thailand kunna konkurrera på världsmarknaden måste det bli sammanslagningar och ett rationellare jordbruk.

Vill Thailändaren i gemen göra detta - eller är det bra som det är?

Ex Sverige har på ca 150 år gått från att ca 80 % av befolkningen haft sin utkomst från jordbruk till i dag knappt 3 %.

Är Thailand berett att friställa 10 till 20 miljoner thailändare under de närmaste 15 till 20 åren?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev evert 1:

Ska Thailand bedriva ett effektivare jordbruk innebär det att små odlingslotter måste slås samman. Rationellt jordbruk innebär mindre personal större skördar och ÄNNU större arbetslöshet.

Vilken väg vill regeringen vandra.

Vi kan jämföra Sverige  med Norge. I Norge subventioneras bönderna avsevärt mer än i Sverige vilket innebär att det fortfarande finns små odlingslotter med ett fåtal kor och bonden kan överleva.

Nackdelen är maten blir dyr.

Ska Thailand kunna konkurrera på världsmarknaden måste det bli sammanslagningar och ett rationellare jordbruk.

Vill Thailändaren i gemen göra detta - eller är det bra som det är?

Ex Sverige har på ca 150 år gått från att ca 80 % av befolkningen haft sin utkomst från jordbruk till i dag knappt 3 %.

Är Thailand berett att friställa 10 till 20 miljoner thailändare under de närmaste 15 till 20 åren?

 

Thailand har nog inte mycket val att göra

 

Eftersom man har väldigt låg nivå på skatteintäkter från befolkningen har man inte råd att betala vad det kostar att hålla alla småbruk "under armen" och då blir produkterna för dyra och går inte att exportera så de småskaliga jordbruken kommer att gå under och man får ändå stora mängder arbetslösa bönder som inte får avsättning för sina produkter

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...