Jump to content
IGNORERAD

thailändskt simkort


otto

Recommended Posts

Fungerar ett kontant kort i sverige ? om inte hur löser man det?

Jag vill ju gjärna komma i kontakt med henne så  fort hon landat på arlanda.

 

Otto

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    7

  • leifen

    6

  • Mankan

    4

  • apknug

    3

Mest aktiva i denna tråd

Fungerar ett kontant kort i sverige ? om inte hur löser man det?
Jag vill ju gjärna komma i kontakt med henne så  fort hon landat på arlanda.
 
Otto


Hon har väl Line som alla thai? Och du med?

Finns free WiFi på Arlanda, detta är nog enklaste sättet.

Annars svenskt kontantkort inhandlas på Arlanda?

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kontantkort från AIS och det funkar i massor av länder.

Men enklast är väll att du väntar utanför tullen när hon kommer ut.

Ändrades av Niro
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Niro:

Jag har kontantkort från AIS och det funkar i massor av länder.

Men enklast är väll att du väntar utanför tullen när hon kommer ut.

Ja, vart ska hon annars ta vägen? 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev otto:

Fungerar ett kontant kort i sverige ? om inte hur löser man det?

Jag vill ju gjärna komma i kontakt med henne så  fort hon landat på arlanda.

 

Otto

 

Mitt prepayed DTAC fungerar, men man måste aktivera det för utomlands bruk.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt one2call funkar alldeles utmärkt i Sverige.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Mitt one2call funkar alldeles utmärkt i Sverige.

Samma här, men det är dyrare att använda, fungerade bra i alla andra länder jag besökt de senaste åren..

 

Slår av data-roaming med att skicka *129*1# och aktiverar igen med *129*2#.

Byter till flight mode om jag inte ska ringa eller nås på telefonen.

Då finns det kvar i potten då man landar igen på Thailändsk mark.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev leifen:

Samma här, men det är dyrare att använda, fungerade bra i alla andra länder jag besökt de senaste åren..

 

Slår av data-roaming med att skicka *129*1# och aktiverar igen med *129*2#.

Byter till flight mode om jag inte ska ringa eller nås på telefonen.

Då finns det kvar i potten då man landar igen på Thailändsk mark.

Data-roamingen kan jag slå av och på i inställningarna på telefonen och den är ju också normalt avstängd. Behövs ju bara slås på om skall surfa i ett annat land.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mankan:

Data-roamingen kan jag slå av och på i inställningarna på telefonen och den är ju också normalt avstängd. Behövs ju bara slås på om skall surfa i ett annat land.

Ja det finns flera sätt, jag kör på mitt sätt.

 

Blev bränd efter jag slagit av data-roamingen i inställningarna men ändå tömdes min pott.

Fick tillsvar att vissa program/appar själv kan gå ut och leta uppdateringar trots jag slagit av data. 

 

Är inte ens säker om man är säkrare med att avaktivera hos operatören men tror att det är så.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det finns flera sätt, jag kör på mitt sätt.
 
Blev bränd efter jag slagit av data-roamingen i inställningarna men ändå tömdes min pott.
Fick tillsvar att vissa program/appar själv kan gå ut och leta uppdateringar trots jag slagit av data. 
 
Är inte ens säker om man är säkrare med att avaktivera hos operatören men tror att det är så.


Helt korrekt Leifen. Det är inte alltid det stängs av, beroende på telefonen och fan o hans moster.... Better safe than..

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev leifen:

Fick tillsvar att vissa program/appar själv kan gå ut och leta uppdateringar trots jag slagit av data.

 

Nja, det är nog handhavarfel, mina telefoner(de jag haft i modern tid) uppdaterar bara appar när de är anslutna till wifi, och inte ens automatiskt, jag måste godkänna.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

 


Helt korrekt Leifen. Det är inte alltid det stängs av, beroende på telefonen och fan o hans moster.... Better safe than..

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Jag har då aldrig råkat ut för att data fungerar utomlands när dataroamingen är avslagen. Kanske en generationsfråga ;)

 

Vill man vara extra säker kan man ju stänga av data helt på telefonen 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Jag har då aldrig råkat ut för att data fungerar utomlands när dataroamingen är avslagen. Kanske en generationsfråga ;)

 

Vill man vara extra säker kan man ju stänga av data helt på telefonen 

 

Jag är utomlands relativt ofta och har heller aldrig råkat ut för dylikt, har ju ingen betydelse vilket sim man har i.....är roaming/datatrafik avslagen så är den ju det.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev otto:

Fungerar ett kontant kort i sverige ? om inte hur löser man det?

Jag vill ju gjärna komma i kontakt med henne så  fort hon landat på arlanda.

 

Otto

Låt hon komma av planet och ta sig till immigration i lugn och ro. 

Efter imm är det ju bara att vänta på väskor och sedan ta sig ut genom tullen.

 

Är du orolig att hon inte ska klara det!

Den bästa hjälp hon kan få är av mera erfarna landsmän på samma plan. Bättre att hon hänger på dessa än att du stör henne på mobilen. Antar att hon åker med Thai, då finns det hur många som helst som kan hjälpa henne. 

 

Är du orolig att du ska missa henne!

Då finns det ju många sätt att följa planet och se när det är planerat att landa. När du befinner dig på flygplatsen så ser du ju på monitorerna när planet landat. Sedan är det bara att vänta utanför tullen. Som massor med andra. Kan du inte möta henne själv på flygplatsen se till att de som möter henne har ett plakat med hennes namn på thai.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Wangthong:

Låt hon komma av planet och ta sig till immigration i lugn och ro. 

Efter imm är det ju bara att vänta på väskor och sedan ta sig ut genom tullen.

 

Är du orolig att hon inte ska klara det!

Den bästa hjälp hon kan få är av mera erfarna landsmän på samma plan. Bättre att hon hänger på dessa än att du stör henne på mobilen. Antar att hon åker med Thai, då finns det hur många som helst som kan hjälpa henne. 

 

Är du orolig att du ska missa henne!

Då finns det ju många sätt att följa planet och se när det är planerat att landa. När du befinner dig på flygplatsen så ser du ju på monitorerna när planet landat. Sedan är det bara att vänta utanför tullen. Som massor med andra. Kan du inte möta henne själv på flygplatsen se till att de som möter henne har ett plakat med hennes namn på thai.

Första gången min tjej kom till Kastrup var hon superorolig för att hon inte skulle kunna ringa mig när planet landat, men precis som du skriver, hon träffade en annan thai som hjälpte henne med allt.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig råkat ut för att data fungerar utomlands när dataroamingen är avslagen. Kanske en generationsfråga [emoji6]
 
Vill man vara extra säker kan man ju stänga av data helt på telefonen 


En generations fråga på telefonen eller simkortet kanske.... Vet flera som råkat ut för detta.....

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Första gången min tjej kom till Kastrup var hon superorolig för att hon inte skulle kunna ringa mig när planet landat, men precis som du skriver, hon träffade en annan thai som hjälpte henne med allt.

Min fru har också haft bästa hjälpen (när hon var osäker på resandet) av thailändare som är på plats och mera erfarna resenärer. Finns inget så bra som en erfaren landsman på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, det är nog handhavarfel, mina telefoner(de jag haft i modern tid) uppdaterar bara appar när de är anslutna till wifi, och inte ens automatiskt, jag måste godkänna.

Mycket möjligt att att du inte råkat ut för att appar inte går ut och letar uppdateringar, men jag har.

Vet fler som verifierar detta. 

 

Sen är det nog som du säger att jag måste godkänna nerladdningen och uppdateringen.

 

måste tillägga att det är iPhone 5s jag använder..... ;) 

 

 

 

 

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev leifen:

Mycket möjligt att att du inte råkat ut för att appar inte går ut och letar uppdateringar, men jag har.

Vet fler som verifierar detta. 

 

Sen är det nog som du säger att jag måste godkänna nerladdningen och uppdateringen.

 

måste tillägga att det är iPhone 5s jag använder..... ;) 

 

 

 

 

 

 

Mmm det med iphones kanske är lurigt, men har nog aldrig vart med om att de heller uppdaterar när jag inte vill, särkilt när de är inställda för att endast uppdatera via wifi.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Mmm det med iphones kanske är lurigt, men har nog aldrig vart med om att de heller uppdaterar när jag inte vill, särkilt när de är inställda för att endast uppdatera via wifi.

Vad får dig att tro att jag använder den inställningen, Jag körde 100% 4G då jag inte hade wifi i huset.
Men ekonomisk som man är så brukade jag sätta mig på något cafe med fri wifi när jag vill ladda ner stora mängder. 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev leifen:

Vad får dig att tro att jag använder den inställningen, Jag körde 100% 4G då jag inte hade wifi i huset.
Men ekonomisk som man är så brukade jag sätta mig på något cafe med fri wifi när jag vill ladda ner stora mängder. 

 

 

Nja, nu var det ju ofrivilliga nedladdningar utomlands som gällde, och har du då de inställningarna klart det tickar data.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, nu var det ju ofrivilliga nedladdningar utomlands som gällde, och har du då de inställningarna klart det tickar data.....

Nej , du har inte fattat de jag skrev, inte ofrivilliga nerladdningar utan att vissa appar kan gå ut och leta efter nya uppdateringar mm. men inte ladda ner dom.

Dom öppnar upp telefonen i en kort stund även om data är avstängt i telefonens inställningar och det försvinner från saldot.

Det kan vara saker som GPS positioner åt en massa appar som vill ha regelbunden åtgång till data.

 

I alla fall så har jag hittat ett väl fungerande sätt som passar mig utmärkt, och det är att skicka en kod till operatören som stänger av med roaming då jag reser utomlands.

Säkert också att det är en generationsfråga då jag inte gillar att rota i inställningar och menyer.

 

Jag tycker att *129*1# lagom svårt och snabbt för en HP som inte har lika mycket fritid som er yngre.

Sen jag började med den så har jag aldrig förlorat en thb från saldot eller behövt öppna inställningar i min iPhone.

 

Sen är jag skeptisk till alla experters råd på forum ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev leifen:

Nej , du har inte fattat de jag skrev, inte ofrivilliga nerladdningar utan att vissa appar kan gå ut och leta efter nya uppdateringar mm. men inte ladda ner dom.

Dom öppnar upp telefonen i en kort stund även om data är avstängt i telefonens inställningar och det försvinner från saldot.

Det kan vara saker som GPS positioner åt en massa appar som vill ha regelbunden åtgång till data.

 

I alla fall så har jag hittat ett väl fungerande sätt som passar mig utmärkt, och det är att skicka en kod till operatören som stänger av med roaming då jag reser utomlands.

Säkert också att det är en generationsfråga då jag inte gillar att rota i inställningar och menyer.

 

Jag tycker att *129*1# lagom svårt och snabbt för en HP som inte har lika mycket fritid som er yngre.

Sen jag började med den så har jag aldrig förlorat en thb från saldot eller behövt öppna inställningar i min iPhone.

 

Sen är jag skeptisk till alla experters råd på forum ;) 

 

Handhavarfel om du upplevt dessa problem, mer fritid om man lär sig att ställa in telefonen istället för att minnas(eller ha en massa minneslappar) massa krångliga sifferkombinationer, men det är väl synkront med AIS, DTAC hanterar man lätt från webben eller app, på riktig engelska :) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...