Jump to content
IGNORERAD

Föra över pengar från thaibank till Sverige


Guest jlh66

Recommended Posts

Guest jlh66

Min fru har lite pengar på ett bankkonto i Thailand som hon vill föra över till Sverige. Ska hon då föra över dom till sin svenska bank eller finns det bättre sätt? Det handlar om ca 150k SEK och pengarna kommer från en husförsäljning. Har googlat lite och det mesta handlar om att skicka pengar åt andra hållet. Men kanske någon som har erfarenhet från detta och kan komma med tips? Mvh

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev jlh66:

Min fru har lite pengar på ett bankkonto i Thailand som hon vill föra över till Sverige. Ska hon då föra över dom till sin svenska bank eller finns det bättre sätt? Det handlar om ca 150k SEK och pengarna kommer från en husförsäljning. Har googlat lite och det mesta handlar om att skicka pengar åt andra hållet. Men kanske någon som har erfarenhet från detta och kan komma med tips? Mvh

 

 

Det går alldeles utmärkt, dessutom bra kurs just nu. :)    Jag använder Bangkok Bank och de tar 400 Baht för överföringen. Du skall även se till att kryssa i  så att mottagarens bank betalar kostnader i Sverige, mycket billigare så. Snabbt går det också, 1-2 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort det ett par gånger men då har jag varit på plats i Thailand och besökte banken för att skicka pengarna, vill minnas att det inte tog så lång tid och inte heller var speciellt dyrt. Skickade summor i storleken 20-40K och har TMB i Thailand och SEB i Sverige. Samt att det var företagskonton.

 

Borde kunna gå online idag om hon har en nätbank i Thailand, kanske finns det en begränsning på summans storlek så att man får dela upp det på flera överföringar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det går alldeles utmärkt, dessutom bra kurs just nu. :)    Jag använder Bangkok Bank och de tar 400 Baht för överföringen. Du skall även se till att kryssa i  så att mottagarens bank betalar kostnader i Sverige, mycket billigare så. Snabbt går det också, 1-2 dagar.

 

2 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jag har gjort det ett par gånger men då har jag varit på plats i Thailand och besökte banken för att skicka pengarna, vill minnas att det inte tog så lång tid och inte heller var speciellt dyrt. Skickade summor i storleken 20-40K och har TMB i Thailand och SEB i Sverige. Samt att det var företagskonton.

 

Borde kunna gå online idag om hon har en nätbank i Thailand, kanske finns det en begränsning på summans storlek så att man får dela upp det på flera överföringar?

Det låter ju smidigt, trodde efter att ha läst lite på tips jag hittat via google att det var svårare. Nån som vet hur mycket man kan föra över?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev jlh66:

 

Det låter ju smidigt, trodde efter att ha läst lite på tips jag hittat via google att det var svårare. Nån som vet hur mycket man kan föra över?

 

Du ska inte tro på Google. :D   Skämt åsido, gränsen har jag för är 150 000, om det var Baht eller kronor kommer jag inte ihåg, men det handlar bara om att det skall deklareras på nåt sätt. Gå in på banken och kolla eller titta på den här siten:  http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/PersonalBanking/DailyBanking/TransferingFunds/TransferringOutOfThailand/Pages/TransferringoutofThailand.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte risk att åka på skatt i sverige?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppge inte att de kommer från en husförsäljning,då blir det aktuellt med skatt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
3 timmar sedan, skrev måne:

Uppge inte att de kommer från en husförsäljning,då blir det aktuellt med skatt.

Det verkar ju som att man kan göra över 150k per kalenderår och då behöver man ju inte redovisa för svenska myndigheter.,men hur är det med dom thailändska myndigheterna? Vill dom ha nån info?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev jlh66:

Det verkar ju som att man kan göra över 150k per kalenderår och då behöver man ju inte redovisa för svenska myndigheter.,men hur är det med dom thailändska myndigheterna? Vill dom ha nån info?

 

Har en kompis som sålde sitt hus i Thailand(en hon) och skulle överföra 300 k till sverige,sparbanken ville veta var pengarna kom från och hon svarade ärligt att hon sålt ett hus,då ville de veta(tror finansinspektionen)veta inköpspris och försäljningspris och vilken skatt hon betalat i thailansd(ev.dubbelbeskattning)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...