Jump to content
IGNORERAD

Ämnesomsättning?


Fredrik T

Recommended Posts

Har Thai högre ämnesomsättning? Vi är visserligen 5 personer i hushållet. Jag, min Fru, min bonusdotter 15 år plus mina två barn sen tidigare äktenskap 12 och 14år, men dom kommer bara hem till oss varannan helg. Vi har en månadskostnad för matinköp på 8 000 Kr! Vi lagar allt själva nästan, kanske en gång per månad Mcdonalds. Kakor, chips, godis, jordnötter och mat konsumeras i ofantliga mängder. Även av mej, men endast jag har lagt på 7 kilo sedan augusti 2008 när dom kom till Sverige. Fru och barn är smala och naturligvis måste dom få äta mat.

Att motionera verkar inte ens vara att tänka på och tur är väl kanske det för då åt dom kanske mej ur huset. Jag känner väl till matkulturen i Thailand. Mat är viktigt, det pratas mycket om vad som ätits och vad som ska tillagas och ätas senare.

I köket skramlar det nästan konstant från morgon till kväll. Problemet är av ekonomiskt slag eftersom bara jag jobbar. Jag har varit gift en gång förrut och sambo en gång förrut, men har väl aldrig haft någon större koll på matkontot. Det har liksom aldrig varit något stort problem. Antagligen har väl matpriserna stigit något på sista tiden, men borde man inte klara sej med en mindre budget för mat? Är det någon som har några bra tips eller har liknande erfarenheter. Det jag förundras över är att hur kan dom äta så mycket, fast dom är så små och ändå inte bli tjocka?

Hälsningar Tamroat siluang

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom så har min tjej lagt på sig nästan 15 kg sen hon flyttade hit för ca 3 år sen... :kort:

Detta förundrar mig mycket eftersom hon äter i stort sett endast thai mat, alltså i princip exakt samma kost som hemma i Thailand. Kan det vara klimatet som gör att tjejerna lägger på sig lite fett??

Vad har ni andra för erfarenheter? Har era tjejer lagt på sig sen dom flyttade hit?

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tamroat_siluang

Ang. kostnad så ser jag att tex. thaigrönsaker är fruktansvärt dyrt (av förklarliga anl.) Nu har frugan just öppnar en restaurant, så det va därför jag noterade det.

Ett litet tips är att du introducerar vitkål i hemmet, det går nämligen att byta ut en del thaigrönsaker mot vk. och prisskillnaden är huge.

Lika så kan man byta den thailändska cat fish mot Pengasus (Hajmal) halva priset.

Vet inte om det här hjälper dej, men kanske ngn. har nytta av det.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Storhandla 1 gång / vecka

Blir betydligt dyrare om hon går till närbutiken var och varannan dag

Förklara hur ekonomin ser ut och lägg upp en budget för hur mycket mat ni kan köpa varje månad.

Tog ett tag innan min sambo insåg att mat är sååå mycket dyrare här, än hemma i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara klimatet som gör att tjejerna lägger på sig lite fett??

Exactemente Herr Jo, likt valrossarna så lägger di på sig ett späcklager för att klara av vintermånaderna, många thaitjejer går faktiskt i ide under de kallaste månaderna för att yrvaket krypa fram i början av april.

[move]

Fältbiologen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitkål är nog en bra ide för oss. Jag försöker styra upp det hela lite försiktigt. Vill ju inte att det blir missförstånd och jag blir betraktad som snål.. :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt så har frugan annammat vitkål med råge den ingår numer i nästan allt, jag tycker dessutom att det smakar bättre i många fall.

Den Thailändska frächa krispigheten,ingår i köpet liksom

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mängden mat tycks inte inverka så mycket på fru Changs vikt. Angående ämnesomsättning så verkar den gå på högtryck när hon sover. Hennes händer och fötter kan vara ganska kalla när hon är vaken, men under sömnen liknar hon mest ett bastuaggregat vad gäller värmeutveckling.

Jag är förbluffad över detta. Jag menar, det normala (för farang åtminstone) är väl att kroppstemperaturen sjunker något när man sover?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det är förklaringen, min fru är nämligen också het som ett bastuaggregat och detta utan att svettas. :sleep:

Men chili sägs ju öka ämnesomsättningen och det konsumerar vi en hel del. Jag  äter också ganska mycket chili nu efter 4 år, men naturligvis inte lika mycket som frugan och dottern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vitkål i all är men kåldolmar är nog den godaste av kålerna.

[move]

Brunsåsige Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

googla chili bränner fett

CHILLI

Nästan alla rätter kan piffas till med chilli (chillipeppar). Det finns en rad fördelar med chilli, såsom att det hjälper dig att få ett bättre immunförsvar, ökar din fettförbränning, gör dig piggare och har samtidigt en positiv inverkan på aptiten. Chilli sänker även dina hdl-kolesterolvärden.

från

http://www.dietist.se/nyttig-mat.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, mängden mat tycks inte inverka så mycket på fru Changs vikt. Angående ämnesomsättning så verkar den gå på högtryck när hon sover. Hennes händer och fötter kan vara ganska kalla när hon är vaken, men under sömnen liknar hon mest ett bastuaggregat vad gäller värmeutveckling.

Jag är förbluffad över detta. Jag menar, det normala (för farang åtminstone) är väl att kroppstemperaturen sjunker något när man sover?

Herr Chang har talat.

Kanske är det närheten av Hr Chang som orsakar denna effekt. En ren spekulation förstås ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske är det närheten av Hr Chang som orsakar denna effekt. En ren spekulation förstås ;)

Tack Joints! Själv var jag för blygsam för att framföra denna smickrande teori!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kanske det är förklaringen, min fru är nämligen också het som ett bastuaggregat och detta utan att svettas. :sleep:

Men chili sägs ju öka ämnesomsättningen och det konsumerar vi en hel del. Jag  äter också ganska mycket chili nu efter 4 år, men naturligvis inte lika mycket som frugan och dottern.

Tja, det ni förlorar på matkontot tjänar ni då in på el räkningarna! :mdr::dance::dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

 

Tja, det ni förlorar på matkontot tjänar ni då in på el räkningarna! :mdr::dance::dance1:

I en annan tråd diskuteras det om man ska "ta thai-tjejen" till Sverige eller inte, och en del anger ekonomiska skäl.

Konstigt att inte detta argument kommit upp.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Tack Joints! Själv var jag för blygsam för att framföra denna smickrande teori!

Herr Chang har talat.

Finns det inte en annan teori som säger att den som är förälskad går ner i vikt?

I så fall lämpligt att framföra nu för att få ner HC på marken igen och desto

mera smickrande för fru HC.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...