Jump to content
IGNORERAD

300 svenskar är fast i Thailand efter flygfel


Tallviking

Recommended Posts

300 svenskar är fast i Thailand efter flygfel

 

680.jpg

 

Runt 300 svenskar är strandade i Phuket, Thailand.

Ett fel på planet tvingade Ving att ställa in hemresan till Stockholm och det är oklart när problemet är löst.

– Det är en tekniker som undersöker det just nu, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.

Flyget skulle ha gått klockan 10, svensk tid, och resenärerna hann checka in innan de meddelades att flyget var inställt. Det är oklart vad det är för fel på flyget, problemet ska ha upptäckts efter att det landat.

– Det är en tekniker som undersöker det just nu, säger Magdalena Öhrn som är informationschef på Ving.

 

LÄS ÄVEN: Ving-resan blev en mardröm: "Jäkla hån"

 

Planet skulle gå till Stockholm och förseningen drabbar runt 300 resenärer.

Oklart när resenärerna kommer hem

Resenärerna har lämnat flygplatsen i väntan på ytterligare information.

– Det har fått hotell där de får middag, det är kväll deras tid, säger Magdalena Öhrn.

Hon kan inte svara på om resenärerna blir kvar över natten eller inte. Det kommer mer information vid 15-tiden.

Hur fungerar det med ersättning?

– De får mat och om de nu skulle behövas logi, men just nu får de middag på hotellet, säger Magdalena Öhrn.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

gäller inte EU:s regler med ersättning om man blir försenad.

Fick stanna 2 nätter på hotell på suvan, mat 3 gånger om dan och rummet betalt på 5 stjärnigt boende.

Som plåster på såren fick jag 600 evro.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev born41:

gäller inte EU:s regler med ersättning om man blir försenad.

Fick stanna 2 nätter på hotell på suvan, mat 3 gånger om dan och rummet betalt på 5 stjärnigt boende.

Som plåster på såren fick jag 600 evro.

 

Born41

Det kan gälla, men det kan ta väldigt lång tid att bli ersatt. Vet inte hur det är med charterbolag.

Reguljära bolag registrerade inom EU eller om resan startats från EU land omfattas av EU reglerna.

Först är det reseförsäkringen man bör kontakta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

gäller inte EU:s regler med ersättning om man blir försenad.
Fick stanna 2 nätter på hotell på suvan, mat 3 gånger om dan och rummet betalt på 5 stjärnigt boende.
Som plåster på såren fick jag 600 evro.
 
Born41


Det gäller i detta fallet.

Reseförsäkringar har inget att göra med ersättning enl EU-reglerna.


Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev evert 1:

Finns betydligt sämre platser än Phuket att bli strandsatt på:D

Instämmer, felet är att jag åkte hem i måndags! men då fungerade allt som det skulle minsann.... :doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev L64:

 


Det gäller i detta fallet.

Reseförsäkringar har inget att göra med ersättning enl EU-reglerna.


Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
 

 

De som har vidareresor med inrikesflyg/tåg/buss kommer inte att få extrakostnader som nya biljetter ersatta av flygbolaget utan där är reseförsäkringen som man kontaktar.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har vidareresor med inrikesflyg/tåg/buss kommer inte att få extrakostnader som nya biljetter ersatta av flygbolaget utan där är reseförsäkringen som man kontaktar.
 
 


Självklart

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick 2 poster om 600 euro efter 10 dagar.

Direkt vid incheckningen tog dom mitt ica-kort och jag fick en rosa papperslap som bevis med orden:Ta väl vara på denna lapp för det är en värdehandling.

 

Första kvällen hade jag kommit till gaten och var bland dom sista som skulle gå ombord.

Plötsligt ropade dom upp mitt namn i högtalaren och så kom det en ballerina dansande och vädjade om jag kunde stå över till nästa dag, för dom behövde min plats.En skönhet som den damen med vädjande ögon kunde jag bara inte stå emot. Det var totalt 20 personer som inte kom med, men det var en del som arbetade på flygbolaget och hade standby-blijetter.

 

Nästa kväll när jag kom till incheckningen frågade jag om planet var överbokat. Dom sa att det var 17 personer som inte skulle kunna komma med, Med ett leende erbjöd jag mig att stanna en natt till.Flickan innanför disken gav upp ett stort leende, och så fick jag en lyxnatt till samt en dusör.

Tredje kvällen frågade jag igen men då var det bara 3 som inte skulle komma med och flickan sa att "vi har redan gett dig så mycket pengar så i kväll blir det någon annan som stannar.

 

En del strul i Stockholm på utresan skall jag skriva om i en egen tråd.

Jag väntar på svar från SAS på ett skarpt brev som jag skrivit till dom.

 

Born41

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus
10 timmar sedan, skrev born41:

Jag fick 2 poster om 600 euro efter 10 dagar.

Direkt vid incheckningen tog dom mitt ica-kort och jag fick en rosa papperslap som bevis med orden:Ta väl vara på denna lapp för det är en värdehandling.

 

Första kvällen hade jag kommit till gaten och var bland dom sista som skulle gå ombord.

Plötsligt ropade dom upp mitt namn i högtalaren och så kom det en ballerina dansande och vädjade om jag kunde stå över till nästa dag, för dom behövde min plats.En skönhet som den damen med vädjande ögon kunde jag bara inte stå emot. Det var totalt 20 personer som inte kom med, men det var en del som arbetade på flygbolaget och hade standby-blijetter.

 

Nästa kväll när jag kom till incheckningen frågade jag om planet var överbokat. Dom sa att det var 17 personer som inte skulle kunna komma med, Med ett leende erbjöd jag mig att stanna en natt till.Flickan innanför disken gav upp ett stort leende, och så fick jag en lyxnatt till samt en dusör.

Tredje kvällen frågade jag igen men då var det bara 3 som inte skulle komma med och flickan sa att "vi har redan gett dig så mycket pengar så i kväll blir det någon annan som stannar.

 

En del strul i Stockholm på utresan skall jag skriva om i en egen tråd.

Jag väntar på svar från SAS på ett skarpt brev som jag skrivit till dom.

 

Born41

 

 

Jaha jaja låter (ser ut) som om du har råkat ut för en så kallad denied boarding också en sk EU regel att man skall bli ersatt vid dessa tillfällen men du verkar haft riktig flyt som fått ersättning två gånger på samma resa. deied boarding vid överbokning  har drabbat mig två gånger och ena gången så hade jag en standby biljett.... och jag kom med änå på nåt sätt ... andra gången så så var jag lite tvungen att komma med på grund av jobb men då fanns det andra som frivilligt avstod att resa med (precis som born 41) och fick fina vochers som kompensation.....

Men artikeln handlar om en försening och åker man charter ställs flyget sällan in utan försenas i evighet..... och att bli medskickad med ett annat flygbolag är i regel bara att glömma

lite positivt att dom inte flyger med ett trasigt flygplan dock.

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Chrille Columbus:

lite positivt att dom inte flyger med ett trasigt flygplan dock.

Lite?Stannar mycket hellre på marken än åker iväg i ett trasigt plan(flygrädd)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-17 at 23:16, skrev frason:

?

SAS-personal har hand om icheckningar av flera(kanske alla?)flygbolag inom starallianse  och då är det till SAS man skall vända sig om man blivit krängt vid incheckningen.

Ursäkta sent svar då jag varit bortrest och inte haft tid för MPR.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...