Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

Skall dra lite nya vattenrör utomhus och undrar lite om de där svarta rören som ofta används vid kommunalt vatten fram till mätaren. Varför är det nästan ingen som använder dessa svarta rör istället för den fula ljusblå modellen?

Är de svarta rören mycket dyrare eller saknas det i sortiment jämfört med den blå varianten? Inbillar mig att kvaliteten är bättre på de svarta rören plus att de är snyggare. Varför används de inte vid privata installationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

32 minuter sedan, skrev Nemo:

Skall dra lite nya vattenrör utomhus och undrar lite om de där svarta rören som ofta används vid kommunalt vatten fram till mätaren. Varför är det nästan ingen som använder dessa svarta rör istället för den fula ljusblå modellen?

Är de svarta rören mycket dyrare eller saknas det i sortiment jämfört med den blå varianten? Inbillar mig att kvaliteten är bättre på de svarta rören plus att de är snyggare. Varför används de inte vid privata installationer?

 

Om det är sådan här Pem-slang du menar eller vad det heter i Thailand så är de rören till för att gräva ner i marken och eller gjuter du in det så ska du dra Pem-slangen genom ett skyddsrör som du lägger i betongen, kvaliten är nog betydligt bättre än de blå rören, priset har jag inte en aning om.

 

58cb54f8308b2_81039015844.jpg.410965186445c01f50e5c962cd5e2b10.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väntar med spänning på det helt korrekta svaret med alla uppgifter från janne_h :) 

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev uptoyou:

Väntar med spänning på det helt korrekta svaret med alla uppgifter från janne_h :) 

 

Ja jag tänkte inte skriva något först men Nemo kanske ville ha ett snabbt svar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja jag tänkte inte skriva något först men Nemo kanske ville ha ett snabbt svar.

Jo, men vill man ha korrekt svar så måste man ha tålamod :rap:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev uptoyou:

Jo, men vill man ha korrekt svar så måste man ha tålamod :rap:

 

Ja Nemo sitter nog och väntar som en snäll jycke.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vad man ska använda rören till.

Ska man gjuta in rör så är ju dom blå att föredra eftersom dom limmas alternativt ppr som plast svetsas.

Ska man däremot dra längre sträckor och gräva ner röret så är ju pem slangen att föredra. Dock får man se till att den håller rätt tryck klass för ändamålet. Så man inte köper för klen slang spm brister.

I Sverige finns det 2 vanligt förekommande tryck klasser på slang röd 6 bar och blå 10 bar.

Den röda används vid egen pump och den blå på stadsvatten i Sverige.

Vilken tryckklass som slangen i Thailand har, har jag inte satt mig in i, eftersom vi använder den så sällan, och den säljs inte överallt.

Dock i dom flesta fall även på kommunalt vatten torde 6 bars slang(om det finns) räcka. Eftersom man kör med mycket lägre tryck i Thailand än i Sverige. Och en pump ligger run 4 bar

Jag tror inte blårör skulle klara svenskt stadsvatten

Då rör som limmas i Sverige (gf rör) har vad jag minns större godstjocklek.

 

Och själv håller jag på med slangar på 350 bar. Lite högre tryck klass än det vi pratar om här. :)

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Om det är sådan här Pem-slang du menar eller vad det heter i Thailand så är de rören till för att gräva ner i marken och eller gjuter du in det så ska du dra Pem-slangen genom ett skyddsrör som du lägger i betongen, kvaliten är nog betydligt bättre än de blå rören, priset har jag inte en aning om.

 

58cb54f8308b2_81039015844.jpg.410965186445c01f50e5c962cd5e2b10.jpg

 

Njae det är mer som rör, samma som de blå fast svart färg. Sitter oftast på vattenmätaren och sedan går det in till huset fast då används den blå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undvik de blå rören utomhus om dom utsätts av direkt sol. Plasten blir spröd och skör efter några år, svart klarar UV strålningen bättre.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev leifen:

Undvik de blå rören utomhus om dom utsätts av direkt sol. Plasten blir spröd och skör efter några år, svart klarar UV strålningen bättre.

 

 

Jo det var även det jag tänkte mig, den svarta känns lite "mjukare" på ytan. Men varför används den inte i samma omfattning som den blå, tror inte jag har sett någon som använder den förutom kommungubbarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jo det var även det jag tänkte mig, den svarta känns lite "mjukare" på ytan. Men varför används den inte i samma omfattning som den blå, tror inte jag har sett någon som använder den förutom kommungubbarna?

Att så få köper de dyrare svarta polyeten-rören mot att de flesta köper de billigare blåa pvc-rören är svårt att förstå :) 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev leifen:

Att så få köper de dyrare svarta polyeten-rören mot att de flesta köper de billigare blåa pvc-rören är svårt att förstå :) 

 

Jaha det är alltså en märkbar prisskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jaha det är alltså en märkbar prisskillnad.

Trodde att du redan besökt en bygghandel och kollat?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev leifen:

Trodde att du redan besökt en bygghandel och kollat?

 

Jo det var där tanken slog mig. Jag passerade röravdelningen och la märke till att det fanns 90°böjar och liknande dock inga rör, jag var dock där i ett helt annat ärende så tittade inte på priserna. :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det finns numera både den klenare svarta slangen och en grövre som åtminstone i mina ögon ser ut att vara av samma typ som i Sverige, har sett detta användas på några större byggen, även kopplingarna verkar vara av samma typ som i Sverige.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

För PEM slang finns samma typ av kopplingar som i Europa, Den svarta polyeten-plasten går inte att limma som den blåa plasten.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev leifen:

För PEM slang finns samma typ av kopplingar som i Europa, Den svarta polyeten-plasten går inte att limma som den blåa plasten.

 

Då handlar det alltså om slang av den typen som Stefan visade i inlägget? I såfall får det nog bli vanliga blå rör, verkar bökigt med en slang om man vill ha det något så när rakt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Då handlar det alltså om slang av den typen som Stefan visade i inlägget? I såfall får det nog bli vanliga blå rör, verkar bökigt med en slang om man vill ha det något så när rakt. :)

Du får väl fråga om det finns rör, annars blir slangen rätt så rak i thai-värmen om man klamrar den tätt när den är uppsatt.

 

I Sverige brukar jag plugga slangen och hälla i hett vatten, då rätar den ut sig och blir formbar. En bräda som stöd med plaststrips för varje 30 cm och den blir rak när den kallnat. Varmluftspistol är också användbar.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt den tunna svarta utomhus. Den behöver skyddas

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt den tunna svarta utomhus. Den behöver skyddas då råttorna gnager hål på den

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk





Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns i Thailand 3 olika klasser på de blå rören.

5 och 8,5 och 13,5. Bar är det som siffrorna står för.

 

Ska du gräva ner rör, så bör du alltid använda dig av 13,5 rören som även tål högt yttre tryck.

Har provat att köra över ett 2 tums rör med 13,5 "tjocklek" med bilen och det gick nästan.

Med vatten i, så skulle det förmodligen gått bra.

 

De som klassas med 5, ska endast användas till avlopp är min rekommendation.

 

Och som sagt tidigare, så blir de väldigt spröda efter en tid i solen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns i Thailand 3 olika klasser på de blå rören.
5 och 8,5 och 13,5. Bar är det som siffrorna står för.
 
Ska du gräva ner rör, så bör du alltid använda dig av 13,5 rören som även tål högt yttre tryck.
Har provat att köra över ett 2 tums rör med 13,5 "tjocklek" med bilen och det gick nästan.
Med vatten i, så skulle det förmodligen gått bra.
 
De som klassas med 5, ska endast användas till avlopp är min rekommendation.
 
Och som sagt tidigare, så blir de väldigt spröda efter en tid i solen.


Kör du över röret med bilen så har nog trycklassen ingen betydelse.
Dock är pem överlag ett segt material och håller ofta ändå.
5 bar vanlig pump övrigt upp till vilket tryck som krävs. Alla kan och bör grävas ner.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Kör du över röret med bilen så har nog trycklassen ingen betydelse.
Dock är pem överlag ett segt material och håller ofta ändå.
5 bar vanlig pump övrigt upp till vilket tryck som krävs. Alla kan och bör grävas ner.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Med bilen gjorde vi bara ett test och självklart har tryck-klassen betydelse.

 

Jag har sett flera rör av klass 5 och 8,5 gå av när de varit nedgrävda och ingjutna, så går de lätt av vid betongslutet.

Alla rör går inte att gräva ner och de som inte grävs ner, kan vara av lägre tryck-klass, medan de som grävs ner ska vara 13,5:or.

Tycker jag i alla fall. 

Varför snåla på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...