Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

35 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Fortfarande om det går sönder så används för lite sand.
Den ska dessutom helst vibbras. Vad gäller knot och sten får man ju se till att dom inte är i närheten av röret.
Men i Thailand är det ju som vanligt. Ingen som bryr sig om sådant, eftersom man inte har kunskap i detta. Och då kan man tro att man löser problemet på detta sätt som du förespråkar.
Ligger det knot och sten mot röret så kommer det att även ta död på ett 13,5 rör, bara att det möjligen tar lite längre tid.
PVC är dessutom ganska sprött material som spricker relativt lätt i förhållande till andra material.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Om jag får fråga, hur mycket längre tror det tar innan ett tjockt rör går sönder jämfört med ett tunt, om det ligger en sten och skaver?

Stenen ser ut så här:

 

Skärmavbild 2017-03-19 kl. 14.08.02.jpg

 

Den är 4-7,2 cm i diameter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 
Om jag får fråga, hur mycket längre tror det tar innan ett tjockt rör går sönder jämfört med ett tunt, om det ligger en sten och skaver?
Stenen ser ut så här:
 
58ce2e5cdb0a2_Skarmavbild2017-03-19kl_14_08_02.jpg.32c242f9b214299c982708ff6dc1ffa6.jpg
 
Den är 4-7,2 cm i diameter.
 


Det är väl ungefär samma som att fråga hur länge håller mitt huvud om jag kör motorcykel utan hjälm.
Det är ju många omkringliggande omständigheter som påverkar detta. Och således är frågan lika lätt besvarad som att tala om hur långt ett snöre är.

Men varför chansa om man nu känner till riskerna? Och man vet om hur man ska göra enligt skolboken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Det är väl ungefär samma som att fråga hur länge håller mitt huvud om jag kör motorcykel utan hjälm.
Det är ju många omkringliggande omständigheter som påverkar detta. Och således är frågan lika lätt besvarad som att tala om hur långt ett snöre är.

Men varför chansa om man nu känner till riskerna? Och man vet om hur man ska göra enligt skolboken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Jag har inte chansat. Har lagt 13,5, 2" rör med duktigt med sand och även ett markeringsnät ovanför röret vid eventuella framtida grävningar. 

Bara undrar hur ett proffs som du inte vill råda att ta alla möjliga åtgärder för att påverka möjliga problem i framtiden?

Speciellt i ett land som Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag har inte chansat. Har lagt 13,5, 2" rör med duktigt med sand och även ett markeringsnät ovanför röret vid eventuella framtida grävningar. 
Bara undrar hur ett proffs som du inte vill råda att ta alla möjliga åtgärder för att påverka möjliga problem i framtiden?
Speciellt i ett land som Thailand.


Av den enkla anledningen att det är inte realistiskt att man ska behöva använda rör som inte behövs för problemet vi pratar om. Blir Lixom som att du inte ser skogen för alla träden. Och skjuter mygg med hagelbrakare.
Du kanske tycker att du vill använda 13,5 rör vilket står dig fritt om du vill göra det.
Men om man som du från början tror att det hjälper mot problem som slarv med sandbädd och knot och sten, ingjutning i betong, så är du totalt ute och cyklar.
Dom olika tryck klasserna säljs i ett helt annat syfte. Och problemen ligger på ett annat plan.

Men som sagt, om du vill fortsätta att använda dessa dyrare rör och trivs med det, så är det ju bara att fortsätta med det. Dock kan ju inte och är inte det en stående rekommendation ur professionell synvinkel.
Men du får ju fram samma vatten dit du ska ändå. :)

Nu vet inte jag hur mycket du är inblandad i det tekniska när ni bygger pooler? Men tar ni till er det jag skriver så finns det ju en slant att spara på era pool installationer plus att ni höjer kvalitén på installationen mot kunden. Och vad är fel med det?


Blir ju Lixom som att stoppa svindyra racedäck på en familjebil.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Ja tycka kan man ju alltid göra om man inte är påläst i ämnet.

Enda anledningen att inte alla använder 13,5 bars rör används är ju naturligtvis av kostnads skäl (drar man långa sträckor blir prisskillnaden enorm) samt att dom lägre tryck klasserna är enklare hantera vid större dimensioner. Men sen gäller det att veta HUR dom används.

Jag antar att du sett att dom använt pemslang i era pooler och gjutit in dessa? Problemet är att pem (Pe) är ett levande material. Och naturligtvis så ska man inte gjuta in det rakt av utan att isolera det oavsett vilken tryck klass det har. Vad jag menar är att speciellt i en pool som kan gå upp och ner i temperatur så ökar och minskar materialet i densitet med temperaturen (materialet växer och krymper). Vilket får till följd att det ligger och skrapar mot betongen när slangen rör på sig (om än väldigt lite). Vilket gör att den gärna går hål med tiden om den gjuts direkt mot betongen. Detta gäller naturligtvis alla tryck klasser även om den högsta förmodligen tar längre tid på sig.

För att slippa detta så bör man naturligtvis isolera röret så det ej ligger och skaver direkt mot röret (se vad stefan 5300 skrev tidigare). Alternativt lägga det inuti ett annat rör.

Precis som Baa skriver ovan så handlar sista bokstaven i PE rör för Low medium och high densitet. Vilket avgör hur mycket dom rör sig vid temperaturväxlingar.

Man benämner i Sverige åtminstone, rören för pem för alla PE rör eftersom det är det vanligaste. Alla rörisar förstår när man säger så.

 

Det jobbigaste problemet vid hantering av grövre dimensioner av PE på rulle är låg utomhus temperatur.

 

Mjuka som smör i Thailand.

 

Plus att en fet rulle kan väga aset också.

 

Ditt svammel om isolering är just svammel.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

Nu vet inte jag hur mycket du är inblandad i det tekniska när ni bygger pooler? Men tar ni till er det jag skriver så finns det ju en slant att spara på era pool installationer plus att ni höjer kvalitén på installationen mot kunden. Och vad är fel med det?

 

Nja, jag är säker på att chefen, som bygger poolerna är betydligt mer kompetent än du på vilka rör som ska användas.

Skulle jag säga att en svensk rörmokare rekommenderar avloppsrör till poolerna, så skulle han slappa till mig rätt över örat och be mig byta medborgarskap.

Men tack för att du försöker och absolut inget fel i det.

 

3 minuter sedan, skrev janne_h:

Men om man som du från början tror att det hjälper mot problem som slarv med sandbädd och knot och sten, ingjutning i betong, så är du totalt ute och cyklar.

 

Känns som du inte förstår att det finns olika grader i detta. Bara sten och knot. Eller bara sand.

Så fungerar det ju inte riktigt, utan även om de gör sitt bästa med att bara fylla med sand, så kan det bli fel ibland.

Och att du säger att tjockare rör inte hjälper ändå får mig fundera på hur det står till med fysikkunskaperna.

Till och med några thailändare i byn förstår att tjockare rör håller bättre än tunna rör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Pojkar, glöm inte frostfritt djup för tjälskjutningens skull!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Känns som du inte förstår att det finns olika grader i detta. Bara sten och knot. Eller bara sand.
Så fungerar det ju inte riktigt, utan även om de gör sitt bästa med att bara fylla med sand, så kan det bli fel ibland.
Och att du säger att tjockare rör inte hjälper ändå får mig fundera på hur det står till med fysikkunskaperna.
Till och med några thailändare i byn förstår att tjockare rör håller bättre än tunna rör.


Eftersom du med en dåres envishet hävdar att du vet och kan bättre än beprövade metoder som lärs ut i svenska yrkesskolor hur det går till med läggning av rör och dimensionering är det nog ingen större idé att fortsätta diskussionen.

Att du kan övertyga random byfolk i isaan med dina idéer betvivlar jag inte en minut på .
Å andra sidan om man hänvisar till deras kunskaper i rördragning som kvitto på sina egna kunskaper, så säger det ju det mesta om hur det står till med kunskaperna.

Fortsätt du på ditt sätt så ska jag inte rubba dina cirklar mer.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

Eftersom du med en dåres envishet hävdar att du vet och kan bättre än beprövade metoder som lärs ut i svenska yrkesskolor hur det går till med läggning av rör och dimensionering är det nog ingen större idé att fortsätta diskussionen.

 

Om de för 37 år sen lärde ut att tunna rör håller bättre än tjocka rör, så är det dags att avsluta diskussionen.

Kunde inte hålla med mer.

 

Men tack för en trevlig tråd. :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kunde jag stoppa ner den här tråden i soptunnan när den dök upp, helt obegripligt? Nåja, nu har jag hittat den igen, mycket underhållande måste jag säga. :)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Om de för 37 år sen lärde ut att tunna rör håller bättre än tjocka rör, så är det dags att avsluta diskussionen.
Kunde inte hålla med mer.
 
Men tack för en trevlig tråd. [emoji4] 


Jepp men det fina är att det dom lärde ut då och lär ut fortfarande till dagens lärlingar i skolorna fungerar och är vedertaget i branschen som dom metoder som används när man lägger rör i mark och betong.
Det tråkiga är att du fortfarande inte förstått att jag aldrig lagt aspekter på vilket rör som håller bäst. Utan andra aspekter som är lika illa för dom olika tjocklekarna, och är mycket viktigare att tänka på än godstjockleclen på röret.
Självklart håller ert tjockare rör om du trycker det.
Men i detta sammanhang är det inte det som är problemet.
Ju förr du förstår det desto lugnare blir du över det jag skriver.

Exempel
Om ett rör utsätts för 30 bars tryck som exempel. Då är det väl mera prioriterat att sänka trycket än att tjafsa om det ska vara 8,5 eller 13,5 bars rör då den diskussionen är ganska sekundär i sammanhanget.
Och rören går sönder tillslut även om det tjockare håller en liten stund längre.
Sen tycker jag sättet du skrev det ovan, som jag dessutom aldrig påstått, var rent barnslig reaktion!
Over and out.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Ditt svammel om isolering är just svammel.

 

Vilket du konstaterar med dina djupa yrkeskunskaper på området? :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Vilket du konstaterar med dina djupa yrkeskunskaper på området? :)

ja det är ofta en pool ligger och vibrerar som en kolibri-vinge i marken.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Pojkar, glöm inte frostfritt djup för tjälskjutningens skull!

Ja i Yasothon har jag faktiskt sett både snö och frost.

Men det skulle nog vara mycket till för att det skulle orsaka tjäle. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

ja det är ofta en pool ligger och vibrerar som en kolibri-vinge i marken.

 

Och vem menar du påstått detta? Man skulle ju lätt kunna undra som konsekvens av det du skriver, om du supit till?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

 

Det jobbigaste problemet vid hantering av grövre dimensioner av PE på rulle är låg utomhus temperatur.

 

Mjuka som smör i Thailand.

 

Plus att en fet rulle kan väga aset också.

 

Ditt svammel om isolering är just svammel.

 

 

Nja, det är inget svammel ang. Isolering..

Det är så det förläggs, i allafall på alla byggen jag har beträtt och det är många....

 

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Sangwal:

Nja, det är nget svammel ang. Isolering..

Det är så det förläggs, i allafall på alla byggen jag har beträtt och det är många....

 

Rock on!

 

ja, för att man ska kunna byta röret ifall någon skulle sätta en skopa i det eller nåt.

 

folk kan ju även förstöra röret på insidan av huset så det inte går att skarva.

 

vilket 99.99% av fallen aldrig sker.

 

är det inkommande kallvatten kan man vilja isolera emot uppvärmd platta, för kondens och energi

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

 
ja, för att man ska kunna byta röret ifall någon skulle sätta en skopa i det eller nåt.
 
folk kan ju även förstöra röret på insidan av huset så det inte går att skarva.
 
vilket 99.99% av fallen aldrig sker.
 
är det inkommande kallvatten kan man vilja isolera emot uppvärmd platta, för kondens och energi
 


Verkar som du inte besökt så där värst många byggen i ditt liv.
Det funkar väl möjligen att byta ut pex slang i rör i rör.
Men det är inte det som är orsaken till att man isolerar röret i en gjutkonstruktion. Utan helt enkelt för att temperaturväxlingarna gör att röret ändrar i densitet.
Vilket du borde googla åå vad det betyder istället för att göra bort dig själv totalt med teorier om fladdrande pooler och andra galenskaper mm.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

ja, för att man ska kunna byta röret ifall någon skulle sätta en skopa i det eller nåt.

 

folk kan ju även förstöra röret på insidan av huset så det inte går att skarva.

 

vilket 99.99% av fallen aldrig sker.

 

är det inkommande kallvatten kan man vilja isolera emot uppvärmd platta, för kondens och energi

 

Kan du förklara hur det är möjligt att byta ut ett kopparrör som är ingjutet i betong?

kan garantera dig, om röret är skadat, så bilar dom upp och lagar skadan...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara hur det är möjligt att byta ut ett kopparrör som är ingjutet i betong?
kan garantera dig, om röret är skadat, så bilar dom upp och lagar skadan...
 
Rock on!


Ha ha... Hans metoder skulle nog revolutionera rör branchen. :) [emoji12] [emoji14]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden blir ju bara bättre och bättre.

Om nu bara TV kom in och talade om hur och vilka rörval som är bäst så skulle tråden bli en framtida klassiker :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden blir ju bara bättre och bättre.
Om nu bara TV kom in och talade om hur och vilka rörval som är bäst så skulle tråden bli en framtida klassiker [emoji3] 


Det räcker väl med att folk går och frågar den händige mannen i byn hur man gör, så har vi snart lika många alternativa svar som medlemmar på MPR hur man lägger ett rör. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är ju jobbigt med all golv-värme som är polyeten rör ingjutna direkt i betong utan att vara isolerade.

 

man kan riktigt se framför sig hur dom kryper runt som ormar därinne under alla värme-expansion, det står nog inte på förrän dom är utslitna på utsidan av all friktion emot betongen.

 

 

dom blir ju iallafall uppemot 55 grader varma

 

förvisso kan dom ju expandera inåt i sitt lilla hålrum för dom är ju faktiskt inte homogena, dom råkar vara just rör av en händelse.

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Den här tråden blir ju bara bättre och bättre.

Om nu bara TV kom in och talade om hur och vilka rörval som är bäst så skulle tråden bli en framtida klassiker :D 

 

Eller ett par haranger från Norrlands djupa skogar om hur korkade de oense sörlänningarna är och ingenting förstår :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...