Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Fantastiskt kul med hantverkartrådar på detta forum [emoji3] 


Ja alla vill ju gärna delta. Har man inte kunskap i ämnet kan man ju alltid syssla med pajkastning. :)
Man borde väl återuppliva spis tråden. :)
Kul att MPR alltjämt lever i alla fall.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Jag vet inte vad du vill säga med detta.
Men P3 hävdade att jag påstått att han påstår att hans sätt är det ENDA sättet att lägga rör på.
Jag hävdar bara att hans sätt är fel och att han enligt en dåres envishet hävdar att han har rätt.
Finns ju naturligtvis ingen anledning att överdriva rörens godstjpcklek om man lär sig hur man inte misshandlar dom.
Genom att göra rätt när man lägger dom.
Därvidlag hävdar jag att P3,s sätt är fel varken mer eller mindre.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Ok, så mitt sätt att lägga tjocka rör istället för tunna rör är fel.

Varför lägga rör överhuvudtaget?

 

Är plastfolie bäst eller bara stå och vänta på att vattnet ska hitta rätt alldeles själv.

Utan rör så slipper ju nåt gå sönder och installation blir märkbart billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Ja alla vill ju gärna delta. Har man inte kunskap i ämnet kan man ju alltid syssla med pajkastning. :)
Man borde väl återuppliva spis tråden. :)
Kul att MPR alltjämt lever i alla fall.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hade mer behållning av pumptråden och fysiklektionen ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Ok, så mitt sätt att lägga tjocka rör istället för tunna rör är fel.
Varför lägga rör överhuvudtaget?
 
Är plastfolie bäst eller bara stå och vänta på att vattnet ska hitta rätt alldeles själv.
Utan rör så slipper ju nåt gå sönder och installation blir märkbart billigare.


Du ska väl naturligtvis lägga dit dom rör som är anpassade för situationen.

Resten av vad du skriver är väl mest frågor du bör ställa dig själv. Ingenting av det är ju relaterat till det jag skrivit.
Var är egentligen problemet?
Du vill göra på ditt sätt, ingen som stoppar dig.
Jag ger dig kunskap om att göra enligt vedertagna normer som jag genom många års erfarenhet vet fungetar.
Du har svårt att acceptera det jag skriver. Och du hävdar att det är snålhet att inte göra på ditt sätt, som faktiskt tekniskt sätt är fel.
Naturligtvis är det ju så att om du tror att tjockleken på röret avgör hur man får ett rör att hålla så har du fel. Det har med vad som ligger runt röret.
Se till att röret är inbäddat i sand, när du gräver ner det, eller isolerat när du gjuter in det så slipper du använda större rör än vad du behöver, svårare än så är det inte.
Går man genom en betongvägg som exempel, använder man alltid en genomföring så att röret slipper att ligga och gnaga mot betongen. Sånt som jag skrivit får man lära sig i yrkesskolan och även varför.
Om du inte gillar detta är det ju bara att göra som du vill. Det drabbar ju ändå bara dig själv om röret sen inte håller som det ska eller om du köper dyrare rör.

Nu känns det här som att detta blivit en hel hönsfabrik av detta, allra helst då dina followes gärna försöker håna mig för det jag skriver utan att i övrigt tillföra något i sak.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev leifen:

Hade mer behållning av pumptråden och fysiklektionen ;) 

Jo pumptråden och även nån tråd om moment, utväxling och hastighet på något fordon tror jag det var. Också där lade ju janne_h sin mångåriga yrkeserfarenhet i pant på att naturlagarna gick ju lätt att modifiera för att få önskat diskussionsresultat. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
31 minuter sedan, skrev Sakhon:

Jo pumptråden och även nån tråd om moment, utväxling och hastighet på något fordon tror jag det var. Också där lade ju janne_h sin mångåriga yrkeserfarenhet i pant på att naturlagarna gick ju lätt att modifiera för att få önskat diskussionsresultat. :big_smile:

Jojo, men är man världsmästare på i princip allt så måste man ju visa alla det.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Jojo, men är man världsmästare på i princip allt så måste man ju visa alla det.

 

 

Hm!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
43 minuter sedan, skrev svampen:

Hm!

Vadå hm? Har du problem med att ha en egen åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
7 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Ok, så mitt sätt att lägga tjocka rör istället för tunna rör är fel.

Varför lägga rör överhuvudtaget?

 

Är plastfolie bäst eller bara stå och vänta på att vattnet ska hitta rätt alldeles själv.

Utan rör så slipper ju nåt gå sönder och installation blir märkbart billigare.

Oj vad vill du med att lägga rör ,du får väl lägga rör hur du vill. Hela livet är en skola eller hur lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kalasbullen:

Vadå hm? Har du problem med att ha en egen åsikt?

Nä inte mycket men lyssnar på ErBV!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Du ska väl naturligtvis lägga dit dom rör som är anpassade för situationen.

Resten av vad du skriver är väl mest frågor du bör ställa dig själv. Ingenting av det är ju relaterat till det jag skrivit.
Var är egentligen problemet?
Du vill göra på ditt sätt, ingen som stoppar dig.
Jag ger dig kunskap om att göra enligt vedertagna normer som jag genom många års erfarenhet vet fungetar.
Du har svårt att acceptera det jag skriver. Och du hävdar att det är snålhet att inte göra på ditt sätt, som faktiskt tekniskt sätt är fel.
Naturligtvis är det ju så att om du tror att tjockleken på röret avgör hur man får ett rör att hålla så har du fel. Det har med vad som ligger runt röret.
Se till att röret är inbäddat i sand, när du gräver ner det, eller isolerat när du gjuter in det så slipper du använda större rör än vad du behöver, svårare än så är det inte.
Går man genom en betongvägg som exempel, använder man alltid en genomföring så att röret slipper att ligga och gnaga mot betongen. Sånt som jag skrivit får man lära sig i yrkesskolan och även varför.
Om du inte gillar detta är det ju bara att göra som du vill. Det drabbar ju ändå bara dig själv om röret sen inte håller som det ska eller om du köper dyrare rör.

Nu känns det här som att detta blivit en hel hönsfabrik av detta, allra helst då dina followes gärna försöker håna mig för det jag skriver utan att i övrigt tillföra något i sak.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Ja, lite hönsfabrik är ibland roligt.

 

Men för att runda av så kan jag tycka att jag lärt mig en sak i denna tråd.

 

Att isolera rör ingjutna i betong, om möjligt. Bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Du ska väl naturligtvis lägga dit dom rör som är anpassade för situationen.

Resten av vad du skriver är väl mest frågor du bör ställa dig själv. Ingenting av det är ju relaterat till det jag skrivit.
Var är egentligen problemet?
Du vill göra på ditt sätt, ingen som stoppar dig.
Jag ger dig kunskap om att göra enligt vedertagna normer som jag genom många års erfarenhet vet fungetar.
Du har svårt att acceptera det jag skriver. Och du hävdar att det är snålhet att inte göra på ditt sätt, som faktiskt tekniskt sätt är fel.
Naturligtvis är det ju så att om du tror att tjockleken på röret avgör hur man får ett rör att hålla så har du fel. Det har med vad som ligger runt röret.
Se till att röret är inbäddat i sand, när du gräver ner det, eller isolerat när du gjuter in det så slipper du använda större rör än vad du behöver, svårare än så är det inte.
Går man genom en betongvägg som exempel, använder man alltid en genomföring så att röret slipper att ligga och gnaga mot betongen. Sånt som jag skrivit får man lära sig i yrkesskolan och även varför.
Om du inte gillar detta är det ju bara att göra som du vill. Det drabbar ju ändå bara dig själv om röret sen inte håller som det ska eller om du köper dyrare rör.

Nu känns det här som att detta blivit en hel hönsfabrik av detta, allra helst då dina followes gärna försöker håna mig för det jag skriver utan att i övrigt tillföra något i sak.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hur kan det vara tekniskt fel att överdimensionera?

Kortsiktigt lite ekonomiskt slöseri på sin höjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev rolba:

Hur kan det vara tekniskt fel att överdimensionera?

 

 

På nästa rad skrev han:    "Det har med vad som ligger runt röret." 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det vara tekniskt fel att överdimensionera?
Kortsiktigt lite ekonomiskt slöseri på sin höjd.


Om man utesluter dom parametrar som är viktiga för att istället koncentrera sig på överdimensiong så är detta tekniskt fel.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Om man utesluter dom parametrar som är viktiga för att istället koncentrera sig på överdimensiong så är detta tekniskt fel.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Det är ingen i min ände som uteslutit viktiga parametrar. Jag har dock sett det göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Om man utesluter dom parametrar som är viktiga för att istället koncentrera sig på överdimensiong så är detta tekniskt fel.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Exakt vad blir tekniskt fel?

Tryckfall, flöde? Läckagerisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt vad blir tekniskt fel?
Tryckfall, flöde? Läckagerisk?


Röret måste ligga så att det inte ligger och skaver mot något eftersom densiteten ändras med temperaturen.
Röret kan då brista. Detta oavsett tryck klass.

Vad gäller nedgrävdning så rör sig ju även marken. Och därför är det viktigt att ingen knot och sten ligger mot röret och trycker sönder det. Detta oavsett tryck klass. Därför brukar man bädda in röret i sand.
Detta är hur man gör enligt skolboken. Sen om man inte vill följa det så står det var och en fritt.

 
Det är ingen i min ände som uteslutit viktiga parametrar. Jag har dock sett det göras.


Nu var väl detta mer en argumentation hur man gör och vad som argumenterar för, snarare än en pekpinne på något specifikt praktiskt du framställt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Röret måste ligga så att det inte ligger och skaver mot något eftersom densiteten ändras med temperaturen.
Röret kan då brista. Detta oavsett tryck klass.

Vad gäller nedgrävdning så rör sig ju även marken. Och därför är det viktigt att ingen knot och sten ligger mot röret och trycker sönder det. Detta oavsett tryck klass. Därför brukar man bädda in röret i sand.
Detta är hur man gör enligt skolboken. Sen om man inte vill följa det så står det var och en fritt.



Nu var väl detta mer en argumentation hur man gör och vad som argumenterar för, snarare än en pekpinne på något specifikt praktiskt du framställt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Fortfarande inte tekniskt fel att överdimensionera!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande inte tekniskt fel att överdimensionera!
 


Snacka om att slåss med väderkvarnar.....

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Vad gäller nedgrävdning så rör sig ju även marken. Och därför är det viktigt att ingen knot och sten ligger mot röret och trycker sönder det. Detta oavsett tryck klass.

 

Och det är pga detta som jag förespråkar 13,5 rör vid nedgrävningar. Därför att om det används sand, så är det ytterst sparsamt har jag sett. Och helt plötsligt så hjälper 4,3mm gods bättre än 1,8mm om vi pratar om tvåtums rör.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Exakt vad blir tekniskt fel?

Tryckfall, flöde? Läckagerisk?

 

Har jag också funderat påthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.550703ab95eefc51e6faedda592593d8.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Snacka om att slåss med väderkvarnar.....

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Det är nog fan tekniskt omöjligt3d-confused-smiley-emoticon-14427856.jpg.11824e6b159b59db3f437d9777b24918.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48

Lägg ner tråden på med boxarhanskarna,kan inte bli sämre resultat eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Och det är pga detta som jag förespråkar 13,5 rör vid nedgrävningar. Därför att om det används sand, så är det ytterst sparsamt har jag sett. Och helt plötsligt så hjälper 4,3mm gods bättre än 1,8mm om vi pratar om tvåtums rör.


Fortfarande om det går sönder så används för lite sand.
Den ska dessutom helst vibbras. Vad gäller knot och sten får man ju se till att dom inte är i närheten av röret.
Men i Thailand är det ju som vanligt. Ingen som bryr sig om sådant, eftersom man inte har kunskap i detta. Och då kan man tro att man löser problemet på detta sätt som du förespråkar.
Ligger det knot och sten mot röret så kommer det att även ta död på ett 13,5 rör, bara att det möjligen tar lite längre tid.
PVC är dessutom ganska sprött material som spricker relativt lätt i förhållande till andra material.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...