Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

Om man nu skall vara petimeter så heter det inte PEM sedan en lång tid tillbaka utan endast PE, tidigare PEL, (low density)respektive PEH (hight density) densiteten på PEL och PEM (som erstatts av PEL o PEH) anses för låg för att användas i VA för dricksvatten emedan PEH håller en högre densitet som gör den mer lämpad för ändamålet, dessutom är den svetsbar vilket inte PEL o PEM är.,färgmärkningen avser för att förenkla det hela, blå tryckvatten för kommunala vattenledningar och röd för tryckavlopp eller avlopp med max 6 atö. Dessutom finns det orangemärkta rör för kabelskydd.

På senare tid, (c.a 10-15 år) har även PE börjat tillverkas i blått utförande istället för svart med blå märkning, detta för att utesluta misstag och för en enhetlig färgsättning på tryckvatten (dricksvatten) och lågtryck, (avloppsvatten typ LPS Low pressure system) som fortfarande är svarta med röd märkfärg.

De "blå" styva rören är av PVC och är limbara vilket inget PE mtr är oberoende av färg. Man använder rördelar av samma mtr som rören om man använder PVC, dock med större godstjocklek.

Såväl PE som PVC kan skarvas med mekaniska kopplingar eller för PVC limmas och för PE svetsas..

Finns ett flertal tillverkare av dessa, i synnerhet PE i Sverige och Norden. Hur det är med tillverkning i  dessa breddgrader vet jag inte dock kan man tillägga att det inte är bara de blå PVC rören som skall skyddas mot sol utan även PE som dock inte ändrar färg som varningssigna utan i värme blir ovala och nästan omöjliga att koppla om dom utsätts för hög värme och strålning.

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Med bilen gjorde vi bara ett test och självklart har tryck-klassen betydelse.

 

Jag har sett flera rör av klass 5 och 8,5 gå av när de varit nedgrävda och ingjutna, så går de lätt av vid betongslutet.

Alla rör går inte att gräva ner och de som inte grävs ner, kan vara av lägre tryck-klass, medan de som grävs ner ska vara 13,5:or.

Tycker jag i alla fall. 

Varför snåla på det?

 

Ja tycka kan man ju alltid göra om man inte är påläst i ämnet.

Enda anledningen att inte alla använder 13,5 bars rör används är ju naturligtvis av kostnads skäl (drar man långa sträckor blir prisskillnaden enorm) samt att dom lägre tryck klasserna är enklare hantera vid större dimensioner. Men sen gäller det att veta HUR dom används.

Jag antar att du sett att dom använt pemslang i era pooler och gjutit in dessa? Problemet är att pem (Pe) är ett levande material. Och naturligtvis så ska man inte gjuta in det rakt av utan att isolera det oavsett vilken tryck klass det har. Vad jag menar är att speciellt i en pool som kan gå upp och ner i temperatur så ökar och minskar materialet i densitet med temperaturen (materialet växer och krymper). Vilket får till följd att det ligger och skrapar mot betongen när slangen rör på sig (om än väldigt lite). Vilket gör att den gärna går hål med tiden om den gjuts direkt mot betongen. Detta gäller naturligtvis alla tryck klasser även om den högsta förmodligen tar längre tid på sig.

För att slippa detta så bör man naturligtvis isolera röret så det ej ligger och skaver direkt mot röret (se vad stefan 5300 skrev tidigare). Alternativt lägga det inuti ett annat rör.

Precis som Baa skriver ovan så handlar sista bokstaven i PE rör för Low medium och high densitet. Vilket avgör hur mycket dom rör sig vid temperaturväxlingar.

Man benämner i Sverige åtminstone, rören för pem för alla PE rör eftersom det är det vanligaste. Alla rörisar förstår när man säger så.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Poly-eten
Segt.
Tål misshandel.

PVC
Poly vinyl chloride.
Tål inte misshandel.
Billigt.
Går att limma.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Ja tycka kan man ju alltid göra om man inte är påläst i ämnet.

Enda anledningen att inte alla använder 13,5 bars rör används är ju naturligtvis av kostnads skäl (drar man långa sträckor blir prisskillnaden enorm) samt att dom lägre tryck klasserna är enklare hantera vid större dimensioner. Men sen gäller det att veta HUR dom används.

Jag antar att du sett att dom använt pemslang i era pooler och gjutit in dessa? Problemet är att pem (Pe) är ett levande material. Och naturligtvis så ska man inte gjuta in det rakt av utan att isolera det oavsett vilken tryck klass det har. Vad jag menar är att speciellt i en pool som kan gå upp och ner i temperatur så ökar och minskar materialet i densitet med temperaturen (materialet växer och krymper). Vilket får till följd att det ligger och skrapar mot betongen när slangen rör på sig (om än väldigt lite). Vilket gör att den gärna går hål med tiden om den gjuts direkt mot betongen. Detta gäller naturligtvis alla tryck klasser även om den högsta förmodligen tar längre tid på sig.

För att slippa detta så bör man naturligtvis isolera röret så det ej ligger och skaver direkt mot röret (se vad stefan 5300 skrev tidigare). Alternativt lägga det inuti ett annat rör.

Precis som Baa skriver ovan så handlar sista bokstaven i PE rör för Low medium och high densitet. Vilket avgör hur mycket dom rör sig vid temperaturväxlingar.

Man benämner i Sverige åtminstone, rören för pem för alla PE rör eftersom det är det vanligaste. Alla rörisar förstår när man säger så.

 

Ja, första stycket stämmer. Men jag ser ändå det som dumt att snåla på en sån grej, för det är väl få som drar kilometer med rör hemma, så prisskillnaden blir enorm.

 

Resten av ditt inlägg har inget med mig att göra. Det jag pratade om är inte relaterat till pooler. Eller PE, utan vanliga blå PVC rör.

Men någon får säkert nytta av texten.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:
 

Ja, första stycket stämmer. Men jag ser ändå det som dumt att snåla på en sån grej, för det är väl få som drar kilometer med rör hemma, så prisskillnaden blir enorm.

 

Resten av ditt inlägg har inget med mig att göra. Det jag pratade om är inte relaterat till pooler. Eller PE, utan vanliga blå PVC rör.

Men någon får säkert nytta av texten.

 

Snåla är ju naturligtvis i detta ett fritolkat begrepp.

Om det inte fanns ekonomiska orsaker så skulle dom lägre tryck klasserna inte finnas.

Så bevisligen finns det en marknad för dom lägre tryckllasserna aka folk är tydligen snåla i relativt stor utsträckning eftersom det finns ju egentligen ingen anledning att använda 13,5 för att det är roligt.

 

Om den senare avdelningen inte gällde dig?

Så blir det ju lite konstigt.

Då en av anledningarna till att du förespråkade den högre tryck klasserna ju för att du sett rör gått av när dom gjuts in.

Där jag så skrev att dom gör fel som gjuter in dom över huvud taget utan isolering runt, så är problemet löst. Och man kan använda vilken tryckklass som anses lämplig utifrån pump tryck, inte hållbarhet när röret misshandlas. .

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Med bilen gjorde vi bara ett test och självklart har tryck-klassen betydelse.
 
Jag har sett flera rör av klass 5 och 8,5 gå av när de varit nedgrävda och ingjutna, så går de lätt av vid betongslutet.
Alla rör går inte att gräva ner och de som inte grävs ner, kan vara av lägre tryck-klass, medan de som grävs ner ska vara 13,5:or.
Tycker jag i alla fall. 
Varför snåla på det?

I mitt fall har vi 400 m till det kommunala vattnet som fungerar mycket dåligt, så för priset för ledningen är inte ointressant. Då vi i alla fall får köpa vatten med tankbil.









Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Snåla är ju naturligtvis i detta ett fritolkat begrepp.

Om det inte fanns ekonomiska orsaker så skulle dom lägre tryck klasserna inte finnas.

Så bevisligen finns det en marknad för dom lägre tryckllasserna aka folk är tydligen snåla i relativt stor utsträckning eftersom det finns ju egentligen ingen anledning att använda 13,5 för att det är roligt.

 

Om den senare avdelningen inte gällde dig?

Så blir det ju lite konstigt.

Då en av anledningarna till att du förespråkade den högre tryck klasserna ju för att du sett rör gått av när dom gjuts in.

Där jag så skrev att dom gör fel som gjuter in dom över huvud taget utan isolering runt, så är problemet löst. Och man kan använda vilken tryckklass som anses lämplig utifrån pump tryck, inte hållbarhet när röret misshandlas. .

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Tror inte heller att det finns de som använder 13,5 för att det är roligt.

Men det blir garanterat mera hållbart och man kanske slipper framtida problem = lönsamt enligt mig.

 

Din andra del var ju angående PE och pooler. Det var det som inte var relevant.

Men för att slippa använda 13,5 rör, så ska man köpa ytterligare skyddshöljen för att förhindra att de tunna rören man valt för att spara pengar ska hålla?

Bra tips, men jag skulle nog ändå använda 13,5.

 

Nä, så här gör jag...

5 eller 8,5 till avlopp.

8,5 eller 13,5 till sånt som inte grävs ner.

13,5 till allt som grävs ner.

 

Men man får självklart välja helt själv. :D 

 

1 timme sedan, skrev rowa:


I mitt fall har vi 400 m till det kommunala vattnet som fungerar mycket dåligt, så för priset för ledningen är inte ointressant. Då vi i alla fall får köpa vatten med tankbil.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

 

Visst är det så att om man har 400 meter till vattnet, så får man börja välja.

Men inte ens för det avståndet skulle jag välja att spara 3-4000 Baht om man nu väljer mellan 8,5 och 13,5.

Fast ditt problem verkar ju inte ha nåt att göra med rör, eftersom du ändå måste köpa vatten.

Hjälper ju liksom inte att lägga nya rör om det ändå inte kommer fram tillräckligt med vatten.

Borra egen brunn istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

  

 

Nåt fel på tapatalk så den citerar fel meddelande men rätt person.

 

Man ska använda isolering oavsett tryck klass vid ingjutning.

Och gräver man ner röret lägger man den i vibbrad sandbädd för att skydda röret oavsett tryck klass. Tryck klassen har att göra med trycket på vattnet, och inte ett skit med yttre påverkan att göra.

Självklart så håller 13,5 bättre om man skickar ner röret i vad som helst fullt med knot och sten, eftersom godstjockleken är högre. Men det är ju inte därför det finns olika godstjocklelar. Ska man va riktigt säker enligt ditt resonemang så bör man väl använda galvrör.

Så ditt snack om att det måste vara en viss tryck klass för att hålla för yttre påverkan klassar jag som nonsens ur en professionell synvinkel.

Handlar ju bara hur man lägger rören så är det inga problem med yttre påverkan över huvudtaget.

Men jag antar att du är som dom flesta rörisar och elektriker i Thailand. Räcker ju att vara med ett tag och titta på så kan man allt sen? [emoji4]

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev janne_h:


Nåt fel på tapatalk så den citerar fel meddelande men rätt person.

Man ska använda isolering oavsett tryck klass.
Och gräver man ner röret lägger man den i samdbädd för att skydda röret oavsett tryck klass. Tryck klassen har att göra med trycket på vattnet, och inte ett skit med yttre påverkan att göra.
Självklart så håller 13,5 bättre om man skickar ner röret i vad som helst fullt med knot och sten, eftersom godstjockleken är högre. Men det är ju inte därför det finns olika godstjocklelar. Ska man va riktigt säker enligt ditt resonemang så bör man väl använda galvrör.
Så ditt snack om att det måste vara en viss tryck klass för att hålla för yttre påverkan klassar jag som nonsens ur en professionell synvinkel.
Handlar ju bara hur man lägger rören så är det inga problem med yttre påverkan över huvudtaget.
Men jag antar att du är som dom flesta rörisar och elektriker i Thailand. Räcker ju att vara med ett tag och titta på så kan man allt sen? :)



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Tryckklassen har säkerligen inget med yttre påverkan att göra rent tekniskt, enligt specifikationer.

Men i det verkliga livet, så har det det.

Jag är ju ingen utbildad rörmokare (jag är inte utbildad nånting egentligen), men jag tar för givet att fysikens lagar gäller även inom det området.

 

Vad gäller knot och sten, så undrar man ju om du sett på någon gång när rör grävs ner?

Sitter du bara på kontoret och spelar professionell eller? :D 

Nä, du får nog ge dig ut på en liten studieresa för att se hur rör läggs i detta land.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev janne_h:

Nåt fel på tapatalk så den citerar fel meddelande men rätt person.

 

Man ska använda isolering oavsett tryck klass vid ingjutning.

Och gräver man ner röret lägger man den i vibbrad sandbädd för att skydda röret oavsett tryck klass. Tryck klassen har att göra med trycket på vattnet, och inte ett skit med yttre påverkan att göra.

Självklart så håller 13,5 bättre om man skickar ner röret i vad som helst fullt med knot och sten, eftersom godstjockleken är högre. Men det är ju inte därför det finns olika godstjocklelar. Ska man va riktigt säker enligt ditt resonemang så bör man väl använda galvrör.

Så ditt snack om att det måste vara en viss tryck klass för att hålla för yttre påverkan klassar jag som nonsens ur en professionell synvinkel.

Handlar ju bara hur man lägger rören så är det inga problem med yttre påverkan över huvudtaget.

Men jag antar att du är som dom flesta rörisar och elektriker i Thailand. Räcker ju att vara med ett tag och titta på så kan man allt sen? emoji4.png

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

21 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Tryckklassen har säkerligen inget med yttre påverkan att göra rent tekniskt, enligt specifikationer.

Men i det verkliga livet, så har det det.

Jag är ju ingen utbildad rörmokare (jag är inte utbildad nånting egentligen), men jag tar för givet att fysikens lagar gäller även inom det området.

 

Vad gäller knot och sten, så undrar man ju om du sett på någon gång när rör grävs ner?

Sitter du bara på kontoret och spelar professionell eller? :D 

Nä, du får nog ge dig ut på en liten studieresa för att se hur rör läggs i detta land.

 

Heja, heja, heja100.jpg.2bbdea6aeb80be1fed969a93ecccdb1a.jpg58cce56a2adb6_102(1).jpg.b115dd748c6171f10eaf87b9f107f4ea.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-17 at 08:22, skrev leifen:

Att så få köper de dyrare svarta polyeten-rören mot att de flesta köper de billigare blåa pvc-rören är svårt att förstå :) 

 

Är det verkligen Polyeten(PE)?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Tryckklassen har säkerligen inget med yttre påverkan att göra rent tekniskt, enligt specifikationer.
Men i det verkliga livet, så har det det.
Jag är ju ingen utbildad rörmokare (jag är inte utbildad nånting egentligen), men jag tar för givet att fysikens lagar gäller även inom det området.
 
Vad gäller knot och sten, så undrar man ju om du sett på någon gång när rör grävs ner?
Sitter du bara på kontoret och spelar professionell eller? [emoji3] 
Nä, du får nog ge dig ut på en liten studieresa för att se hur rör läggs i detta land.


Du hävdar med en dåres envishet att ditt sätt att lägga rör är det riktiga. Detta trots ingen erfarenhet på området.
Och då tror jag faktiskt mina 37 år i yrket väger tyngre både praktiskt och teoretiskt.

Jag är mycket medveten om hur dom lägger rör i detta land.
Detta till trots så blir det ju inte mera rätt för det.

Men jag ska naturligtvis inte klaga på det. Jag tjänar ju faktiskt pengar på att åka runt och rätta till allt tokeri som Thailändska rörisar hittar på.
Det vanliga brukar vara att våra kunder haft 2-3 thai firmor där innan oss som inte lyckats lösa ett dugg.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som jag ser det, så är det stora problemet att man har inga riktiga system för utbildning till diverse hantverksyrken i Thailand. Det är naturligtvis inte acceptabelt att en elektriker kan gå som lärling något år. För att sen starta egen firma och ge sig på vad som helst. Hur många el olyckor dödsfall sker inte i detta land på grund av slarv okunskap. Helt otroligt att inte myndigheter ställer högre krav i detta då det är liv som står på spel.
Vad gäller rörmokeri så är det ju bara materiella fel.
Men hur ofta genom åren har man inte läst om byggkonstruktioner som kollapsat för att byggarn beräknat fel(saknar kunskaper på området) så att människor dött.

Att man sen hänvisar till dessa fel som någon slags norm att det skulle vara rätt är ju även det skrämmande.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Du hävdar med en dåres envishet att ditt sätt att lägga rör är det riktiga. Detta trots ingen erfarenhet på området.
Och då tror jag faktiskt mina 37 år i yrket väger tyngre både praktiskt och teoretiskt.

Jag är mycket medveten om hur dom lägger rör i detta land.
Detta till trots så blir det ju inte mera rätt för det.

Men jag ska naturligtvis inte klaga på det. Jag tjänar ju faktiskt pengar på att åka runt och rätta till allt tokeri som Thailändska rörisar hittar på.
Det vanliga brukar vara att våra kunder haft 2-3 thai firmor där innan oss som inte lyckats lösa ett dugg.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Jag har väl inte skrivit att mitt sätt är det enda rätta. 

Jag tycker dock det är dumt av dig som proffs med nästan ett halvt sekels arbetslivserfarenhet att klanka på oss amatörer och gå emot rekommendationer om att använda bättre material.

 

Nä, du får nog helt enkelt ge dig och inse att du är en klokare människa imorgon, nu när du lärt dig något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag har väl inte skrivit att mitt sätt är det enda rätta. 
Jag tycker dock det är dumt av dig som proffs med nästan ett halvt sekels arbetslivserfarenhet att klanka på oss amatörer och gå emot rekommendationer om att använda bättre material.
 
Nä, du får nog helt enkelt ge dig och inse att du är en klokare människa imorgon, nu när du lärt dig något nytt.


Hmmm var skriver jag att du påstår att ditt sätt är det enda rätta?
Och varifrån menar du att rekommendationerna kommer ifrån annat än från din egen teori om att detta skulle vara bättre?
Är det nånting du läst någonstans som rekommendation från rör tillverkaren ?
Jag redovisar naturligtvis vedertagna sätt på hur man lägger dessa rör. Vill du sen inte ta till dig vedertagen kunskap på området är det upp till dig.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Visst är det så att om man har 400 meter till vattnet, så får man börja välja.
Men inte ens för det avståndet skulle jag välja att spara 3-4000 Baht om man nu väljer mellan 8,5 och 13,5.
Fast ditt problem verkar ju inte ha nåt att göra med rör, eftersom du ändå måste köpa vatten.
Hjälper ju liksom inte att lägga nya rör om det ändå inte kommer fram tillräckligt med vatten.
Borra egen brunn istället?

Det kommunala vattnet räcker inte till för oss som är längst ut på deras ledning.

Enligt grannar så är borrbrunns vattnet för dålig kvalitet, så ingen har sådan.

Tankbilen tar 400 Thb för 4000 liter så vi köper och hoppas att kommunen bygger ut nätet.



Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Surin P3:
  2 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Du hävdar med en dåres envishet att ditt sätt att lägga rör är det riktiga. Detta trots ingen erfarenhet på området.
Och då tror jag faktiskt mina 37 år i yrket väger tyngre både praktiskt och teoretiskt.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 


Jag vet inte vad du vill säga med detta.
Men P3 hävdade att jag påstått att han påstår att hans sätt är det ENDA sättet att lägga rör på.
Jag hävdar bara att hans sätt är fel och att han enligt en dåres envishet hävdar att han har rätt.
Finns ju naturligtvis ingen anledning att överdriva rörens godstjpcklek om man lär sig hur man inte misshandlar dom.
Genom att göra rätt när man lägger dom.
Därvidlag hävdar jag att P3,s sätt är fel varken mer eller mindre.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

Du hävdar med en dåres envishet att ditt sätt att lägga rör är det riktiga. Detta trots ingen erfarenhet på området.

 

1 timme sedan, skrev Surin P3:

Jag har väl inte skrivit att mitt sätt är det enda rätta. 

 

1 timme sedan, skrev janne_h:

Hmmm var skriver jag att du påstår att ditt sätt är det enda rätta?

 

14 minuter sedan, skrev janne_h:

Men P3 hävdade att jag påstått att han påstår att hans sätt är det ENDA sättet att lägga rör på.

  

 

Öhhh

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
19 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Jag vet inte vad du vill säga med detta.
Men P3 hävdade att jag påstått att han påstår att hans sätt är det ENDA sättet att lägga rör på.
Jag hävdar bara att hans sätt är fel och att han enligt en dåres envishet hävdar att han har rätt.
Finns ju naturligtvis ingen anledning att överdriva rörens godstjpcklek om man lär sig hur man inte misshandlar dom.
Genom att göra rätt när man lägger dom.
Därvidlag hävdar jag att P3,s sätt är fel varken mer eller mindre.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Säger som Mankan Öhhh  :gasp:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

 

 

 

  

 

Öhhh

Bara förnamnet.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då är det ändå janne_h som i nästan varenda tråd går i polemik med andra skribenter. När då dessa visar att han har fel i något, ja då har alla andra dålig läsförståelse. :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då är det ändå janne_h som i nästan varenda tråd går i polemik med andra skribenter. När då dessa visar att han har fel i något, ja då har alla andra dålig läsförståelse. :big_smile:

 

I just detta är det nog bara du som verkar ha dålig läsförståelse och halka in på ett bamanskal.

Det är nämligen ingen annan i denna tråd som anklagat någon för dålig läsförståelse.

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...