Jump to content
IGNORERAD

Mer lagstadgad körkortsutbildning i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
47 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Knappast ett trafikfarligt exempel, men jag förstår vad du menar. Ja naturligtvis kommer det att bli så att folk betalar för att få påskrivet, lite som bilbesiktningen på vissa av de ackrediterade bilbesiktningsföretagen. Den senaste som jag har börjat använda mig av kollade absolut ingenting på två av mina motorcyklar, inte ens motor och chassinummer. :blink:

Hej

Samma sak när jag besiktigade min moppe för några år sedan, jag behövde inte ens ta med moppen dit, bara dom papper som behövdes för att utfärda besiktningen och registrera att den var utförd.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    7

  • Tallviking

    6

  • UglyFarang

    4

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma sak när jag besiktigade min moppe för några år sedan, jag behövde inte ens ta med moppen dit, bara dom papper som behövdes för att utfärda besiktningen och registrera att den var utförd.

Mvh isan lover

 

Praktiskt. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Varför skall man kontrollera chassinummer och motornummer i Thailand vid en kontrollbesiktning ?

 

 

För att säkerställa identiteten på fordonet.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Kontrollera motor och chassinummer ingår väl inte i en kontrollbesiktning ?

 

Bra sätt att hitta stulna delar.

När MC-idcard infördes i svensk roadracing för drygt 19 år sedan så försvann en hel del ekipage som varit med innan den säsongen.

Vi fick under inga förhållande lämna ut några uppgifter ur systemet, men det visste inte de tävlande.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma sak när jag besiktigade min moppe för några år sedan, jag behövde inte ens ta med moppen dit, bara dom papper som behövdes för att utfärda besiktningen och registrera att den var utförd.

Mvh isan lover

Kan ha med att göra hur gammal moppen din var, en bekant sa att motorbikes som är 5 år och äldre ska kollas mot chassinr osv.

Hur gammal var din hoj?

Var in med min Honda wave i måndags, 8 år gammal nu, för skatt, försäkring och kontroll. De kollade chassinr och avgasvärde mm. Pattaya, Sukumvit road.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Samma sak när jag besiktigade min moppe för några år sedan, jag behövde inte ens ta med moppen dit, bara dom papper som behövdes för att utfärda besiktningen och registrera att den var utförd.

Mvh isan lover

Nog tar jag med moppen i alla fall, jag vill inte promenera i värmen till traffic office ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Havet:

Kan ha med att göra hur gammal moppen din var, en bekant sa att motorbikes som är 5 år och äldre ska kollas mot chassinr osv.

Hur gammal var din hoj?

Var in med min Honda wave i måndags, 8 år gammal nu, för skatt, försäkring och kontroll. De kollade chassinr och avgasvärde mm. Pattaya, Sukumvit road.

 

17 respektive 41 år, om jag har räknat rätt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
57 minuter sedan, skrev Havet:

För att säkerställa identiteten på fordonet.

 

Hej

Precis annars kan man ju låna grannens fordon och besiktiga den som sin egen, eller stulna motorer eller fordon.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tallviking

Nu skärps kontrollen vid körkortsprov

 

Dels att ingen gör provet åt någon annan och dels på att inga tjänstemän tar mutor i processen

 

Getting tough! Now potential drivers must take the test themselves

 

Bangkok: -- The Land Transport department has announced stringent new measures to ensure public confidence in the driving test.

 

These include having to take the test yourself.

 

In future applicants at land transport offices will have their picture taken both at the start and finish of the five hour process all under the watchful eye of the staff, reported Daily News.

 

IDs will be double checked too.

 

Anyone found taking the test - written or practical - for someone else will find the full force of the law raining down on them, said chief of the department Sanit Phromwong yesterday.

 

Sanit was announcing a swathe of improvements to how Thais get their "temporary" licenses.

 

The new "E-exam" will have a 90% pass rate. That means a successful applicant must get 45 of the fifty questions right to pass.

 

The practical test of driving will be more closely watched too, he said.

 

Criminals preying on the public both at testing centers and online will be prosecuted.

 

And, perhaps equally importantly, he promised to go after any corrupt officials taking bribes within the department itself.

 

Extra convenience will now be available to the public by being able to get their place in he queue online or over the phone.

 

Daily News gave the 24 hour hotline number 1584 for people wishing to report nefarious activity related to the driving test.

 

Picture: Daily News

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...