Jump to content
IGNORERAD

Mer lagstadgad körkortsutbildning i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Den thailändska regeringen har i princip godkänt en plan från transportmyndigheterna om att kräva att alla körkortssökande slutför en 15 timmar lång kurs innan de får sitt kort.
Sanit Phromwong – generaldirektör för Marktransportmyndigheten – sade att Transportdepartementet kommer införa nya regler i år som kräver att potentiella förare slutför en träningskurs vid trafikskolor som certifierats av departementet innan de ansöker om sitt körkort.
Tidigare har kravet på antalet utbildning varit fyra, vilket höjdes till fem den 1:a januari. Priset för utbildningen har fått ett tak på 6,000 baht, vilket man beskriver som "inte högt och lägre än i många utvecklade länder." Sökande kan ansöka om körkort vid 90 certifierade trafikskolor runtom i landet efter att ha fått godkänt på utbildningen, eftersom deras system är kopplade elektroniskt till myndighetens.

 

c1_1215034_620x413.jpg.4258e014a0b85e97af37e4affdb3cd9c.jpg

Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    7

  • Tallviking

    6

  • UglyFarang

    4

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu börjar det likna nått som kan kallas utbildning.

Nu väntar jag på att alla som tar körkort skall få det på prov i ett år så kanske man kan sålla bort en del vägmarodörer.

 

Undrar just vad som kommer att gälla faranger som vill byta sitt internationella körkort mot ett Thailändskt.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tog KK för bil/mc i februari i år cirka 600 bath 2 dagar vicket skämt det var men det gäller i 2 år sen förlängning 5 år i taget  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev born41:

Nu börjar det likna nått som kan kallas utbildning.

Nu väntar jag på att alla som tar körkort skall få det på prov i ett år så kanske man kan sålla bort en del vägmarodörer.

 

Undrar just vad som kommer att gälla faranger som vill byta sitt internationella körkort mot ett Thailändskt.

 

Born41

 

De borde kanske få ta en 30-timmars utbildning, så att de kan lära sig lite om den annorlunda trafiken i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Troligen blir det än färre som chansar att köra utan kk. 6000 baht är en förmögenhet för en majoritet av unga Thai.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-03-17 at 05:10, skrev Hemska Sven:

Troligen blir det än färre som chansar att köra utan kk. 6000 baht är en förmögenhet för en majoritet av unga Thai.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk
 

Hej

Borde inte effekten snarare bli att fler väljer att köra utan om körkortet blir dyrare?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Borde inte effekten snarare bli att fler väljer att köra utan om körkortet blir dyrare?
Mvh isan lover


Det är en trolig logik enligt Thailändskt sätt att hantera saker.
På lång sikt tror jag nog att det vore mera effektivt för trafiksäkerheten att börja utbilda barnen i trafiksäkerhet redan i skolan.
Då blir det en var mans kunskap som inte är beroende av om familjen har råd eller inte.
Sen är det väl så att man i dessa ackrediterade trafikskolor gör samma sak som nu, och tar betalt för att skriva intyg på utbildnings timmarna så personer som egentligen inte skulle klara provet får körkort ändå.

Har en släkting som hade problem att backa, och betalade en sådan trafikskola för att få sitt körkort.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Det är en trolig logik enligt Thailändskt sätt att hantera saker.
På lång sikt tror jag nog att det vore mera effektivt för trafiksäkerheten att börja utbilda barnen i trafiksäkerhet redan i skolan.
Då blir det en var mans kunskap som inte är beroende av om familjen har råd eller inte.
Sen är det väl så att man i dessa ackrediterade trafikskolor gör samma sak som nu, och tar betalt för att skriva intyg på utbildnings timmarna så personer som egentligen inte skulle klara provet får körkort ändå.

Har en släkting som hade problem att backa, och betalade en sådan trafikskola för att få sitt körkort.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Knappast ett trafikfarligt exempel, men jag förstår vad du menar. Ja naturligtvis kommer det att bli så att folk betalar för att få påskrivet, lite som bilbesiktningen på vissa av de ackrediterade bilbesiktningsföretagen. Den senaste som jag har börjat använda mig av kollade absolut ingenting på två av mina motorcyklar, inte ens motor och chassinummer. :blink:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Knappast ett trafikfarligt exempel, men jag förstår vad du menar. Ja naturligtvis kommer det att bli så att folk betalar för att få påskrivet, lite som bilbesiktningen på vissa av de ackrediterade bilbesiktningsföretagen. Den senaste som jag har börjat använda mig av kollade absolut ingenting på två av mina motorcyklar, inte ens motor och chassinummer. :blink:

 

Kontrollera motor och chassinummer ingår väl inte i en kontrollbesiktning ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Kontrollera motor och chassinummer ingår väl inte i en kontrollbesiktning ?

 

Jo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Jo.

 

Inte i Sverige i alla fall

 

Vid kontrollbesiktning kollar dom trafiksäkerheten och gör miljökontroll

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Inte i Sverige i alla fall

 

Vid kontrollbesiktning kollar dom trafiksäkerheten och gör miljökontroll

 

Trodde att vi diskuterade Thailand.....

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Inte i Sverige i alla fall

 

Vid kontrollbesiktning kollar dom trafiksäkerheten och gör miljökontroll

 

Jag vet inte var du besiktigar i sverige, men på mina fordon har det alltid kollats chassinummer på dock aldrig motornummer inte ens på mina MC.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nemo:

 

Trodde att vi diskuterade Thailand.....

 

Varför skall man kontrollera chassinummer och motornummer i Thailand vid en kontrollbesiktning ?

 

Hela syftet med besiktning är ju att kontrollera att fordonet är trafiksäkert och inte bryter mot miljöreglerna

 

Eller har Thailand andra syften med en kontrollbesiktning är vad t.ex hela Europa har ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag vet inte var du besiktigar i sverige, men mina fordon har det alltid kollats chassinummer på dock aldrig motornummer inte ens på mina MC.

 

Har aldrig sett dom kolla chassinummer vid kontrollbesiktning men vid registreringsbesiktning gör dom det alltid

 

Motornummer kollar dom inte ens vid registreringsbesiktning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Inte i Sverige i alla fall

 

Vid kontrollbesiktning kollar dom trafiksäkerheten och gör miljökontroll

Vid kontrollbesiktning ingår alltid identifiering av fordonet och det gör vi genom att kontrollera att chassi- och registreringsnummer.

http://www.expressen.se/motor/besiktning-3/besiktning--bilens-chassinummer/

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Har aldrig sett dom kolla chassinummer vid kontrollbesiktning men vid registreringsbesiktning gör dom det alltid

 

Motornummer kollar dom inte ens vid registreringsbesiktning

 

Varje gång, ska se om jag kommer ihåg att ta en bild på detta när jag besiktigar om en dryg vecka.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Varje gång, ska se om jag kommer ihåg att ta en bild på detta när jag besiktigar om en dryg vecka.

 

Kan kanske bero på att jag alltid gör registreringsbesiktning och kontrollbesiktning vid samma tillfälle (import av bil) då som dom inte kollar även vid kontrollbesiktningen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har aldrig sett dom kolla chassinummer vid kontrollbesiktning men vid registreringsbesiktning gör dom det alltid

 

Motornummer kollar dom inte ens vid registreringsbesiktning

Tja, här i Gbg så kontrollerar dom chassinumret...

det är väl för att se att det är rätt bil dom besiktar..

Ganska lätt att byta regskyltar med en annan bil och få sin bil godkänd..

 

Rock on!

 

 

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Varje gång, ska se om jag kommer ihåg att ta en bild på detta när jag besiktigar om en dryg vecka.

Då får du vara snabb, chassinumret brukar vara det första dom kollar när dom öppnat huven.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Kan kanske bero på att jag alltid gör registreringsbesiktning och kontrollbesiktning vid samma tillfälle (import av bil) då som dom inte kollar även vid kontrollbesiktningen

En troligare förklaring är väl att du helt enkelt hade fel.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Då får du vara snabb, chassinumret brukar vara det första dom kollar när dom öppnat huven.

 

Fritz..

 

Jag behöver inte vara snabb, jag kan öppna huven efter jag klivit ut, på mina US-bilar behövs inte ens huven öppnas där sitter numret innanför rutan då kan jag ta bilden om jag sitter kvar.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Kontrollera motor och chassinummer ingår väl inte i en kontrollbesiktning ?

Besikta bilen förra veckan här i Pattaya och det första dom kolla var chassinummret. Sen bromsprov avgasprov, lysen. Dom hade smörjgrop men där var det ingen som gick ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Varför skall man kontrollera chassinummer och motornummer i Thailand vid en kontrollbesiktning ?

 

Hela syftet med besiktning är ju att kontrollera att fordonet är trafiksäkert och inte bryter mot miljöreglerna

 

Eller har Thailand andra syften med en kontrollbesiktning är vad t.ex hela Europa har ?

 

Varför? Ja det vet inte jag, men så är det. Varför behöver jag lämna in en 90 dagars rapport till Immi trots att jag inte har ändrat adress? Svar: TiT    Ang. hur de gör i "hela Europa" tror jag Thailand struntar fullständigt i, med all rätta.

Har du aldrig varit på en bilbesiktning i Thailand, du som har hus och allt? Kanske åker buss eller taxi eller kanske har en så ny bil/mc att den inte behöver kontrolleras?

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Det är ju det jag har skrivit. Än färre...

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...