Jump to content
IGNORERAD

Vilken resehögtalare, om ni fick välja?


Imperiale

Recommended Posts

Musik är mitt lyckopiller. Det har räddat mig många gånger när man har känt sig nere, men också när man vill höja ens reda höga vällust till skyarna.

När jag har varit ute och rest så har jag lyssnat på musik via telefon.

Men där är något som jag har saknat när man är på hotellrummet, är ny duschad, tar några öl, lägger fram kläderna man hade tänkt ha på sig för kvällens äventyr och försöker komma i godstämning. Och de är att man vill ha musik som fyller hela rummet och gärna på hög ljudnivå.

 

Tittade runt på marknaden vad som fanns. Den fick inte väga för mycket men skulle ändå ha ett bra ljud på hög ljudnivå.

Där var en som jag fastnade för och köpte:

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/STOCKWELLBUN/marshall-stockwell-hogtalare-fodral

 

Har ni någon resehögtalare eller fundera på att köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • uptoyou

    3

  • apknug

    3

  • andrejsdenruskige

    2

  • Imperiale

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Marshall i all ära men känns lite som att det mest är ett varumärke. Bose gör ingen skit, och ju större desto mer ljud, men jäkligt mycket, och bra, ljud i de mindre. Inte billigast men ett säkert kort!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Valfri Bose som passar plånbok/storlek.

 

Brukar själv plocka med min Soundlink III ibland, låter ruskigt bra för sin storlek.

Vill man ha något mindre så funkar säkert SoundLink Mini utmärkt.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns hur många varianter som helst!

 

Gå till butiken och provspela. Man behöver mer tryck än man tror om du t.ex. skall vara ute.

Välj en som har lång batteritid, tyvärr innebär det också att de blir tunga.

Men suger getpung om batteriet tar slut efter 1 timme på beachen :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köpa en på plats, sedan ger bort den i present till någon jag gillar.

Så sliper jag att bära tunga högtalare med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

800 baht på julmarknaden i Nai Harn.

Klart godkänt ljud.

Har laddat den max 2 gånger.

Ok, spelar inte jättemycket men några timmar har det allt blivit.

P_20170316_123155.thumb.jpg.ddfb44e0c2742ea18f2f368d7aad36c6.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
8 timmar sedan, skrev apknug:

Marshall i all ära men känns lite som att det mest är ett varumärke. Bose gör ingen skit, och ju större desto mer ljud, men jäkligt mycket, och bra, ljud i de mindre. Inte billigast men ett säkert kort!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Nja, min mening är att Bose inte gör något som är direkt bra och är minst lika mycket varumärke som Marshall.

Dock så om man går på små portabla lösningar så kanske Bose är ok under förutsättningarna man har och om man dessutom vill ha batteridrift.

På hotellrum så behöver man inte direkt batteri och då kommer vi in på en helt annan marknad.

 

Sedan så bör man nog ha vissa kriterier. Storlek och vikt t.ex

 

Ska jag på semester en längre stund så hade jag nog köpt mig en Naim MuSo QB

Något från B&O eller B&W är också alternativ.

 

Är jag på jobb så har det t.o.m hänt att jag köpt mig ett par vanliga högtalare och tagit med mig någon smidig förstärkare.

Sist blev det Monitor Audio Bronze1 och Simple Audio förstärkare. Den senare är dock knepig att använda i dagens läge.

 

Har dock en Bose SoundLink MiniII. Fungerar som "loungehögtalare" men inte mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bose är väl inte så exklusiva, köpte en på byamarknaden för 600bht, samma som nämns här ovan.
Äkta så klart ;)
Men funkar bra, ser ingen anledning att köpa nått exklusivare 55555

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Nja, min mening är att Bose inte gör något som är direkt bra och är minst lika mycket varumärke som Marshall.

Dock så om man går på små portabla lösningar så kanske Bose är ok under förutsättningarna man har och om man dessutom vill ha batteridrift.

På hotellrum så behöver man inte direkt batteri och då kommer vi in på en helt annan marknad.

 

Sedan så bör man nog ha vissa kriterier. Storlek och vikt t.ex

 

Ska jag på semester en längre stund så hade jag nog köpt mig en Naim MuSo QB

Något från B&O eller B&W är också alternativ.

 

Är jag på jobb så har det t.o.m hänt att jag köpt mig ett par vanliga högtalare och tagit med mig någon smidig förstärkare.

Sist blev det Monitor Audio Bronze1 och Simple Audio förstärkare. Den senare är dock knepig att använda i dagens läge.

 

Har dock en Bose SoundLink MiniII. Fungerar som "loungehögtalare" men inte mer.

 

 

Köp en sådan här nästa gång och kom med en recension till oss i Vinröd krossad plyschpyjamas :big_smile:

 

4112013440481.thumb.jpg.b2ebc3ed5df86e3981ae69c64a689b01.jpg

 

/Enis 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
 
Köp en sådan här nästa gång och kom med en recension till oss i Vinröd krossad plyschpyjamas :big_smile:
 
4112013440481.thumb.jpg.b2ebc3ed5df86e3981ae69c64a689b01.jpg
 
/Enis 


Jodå, har sneglat på McIntosh lilla mini system, men det känns inte direkt lockande men tanke på vad man måste punga ut för det lilla.
Men det är klart, om lotto insten kommer så kan det nog hamna en sådan i garaget eller nåt.
Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Enligt tester kanske man skall snegla mot BeoPlay A1

Det är ett imponerande ljud i den där lilla högtalaren :)

Link to comment
Dela på andra sajter

De andra högtalarna som nämns här är bra.

 

Jag köpte min resehögtalare”Marshall” via Telia. De hade ett erbjudande på den här högtalaren med fodral för 1800 kr.

Ljudet, stilen, vikt 1.5 kg och batteritiden ca 25 tim på högtalaren är jag mycket nöjd med. 

 

Tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
12 timmar sedan, skrev JJC:

Jag brukar köpa en på plats, sedan ger bort den i present till någon jag gillar.

Så sliper jag att bära tunga högtalare med mig.

Jag gör likadant. Elektronik är billigt i Thailand. Finns ingen anledning att släpa hem skiten. Sist flög jag med baggarna och betalade bara för max 10kg handbagage. Ett par nya jeans och några nya skjortor är vad man får med sig hem.

Kan ge högtalarna till städerskan om ingen annan vill ha dom:)

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör likadant. Elektronik är billigt i Thailand. Finns ingen anledning att släpa hem skiten. Sist flög jag med baggarna och betalade bara för max 10kg handbagage. Ett par nya jeans och några nya skjortor är vad man får med sig hem.
Kan ge högtalarna till städerskan om ingen annan vill ha dom:)


Hehehe städerskorna har fått grejer dom.... En gång fick jag skriva ett intyg i repan när jag checkade ut från Diana Inn för jag hade lämnat så mycket grejer på rummet va fasen det var ju gift for cleaning lady Det fatta väl alla...

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

B&O Beolit 15, helt nöjd med ljud, laddning och blåtand. Är lite klumpig att ha i väskan så jag lurar på att köpa en Beolit 12 och ha när jag reser.

IMG_8599.thumb.JPG.731053aac1c1fc747fe490510875c496.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en sån här som passar utmärkt till alla batterier från ryobi och har enligt mig ett helt godkänt ljud.

https://www.ryobitools.com/products/details/18v-one-plus-compact-radio-with-bluetooth-wireless-technology

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Fredman:

B&O Beolit 15, helt nöjd med ljud, laddning och blåtand. Är lite klumpig att ha i väskan så jag lurar på att köpa en Beolit 12 och ha när jag reser.

IMG_8599.thumb.JPG.731053aac1c1fc747fe490510875c496.JPG

Grymt snygg högtalare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
3 timmar sedan, skrev Fredman:

B&O Beolit 15, helt nöjd med ljud, laddning och blåtand. Är lite klumpig att ha i väskan så jag lurar på att köpa en Beolit 12 och ha när jag reser.

IMG_8599.thumb.JPG.731053aac1c1fc747fe490510875c496.JPG

Bra högtalare. Men knappast nåt jag tar med mig på en resa även B12 är för klumpig. Högtalaren måste få plats i manbagen! :)

 

Då är dessa ett bättre val. Funderar på att köpa BeoPlay A1 eller JBL Charge 3. Det som talar för JBL är att den är vattentät samt att den äger A1 när det gäller batteritid.. A1, har något bättre ljud imo... men inte mycket, dock är den snyggare och smidigare.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har en Jabra Solemate som jag haft med i Thailand några gånger, fungerar helt okey, den är ju väldigt liten och smidig http://www.pricerunner.se/pl/267-2846335/Traadloesa-hoegtalare-och-Datorhoegtalare/Jabra-Solemate-priser

Köpte nyligen en JBL Xtreme för att ha med på nästa resa, riktigt bra ljud enligt mig. http://www.pricerunner.se/pl/267-3082972/Traadloesa-hoegtalare-och-Datorhoegtalare/JBL-Xtreme-priser

 

Någon som har koll på hur det fungerar att ha med en bluetoothhögtalare i handbagaget med tanke på att det är ett relativt stora batterier i en del.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter



Någon som har koll på hur det fungerar att ha med en bluetoothhögtalare i handbagaget med tanke på att det är ett relativt stora batterier i en del.


FAA säger följande om batterier i handbagaget;

Lithium ion batteries (a.k.a.: rechargeable lithium, lithium polymer, LIPO, secondary lithium). Passengers may carry all consumer-sized lithium ion batteries (up to 100 watt hours per battery). This size covers AA, AAA, cell phone, PDA, camera, camcorder, handheld game, tablet, portable drill, and standard laptop computer batteries. The watt hours (Wh) rating is marked on newer lithium ion batteries and is explained in #3 below.

To determine watt hours (Wh), multiply the volts (V) by the ampere hours (Ah). Example: A 12-volt battery rated to 8 Amp hours is rated at 96 watt hours (12 x 8 = 96). For milliamp hours (mAh), divide by 1000 (to get to Ah) and then multiply by the volts.

En normal smartphone ligger på ca 10-15 Wh.



Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev apknug:

 

 


FAA säger följande om batterier i handbagaget;

Lithium ion batteries (a.k.a.: rechargeable lithium, lithium polymer, LIPO, secondary lithium). Passengers may carry all consumer-sized lithium ion batteries (up to 100 watt hours per battery). This size covers AA, AAA, cell phone, PDA, camera, camcorder, handheld game, tablet, portable drill, and standard laptop computer batteries. The watt hours (Wh) rating is marked on newer lithium ion batteries and is explained in #3 below.

To determine watt hours (Wh), multiply the volts (V) by the ampere hours (Ah). Example: A 12-volt battery rated to 8 Amp hours is rated at 96 watt hours (12 x 8 = 96). For milliamp hours (mAh), divide by 1000 (to get to Ah) and then multiply by the volts.

En normal smartphone ligger på ca 10-15 Wh.



Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

 

Tack. Får se om jag hittar någon märkning om Wh när jag kommer hem.

Det jag vet är att batteriet är på 10 000 mAh.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev uptoyou:

Tack. Får se om jag hittar någon märkning om Wh när jag kommer hem.

Det jag vet är att batteriet är på 10 000 mAh.

 

Ta bort 3 nollor så har du svaret 

 

Ditt batteri är på 10wh.

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...