Jump to content
Broskan

Regeringen lägger fram förslag om flygskatt

Recommended Posts

Wanchai
6 timmar sedan, skrev pigge01:

Är man ensam och har bortom.

Så kan 350sek vara överkomligt.

Men en familj då blir det pengar snabbt.

4x430= 1720sek.

mot 80x4=320sek

1400sek mindre skatt!

vem gillar att betala skatt.

Det blir ungefär 5.500 baht och det räcker till att gå på "badhuset" 2 ggr.  :haha:

• Ge karma 1
  • Fint 3

pigge01
2 timmar sedan, skrev apknug:

Idag är skatt och avgifter på en SAS biljett ARN-CPH knappt 300 kronor. Efter nya flygskatten drygt 470 kr.

Det kommer alltså inte gå att åka billigare via cph från arn ens om thai får gratis transfer biljetter med SAS.

Det blir dyrare och sämre för miljön hur ni än vänder o vrider på detta...

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Nä du!

ARN - CPH blir det 300+ 80 = 380SEK.

Det blir 300+ 430 = 730 i totalskatter. På Långresa 

Det är en ny miljöskatt do i MP vill ha

Edited by pigge01

apknug

Nä du!

ARN - CPH blir det 300+ 80 = 380SEK.

Det blir 300+ 430 = 730 i totalskatter. På Långresa 

Det är en ny miljöskatt do i MP vill ha

Ja hur eller vad du räknar på det får jag inte ihop men visst det var en summerings miss i mitt inlägg. Klart MP vill han en ny skatt men den har inte med miljön att göra, det är bara namnet. Och inte fan kommer det blir billigare att flyga via cph.

• Fint 1

Fritz
8 timmar sedan, skrev pigge01:

Det är så att Umeå är Sveriges 7 flygplats,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_flygplatser_i_Sverige

Glöm inte Skavsta Sveriges 5 flygplats.

Ängelholm är Sveriges 10 flygplats

Hur tänker du nu Pigge?  Från mitt kära Bastuträsk är det 14 mil till Umeå flygplats varifrån det går flyg till Bangkok via Helsingfors. För mig och andra från norr är det ett bra alternativ. Att själva flygplatsen är mindre än dom i Skavsta och Ängelholm skiter vi fullständigt i serru. :crazy:

Flygmalajen Fritz..

• Ge karma 2
  • Fint 2

pigge01
4 timmar sedan, skrev apknug:

Ja hur eller vad du räknar på det får jag inte ihop men visst det var en summerings miss i mitt inlägg. Klart MP vill han en ny skatt men den har inte med miljön att göra, det är bara namnet. Och inte fan kommer det blir billigare att flyga via cph.

för 1/3 del av folket blir det det.

Inte byter men på ARN från västra och södra Sverige. 

Göteborg och Malmö mfl. 

Till Thailand. 

apknug

för 1/3 del av folket blir det det.
Inte byter men på ARN från västra och södra Sverige. 
Göteborg och Malmö mfl. 
Till Thailand. 

Ah, nu fattar jag vad du menar.

Fast har man inte Pågatågs avstånd så blir det ju faktiskt dyrare att flyga via cph från ex Göteborg. Väsentligt mindre dyrare än via Stockholm men ändå. Så skatten drabbar fler än man tror.... Den är ett sattyg.

• Fint 1

UglyFarang
On 2017-03-20 at 13:31, skrev Fritz:

Men allvarligt så tror jag att flygskatten är en del i ett politiskt rävspel om man får kalla det så. MP har fått vika ner sig i flera frågor

så nu var man till slut tvungen att låta dom få bestämma i en fråga för att undvika politisk kaos. Fråga mig inte om några detaljer men det är ungefär vad jag läst mig till i media.

Fritz..

För att undvika politiskt kaos så är det mycket smartare(och enklare) att inte släppa in MP i korridorerna.

• Ge karma 2

Mankan

Har nu bokat biljetter redan för utresa i december med Thai. Enligt Jade travel slipper vi tydligen flygskatten om vi betalar innan sista mars vilket är lite konstigt kan jag tycka. Thai lär väl få betala flygskatten i alla fall eftersom det är utresa i dec 2018.

400kr extra per skalle ska det kosta om vi väljer att betala senare. Om jag förstår saken rätt blir flygskatten bara 60kr om jag i stället väljer att flyga via nått av våra grannländer. En flygresa till från Stockholm till Oslo, Helsingfors eller Köpenhamn är alltså bättre för miljön. Jävla miljömuppar. 

Edited by Mankan
  • Ge karma 7
  • Haha 1

uptoyou
4 minuter sedan, skrev Mankan:

Har nu bokat biljetter redan för utresa i december med Thai. Enligt Jade travel slipper tydligen flygskatten om vi betalar innan sista mars vilket är lite konstigt kan jag tycka. Thai lär väl få betala flygskatten i alla fall eftersom det är utresa i dec 2018.

400kr extra per skalle ska det kosta om vi väljer att betala senare. Om jag förstår saken rätt blir flygskatten bara 60kr om jag i stället väljer att flyga via nått av våra grannländer. En flygresa till från Stockholm till Oslo, Helsingfors eller Köpenhamn är alltså bättre för miljön. Jävla miljömuppar. 

Snart kommer el eller hybridflygen och då blir det riktigt billigt att flyga :D 

Benriach
7 minuter sedan, skrev uptoyou:

Snart kommer el eller hybridflygen och då blir det riktigt billigt att flyga :D 

Men sen när miljömuppsfjantarna inser att elektriska maskiner inte alltid är så miljösparande utan tvärtom så blir det extraskatt på det...

• Ge karma 5

Guest wUThai
1 timme sedan, skrev Benriach:

Men sen när miljömuppsfjantarna inser att elektriska maskiner inte alltid är så miljösparande utan tvärtom så blir det extraskatt på det...

Förhoppningsvis så är det skitpartiet borta efter nästa val. Se så ut nu iaf! :)

NiceBeaver

Hittade precis det här på Thais hemsida:

https://www.thaiairways.com/en_SE/news/news_announcement/news_detail/NewRegulation.page?

400 kr mer för resor efter 1 april. Men det känns som om resor i maj när det är lågsäsong är betydligt dyrare i år än tidigare. Vi betalade runt 4500 kr för två år sedan, nu ligger dom flesta bolag på runt 6000 kr.

pigge01
1 timme sedan, skrev NiceBeaver:

Hittade precis det här på Thais hemsida:

https://www.thaiairways.com/en_SE/news/news_announcement/news_detail/NewRegulation.page?

400 kr mer för resor efter 1 april. Men det känns som om resor i maj när det är lågsäsong är betydligt dyrare i år än tidigare. Vi betalade runt 4500 kr för två år sedan, nu ligger dom flesta bolag på runt 6000 kr.

Lägger in en Google översättning.

Ny reglering avseende flygskatt i Sverige

Ett nytt skatteförslag avseende flygskatt föreslogs under 2017 av den svenska regeringen. Skattebelastningen has significance for business flights and is payable by passengers from an airport in Sweden, in an aircraft approved for more than ten passengers. De skattebeloppet är fördelat på olika kostnader, beroende på om passageraren reser till en destination i ett land inom Europa, helt eller delvis på en annan kontinent eller på ett annat kontinent än Europa.

Detta påverkar Thai Airways International Public Company Limited (THAI). Lagen träder i kraft från 1 april 2018, vilket resulterar i alla biljetter bokade från 2018-01-01 med resedatum från 2018-04-01 och framåt inklusive den nya lagbestämmelsen. Skattenivån bestäms beroende på slutdestinationen och våra direkta flyg till Thailand sker med en skattnivå på 400 kronor per passagerare.

Kenneth4618

DEBATT. Regeringens förslag till flygskatt har mycket blygsamma effekter på utsläppen men desto större negativa effekter i övrigt. Den enda slutsatsen är att skatten är till för att avhjälpa en läckande statskassa, med miljöhänsyn som täckmantel, skriver Christoffer Lernö och Claes Andersson, Medborgerlig Samling.

https://www.nyteknik.se/opinion/flygskatten-till-for-lackande-statskassa-inte-miljon-6874785?fbclid=IwAR0-sobn-5NihEebDhexu9LRzjQV_3tKnCqTPXEUCg5K0hg_5GTOtvXw1HA

• Ge karma 1
  • Fint 3