Jump to content
Broskan

Regeringen lägger fram förslag om flygskatt

Recommended Posts

JJC
On 2017-03-18 at 06:47, skrev SatanG:

Mycket bra skrivet som speglar även mina tankar ganska precist. Hur fan kan det hävdas att Sverige går bra när det går så förbannat dåligt inom en mängd områden? Även om man kan tycka att sverige "på papperet" går hyffsat bra, varför ska man nöja sig med det när det med lite enkla prioriteringar kunde gått MYCKET bättre!

Knappt hälften av alla människor i Sverige jobbar, en hel del av dessa inte heltid, så bördan på de som försörjer alla andra lär inte bli lättare inom dom närmsta 10 åren iaf. Räkna med skatte/avgiftshöjningar och när konjukturen viker nästa år kommer det inte bli roligt. Jag lider med svenskarna, lycka till för ni kommer behöva det framöver. 

/ SatanG

Att knappt hälften jobbar betyder inte att de försörjer andra. 

Det är ju bara de som jobbar inom produktion och tjänstesektor som går att sälja som skapar mervärde och välfärd.

De som jobbar inom välfärden är kostnad.

Det rär sig alltså om ca. 1,5 miljoner svenskar som försörjer hela landet.

• Fint 4

JJC
On 2017-03-18 at 06:47, skrev SatanG:

Mycket bra skrivet som speglar även mina tankar ganska precist. Hur fan kan det hävdas att Sverige går bra när det går så förbannat dåligt inom en mängd områden? Även om man kan tycka att sverige "på papperet" går hyffsat bra, varför ska man nöja sig med det när det med lite enkla prioriteringar kunde gått MYCKET bättre!

Knappt hälften av alla människor i Sverige jobbar, en hel del av dessa inte heltid, så bördan på de som försörjer alla andra lär inte bli lättare inom dom närmsta 10 åren iaf. Räkna med skatte/avgiftshöjningar och när konjukturen viker nästa år kommer det inte bli roligt. Jag lider med svenskarna, lycka till för ni kommer behöva det framöver. 

/ SatanG

Att knappt hälften jobbar betyder inte att de försörjer andra. 

Det är ju bara de som jobbar inom produktion och tjänstesektor som går att sälja som skapar mervärde och välfärd.

De som jobbar inom välfärden är kostnad.

Det rär sig alltså om ca. 1,5 miljoner svenskar som försörjer hela landet.

SatanG
19 timmar sedan, skrev kentapenta:

Lånar utomlands? Visst men det allra mesta lånas inom landet.

Dessutom är vår statsskuld bland dom lägsta i Europa.

Jag har inga synpunkter på hur man tar in skatterna, jag har råd med den där eventuella femhundringen.

Men en sak är klar och det är att skatterna finansierar vår välfärd och det är bara att konstatera att vi har det fantastiskt bra.

Om någon är intresserad av fakta, jag vet att alla inte är det, men de flesta är nog villiga att förstå vanliga siffror.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/

Lån ska väl betalas tillbaka vem man än lånar av? 

Även om Sveriges statsskuld vore lägre än de flesta EU-länder så har den trots många års högkonjuktur inte minskat utan istället ökat. Det rimmar ju ganska illa med tanke på det politiska mantrat att man ska spara i goda tider för att kunna spendera i sämre.

Den svenska staten har en skuldsättning under någorlunda kontroll men hushållens skuldkvot, det vill säga hushållens skulder som andel av disponibel inkomst, ligger på en rekordhög nivå och när räntan går upp kommer det nog braka till ordentligt på flera fronter. 

Visst, jag kan väl lägga de 4 extra femhundralapparna som krävs för att familjen ska få åka till Sverige då och då men låt då avgiften gå dit den tas för istället för alla andra dumprioriteringar som svenska politiker är så förbannat bra på att uppfinna.  

/ SatanG

Edited by SatanG
  • Fint 4

Fritz
3 timmar sedan, skrev koppar55:

Det var väl för väl det. Norwegian är ju ett skitbolag på långflygningar, den sanningen har man ju läst hur många ggr som helst här på MPR. Ja dom tejpar t.o.m ihop planen med silvertejp för att dom ska hålla ihop under flygningarna har jag läst. Sicken tur att dom då försvinner från Arlanda. :crazy:

Flygmalajen Fritz..

• Fint 2

koppar55
Precis nyss, skrev Fritz:

Det var väl för väl det. Norwegian är ju ett skitbolag på långflygningar, den sanningen har man ju läst hur många ggr som helst här på MPR. Ja dom tejpar t.o.m ihop planen med silvertejp för att dom ska hålla ihop under flygningarna har jag läst. Sicken tur att dom då försvinner från Arlanda. :crazy:

Flygmalajen Fritz..

Ja, så kan man också tolka artikeln.:haha:

• Fint 1

Fritz
6 minuter sedan, skrev koppar55:

Ja, så kan man också tolka artikeln.:haha:

Men allvarligt så tror jag att flygskatten är en del i ett politiskt rävspel om man får kalla det så. MP har fått vika ner sig i flera frågor

så nu var man till slut tvungen att låta dom få bestämma i en fråga för att undvika politisk kaos. Fråga mig inte om några detaljer men det är ungefär vad jag läst mig till i media.

Fritz..

Edited by Fritz
  • Fint 1

Persistant
On 2017-03-19 at 15:45, skrev kentapenta:

Lånar utomlands? Visst men det allra mesta lånas inom landet.

Dessutom är vår statsskuld bland dom lägsta i Europa.

Jag har inga synpunkter på hur man tar in skatterna, jag har råd med den där eventuella femhundringen.

Men en sak är klar och det är att skatterna finansierar vår välfärd och det är bara att konstatera att vi har det fantastiskt bra.

Om någon är intresserad av fakta, jag vet att alla inte är det, men de flesta är nog villiga att förstå vanliga siffror.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/

Hej

nr 1 . Staten lånar utomlands.

Nr 2  Låg statsskuld , ja men  det är bra, det blir det billigt att låna. Kolla Grekland

Nr 3. Du har inga synpunkter hur skatter tas in . Nej men varför beskatta en senare utbetald lön med högre skatt ???

Nr 4. Ja det är riktigt att skatterna skall finansiera vår välfärd. Men räcker skatterna till för det ????

Om vi ser hur det ser ut idag , Sjukvården fungerar , skolan har inga brister , polisen löser sina åtaganden , infrastrukturen är bra ,fastighetsavgiften är rättvis , bla

Nr 5 Siffror är jag intresserad av  , men  Allt fler blir äldre , allt fler kräver bättre äldreomsorg , allt fler äldre har låg inkomstpension 

och kommer att få tillskott av garantipensionen ( skattebetald ) . Kostnader för hälso - och sjukvård stiger. Vi behöver nya skolor , fler polisstationer , ökad bostadsbyggande  allt         detta  kräver bättre samhällsservice och bättre kommunikationer . Det finns idag en beräkning att kommuner och landsting år 2020 behöver  ca 50 miljarder i besparingar                 eller  intäkter  för att  kommunerna skall kunna upprätthålla servicen. DVS. skattehöjning på minst 2 svkr .

Nr 6  Så kommer jag till den känsliga frågan om invandringen är intäkt eller kostnad.  Skolutbildning , yrkesutbildning och yrkesintroduktion , allt detta kräver resurser och måste

fungera för att integrationen skall bli lyckosam och inte bara vara en kostnad .

Ja Sverige går som tåget med stor risk för urspåring om våra folkvalda inte ser upp.

Sanningen kommer år 2018 , inte bara beroende på valet utan även att vi då måste ha en handlingsplan hur vi bygger ett nytt Uppsala, dvs så många nya har då fått uppehållstillstånd. Därefter  anhörig invandring ca 20 000 per år. Allt detta skall planeras , så att resurser finnes

Det är ingen grannlaga uppgift , men de folkvalda har själv valt jobb

Persistant

• Fint 1

pigge01

Så här slår Flygskatten

80sek inom EU

280sek medel flyg, Istanbul, Turkiet.......

430sek Thailand, USA....................

Att flyga via EU kan man tjäna på.

Tex.

ARN-CPH 80sek, ARN-BKK 430sek.

ger 439-80= 350sek, per person i mindre flygskatt

• Fint 1

Tallviking
1 minut sedan, skrev pigge01:

Så här slår Flygskatten

80sek inom EU

280sek medel flyg, Istanbul, Turkiet.......

430sek Thailand, USA....................

Att flyga via EU kan man tjäna på.

Tex.

ARN-CPH 80sek, ARN-BKK 430sek.

ger 439-80= 350sek, per person i mindre flygskatt

Det gäller ju bara förutsatt att man kan ta sig "gratis" till en annan flygplats utanför Sverige

• Fint 1

frason
3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Det gäller ju bara förutsatt att man kan ta sig "gratis" till en annan flygplats utanför Sverige

Och att tid är gratis.

pigge01
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Nej

Du flyger ARN . CPH på svensk flygskatt. 80sek.

Bokning kopplad biljett, gäller Danska regler.

Dessa flygskatter gäller endast vid direkt resa från Sverige.

Sverige kan inta ta skatter på resor från annat land.

Om inte resan går direkt till Sverige!

• Fint 1

pigge01
5 minuter sedan, skrev frason:

Och att tid är gratis.

Är man ensam och har bortom.

Så kan 350sek vara överkomligt.

Men en familj då blir det pengar snabbt.

4x430= 1720sek.

mot 80x4=320sek

1400sek mindre skatt!

vem gillar att betala skatt.

• Fint 3

leifen
8 minuter sedan, skrev pigge01:

Nej

Du flyger ARN . CPH på svensk flygskatt. 80sek.

Bokning kopplad biljett, gäller Danska regler.

Dessa flygskatter gäller endast vid direkt resa från Sverige.

Sverige kan inta ta skatter på resor från annat land.

Om inte resan går direkt till Sverige!

Är pristillägget bara 430kr TOR ARN-CPH så går det jämt upp.

Jag tror den garanterat ligger på 1500kr extra för den omvägen med kopplade biljetter.

pigge01
18 minuter sedan, skrev leifen:

Är pristillägget bara 430kr TOR ARN-CPH så går det jämt upp.

Jag tror den garanterat ligger på 1500kr extra för den omvägen med kopplade biljetter.

Skatten på ARN - CPH är 80 sek! enkel väg,

Om den gäller CPH - ARN vet vi inte ännu.

Flygskatten är på utresan

som jag tolkar det.

Men detta klarnar senare när poliklinikerna är klara med den hela.

Edited by pigge01