Jump to content
Broskan

Regeringen lägger fram förslag om flygskatt

Recommended Posts

UglyFarang
27 minuter sedan, skrev spooncreek:

Ja, det är så många fel i deras resonemang så man vet inte vad man ska börja...

Man får hoppas de åker ut i nästa val, absolut..men de är inte helt ensamma i sitt resonemang om att minska  flygresandet, jag träffade ett svenskt par förra gången jag var i Svedala (som inte är miljöpartister) , som valde bort sin Thailandsresa av miljöskäl och valde semester i Europa istället.

Då får man hoppas att de endast reste med el-drivna fordon då..........

• Fint 1

kentapenta
On 2017-03-16 at 12:44, skrev Persistant:

Hej

När har jag påstått att Sverige går som tåget ????

Om så är fallet varför lånar vi pengar utomlands ????

Kostanaderna för intergrationen , när den kommer så går säkert Sverige som tåget

Persistant

Lånar utomlands? Visst men det allra mesta lånas inom landet.

Dessutom är vår statsskuld bland dom lägsta i Europa.

Jag har inga synpunkter på hur man tar in skatterna, jag har råd med den där eventuella femhundringen.

Men en sak är klar och det är att skatterna finansierar vår välfärd och det är bara att konstatera att vi har det fantastiskt bra.

Om någon är intresserad av fakta, jag vet att alla inte är det, men de flesta är nog villiga att förstå vanliga siffror.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_om_statsskulden/

• Fint 5

spooncreek
Precis nyss, skrev UglyFarang:

Näää..el är ju inte heller bra, den produceras ju också till stor del av fossila bränslen. Stanna hemma är det enda som hjälper :-) 

• Fint 1

leifen
1 minut sedan, skrev UglyFarang:

He he, bor nästan grannar med ett par som tillbringar semestern i Grekland varje år och åker diesel-buss dit varje gång för miljöns skull.

Vissa frälsta finns det i alla fall :D

• Fint 1

UglyFarang
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Näää..el är ju inte heller bra, den produceras ju också till stor del av fossila bränslen. Stanna hemma är det enda som hjälper :-) 

1 minut sedan, skrev leifen:

He he, bor nästan grannar med ett par som tillbringar semestern i Grekland varje år och åker diesel-buss dit varje gång för miljöns skull.

Vissa frälsta finns det i alla fall :D

Kompisen köpte gas-bil och kör så mycket som möjligt på biogas för att kompensera för thailandsresorna, han är inte miljöpartist utan tyckte bara att han kunde testa när han skulle byta bil och har väl gjort så i 4-5 år.

• Fint 2

spooncreek
8 minuter sedan, skrev Raggmunken:

Jag hade inte haft något emot att betala miljöskatt på flygresor om intäkterna för den skatten öronmärktes till att minska utsläppen både inom flyg och andra områden. Att belägga en tjänst med miljöskatt och sen använda intäkterna av den skatten till något som inte har det minsta med att förbättra miljön eller minska utsläppen måste kännas som hyckleri på högsta nivå även för den mest militanta miljötalibanen.

En miljömupps logik när det gäller skattepolitiken handlar väl om en så kallad "grön skatteväxling", där miljöpåverkan ska beskattas mer och tex skatt på arbete och företagande minskas i samma utsträckning. Låter fint..

Edited by spooncreek
  • Fint 1

UglyFarang
1 minut sedan, skrev spooncreek:

En miljömupps logik när det gäller skattepolitiken handlar väl om en så kallas "grön skatteväxling", där miljöpåverkan ska beskattas mer och tex skatt på arbete och företagande minskas i samma utsträckning. Låter fint..

Kommer aldrig att inträffa med röd-grön röra vid spakarna!

Sänka en skatt händer bara om de själva gynnas.

• Fint 4

janne_h
43 minuter sedan, skrev spooncreek:

Man får hoppas de åker ut i nästa val, absolut..men de är inte helt ensamma i sitt resonemang om att minska  flygresandet, jag träffade ett svenskt par förra gången jag var i Svedala (som inte är miljöpartister) , som valde bort sin Thailandsresa av miljöskäl och valde semester i Europa istället.

Ja ibland kan det ju vara så att man helt enkelt inte har råd att åka dit man vill. Då är det ju lätt att skylla på miljöskäl för att man väljer det billigare alternativet, inför släkt och vänner. :)

• Fint 2

spooncreek
Precis nyss, skrev janne_h:

Ja ibland kan det ju vara så att man helt enkelt inte har råd att åka dit man vill. Då är det ju lätt att skylla på miljöskäl för att man väljer det billigare alternativet, inför släkt och vänner. :)

Så kan det säkert vara ibland. Dock inte i mitt exempel.

acarls
14 minuter sedan, skrev spooncreek:

En miljömupps logik när det gäller skattepolitiken handlar väl om en så kallad "grön skatteväxling", där miljöpåverkan ska beskattas mer och tex skatt på arbete och företagande minskas i samma utsträckning. Låter fint..

Ja men nu måste de komma överens med de röda, vilket innebär att om vi ska höja "miljöskatterna" som de vill, får de också gå med på att höja skatten på arbete, som de röda vill.

• Fint 4

måne
2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Flög dom dit?

spooncreek
1 minut sedan, skrev måne:

Flög dom dit?

Japp!

• Fint 1